2008-08-19, 21:33
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Varför tjatar du om att låsa tråden?
Jag vill INTE låsa tråden men tycker att det blir en sjukt stor paradox när man i en tråd med detta namn inte får göra just det den heter och då fyller den ju ingen funktion.
2008-08-19, 21:33
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Var inte så tvär, det står i FUP två olika versioner om T:s resor den aktuella dagen.

s.1249
T berättar att han lämnade hemadressen vid 17-tiden för att köra till Köping. T berättar att han skulle hämta upp några instrument där. Efter att han varit i Köping åker han till Kungsör för att även där hämta upp instrument och förstärkare. Efter det kör han tillbaka mot Arboga.

s.1251
han har den här
måndagkvällen besökt Kungsörs Musikförening Ukulele och varit där under
eftermiddagen/kvällen fram till 18.30, ca, 18.20 kanske, då han lämnar musikföreningen i Kungsör och åker till Köping och besöker där Smedjan, där han sammanträffar med DN och S och flera personer som är musikansvariga för den verksamheten.
Innan han lämnade Kungsör tittade han på sin telefon och ser att han har fått ett SMS från E som undrar om hon skulle ställa undan maten. Han kan inte säga vilken tid han får det här SMS:et, men att han ser det här någon gång när han lämnar musikskolan i Kungsör och tror att klockan då kan vara någonstans vid 18.20-tiden. Han svarar då med ett SMS till
E att han ska vara hemma någon gång om ca en timme.
Från musikskolan i Kungsör åker han till Smedjan här i Köping och sammanträffar där med
musikansvariga DN och en kvinna som heter S. Efter det här åker han hem i
riktning mot Arboga och har för avsikt att bara hoppa in i bostaden och hämta nycklarna och köra iväg en del instrument som han har i bilen till ABF:s lokaler i Arboga. Han tror att klockan är någonstans 19.12 – 19.15 när han parkerar vid postlådan utanför fastigheten

T uppger att han i samband med resan från Smedjan i Köping tidigare sagt att han ringt
ett samtal till en deltagare i en studiecirkel och talat om att det var klart med ny rep.lokal och
att han hade grejer med sig till Arboga. Musikinstrument och att han var på väg till Arboga
och att de kunde träffas om någon timme.
Killen är inlagd i Torgnys mobil under "Sebbe" och han är i 15 - 16 årsåldern. De har tidigare
haft kontakter i samma ärende.
T vet att han befinner sig straxt före och straxt efter Valskog när detta samtal sker.

I de handskrivna anteckningarna står det att T lämnar huset ca kl.16:40 och åker till Kungsör där han har ett möte kl. 17:00
18:18 får ett sms från E.
18:26 börjar åka mot Köping
ca 18:40 framme vid Smedjan i Köping
ca 18:55 åker från Smedjan mot Arboga.
19:06 åker genom Valskog

Det gäller att läsa FUP ordentligt.
Återigen är ju det att T åkte till Köping först och sedan Arboga inget annat än att plocka ut det som man tycker passar ens egna teorier.
Har man läst FUP så vet man att han åkte Arboga-Kungsör- Köping-Arboga.
2008-08-19, 21:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Det hade varit en helt vanlig morgon och någon gång vid lunchtid så åkte E och barnen till förskolan. Man åkte iväg i familjens bil, en Ford Mondeo kombi av 1997 års modell, mörkblå metallic till färgen. Registreringsnumret kommer T vid förhöret inte ihåg.

T hade stannat kvar hemma i bostaden och han hade haft en oroskänsla, en
obehagskänsla i kroppen under hela helgen. Det var ingenting speciellt han kunde peka på och han bestämde sig för att jobba hemifrån och inte åka till kontoret i Arboga. Det berodde också på att på kontoret så har han inte det bildhanteringsprogram som han behövde för sitt jobb. Han höll på att jobba med en affisch fram till ca 16.30 tiden T uppger att han ringt till styrelsemedlemmarna ikulturföreningen Ukelelej vid 16.30 tiden, och strax innan vid 16.20 tiden så hade E och barnen kommit hem från öppna förskolan. Själv åkte Hellberg ifrån bostaden vid ca 16.40
tiden. Han åkte då i familjens Ford Mondeo kombi.

Tog E bilen eller inte?
s.1325 Förhör med T
om hon tog bilen till förskolan eller inte,
öppna förskolan. Därför att jag säger som, jag säger att hon tog bilen och hon
säger att hon inte gjorde det, för jag har för mig att det ösregnade på, på
förmiddagen då när hon åkte iväg. Hon började gå med vagnen och så där, men att hon kände att regnade så djäkla kallt, nästan snöregnade, så att hon tog bilen istället.

Jag har för mig att E inte nämner i några förhör att hon skulle ha åkt bil den aktuella dagen. Om det är sant som T säger att hon tog bilen till förskolan så är inte E:s minne så bra.

