2008-10-01, 13:46
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kolla i FUP, så får du se hurpass väl blodet på golvet är identifierat.

Antyder du, har du hört rykten, spekuleras det i, eller undrar du om någon kommit till huset med blod, efter morden, haft med sig ett par VANS skor, och "planterat" avtrycken?

Detta är tråden angående teorier om alternativa gärningsmän.

Här spekulerar vi om olika teorier.

Jag bara undrar om man har DNA-testat avtrycken efter att man fann dem?

Ja eller nej?
2008-10-01, 13:52
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Detta är tråden angående teorier om alternativa gärningsmän.

Här spekulerar vi om olika teorier.

Jag bara undrar om man har DNA-testat avtrycken efter att man fann dem?

Ja eller nej?

Jag vet att detta är en tråd ang teorier om alternativa gärningsmän.
Har du då en teori?
Är din teori att någon kommit till huset med blod, efter morden, haft med sig ett par VANS skor, och "planterat" avtrycken?
Eftersom du frågar om man DNA-testat avtrycken
2008-10-01, 13:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Bara undrade eftersom man hittade avtrycken såpass sent.
Har man DNA-testat avtrycken efter att man fann dem?
Det beror väl lite på vad som menas med "hittade". Vad jag begriper har avtrycken framkallats tidigt, men däremot tog det en del tid att komma fram till att just de avtrycken inte matchade någon behörig.

I övrigt byttes det ju lås på brottsplatsen mycket snart efter dådet, och därefter hade bara polis och kriminaltekniker tillgång till borttsplatsen. Med mindre du vill antyda att polisen uppsåtligen har planterat Vans-avtrycken för att sätta dit CS, så har alltså frågan om exakt när avtrycken vare sig vramkallades eller identifierades ingen relevans för frågan om huruvida de härstammar från mordtillfället.
2008-10-01, 13:59
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Bara undrade eftersom man hittade avtrycken såpass sent.
Har man DNA-testat avtrycken efter att man fann dem?

Avtrycken hittades inte "så pass sent". Håll dig till fakta bäste nackepa!
2008-10-01, 14:09
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Vad spelar det för roll?

Det spelar stor roll.

Om en tidigare hyresgästs familjemedlem eller besökare har haft Van's-skor av någon modell med lämplig längd som har trampat i exempelvis näsblod, och där kan det komma rätt mycket, så kan spåren vara satta då. Det behöver inte alls vara från brottstillfället. Det kan vara så att någon har tagit ett par vansskor, besudlat med blod på undersidan, sedan tagit sig in i huset och där gjort avtryck.

I det förstnämnda fallet så stöds teorin av Emmas egna uttalanden om dålig flyttstädning angående fingeravtrycket.

Därför är det viktigt att testa blodet i avtrycket.
2008-10-01, 14:15
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det spelar stor roll.

Om en tidigare hyresgästs familjemedlem eller besökare har haft Van's-skor av någon modell med lämplig längd som har trampat i exempelvis näsblod, och där kan det komma rätt mycket, så kan spåren vara satta då. Det behöver inte alls vara från brottstillfället. Det kan vara så att någon har tagit ett par vansskor, besudlat med blod på undersidan, sedan tagit sig in i huset och där gjort avtryck.

I det förstnämnda fallet så stöds teorin av Emmas egna uttalanden om dålig flyttstädning angående fingeravtrycket.

Det ska alltså ha funnits ett blodigt avtryck i hallen redan innan E och T flyttade in? Och detta avtryck i te x näsblod som du nämner, ska E och T bara har struntat blankt i att försöka få bort?

Ditt andra exempel gör mig också lite förvirrad. När ska någon ha fått för sig att besudla ett par vansskor för att avsätta avtryck i hallen? Är det före så får jag ju samma funderingar som här ovan. Menar du efter, så blir jag förundrar över hur lätt du isf tror att man beträder en avspärrad brottsplats.
2008-10-01, 14:16
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Det spelar stor roll.

