2021-06-24, 22:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Om vi spekulerar vilt så kan det mycket väl vara så att mordvapnet dumpades i graven också, vore ju det perfekta gömstället.
Mordet var kanske planerat i minsta detalj i såna fall.

Något jag undrar över är hur lika GNs mamma och Eva var varandra.
Kan det finnas ett släktskap däremellan ?
Det är ju inte långt mellan gårdarna.

Ja ingen normal människa skulle ju komma på tanken att leta där. Om så är fallet är man nästan inne på rituella handlingar, lite som att cirkeln var sluten.

Jag fick faktiskt ett PM för ca 4 år sedan med infon att mordvapnet finns i Eva's grav så man bör nog inte utesluta det helt.

Har sett för få bilder på GN's mamma för att kunna uttala mig om det. Men jag tror inte att det finns något släktskap men osvuret är nog bäst. Kan dock tycka att GN själv som ung var ganska lik Eva.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-24 kl. 22:07.
Citera
2021-06-25, 11:54
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja ingen normal människa skulle ju komma på tanken att leta där. Om så är fallet är man nästan inne på rituella handlingar, lite som att cirkeln var sluten.

Jag fick faktiskt ett PM för ca 4 år sedan med infon att mordvapnet finns i Eva's grav så man bör nog inte utesluta det helt.

Har sett för få bilder på GN's mamma för att kunna uttala mig om det. Men jag tror inte att det finns något släktskap men osvuret är nog bäst. Kan dock tycka att GN själv som ung var ganska lik Eva.

Kanske var Eva hans stora tonårskärlek och att det uppstod något tjafs när Mr P hade kommit ut som Evas pojkvän. Det fanns ju inga planer på att Eva skulle ha något ihop med Mr P när hon kom till Sundsvall, Mr P hade ju inga planer på att lämna Kramfors vad jag kan förstå.
Eva ska ju även ha varit oskuld ?
Citera
2021-06-25, 18:56
Citat:
Ursprungligen postat av Uppsala666
Anledningen till vinklingen av programmet var väl kvinnan som intervjuades, hon fick fria tyglar helt igenom, om det inte varit för henne hade det väl inte varit mycket till underhållningprogram.

Nåt som förvånar mig är att ett trettio år gammalt mord fortfarande har intresse, men det tog ju eld när Svenska fall sändes.

Jag tror mordet kommer att lösas med den nya tekniken som nu tagits fram. Då får vi hoppas att kvinnan offentligt får skämmas ordentligt.

Det var väl systerns ord som förmedlades via en kompis, då hon själv inte orkade, trots att det gått nästa 30 år då. Man kan anta att dom tycker samma och att båda tyckte Mr P var den mest sannolika gärningsmannen.
Men varför tog det då 28 år att komma på detta?
När faller Sture lades ned så började man kanske försöka hitta en ny kandidat.
Jag tror även Mr P som kandidat kommer falla, det finns så mycket som inte stämmer, jag tror inte han har våldskapitalet och kyligheten som krävdes att genomföra allt detta. Ja han kanske hade ett temperament men det har typ alla män. Däremot krävs det ett enormt psyke att göra det som hände med Eva. Det känns i efterhand som ett väl planerat mord och kanske var det rent av ett ritualmord.
Någon som ville göra ett statement.
Citera
2021-06-26, 23:13
Citat:

Frågan är om vapnet kremerades också eller om det bara kastades ner i graven.
Kanske fick dödgrävaren lust att döda någon när denne jobbade med döda kroppar?
Var det en trigger ?
Att få se och uppleva allt från start till mål så att säga, en rituell handling så att säga.
Det var ju förmodligen inget problem att hantera döda kroppar, iaf om man sett 100 tals döda innan och kanske ville någon se ett färskt lik.
Tänker även just på det där med att kläderna skulle ha varit prydligt vikta, kanske är något man gör i ett sådant jobb tänker jag.
Om Eva och hennes hund hade bytt plats på något sätt så tyder det mer på ett rituellt mord än att det skulle ha skett i stridens hetta. Det var planerat.
Mordet skulle bli spektakulärt och något alla kommer ihåg.
Mr P hade förmodligen inte psyket att utföra detta ?
Det känns inte som Mr P skulle stå och vika kläder och byta plats på hunden och liket och än mindre utföra det våld som krävdes.
Någon måste ha haft erfarenhet av att hantera döda kroppar, dom flesta människor hade nog inte klarat detta.
Citera
2021-06-27, 08:42
Citat:
Exakt, en högst befogad fråga eftersom det inte fanns någon som helst logik i att cykla den omvägen. Så som jag ser på fallet i dagsläget så skedde det heller aldrig, mördaren cyklade inte den vägen, Eva's mördare cyklade inte överhuvudtaget.

