2008-10-10, 01:01
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tulipan!

Har du någon koll på om skoavtrycket var satt i blod eller om det var ett "vanligt" skoavtryck?

Borde inte gm ha klivit i blod, om det är gm som avsatt avtrycken? I så fall borde det synas med blotta ögat. Eller? (Om det inte är ngn som försökt tvätta bort det och det senare har upptäckts genom användning av luminol)

Om det INTE är avsatt i blod, hur kan då gm ha kunnat lämna dem - det bör ju ha varit en hel del blod på golvet i hallen och man kan föreställa sig att det skulle ha varit svårt att missa att stiga i detta blod (speciellt då gm har förflyttat sig från E till M till S).

Borde inte skoavtrycken alltså vara avsatta i blod? Och - om de är det - varför syntes de då inte med blotta ögat?
Tydligen var det blod på den våffelliknande sulan utanför arbetsrummet som tekniker inte omgående såg. Det här sulavrycket är INTE övertrampat eller utsmetat.

FUP Tillägg sid 268
Från brottsplatsen har ett flertal skoavtryck avsatta i blod framkallats. Alla sulmönster
utom ett har kunnat härledas till personer som vistats som behöriga på platsen efter
brottet (ambulanspersonal, polis, rättsläkare).
På hallgolvet utanför dörröppningen in till ett arbets/datarum framkallades delar av
skoavtryck märkt 24 på bilden (spår U1 405-08/S172), som inte har kunnat härledas
till någon behörig person. Likadant sulmönster framkallades på ytterligare två ställen
på hallgolvet. Även på en mattkant till en av hallmattorna kunde man se fragment av
likadant sulmönster.
2008-10-10, 01:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Tydligen var det blod på den våffelliknande sulan utanför arbetsrummet som tekniker inte omgående såg. Det här sulavrycket är INTE övertrampat eller utsmetat.

FUP Tillägg sid 268
Från brottsplatsen har ett flertal skoavtryck avsatta i blod framkallats. Alla sulmönster
utom ett har kunnat härledas till personer som vistats som behöriga på platsen efter
brottet (ambulanspersonal, polis, rättsläkare).
På hallgolvet utanför dörröppningen in till ett arbets/datarum framkallades delar av
skoavtryck märkt 24 på bilden (spår U1 405-08/S172), som inte har kunnat härledas
till någon behörig person. Likadant sulmönster framkallades på ytterligare två ställen
på hallgolvet. Även på en mattkant till en av hallmattorna kunde man se fragment av
likadant sulmönster.

Ponera att avtrycket är satt av gm. Är det då inte stor risk att T eller någon av alla dessa ambulansmän eller polismän ha klivit PÅ detta avtryck, som då borde ha avsatts FÖRE innan dessa kom till platsen? (T gick ju in i arbetsrummet för att hämta E´s telefon för att ringa SOS och poliser bör väl ha gått in i rummet efter den 17/3, vid brottsplatsundersökning INNAN spåren upptäcktes.) Och ändå var detta skoavtryck inte övertrampat.

Hur går detta ihop?
2008-10-10, 01:07
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Torgny är den enda som har kunnat bevisas vara på brottsplatsen mellan tiden brottet påbörjades och fram till dess blåljus anlände. Ingen annan har kunnat bevisas till brottsplatsen.

I dagsläget går det varken bevisa eller motbevisa att han skulle vara skyldig till det. Inte heller har det kunnat bevisas att Christine skulle kunna ha utfört det.

Hur ser du på Ts kontra CS motiv?
2008-10-10, 01:12
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Hur ser du på Ts kontra CS motiv?
Ser du CS motiv som starkt, skulle en E flirt med random kille vara ett motiv?
2008-10-10, 01:14
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ponera att avtrycket är satt av gm. Är det då inte stor risk att T eller någon av alla dessa ambulansmän eller polismän ha klivit PÅ detta avtryck, som då borde ha avsatts FÖRE innan dessa kom till platsen? (T gick ju in i arbetsrummet för att hämta E´s telefon för att ringa SOS och poliser bör väl ha gått in i rummet efter den 17/3, vid brottsplatsundersökning INNAN spåren upptäcktes.) Och ändå var detta skoavtryck inte övertrampat.