Jag uppfattar neckepas fråga såsom att han undrar om blodet kommer från Emma, Max eller Saga och det kan enligt mig inte spela någon roll.

Om det var från en okänd person känns ordet "vems" rätt onödigt i en fråga...
2008-10-01, 14:18
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Det spelar stor roll.

"tagit sig in i"? När då?

Mig veterligen byttes låset i dörren samma kväll dådet skedde, och EN person hade nyckeln. Altandörren gick inte att öppna utifrån, alla fönster var hela osv.
Så hur anser du att detta "tagit sig in" skulle ha gått till?
2008-10-01, 14:20
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Avtrycken hittades inte "så pass sent". Håll dig till fakta bäste nackepa!

Lägg märke till att han tror att det var innan rekonstruktionen. Detta s.k. bevis kommer troligen att sågas i HR.

Ur VLT http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=800886:

14.47. Per-Ingvar Ekblad ställer frågor till Kjell Eriksson. Han vill veta hur de gick till väga för att säkerställa att de kände till vilka som varit på platsen, och hur lång tid som förflöt innan de säkrade skoavtrycken.
- Det rör sig om ... kanske en månad, säger Kjell Eriksson.Säkrades skoavtrycken före eller efter rekonstruktionen?
- Jag tror att det var före, säger Kjell Eriksson.
Innebär detta att det under en hel månad inte har förts protokoll över vilka som varit på brottsplatsen?
- Jo, det har vi kontroll på.
Men du kan väl inte ha varit där hela tiden och kontrollerat?
- Men jag hade ju nyckeln, säger Kjell Eriksson.
Senast redigerad av nackepa 2008-10-01 kl. 14:28.
2008-10-01, 14:22
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Lägg märke till att han tror att det var innan rekonstruktionen. Detta s.k. bevis kommer troligen att sågas i HR.

Ur VLT http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=800886:

14.47. Per-Ingvar Ekblad ställer frågor till Kjell Eriksson. Han vill veta hur de gick till väga för att säkerställa att de kände till vilka som varit på platsen, och hur lång tid som förflöt innan de säkrade skoavtrycken.
- Det rör sig om ... kanske en månad, säger Kjell Eriksson.Säkrades skoavtrycken före eller efter rekonstruktionen?
- Jag tror att det var före, säger Kjell Eriksson.
Innebär detta att det under en hel månad inte har förts protokoll över vilka som varit på brottsplatsen?
- Jo, det har vi kontroll på.
Men du kan väl inte ha varit där hela tiden och kontrollerat?
- Men jag hade ju nyckeln, säger Kjell Eriksson.

Vad betyder "säkrade skoavtrycken" för dig? Tolkar du "säkrade" som hittade?
2008-10-01, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
"tagit sig in i"? När då?

Mig veterligen byttes låset i dörren samma kväll dådet skedde, och EN person hade nyckeln. Altandörren gick inte att öppna utifrån, alla fönster var hela osv.
Så hur anser du att detta "tagit sig in" skulle ha gått till?

Helt korrekt, låscylindrar byttes på mordkvällen och endast en tekniker hade tillgång till nyckel, det finns dessutom ingenting som antyder att något beträtt huset under tiden det varit avspärrat, annat än det som är loggförts av honom. Ingen yttre påverkan på vare sig fönster eller dörrar.
2008-10-01, 14:23
Medlem
Frubeates avatar
Har det gått till så här?:
1) Polisen hittar avtryck som tillhör ett par VANS-skor
2) Polisen får ett foto av CS i sina händer, med just ett par sådana skor på sina fötter
3) Den 16. maj, två månader efter morden, efterlyser polisen CS's VANS-skor: "Den som har sett eller hittat en sådan i Arboga, Stockholm eller på Skavsta flygplats uppmanas höra av sig."

Eller hadde polisen detta foto av CS innan de kom fram till att avtrycken i huset kom från ett par VANS skor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in