Så...Vad styrker du ditt påstående med, själv har jag egna erfarenhet från först på plats på olycksplatser ( i jobbet ) . Svårt att få bort anhöriga från offret, när de går in i chock så blir de inte direkt rådiga hjälpande utan snarare handlingförlamade eller snurrar runt och gör obegripliga saker.
Så var hämta du dina fakta.
Ps glöm inte att detta är altenativ gäringman tråden.
Men T, är undantaget som bekräftar (din) regel?
Istället för ett irrationellt beteende så agerade han fullständigt rationellt genom att spela sitt livs roll, passa på att gömma hammaren i en svart tröja som han sedan smugglar med ut till bilen allt medans han smider planer?
Rätta mig om jag har missuppfattat men den här tråden heter väl "Teorier om alternativ gärningsman" och inte "T är skyldig till dådet"?
Jag hämtar mina fakta, precis som du, från egna erfarenheter av olyckor och traumatiska situationer (anektdotisk bevisföring).
Varför tror du att folk i dramatiska situationer ofta springer och hämtar vatten till varandra stup i kvarten? För att alla plötsligt nödvändigtvis blivit jättetörstiga, eller för att man desperat försöker göra något för att hjälpa till?
Du kan kalla det en överslagsreaktion, om du vill.
Postat av beaver_se "...eller snurrar runt och gör obegripliga saker."
Precis så! Exakt vad T gör med bilen. Inte helt ovanligt, enligt min erfarenhet, att människor gör ologiska saker i traumatiska situationer.
Jag upplever att det ofta är som JaneC skriver, något konkret att göra.
Något som inte tillför nåt överhuvudtaget egentligen, men som den krisdrabbade behöver göra.
Istället för ett irrationellt beteende så agerade han fullständigt rationellt genom att spela sitt livs roll, passa på att gömma hammaren i en svart tröja som han sedan smugglar med ut till bilen allt medans han smider planer?
Rätta mig om jag har missuppfattat men den här tråden heter väl "Teorier om alternativ gärningsman" och inte "T är skyldig till dådet"?
FUP sid. 1252 Förhör med T
Torgny blir alldeles ställd då han ser att det är blod på samtliga som ligger där, han ser även
att det är hack i pannan och tinningen på pojken som ligger utanför köket. Även Saga har ett
jack i pannan såvitt han kan se. Han blir alldeles paralyserad av det här och först fattar han
inte vad det är, funderar varför de ligger på det här viset, men rusar sen in och får tag på en
telefon i datarummet. Det är Emmas telefon, hans gamla mobiltelefon, och ringer 112. Han
får då en del frågor av kvinnan på det här 112-numret och under tiden vet han inte vad han
ska göra och han lägger ifrån sig telefonen och försöker att lyfta upp Emma från golvet. När
han tar tag i henne öppnar hon ena ögat, men hon är inte kontaktbar. Efter det får Emma ligga
kvar på golvet och han inväntar tillkallad ambulans.
FUP sid. 1229 Förhör med ambulansman.
Mannen var först direkt utanför ytterdörren och gick därefter mot utgången/grinden. Mannen
var alldeles för lugn och Marcus fick känslan att det var gärningsmannen vid tillfället. Han
var onormalt sansad, menar Marcus. Marcus sa till Tero att kolla killen eller ha koll på killen,
som var på väg mot, som Marcus senare förstod, sin bil. Marcus trodde i det skedet att
mannen skulle dra från platsen.
Förhör med polisman på plats.
FUP sid. 1242
Vems bil sitter T i?
Blodig man, utanför huset.
Vidare minns Bengt Arne att det stod en bil utanför, parkerad vid staketet utanför huset, där
föraren satt ut mot gatan. Bilen var en svart bil, möjligen en Saab, en vanlig bil, ej kombi.
Mannen hade blod i ansiktet och det såg ut som han tagit sig i ansiktet med blodig hand.
Förhörsledaren tillfrågar Bengt Arne om han är säker på att det var blod. Bengt Arne uppger,
att "det var hans första tanke, men det kan ha varit något annat". Blodet var över höger
ansiktshalva, över ögat och pannan.
Bengt Arne beskriver att killen satt i bilen, varvid han såg hans högra sida i ansiktet och
höger ansiktshalva och det var där han uppfattade att det var blod.
Bengt Arne minns att han tänkte, det var den första tanken ha fick, att killen måste ha haft
blod på handen och tagit sig över ögat, pannan med handen.
Bildörren var öppen och killen satt så att han var vänd ut mot gatan och "han satt och tittade".
Bengt Arne tillfrågas om han tänkte på huruvida mannens ben var utanför bilen eller ej,
varvid han inte har något minne av detta.
Det han minns var att mannen satt och tittade. Övrig beskrivning på mannen kan han inte
ange.
Finns andra teorier här bl. a. NJ och glassbilsteorin. Men T är väl den teori som kanske just nu är mest intressant.
Jag tycker (om han är skyldig) att han gjorde en del misstag som kan förklaras i att det var oplanerat. T.ex. SOS-samtalet(när han insåg vad han hade gjort), hans vittnesmål om att han såg mörka långa hårstrån bredvid E som aldrig fanns(?) och att han berättade för polisen att han hade på sig den svarta huvtröjan( borta med vinden)mm.