Jag tror att "hundvittnet" kan vara en låt säga 'lämplig' bekant till PAJ som under en tid bearbetades, manipulerades och slutligen mutades med en större summa pengar (10.000 kr). Han lejdes alltså inte för att mörda Eva (som påstods i det nya tipset från 2017) utan för att att lämna det "avgörande tipset", dvs ljuga om hur han nästan blev rammad av en cyklist som svängde in mot Bruket precis innan mordet skedde. Det här var det "perfekta tipset" son ledde till att polisen direkt kopplade ihop cyklisten med den lokala kufen cykel-Sture som tidigare hade ofredat kvinnor sexuellt (alla i stan visste vem Sture var och tyckte att han var obehaglig).
PAJ's plan gick i lås och mutan på 10.000 kr tror jag var nyckeln till att han lyckades komma undan med mordet. "Hundvittnet" gick därefter under jorden precis som BÅ gjorde.

Bra teori om 10.000kr vittnet där.
Men var det Mr P eller dödgrävaren, eller var det rent av ett samarbete där dom skyddar varandra.
Eller var Mr P rädd för dödgrävaren ??
Anstiftare och utförare som tipset 2017?
Kanske var det så att någon fick uppdraget att städa upp efter mordet och få det att se ut som ett sexmord. Eller var det en nekrofil som gillade att hålla på med lik?
I såna fall kan det vara två personer inblandade i mordet.
Vem köpte vems tystnad?
Kom Mr P på vem som var mördaren redan 1987 men valde att vara tyst?
Dels för att han saknade bevis och sedan var ju Sture redan misstänkt, win win för alla att bara hålla tyst då.
Dock kan det ju vara så att någon dessa två pressade varandra på pengar för att fortsatt vara tyst, och att det skulle kosta 10.000kr i slutändan för att lägga locket på. Efter TV programmet 2016 där Mr P pekades ut kanske man krävde ännu en betalning för att vara tyst, därav hotet i media. Den som pressade på om 10.000kr kanske ville ha en betalning efter TV programmet. Detta ska ha skett jul och nyår 2016.
Senast redigerad av BerraSWE 2021-06-27 kl. 09:11.
Citera
2021-06-27, 09:06
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
Enl. Uppgifter jag fått:
GN arbetade på SJ på den tiden,
Hundvittnet bor längre ner på Limstagatan
Han hade ingen hund då, tror uppgiftslämnaren.
GN kan ha cyklat i full fart neråt när han såg ES kliva ur BÅ's bil.

Hade han kyrkojobbet som bisyssla?
Citera
2021-06-27, 11:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Kanske var Eva hans stora tonårskärlek och att det uppstod något tjafs när Mr P hade kommit ut som Evas pojkvän. Det fanns ju inga planer på att Eva skulle ha något ihop med Mr P när hon kom till Sundsvall, Mr P hade ju inga planer på att lämna Kramfors vad jag kan förstå.
Eva ska ju även ha varit oskuld ?

GN kan absolut ha varit intresserad av/ förälskad i Eva tidigare. Dom gick i samma skola och bodde nära varandra under hela uppväxten ända fram till vuxen ålder.

