Jag tror att alla tre var måltavla för CS. E för att hon nu var lycklig med T och barnen för att T "ratade" hennes påhittade barn. Min teori alltså.
För att det ska räknas som tillräckligt starkt motiv får hon komma tillbaka med beteckningen bra jävla störd från rättsundersökningen.
Ett ratat påhittat barn känns ändå för svagt som motiv för detta hemska brott, det är om hon är riktigt riktigt psykiskt sjuk annars måste hon ha mer motivation.
Om cs har gjort det tror jag hon har blivit manipulerad på något sätt som i knutby, hon är uppenbarligen den svaga lättpåverkade typen som en charmig man/psykopat kan få till att göra vadsomhelst, även hålla käften under rättegångar, hade hon några nya skumma pojkvänner ?
Senast redigerad av Ondskapt 2008-09-05 kl. 22:12.
Ang. motiv:
Man ska nog inte låsa sig vid att motivet måste vara logiskt. Det är svårt att tänka sig logiska motiv i detta fall. I kriminalromaner finns kluriga motiv som pengar, hämnd, kärlek etc. I verkligheten händer tragiska saker som ingen planerade och som ingen vinner på. Det finns sällan "vettiga motiv" till att döda en partner. Inte nu för tiden då man kan skiljas! Ändå händer det hela tiden.
Att en person är avförd från utredningen betyder inte att den är omöjlig som GM. Misstag begås. Ska man utgå från att rättvisan inte kan fel skulle denna tråd inte behövas. Inga domar skulle behöva ändras.
Är det bara jag som funderat över möjligheten at mamman kan vara både gm och offer? Dvs, som jag tagit upp förut, möjligheten att mamman får psykbryt men blir avbruten av någon som angriper henne för att försvara barnen. Nej, jag tror inte på den teorin, vill mest tänja på ramarna så vi inte låser oss.
Tankarna går också till Knutby. Barnflickan var en osannolik GM - det är inte sådant som tjejer som inte ens är knarkare/kriminella gör. Där fanns förklaringen i relationen till pastorn och påverkan. Kan det finnas en mer komplex bild än en ensam GM?
OM det stämmer att T skulle varit övervakare till NJ så finns ju ett starkt motiv till hat mot T (och E). Fyfan vilket svek! Men, barnen. Det verkar ändå sjukt att en hitman skulle gå på barnen. Även en pundare. Inte för min pundarkunskap är så stor, men de gör väl jobbet för att få pengarna (=knark). Att gå loss så våldsamt på små barn som knappast kan vara ett hot eller hinder - skulle ens en påtänd pundare göra det?
Brottets våldsamhet - de många huggen tyder väl på ett känslomotiv? Gör det inte? På att GM har en relation till offren?
Främmande GM med sexualsadistiskt motiv, liknande Anders Eklund kan väl uteslutas.
Den ensamma galningen. Dvs en psykiskt sjuk som hugger villt tror jag inte på. De brukar väl snarare irra runt platsen och nästan vänta på att bli insydda.
Nej, jag har ingen jag tror på som GM för närvarande. Bara funderingar.
Känslomotiv, funderar på den här killen som bor nära E, som E träffade i 1 års tid utan att veta att han var sambo! Varför berättar man inte det? Tänker att man är intresserad, men inte säker på motpartnern och för att inte minska chansen så avslöjar man inte. En kille (generell uppfattning inte grannen) som uppfattar sig försmådd/lurad och som är "blyg" kan vara ganska aggressiv.
CS säger sig tappat ett simkort som låg i plånboken på krogen fredagen den 14/3.
Mobilsamtal under mordagen finns dokumenterat via logg.
Jaha? och det var Mållgan i köping hon pratade med på morddagen menar du då, konstigt att polisen inte kan hitta någon av de påstådda vännerna i Köping om de har ett mobilnummer till en av dem?
Vilken var det då, den som bjöd ut henne till Smedjan den 14:e, den som körde henne till runstenen, eller den som gav henne uppgifter om var T bodde och E´s telefonnummer?
Jaha? och det var Mållgan i köping hon pratade med på morddagen menar du då, konstigt att polisen inte kan hitta någon av de påstådda vännerna i Köping om de har ett mobilnummer till en av dem?