Svårt att hålla ihop allting efterhand. Radera i bloggar mm.
Om CS är oskyldig så är T en högst möjlig alternativ gärningsman.
Torgny blir alldeles ställd då han ser att det är blod på samtliga som ligger där, han ser även
att det är hack i pannan och tinningen på pojken som ligger utanför köket. Även Saga har ett
jack i pannan såvitt han kan se. Han blir alldeles paralyserad av det här och först fattar han
inte vad det är, funderar varför de ligger på det här viset, men rusar sen in och får tag på en
telefon i datarummet. Det är Emmas telefon, hans gamla mobiltelefon, och ringer 112. Han
får då en del frågor av kvinnan på det här 112-numret och under tiden vet han inte vad han
ska göra och han lägger ifrån sig telefonen och försöker att lyfta upp Emma från golvet. När
han tar tag i henne öppnar hon ena ögat, men hon är inte kontaktbar. Efter det får Emma ligga
Mannen var först direkt utanför ytterdörren och gick därefter mot utgången/grinden. Mannen
var alldeles för lugn och Marcus fick känslan att det var gärningsmannen vid tillfället. Han
var onormalt sansad, menar Marcus. Marcus sa till Tero att kolla killen eller ha koll på killen,
som var på väg mot, som Marcus senare förstod, sin bil. Marcus trodde i det skedet att
FUP sid. 1242
Vems bil sitter T i?
Vidare minns Bengt Arne att det stod en bil utanför, parkerad vid staketet utanför huset, där
föraren satt ut mot gatan. Bilen var en svart bil, möjligen en Saab, en vanlig bil, ej kombi.
Mannen hade blod i ansiktet och det såg ut som han tagit sig i ansiktet med blodig hand.
Förhörsledaren tillfrågar Bengt Arne om han är säker på att det var blod. Bengt Arne uppger,
att "det var hans första tanke, men det kan ha varit något annat". Blodet var över höger
Bengt Arne beskriver att killen satt i bilen, varvid han såg hans högra sida i ansiktet och
Bengt Arne minns att han tänkte, det var den första tanken ha fick, att killen måste ha haft
Bildörren var öppen och killen satt så att han var vänd ut mot gatan och "han satt och tittade".
Bengt Arne tillfrågas om han tänkte på huruvida mannens ben var utanför bilen eller ej,
Det han minns var att mannen satt och tittade. Övrig beskrivning på mannen kan han inte
ange.
Vad vill du försöka få fram med de här inläggen?
Det är väldigt svårt för mig att förstå när du inte skriver en förklaring.
Jag är lite nyfiken på det rykte som säger att RJ direkt tänkte på CS som gm. Varför tänkte han isf inte på NJ, som ju har ett brokigt förflutet.
Är det nån som vet om det ligger nån sanning i ryktet? Kanske beaver_se kan svara? Du verkar ha koll.
Likadant är det någon som har sagt att ett foto på CS har tagits med till det skyddade boende som E befann sig på. Kan detta vara sant?
Om ryktena stämmer så har familjen betett sig konstigt och CS framstår då inte som självklar gm. Det verkar tillrättalagt på nåt vis.
Då är min teori att det är en random gm som har gjort det här.
FUP sid. 1242
Vems bil sitter T i?
ange.
Lugn och sansad kan betyda att T förstod att nu gäller det att få undan bevis och få misstankarna åt andra håll. NJ?
Satt och tittade i bilen= Satt och funderade på hur han skulle ordna det för sig. Lade upp sin strategi.
Är det klarlagt vilken bil detta är som T sitter i?
Jag är lite nyfiken på det rykte som säger att RJ direkt tänkte på CS som gm. Varför tänkte han isf inte på NJ, som ju har ett brokigt förflutet.
Är det nån som vet om det ligger nån sanning i ryktet? Kanske beaver_se kan svara? Du verkar ha koll.
Likadant är det någon som har sagt att ett foto på CS har tagits med till det skyddade boende som E befann sig på. Kan detta vara sant?
Om ryktena stämmer så har familjen betett sig konstigt och CS framstår då inte som självklar gm. Det verkar tillrättalagt på nåt vis.
Då är min teori att det är en random gm som har gjort det här.
Några tankar om detta?
Jag bygger inte min teori kring T på dessa två(som du säger) rykten.
Jag tror RJ först misstänkte NJ men redan den 18.e styr T in RJ på att även misstänka CS.
Fotot ska ju vara ett foto på släkting som liknar(?) CS men som inte visats för E utan bara för T.
Har jag fel i det jag beskriver så får du gärna rätta mig.
Det är väldigt svårt för mig att förstå när du inte skriver en förklaring.
T var så "rationell" att han först enligt egen utsago var paralyserad.
Enligt FUP tillägg beräknar polis att T kommit hem ca 19.15. Har han då trott att familjen lekte i 5 min. innan han kontakta SOS.
Enligt förste ambulansman på plats så bevittnar han något helt annat än vad T själv uppgett i förhör d.v.s att T var ovanligt lugn.