Ja enligt samma källa som PM:ade att mordvapnet låg i Eva's grav så var Eva oskuld. Uppgiften var lite "känslig" och skulle väl kanske helst inte skrivas ut i tråden.
Citera
2021-06-27, 11:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Frågan är om vapnet kremerades också eller om det bara kastades ner i graven.
Kanske fick dödgrävaren lust att döda någon när denne jobbade med döda kroppar?
Var det en trigger ?
Att få se och uppleva allt från start till mål så att säga, en rituell handling så att säga.
Det var ju förmodligen inget problem att hantera döda kroppar, iaf om man sett 100 tals döda innan och kanske ville någon se ett färskt lik.
Tänker även just på det där med att kläderna skulle ha varit prydligt vikta, kanske är något man gör i ett sådant jobb tänker jag.
Om Eva och hennes hund hade bytt plats på något sätt så tyder det mer på ett rituellt mord än att det skulle ha skett i stridens hetta. Det var planerat.
Mordet skulle bli spektakulärt och något alla kommer ihåg.
Mr P hade förmodligen inte psyket att utföra detta ?
Det känns inte som Mr P skulle stå och vika kläder och byta plats på hunden och liket och än mindre utföra det våld som krävdes.
Någon måste ha haft erfarenhet av att hantera döda kroppar, dom flesta människor hade nog inte klarat detta.

Om GN jobbade på krematoriet vid tidpunkten för mordet kan han givetvis ha öppnat Eva's kista och lagt ner mordvapnet innan kremeringen. Eller i samband med att urnan sänktes ner förutsatt att ingen närvarade alt. ditlagt i efterhand vid lämpligt tillfälle, t.ex. medans det var nygrävt.

Det känns som att det finns en bakomliggande anledning till PM:et om att mordvapnet ligger i Evas grav. Ett sådant "rykte" (om det nu är ett rykte?) uppstår ju knappast ur tomma intet, det är ingen slump. Därför skulle det kunna vara så att GN faktiskt jobbade på krematoriet vid tidpunkten för mordet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-27 kl. 11:40.
Citera
2021-06-27, 11:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Bra teori om 10.000kr vittnet där.
Men var det Mr P eller dödgrävaren, eller var det rent av ett samarbete där dom skyddar varandra.
Eller var Mr P rädd för dödgrävaren ??
Anstiftare och utförare som tipset 2017?
Kanske var det så att någon fick uppdraget att städa upp efter mordet och få det att se ut som ett sexmord. Eller var det en nekrofil som gillade att hålla på med lik?
I såna fall kan det vara två personer inblandade i mordet.
Vem köpte vems tystnad?
Kom Mr P på vem som var mördaren redan 1987 men valde att vara tyst?
Dels för att han saknade bevis och sedan var ju Sture redan misstänkt, win win för alla att bara hålla tyst då.
Dock kan det ju vara så att någon dessa två pressade varandra på pengar för att fortsatt vara tyst, och att det skulle kosta 10.000kr i slutändan för att lägga locket på. Efter TV programmet 2016 där Mr P pekades ut kanske man krävde ännu en betalning för att vara tyst, därav hotet i media. Den som pressade på om 10.000kr kanske ville ha en betalning efter TV programmet. Detta ska ha skett jul och nyår 2016.

Det allra enklaste är ju att det faktiskt är GN själv som är "hundvittnet". GN bodde ju exakt i det område där hundvittnet enligt uppgift bodde. I och med att själv spela vittne undvek han att bli misstänkt. Istället blev han central i utredningen (GN är en person som gillar att höras och stå i centrum) och den som "hjälpte" polisen tack vare vittnesmålet att han såg en cyklist som i hög fart svängde in mot Bruket strax innan mordet skedde.
Här kan vi snacka win-win...
Det här är en mycket väl genomtänkt vilseledning av mördaren tror jag.

Här har vi ytterligare en sak som pekar mot GN. Det går inte att placera Mr P i rollen som hundvittnet men GN passar perfekt in att vara hundvittnet. En ren slump? knappast.