Vilken var det då, den som bjöd ut henne till Smedjan den 14:e, den som körde henne till runstenen, eller den som gav henne uppgifter om var T bodde och E´s telefonnummer?
Det här tror jag CS får förklara bättre i HR än vad hon gjorde i TR.
Dock har inga mobilsamtal från CS till hemliga vänner kunnat spårats från hennes mobil på mordagen om hon nu haft medhjälpare.
Förstår inte varför du uteslutit Munchausen bara för att Emma inte först kunnat hamra halvt ihjäl sig själv och därefter barnen. Emma är utesluten, javisst, men handlar detta om Munchausen så är ju Emma offret och hennes mamma förövaren.
Kunde hon nästan hamra ihjäl sig själv måste det ju vara en smal sak att minnas om CS kom in genom ytterdörren.
Du kommer aldrig få någon arbogabo att träda fram och erkänna att T var NJ övervakare.
Varför tror du Arbogaborna skulle ha nått intresse av att sätta dit fel mördare? Fanns det vettiga belägg för en annan gärningsman skulle det ju vara den vanliga småhålementaliteten som skulle gjort allt för att peka ut pojkvännen. Vi vet ju att NJ inte var nån duvunge. Han blev ju häktad och synad i sömmarna.
T var ledig den dagen men åkte ändå till smedjan
FUP sid 1264
Torgny hörs om vad han gjorde fredagen den 14/3-08.
Torgny uppger att han var ledig på dagen, han var hemma med Emma och barnen. På
morgonen så var han uppe med Max och Torgny minns att Max hade vaknat tidigare än
normalt och den normala tiden var halv sju.
På förmiddagen var Emma, barnen och Torgny inne, enda gången som Torgny var ute var
när han var på baksidan av huset och rökte. Efter lunchen så sov barnen en stund, det var
ungefär mellan klockan tolv och kvart i ett.
Vid 14-tiden så kom barnens pappa Niklas med sin mamma och hämtade barnen, Niklas bor
i Motala och han skulle ha barnen fredag till lördag.
Efter att barnen åkt med Niklas och hans mamma så var Torgny och Emma inne på
eftermiddagen. Torgny var ute några gånger på baksidan och rökte, annars så var de inne hela
tiden fram till klockan 16-17.
Vid 16-17-tiden så åkte Torgny iväg till replokalen på Norra Ågatan och hämtade
instrument, han åkte sedan till Smedjan i Köping, han hade med sig 2 stycken förstärkare, 1
cymbalstativ och 1 bas. Torgny åkte i sin Ford kombi till Köping.
Torgny lämnade av instrumenten vid Smedjan vid Smedjan och han fick hjälp av en kompis
att ställa upp instrumenten. Efter att Torgny var klar med instrumenten så åkte han hem mot
Arboga. På dagen hade han och Emma pratat om att de skulle gå på Ågården och äta tacosbuffé men
på vägen till Arboga så pratade Torgny med Emma på mobilen och de bestämde att Torgny
skulle köpa pizza.
Torgny köpte pizza på pizzeria Viking i Arboga och han betalade med sitt kort. Torgny tror
att han kom hem runt klockan 19 men det kan lika bra ha varit 19.15, Torgny är inte säker på
tiden.
FUP 1320
Fhl1 Där det står fredag 14/3.
TH Mm.
Fhl1 18.00-01.00, Smedjan, Köping.
TH Okej. Ja. Det är helt rätt. 18 till 01, Smedjan, Köping.
Fhl1 Vad står det för?
TH Det står för en…ehh…öppen scen som vi hade i, på Smedjan då på fredagen då.
Och jag åkte dit runt 16-17-tiden någonstans. Och det skulle vara intressant om
hon hade varit där. Om hon var på den öppna scenen. För då skulle ni kunna ta
kontakt med dom på Smedjan, för jag var själv inte där. Men jag skulle ha varit
där. Det vore väldigt intressant och veta hur fan hon har fått tag på det, att jag
skulle varit där under den tiden. Exakt den tiden, var den tiden som jag skulle
jobba. Och det var alltså, jag åkte innan istället. För att jag åkte…ehh… det var
dom sakerna som jag var iväg och hämta sen på måndagen. Dom instrumenten,
dom förstärkarna och liknande. Så jag åkte dit runt 16-17-tiden någonstans och
då var Emma hemma själv. Ja. Ehh…och lämnade grejerna på Smedjan i Köping
och även satt och spelade lite grann med Dennis Nylund som var där.
