2019-03-24, 08:32
Medlem
Citat från en artikel som beskriver när Evas hästar hämtades (dacosta arkivet): "Söndagförmiddag kom de tillbaka, då för att hämta hästarna och föra dem till en stallplats strax utanför Kramfors centrum. De tre är märkbart tagna av det brutala mordet."
Vet någon om P var med vid det tillfället när hästarna hämtades?
Citera
2019-03-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Citat från en artikel som beskriver när Evas hästar hämtades (dacosta arkivet): "Söndagförmiddag kom de tillbaka, då för att hämta hästarna och föra dem till en stallplats strax utanför Kramfors centrum. De tre är märkbart tagna av det brutala mordet."
Vet någon om P var med vid det tillfället när hästarna hämtades?

P skulle köra hästarna, men var inte där vid avtalad plats och tid på morgonen. De ringde honom och han dök upp, betedde sig "normalt" men sa inget om Eva eller sin påstådda oro för henne. Lite märkligt då han kört runt som en galning och letat hela natten, och borde han inte kontaktat Evas föräldrar eller besökt dem för att se om hon var hemma på morgonen? Han var ju precis där i närheten..
Senast redigerad av echoesofglory 2019-03-24 kl. 10:16.
Citera
2019-03-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
P skulle köra hästarna, men var inte där vid avtalad plats och tid på morgonen. De ringde honom och han dök upp, betedde sig "normalt" men sa inget om Eva eller sin påstådda oro för henne. Lite märkligt då han kört runt som en galning och letat hela natten, och borde han inte kontaktat Evas föräldrar eller besökt dem för att se om hon var hemma på morgonen? Han var ju precis där i närheten..

Jag tror inte att vi pratar om samma dag. Det var väl på lördagsmorgon hästarna skulle köras till Sundsvall - P skulle köra släpet, men dök inte upp på avtalad tid och man var tvungen att ringa efter honom.
I artikeln nämns söndagsmorgon där hästarna skulle föras till en stallplats, utanför Kramfors centrum. Tydligen handlar det om "tre personer" som skulle hämta hästarna. Frågan är: Var P någon av dom personerna?
Citera
2019-03-24, 15:43
Medlem
Citat:
Jag tror inte att vi pratar om samma dag. Det var väl på lördagsmorgon hästarna skulle köras till Sundsvall - P skulle köra släpet, men dök inte upp på avtalad tid och man var tvungen att ringa efter honom.
I artikeln nämns söndagsmorgon där hästarna skulle föras till en stallplats, utanför Kramfors centrum. Tydligen handlar det om "tre personer" som skulle hämta hästarna. Frågan är: Var P någon av dom personerna?

Ja du har rätt, minns inte om det diskuterats i tråden, en skribent var med kring de här dagarna och på lördagen men vet inte om hon läser tråden längre. Men på söndagen var väl P på någon danstillställning, han kan ju i för sig hjälpt till på morgonen förstås.
Citera
2019-03-24, 15:51
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:

Förmodligen inte. Marpet1 som skrev i tråden tidigare var den som mötte upp PAJ vid hästhagen dagen efter mordet (lördag). Hade PAJ varit med även på söndagen hade hen berättat det. Vad jag kan minnas har jag aldrig hört att PAJ var med och flyttade hästarna på söndagen.
Citera
2019-03-24, 17:08
Medlem
Ron.Frangus avatar
Mycket talar för att mördaren kände Eva och det finns ju onekligen en hel del som pekar mot just PAJ. Även BÅ kan vara inblandad i det hela på något sätt, dvs. att det handlar om ett triangeldrama, konstigare saker har ju hänt.
Alternativet är att Eva råkade ut för en galning och polisen var i ett tidigt skede inne på den teorin innan den "förståndshandikappade" cykelmannen pekades ut.
Frågan är då om det fanns någon i Kramfors vid den här tidpunkten som passar in på den här GM-beskrivningen? fanns det en galning, en psykiskt sjuk person i detta område och svaret är - ja.
Jag har grävt lite i detta och hittat en person som verkar ha funnits i Eva's "närhet" och som vid tidpunkten för mordet med största sannolikhet hade diagnosen schizofreni.
Den här mannen är i dag i 60- års åldern och aldrig tidigare omnämnd i tråden, ej eller i media när det gäller Eva-mordet. Mycket talar för att mannen och Eva var klasskamrater i högstadiet, mannen är född samma år som Eva. Dessutom verkar han ha en mycket udda koppling till just ridning, något som med tiden har utvecklats till en fetisch? alternativet är att mannens koppling till hästridning skulle vara en ren slump, men jag säger som Leif GW Persson: "hata slumpen".
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-24 kl. 17:59.
Citera
2019-03-24, 21:11
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Mycket talar för att mördaren kände Eva och det finns ju onekligen en hel del som pekar mot just PAJ. Även BÅ kan vara inblandad i det hela på något sätt, dvs. att det handlar om ett triangeldrama, konstigare saker har ju hänt.
Alternativet är att Eva råkade ut för en galning och polisen var i ett tidigt skede inne på den teorin innan den "förståndshandikappade" cykelmannen pekades ut.
Frågan är då om det fanns någon i Kramfors vid den här tidpunkten som passar in på den här GM-beskrivningen? fanns det en galning, en psykiskt sjuk person i detta område och svaret är - ja.
Jag har grävt lite i detta och hittat en person som verkar ha funnits i Eva's "närhet" och som vid tidpunkten för mordet med största sannolikhet hade diagnosen schizofreni.
Den här mannen är i dag i 60- års åldern och aldrig tidigare omnämnd i tråden, ej eller i media när det gäller Eva-mordet. Mycket talar för att mannen och Eva var klasskamrater i högstadiet, mannen är född samma år som Eva. Dessutom verkar han ha en mycket udda koppling till just ridning, något som med tiden har utvecklats till en fetisch? alternativet är att mannens koppling till hästridning skulle vara en ren slump, men jag säger som Leif GW Persson: "hata slumpen".
Cylinderhatt, en gigantisk stor svartmålad mustasch i fejjan, ridbyxor och stövlar?

