Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Ok, here it goes så får vi se om du förstår min version bättre!
Följande indicier är enligt mig bevis starka nog för att fälla CS som gm:
1). Ett skoavtryck av märket VAN har identifierats på brottsplatsen. Enligt vittnen har CS ända fram till dagarna före brottet haft exakt sådana skor. Skoavtrycket stämmer även storleksmässigt överens med CS skostl och hon har även uppenbara problem att dels redogöra för vilka skor hon har i sin ägo (tydligen väldigt svårt att hålla reda på 3 par skor!) samt hur dessa VAN-skor har försvunnit.
2). CS besatthet av T och hans nya familj. Det är ju uppenbart att CS inte kan släppa taget om T utan ägnar mycket tid åt att hålla reda på hans förehavanden genom att googla på diverse sökord relaterade till honom (och E), besöka hans blogg vädligt ofta, ta reda på E´s adress i Arboga, skriva mycket om T i sin dagbok, ljuga för vänner om sitt och T´s förhållande etc. Sen har vi även den påhittade graviditeten och adoptivpappan som av en händelse råkade skicka ett mail till T från en dator i Skarpnäck där CS för övrigt huserar.
3). Familjen J attackeras med en hammare. Hammaren från lägenheten i Skarpnäck är borta. CS berättar för sin vän, den 18 mars, att hon varit tvungen att lämna ifrån sig hammaren i tullen på Skavsta flygplats.
4). CS har flera gånger under mars månad besökt Arboga. Hennes ursäkt är att hon ska besöka en sten. En sten som hon ej lyckas hitta trots att hon har karta och enligt henne själv även fått vägbeskrivning från turistbyrån. Under förhör framkommer att hon inte vet ett skit om runstenar, trots att hon enligt henne själv besöker dessa i "yrkesmässigt" syfte. Det blir även mörkt relativt snabbt i mars och alltså är det ej heller logiskt att hon letar efter Sigges sten i mörker alt. skymning. Till saken hör även att hennes version om hur hon tagit sig till stenen ej stämmer. Vid rekonstruktion av hennes promenad hittade hon inte vägen och rent tidsmässigt stämmer hennes versioner inte överens med realtid. Ytterligare lögner mao.
5) Hon ljuger även om vilka tåg hon rest med till/från Arboga, trots att man kunnat platsbestämma henne mot mobilmaster. Hennes version om vad hon har på sig när hon reser dit stämmer ej överens med vittnesuppgifter eller bilder från övervakningskameror (där hennes vän även pekat ut henne under förhör) och hon lyckas ej heller peka ut sig själv från övervakningsbilder. Hon ljuger till en början även om den mörka jackan som hon har i sin ägo men som nu råkar vara försvunnen.
6). Flera vittnen har sett en person med CS signalement i bostadsområdet kring Verkstadsgatan, senast samma kväll som morden begås. Denna person som iakttagits har för övrigt en speciell och "vinglig" gångstil, vilket även CS vänner vittnar om att CS har. En slump? I don´t think so.
7). Sist men inte minst, E minns att gm presenterat sig som Tine och det mesta av det signalement E redogör för stämmer in på CS.
Pust, det blev ett långt inlägg och jag har säkert missat en del pga. trötthet.
Så där, nöjd nu klubban? Bollen ligger nu hos dig!
Ni andra som liksom jag anser CS vara skyldig - har jag missat något i ovanstående lista enligt er?
Äntligen har jag fått min nya monitor! Nu kommer jag med lite funderingar angående dina punkter:
1) Förutom hyresvärdinnan så var väl vittnena inte säkra på vad det var för skomärke CS bar dagarna innan morden? Att skorna inte återfunnits (om de inte kastats) är ju märkligt, men vad det beror på kan jag inte säga. Däremot verkar skoavtrycken i villan vara i storlek 40-42, vilket är vanliga skostorlekar. Att skoavtrycken sägs komma från en exakt modell, Vans Bearcat, tycker jag är en smula märkligt då många Vans-modeller har likadan sula ("Off-the-wall" kallas den visst). Det kan alltså röra sig om en helt annan modell. Nu har jag inte websidan i huvudet, men det fanns en utmärkt shoppingsajt där man klart och tydligt kunde se sulorna på en drös Vans-skor. Jag kan naturligtvis hitta den igen om det skulle behövas.
2) Att CS kan ha haft väldigt svårt att släppa T, att hon ljugit om graviditeten etc förklarar inte varför hon plötsligt får mord i sinnet. Hon har haft återkommande depressioner p g a allt, men återigen gör jag ingen koppling mellan depression och en mordturné till Arboga.
3) Den funna Skavsta-hammaren verkar inte ha det minsta med morden eller hyresvärdinnan att göra. Under rättegången så fick man höra att CS och vännen hade skämtat om vad man inte fick föra med sig ombord på flyget, t ex motorsågar. Kan det bara ha varit ett skämt? Hyresvärdinnans hammare är iallafall spårlöst försvunnen från lägenheten, verkar det som. Men om CS inte har haft/fått med sig hammaren i väskan, kan hammaren ha försvunnit på annat sätt? Läs sedan sakkunnigutlåtandet på s. 318 i FUn:
"det inte heller är möjligt att utesluta att skadorna orsakats av en annan hammare eller något annat liknande föremål"
Något annat liknande föremål kan kanske vara en mindre kofot? Det behöver som sagt inte röra sig om en hammare.
4) Jag har aldrig satt särskilt mkt tilltro till runstenshistorierna. Men varför ljuger CS? Är hon en mördare? Är hon en stalker? Har hon dragit till med en lögn när hon insåg hur pyrt till hon befann sig? Eller finns det någon annan orsak varför hon verkar ljuga om runstenarna?
5) Tågresorna har jag inte så mycket tankar kring. Däremot tycker jag övervakningsbilderna är riktigt usla. Det är inte ens möjligt att urskilja ansiktem. Däremot tycker jag det är märkligt agerande av en nerblodad mördare att ta tåget tillbaka. Tåg är kanske inte det bästa flyktmedlet som finns.
6) Vid tidiga förhör har några hävdat att det var en man, eller yngling (17-27 år). Ett vittne har sagt att personen vinglade upp på grusuppfarten till nr 4 på samma gata. I det huset var en son på besök. Jag har fortfarande inte läst att polis kontrollerat om det kunde ha varit sonen vittnet såg.
Ett annat vittne, Tina, har t ex ändrat sin uppfattning om kön och dag och har dessutom kommit med en massa nya detaljer som jag uppfattar som märkligt att hon inte nämnde tidigare. Det mest genomgående bland olika vittnesmål är att den mystiske personen var mörkt klädd och hade någon huva.
Som kuriosa kan också nämnas att CS inte verkar vingla för fem öre när hon går.
7) Kom inte uppgiften från E om att gm hade presenterat sig som Tine relativt sent? Det tidigare signalementet vet jag inte alls om det stämmer så bra in på CS. E:s minnesbilder har dessutom ifrågasatts kraftigt av SÅC.