Hur går detta ihop?
Vad gäller att T hämtade telefonen i arbetsrummet så har det i tråden spekulerats i om det inte står fel i FUP. Istället för "bredvid E's telefon" ska det isf stå "bredvid E". Detta stämmer bättre överens med det faktum att E skrev på ett SMS.

Jag är inte 100 på det exakta i det jag refererar till men andemeningen finns där. Jag orkar inte leta nu.
2008-10-10, 01:17
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Ser du CS motiv som starkt, skulle en E flirt med random kille vara ett motiv?
Om du ser hur svårt CS hade att komma över T så finns det ett uppenbart motiv. Om det nu bara var en "flirt", varför hitta på ett bortadopterat barn? Varför denna ilska när det tog slut? Varför ringer hon till E? Varför tar hon reda på T's arbetstider etc...
2008-10-10, 01:18
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:

Hur går detta ihop?
I mina ögon går det inte ihop eftersom hallen är smal och att hela räddningskåren på 14 pers. har trampat runt vid ytterdörren som ligger gränsande till arbetsrummet.
Det tycks vara en gåta att detta sulavtryck inte blivit övertrampad av andra blodiga sulor trots livlig fottrafik på just den platsen.

T gick ju som han själv säger in och hämtade Es mobil men inga spår av blodiga spår finns heller inte i arbetsrummet och detta är ju också en gåta.
2008-10-10, 01:19
Medlem
Kallixs avatar
Citat:

Hur går detta ihop?
Vad är din teori?
2008-10-10, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Vad gäller att T hämtade telefonen i arbetsrummet så har det i tråden spekulerats i om det inte står fel i FUP. Istället för "bredvid E's telefon" ska det isf stå "bredvid E". Detta stämmer bättre överens med det faktum att E skrev på ett SMS.

Jag är inte 100 på det exakta i det jag refererar till men andemeningen finns där. Jag orkar inte leta nu.

Man kan ju inte ändra för att det skall passa dig, det var en debatt hur T kunde flyga in utan att lämna spår och ni hade många varianter på det, typ försiktigt längs med väggen trots panik å brådis. Sen när ni insåg att ni inte kunde trolla er ur det kom denna förklaring...
2008-10-10, 01:23
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Man kan ju inte ändra för att det skall passa dig, det var en debatt hur T kunde flyga in utan att lämna spår och ni hade många varianter på det, typ försiktigt längs med väggen trots panik å brådis. Sen när ni insåg att ni inte kunde trolla er ur det kom denna förklaring...
Jag har inte spekulerat i hur T fick tag på telefonen. Inte vad jag minns iaf, men du minns kanske?

Att det kan ha stått fel i FUP kommer från en diskussion ganska nyligen.
2008-10-10, 01:25
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I mina ögon går det inte ihop eftersom hallen är smal och att hela räddningskåren på 14 pers. har trampat runt vid ytterdörren som ligger gränsande till arbetsrummet.
Det tycks vara en gåta att detta sulavtryck inte blivit övertrampad av andra blodiga sulor trots livlig fottrafik på just den platsen.

T gick ju som han själv säger in och hämtade Es mobil men inga spår av blodiga spår finns heller inte i arbetsrummet och detta är ju också en gåta.

Min fetmarkering.
Det är tre avtryck som säkerhetsställts.

Varför är det en gåta att dessa tre Vans Bearcat-avtryck inte gick att säkerhetsställa och alla de andra 14 gick att utesluta? Varför blev inte de övertrampande?
Senast redigerad av Kallix 2008-10-10 kl. 01:45. Anledning: Ett förtydligande
2008-10-10, 01:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Vad är din teori?

Tyvärr har jag ingen teori - jag får inte ihop en teori. Jag tycker bara allt är konstigt, när det gäller det här.

(Kan det sa satts efteråt - någon dag senare - av någon tekniker, som gjort brottsplatsundersökning? Nej, jag har inget bra förslag! )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in