Ehh…testade grejerna lite grann så där. Sen åkte jag hem och pratade med Emma
på vägen hem och vi bestämde att vi skulle käka pizza på kvällen. Så jag var väl
hemma runt, ja, kan det ha varit 19.00 någonstans, kanske. Exakt tid vet jag inte,
men runt 19 någonstans.
T var ledig den dagen men åkte ändå till smedjan
FUP sid 1264
Torgny hörs om vad han gjorde fredagen den 14/3-08.
Torgny uppger att han var ledig på dagen, han var hemma med Emma och barnen. På
morgonen så var han uppe med Max och Torgny minns att Max hade vaknat tidigare än
normalt och den normala tiden var halv sju.
På förmiddagen var Emma, barnen och Torgny inne, enda gången som Torgny var ute var
när han var på baksidan av huset och rökte. Efter lunchen så sov barnen en stund, det var
ungefär mellan klockan tolv och kvart i ett.
Vid 14-tiden så kom barnens pappa Niklas med sin mamma och hämtade barnen, Niklas bor
i Motala och han skulle ha barnen fredag till lördag.
Efter att barnen åkt med Niklas och hans mamma så var Torgny och Emma inne på
eftermiddagen. Torgny var ute några gånger på baksidan och rökte, annars så var de inne hela
tiden fram till klockan 16-17.
Vid 16-17-tiden så åkte Torgny iväg till replokalen på Norra Ågatan och hämtade
instrument, han åkte sedan till Smedjan i Köping, han hade med sig 2 stycken förstärkare, 1
cymbalstativ och 1 bas. Torgny åkte i sin Ford kombi till Köping.
Torgny lämnade av instrumenten vid Smedjan vid Smedjan och han fick hjälp av en kompis
att ställa upp instrumenten. Efter att Torgny var klar med instrumenten så åkte han hem mot
Arboga. På dagen hade han och Emma pratat om att de skulle gå på Ågården och äta tacosbuffé men
på vägen till Arboga så pratade Torgny med Emma på mobilen och de bestämde att Torgny
skulle köpa pizza.
Torgny köpte pizza på pizzeria Viking i Arboga och han betalade med sitt kort. Torgny tror
att han kom hem runt klockan 19 men det kan lika bra ha varit 19.15, Torgny är inte säker på
tiden.
FUP 1320
Fhl1 Där det står fredag 14/3.
TH Mm.
Fhl1 18.00-01.00, Smedjan, Köping.
TH Okej. Ja. Det är helt rätt. 18 till 01, Smedjan, Köping.
Fhl1 Vad står det för?
TH Det står för en…ehh…öppen scen som vi hade i, på Smedjan då på fredagen då.
Och jag åkte dit runt 16-17-tiden någonstans. Och det skulle vara intressant om
hon hade varit där. Om hon var på den öppna scenen. För då skulle ni kunna ta
kontakt med dom på Smedjan, för jag var själv inte där. Men jag skulle ha varit
där. Det vore väldigt intressant och veta hur fan hon har fått tag på det, att jag
skulle varit där under den tiden. Exakt den tiden, var den tiden som jag skulle
jobba. Och det var alltså, jag åkte innan istället. För att jag åkte…ehh… det var
dom sakerna som jag var iväg och hämta sen på måndagen. Dom instrumenten,
dom förstärkarna och liknande. Så jag åkte dit runt 16-17-tiden någonstans och
då var Emma hemma själv. Ja. Ehh…och lämnade grejerna på Smedjan i Köping
och även satt och spelade lite grann med Dennis Nylund som var där.
Ehh…testade grejerna lite grann så där. Sen åkte jag hem och pratade med Emma
på vägen hem och vi bestämde att vi skulle käka pizza på kvällen. Så jag var väl
hemma runt, ja, kan det ha varit 19.00 någonstans, kanske. Exakt tid vet jag inte,
men runt 19 någonstans.
Smedjan är ju inget jobb. Det är ju mera en fritidsgård för dammiga musikmänniskor.