2008-09-19, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Jag tycker ïnte det låter konstigt att han reagerade så.
Då hadde hjälp kommit till platsen, hjälp han ringt efter. Kvalifiserade människor som skulle hjälpa just hans älskade.

Stod han inte på trappan när ambulansen svängde in på gatan.
2008-09-19, 19:32
Bannlyst
Citat:
Jag tycker ïnte det låter konstigt att han reagerade så.
Då hadde hjälp kommit till platsen, hjälp han ringt efter. Kvalifiserade människor som skulle hjälpa just hans älskade.

Varför kunde inte T bara ge bilnycklarna till ambulans personalen för att flytta bilen ? De kan väl köra bil inte sant?
2008-09-19, 19:35
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Stod han inte på trappan när ambulansen svängde in på gatan.

Det är mycket möjligt att han gjorde, men det är väl inte så konstigt.
Han har ringt efter hjälp, han vet att hjälpen är alldeles runt hörnet. Tror du inte att han ville vara säker på att de hittade rätt på en gång?
2008-09-19, 19:38
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Varför kunde inte T bara ge bilnycklarna till ambulans personalen för att flytta bilen ? De kan väl köra bil inte sant?

Men snälla...inte fasiken ringer man efter en ambulans för att be de första ambulansmännen som kommer flytta bilen??
2008-09-19, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tror inte på dig för ett ögonblick. Troligast är att du helt enkelt ljuger. Har du ens en aning om vad du påstår?

Ja det gör .Jag skulle helst önska att jag faktiskt ljög och jag förstår att du känner så.

För övrigt har CS har visat synnerligen extrem brottsbenägenhet i förhörssituation.
2008-09-19, 19:52
Bannlyst
GM´s DNA har hittats på platsen.
2008-09-19, 19:53
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Är det inte bättre att ambulanspersonalen koncentrerar sig på att rädda liv istället? T kunde inte göra mer för Emma och väljer då att flytta på bilen så att det blir lättare för ambulanserna att komma fram. Om det sedan har någon praktisk betydelse spelar ingen roll. Jag tror att han försökte hjälpa till med det han kunde göra.
2008-09-19, 19:54
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
GM´s DNA har hittats på platsen.
Har det?
2008-09-19, 19:55
Bannlyst
Allt i den här utredningen är ej särskilt enkelt förklarat. Tragiskt att det fick bli så.
2008-09-19, 19:56
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ahh: Takk

Hur ska man egentligen bete sig när man upplever något sådant som T upplevde?
Jag kan bara tala för mig själv:
Jag hittade en person, en mycket nära anhörig, ute. personen var på väg att dö. Jag visste inte vad som hade hänt, men jag misstänkte inget brott. (vilket visade sig stämma)
Personen dog ganska fort inför mina ögon.
Paniken kom senare, men just i den stunden var jag mycket lugn, svårt att förklara varför. Den kraftigaste reaksjonen kom först flera veckor senare.

Många tycke att T reagerat konstigt, eller rakt ut fel.

Hur skulle han ha reagerat för att det ska bli rätt?
Naturligtvis finns ingen manual hur man ska bete sig.
Det förekommer även att anhöriga uppträder irrationellt, på grund av chock . Att de tar tag i saker och ting som inte alls har med den traumatiska situationen att göra över huvud taget etc etc.
Även de som upplever sig själva som mycket samlade och rationella vid en olycka, kan i ett objektivt perspektiv uppfattas agera i chock.
Det jag reagerade för så starkt i sos samtalet, är att det är en person som pratar helt utan nyansering, vilket är extremt ovanligt i dylika situationer.
Att han sedan tydligen lämnar sambo och 2 barn, för att flytta en bil, kan jag heller inte förlika mej med. Inte ens som en irrationell handling.
Det finns alltså inget ”facit” i T´s beteende om vad som skulle vara rätt eller fel.
Naturligtvis finns det undantag och unikum, i detta som i allt annat, men som sagt jag tolkade det rent spontant som mycket udda och annorlunda med telsamtalet, samt att lämna anhöriga för att kanske avlida under de minuter som det torde tagit för honom att flytta på bilen.
2008-09-19, 20:10
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Naturligtvis finns ingen manual hur man ska bete sig.
Det förekommer även att anhöriga uppträder irrationellt, på grund av chock . Att de tar tag i saker och ting som inte alls har med den traumatiska situationen att göra över huvud taget etc etc.
Även de som upplever sig själva som mycket samlade och rationella vid en olycka, kan i ett objektivt perspektiv uppfattas agera i chock.
Det jag reagerade för så starkt i sos samtalet, är att det är en person som pratar helt utan nyansering, vilket är extremt ovanligt i dylika situationer.
Att han sedan tydligen lämnar sambo och 2 barn, för att flytta en bil, kan jag heller inte förlika mej med. Inte ens som en irrationell handling.
Det finns alltså inget ”facit” i T´s beteende om vad som skulle vara rätt eller fel.
Naturligtvis finns det undantag och unikum, i detta som i allt annat, men som sagt jag tolkade det rent spontant som mycket udda och annorlunda med telsamtalet, samt att lämna anhöriga för att kanske avlida under de minuter som det torde tagit för honom att flytta på bilen.

Som sagt, det nyanserade beteendet kan komma senare.
Har ännu ett exempel (ska inte göra det långdrygt)
En söndag förmiddag för några år sedan mötte jag en kvinna som stod och pratade i telefon när jag kom till.
Hon avslutade samtalet, kom bort till mig och berättade lungt och alldeles utan nyanser i rösten att hon just fått ett samtal om att någon samma morgon hittat hennes son drunknad. Hon lät inte berörd alls.

Kan ta tid innan innebörden av en hemsk situasjon sjunker inn.

Jag tror inte han lämnade sambo och barn för att flytta bilen.
Jag tror helt enkelt att han passade upp ambulansen. När den kom gikk han för att flytta bilen
Senast redigerad av Frubeate 2008-09-19 kl. 20:28.
2008-09-19, 20:28
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Som sagt, det nyanserade beteendet kan komma senare.
Har ännu ett exempel (ska inte göra det långdrygt)
En söndag förmiddag för några år sedan mötte jag en kvinna som stod och pratade i telefon när jag kom till.
Hon avslutade samtalet, kom bort till mig och berättade lungt och alldeles utan nyanser i rösten att hon just fått ett samtal om att någon samma morgon hittat hennes som drunknad. Hon lät inte berörd alls.

Kan ta tid innan innebörden av en hemsk situasjon sjunker inn.

Jag tror inte han lämnade sambo och barn för att flytta bilen.
Jag tror helt enkelt att han passade upp ambulansen. När den kom gikk han för att flytta bilen

Polisen som förhörde T senare på kvällen uppfattade inte T som lugn och onyanserad.

"Han har hört bandet under inspelningen här och har inget att erinra mot detsamma, men
uppger att han känner sig djupt chockad och företer tecken på att vara otroligt uppskakad vid
förhörstillfället.
Förhöret avslutat klockan 21.45."
FUP s. 1252.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in