Att vara hundvittnet blev i sådant fall även GN's stensäkra alibi. I efterhand var han ju även tvungen att kunna förklara för M*rina (som med största sannolikhet sov med dom 2 små barnen) vad han gjorde ute vid tidpunkten för mordet, varpå han ljög och sa att han var ute med hunden. Hon trodde på hobom och det bekräftadas sen även av polisen när han 5- 6 dagar efter mordet trädde fram som hundvittnet (anonymt givetvis).
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-27 kl. 12:31.
Citera
2021-06-27, 20:53
Medlem
Citat:
Det finns inget som tyder på att scenariot som presenterades av "dom skickliga supersnutarna" i Svenska Fall för FBI är korrekt.
Mr P har aldrig varit misstänkt som GM, han är noggrant kartlagd och utredd enligt Börje Ö.
Mr P's påstådda färdväg med bil till mordplatsen som Mark och Bosse "hittade på" i programmet, är via en väg som inte ens fanns -87 (noll koll hade dom med andra ord). Det för utredningen så viktiga "hundvittnet" lyckades man inte ens lokalisera trots programmets alla resurser. Tramset (för att på något sätt lyckas knyta ihop det hela) med att Mr P skulle ha parkerat sin bil på Bruket och sedan tagit Evas mors cykel för att rulla ner och möta upp Eva låter ju inte klokt... och sedan "hittar" dessutom supersnutarna - som av en ren händelse - mördarens cykel i systern Anneli's källarförråd i Stockholm och jublar över fyndet: "här står cykeln som låg vid mordplatsen!".
Nä någon måtta får det väl ändå vara på fantasierna... Om det nu var Evas mors cykel som GM använde så hade utredningen visat det 1987. Den röda damcykeln stod ju hemma vid föräldrahemmet och det är klart att den kontrollerades av polisen och uteslöts. Eller undersökte man 150 damcyklar i närområdet men missade Eva's morsas?

Hela programidén med Svenska Fall för FBI går ut på att (i olösta mordfall) peka ut en möjlig GM. Det stora problemet med Eva-avsnittet är att man har pekat ut fel person.
Du har helt rätt, nej den där mr P har inte begått detta mord- han är helt fel, men tråden brakade iväg
av fartblinda som bestämde att han var skyldig-sjukt hur folk kan bli så stensäkra ...
för att klara av ett sådant rått överfall så bör gärningsmannen ha mycket våldskapital och vad som triggade igång våldet vet ingen, men absolut är denne gärningsman el gärningskvinna farlig även idag om vederbörande är vid liv..
dna testet det lilla som skulle ha hittats borde väl en dag kunna peka ut den skyldige.
Den nye mannen som nu pekats ut som tänkbar gärningsman kan absolut vara den rätte gärningsmannen, våld o droger lynnigt beteende mot kvinnor ..och Eva var ju en rekorderlig tjej som
visste sitt värde, hon retade väl upp den där galningen bara genom en en kommentar eller nån simpel bagatell, som han inte tålde-
Citera
2021-06-27, 22:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du har helt rätt, nej den där mr P har inte begått detta mord- han är helt fel, men tråden brakade iväg av fartblinda som bestämde att han var skyldig-sjukt hur folk kan bli så stensäkra...
för att klara av ett sådant rått överfall så bör gärningsmannen ha mycket våldskapital och vad som triggade igång våldet vet ingen, men absolut är denne gärningsman el kvinna farlig även idag om vederbörande är vid liv.. dna testet det lilla som skulle ha hittats borde väl en dag kunna peka ut den skyldige.
Den nye mannen som nu pekats ut som tänkbar gärningsman kan absolut vara den rätte gärningsmannen, våld o droger lynnigt beteende mot kvinnor ..och Eva var ju en rekorderlig tjej som visste sitt värde, hon retade väl upp den där galningen bara genom en en kommentar eller nån simpel bagatell, som han inte tålde-

Ja nu när en ny tänkbar gärningsman har pekats ut är det viktigt att nya skribenter som sitter på info om Gö*an No*din kommer in i diskussionen. All info är av intresse, det måste finnas många barndomsvänner, skolkamrater, jobbarkompisar, missbrukarpolare, gaypolare, vänner, bekanta och andra Kramforsbor som har haft med GN att göra.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-27 kl. 22:55.
Citera
2021-06-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ja nu när en ny tänkbar gärningsman har pekats ut är det viktigt att nya skribenter som sitter på info om Gö*an No*din kommer in i diskussionen. All info är av intresse, det måste finnas många barndomsvänner, skolkamrater, jobbarkompisar, missbrukarpolare, gaypolare, vänner, bekanta och andra Kramforsbor som har haft med GN att göra.
Kan likaväl vara någon av G.N missbrukarkompisar som begått mordet
.Det är precis sådana typer av personer som klarar av så våldsamma mord.
Men visst borde polisen redan från start ha kollat upp ringat in missbrukstyperna med våldskapital.
Och vad händer med DNA-som skulle undersökas..
Om denne G bodde så nära Eva så borde han ju ha blivit misstänkt redan tidigt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in