Jag har också för mig att E promenerade och att hon M och S på vägen hem gick in i någon affär och köpte frimärken till påskkorten, som de postade under promenaden hem. Kan komma ihåg fel, men jag har för mig att jag gjorde den tolkningen, då jag läste det.
2008-08-19, 21:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är - och ska naturligtvis vara - icke godtagbart att sprida osanningar om människor (enligt FB´s regler). Om man ska följa reglerna, borde då inte alla som skriver: "C är skyldig till morden", "T är skyldig till morden", "Reinfeldt är skyldig till morden" (eller vem det nu skulle gälla) bli avstängda (åtminstone få varningar först, vilka skulle leda till avstängning om de bröt mot någon regel igen) från FB?

Om man skulle följa reglerna slaviskt så har du givetvis rätt. Problemet är bara att då skulle vi mods inte få göra annat än att ge tillsägelser och varningar. Därför försöker vi mana medlemmarna att i vart fall hålla sig i närheten av reglerna. I Arbogatrådarna har man raderat tusentals inlägg och skulle säkert ha kunnat dela ut över 500 tillsägelser om man skulle ha straffat alla regelbrott. Därför blir jag lite fundersam när en del användare tycker att jag går för hårt fram... Det har helt enkelt inte varit möjligt för mig att följa upp allt konsekvent pga den stora mängden inlägg...

Citat:
Det är ju (än så länge) bara spekulationer (till skillnad mot om/när någon de facto döms för morden) vem som är skyldig till morden? Annars bryts det ju mot dessa regler.
Det handlar om vad man spekulerar om och på vilket sätt man gör det.

Citat:
En annan fråga: Hur skulle du ställa dig, om C verkligen var oskyldig till morden och bevis kom fram att någon annan låg bakom dem (morden)?
Om man på något sätt kunde bevisa att CS verkligen var oskyldig skulle jag bli otroligt förvånad. Däremot blir jag inte lika förvånad om man inte fäller henne i tingsrätten. Jag är alltså övertygad om hennes skuld, men jag är inte övertygad om att bevisen håller, även om jag hoppas på det.

Citat:
OBS! Jag påstår INTE inte att "den eller den" är skyldig till morden; citaten ovan är alltså INTE mina påståenden (de är bara hypotetiska)!
Jag tycker att det var bra frågor och jag svarar både som medlem och moderator i det här inlägget. Skriver det så att inga tvivel uppstår.
2008-08-19, 21:52
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Falsk ryktesspridning är en sak, men du menar alltså att den regeln innebär att man i krimforumet INTE får spekulera om vem som är skyldig till ett brott?
Det här behöver faktiskt redas ut.
Vart går gränsen för falsk ryktesspridning och spekulation?
Det är jäkligt intressant att veta.

Rätta mej gärna om jag har fel men är inte regel 0.09 en av de nya reglerna? Som uppkom i hmm var det ca april?

Skriv gärna era synpunkter på detta här:

https://www.flashback.org/showthread.php?p=12499571#post12499571
Falsk ryktesspridning är exempelvis då en medlem i ett inlägg påstår att T har önskat livet ur Saga i sin blogg. Gränsen är inte spikrak, vilket du säkert inser om du funderar lite på det.

// Mod
2008-08-19, 21:54
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag vill INTE låsa tråden men tycker att det blir en sjukt stor paradox när man i en tråd med detta namn inte får göra just det den heter och då fyller den ju ingen funktion.
Om du läser igenom tråden kommer du att finna mängder av inlägg med just spekulationer om en alternativ gärningsman....
2008-08-19, 22:00
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Om du läser igenom tråden kommer du att finna mängder av inlägg med just spekulationer om en alternativ gärningsman....
Jo, men eftersom ordet "teorier" ingår i titeln så tycker jag att man, som mod, kanske ska ha lite större tålamod med troll och foliehattar för de har också rätt till åsikter och att kväva dessa ger dem bara mer vatten på sina kvarnar.

Jag respekterar fullt ut, och gillar, att du plockar bort precis vilka inlägg du vill men gör inte så stor grej av denna debatt utan rensa på och låt det vara, typ. Strunta i våra klagomål och gör din grej...
2008-08-19, 22:00
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har också för mig att E promenerade och att hon M och S på vägen hem gick in i någon affär och köpte frimärken till påskkorten, som de postade under promenaden hem. Kan komma ihåg fel, men jag har för mig att jag gjorde den tolkningen, då jag läste det.
"9.25 Emma berättar nu om själva morddagen. Om hur hon och barnen var på öppna förskolan och om Max besvikelse när han inte kunde få marmelad på mackan.

På vägen tillbaka köpte de frimärken och la vykort på lådan.

- Sedan gick vi hem. XX (sambon) jobbade hemma på förmiddagen.
Av någon anledning hade vi ganska bråttom in." Källa vlt.se

Om det skall göras en stor sak av att hon minns att hon postade vykorten så slår det nog rätt hårt tillbaka att hon inte minns att hon hade bilen med sig.
2008-08-19, 22:01
Bannlyst
Citat:
För det första är jag mycket medveten om att det finns andra åsikter än mina, både i det här fallet och i princip allt annat också. Det är helt i sin ordning och Flashback är ett diskussionsforum, men att förvränga sanningar och ljuga för att trolla eller för att misskreditera personer, myndigheter eller vad det nu handlar om är inte tillåtet.

Du har hängt med ett tag i de här trådarna och om du verkligen har läst inläggen (innan jag har raderat dem) så vet du att det finns ett antal medlemmar vars enda syfte har varit att dra så mycket skit över E och T som det bara går. Vidare finns det andra medlemmar som avsiktligen tar små delar ur förundersökningen och gör dem till sanningar, trots att det på flera andra ställen står uppgifter som visar att de är helt felaktiga.

Jag har till skillnad från samtliga i de här trådarna läst alla inlägg som skrivits och skulle ni ha gjort det är jag övertygad om att de flesta skulle hålla med mig.

Skriver man seriösa inlägg blir de kvar så länge de följer reglerna och tror du mig inte föreslår jag att du/ni läser igenom de tidigare trådarna. Ni kommer att hitta mängder med inlägg som går precis tvärt emot vad jag tror i det här fallet.

Att det finns en del som har velat dra skit över E och T är sant. Jag fattar vad du menar, och en del som sagts har varit över gränsen för hyfs.

Men visst man kan säga detsamma om ALLA som misstänker T . att misstänka någon för ett dubbelmord och visa på indicier för det , är ju per definition att dra skit över någon. Inte sant?

Detsamma gäller alla överhuvudtaget här som pläderar för att någon har gjort ett brott , i krimforumet som helhet.
Att säga att någon har begått ett mord utan att personen är fälld är ju att "dra skit över " den personen , det går inte att komma ifrån.

Regel 0.09 verkar ogenomtänkt så det skriker om det . Men detta tar jag nu upp i flashback delen om nån mer vill säga sin åsikt om detta.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=12499703&posted=1#post12499703

"Vidare finns det andra medlemmar som avsiktligen tar små delar ur förundersökningen och gör dem till sanningar, trots att det på flera andra ställen står uppgifter som visar att de är helt felaktiga." CH

Att ta ut vissa delar i fun och peka på dem, kan du väl inte säga är vilseledande?

Det gör man väl för att man vill belysa vissa aspekter av fallet? Kanske för att underbygga sin egen åsikt, det gör väl ALLA.
Vi här såklart , men även i rättegången, åklagaren pekar på en del saker mer än andra, detsamma gör väl advokaten? Även tidningarna tar ju upp vissa grejer men inte allt. Man kan ju inte gärna klistra in hela FUn varje gång man vill göra en poäng.
2008-08-19, 22:07
Medlem
watson6669s avatar
"Vidare finns det andra medlemmar som avsiktligen tar små delar ur förundersökningen och gör dem till sanningar, trots att det på flera andra ställen står uppgifter som visar att de är helt felaktiga." CH

Att ta ut vissa delar i fun och peka på dem, kan du väl inte säga är vilseledande?

Klart det är vilseledande eftersom det på andra ställen i FUP står att de är felaktiga.
2008-08-19, 22:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
"9.25 Emma berättar nu om själva morddagen. Om hur hon och barnen var på öppna förskolan och om Max besvikelse när han inte kunde få marmelad på mackan.

På vägen tillbaka köpte de frimärken och la vykort på lådan.

- Sedan gick vi hem. XX (sambon) jobbade hemma på förmiddagen.
Av någon anledning hade vi ganska bråttom in." Källa vlt.se

Om det skall göras en stor sak av att hon minns att hon postade vykorten så slår det nog rätt hårt tillbaka att hon inte minns att hon hade bilen med sig.

Det kan bero på att jag är toktrött, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad menar du med "stor grej"? Jag svarade bara på ett inlägg, där jag tyckte att jag kom ihåg samma sak. I texten du bifogar, verkar det som om de just gått hem (promenerat). Kan du förklara vad du menar?
2008-08-19, 22:24
Bannlyst
Citat:
Falsk ryktesspridning är exempelvis då en medlem i ett inlägg påstår att T har önskat livet ur Saga i sin blogg. Gränsen är inte spikrak, vilket du säkert inser om du funderar lite på det.

// Mod

Det inser jag mycket väl och jag anser att regeln bör omformuleras , för den är överflummigt skrivet om man ska kunna ha ett krimforum öht, se detta inlägg om varför:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12500608&postcount=26

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in