Mannen jag tänker på är/var schizofren och är i 60-årsåldern idag.

Låt oss leka med den tanken en stund:

Cylinderhattsmannen såg BERIT släppa av EVA och LABAN. Han genskjuter EVA genom att cykla via Limstagatan och Kontorsvägen till Långbackens början. När EVA kommer fram till Långbacken så väntar Cylinderhattsmannen redan på henne. 11 hugg senare och EVA är död.

Känner PAJ honom? Var han hemma hos PAJ den aktuella kvällen? Skyddar PAJ honom?

Ja, allt är möjligt. Dessutom så knallar Cylinderhattsmannen fortfarande omkring i den munderingen nere på stan, så nog är det en fetisch alltid.

Hans riktiga namn har jag glömt bort.

Hans mamma brukade gå med honom på stan medan hon levde.

Vad jag förstår så har/hade han vredesutbrott emellanåt.

Kanske tänker du på någon annan?
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-03-24 kl. 22:01.
Citera
2019-03-25, 15:04
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsrunkaren
Cylinderhatt, en gigantisk stor svartmålad mustasch i fejjan, ridbyxor och stövlar?

Mannen jag tänker på är/var schizofren och är i 60-årsåldern idag.

Cylinderhattsmannen såg BERIT släppa av EVA och LABAN. Han genskjuter EVA genom att cykla via Limstagatan och Kontorsvägen till Långbackens början. När EVA kommer fram till Långbacken så väntar Cylinderhattsmannen redan på henne. 11 hugg senare och EVA är död.

Känner PAJ honom? Var han hemma hos PAJ den aktuella kvällen? Skyddar PAJ honom?

Ja, allt är möjligt. Dessutom så knallar Cylinderhattsmannen fortfarande omkring i den munderingen nere på stan, så nog är det en fetisch alltid.

Hans riktiga namn har jag glömt bort.

Hans mamma brukade gå med honom på stan medan hon levde.

Vad jag förstår så har/hade han vredesutbrott emellanåt.

Kanske tänker du på någon annan?

Ja det stämmer, han heter SE och brukar gå klädd i ridbyxor, ridstövlar och cylinderhatt när han är inne i en sjukdomsperiod samt bära på en väska/ portfölj med okänt innehåll. Han skulle enligt säker källa ha gått i samma gymnasieklass som Eva på Samhällslinjen (han stod med på klasslistan) men började aldrig när höstterminen väl startade - ev. på grund av sin psykiska diagnos? SE är alltså född samma år som Eva och båda var 27 år när mordet skedde.

Det som bör kollas upp snarast är SE's relation och koppling till Eva, dom har förmodligen gått i samma klass i högstadiet. Vidare har det nämnts i tråden att Eva engagerade sig för människor med problem osv, vet inte om det här var via kyrkans verksamhet eller om hon gjorde det helt frivilligt. Men om det stämmer så är sannolikheten stor för att hon kan ha haft en närmare relation/ kontakt med just SE för att ev stötta och hjälpa honom i vardagen på olika sätt.

Kan Eva ha varit en person som SE kände att han kunde prata med och som han ibland vände sig till och anförtrodde sig åt?
Kan SE ha varit förälskad i Eva?
Frågorna är många.

En annan sak som bör redas ut är om SE vid tidpunkten för mordet hade någon personlig koppling till Bruket? Kände han någon som bodde där eller i närområdet?
En kompis? någon av hans 2 bröder? el. någon annan anhörig/ släkting eller kontaktperson?

Vad har SE för koppling till hästar och ridning? Varför går han i sina mer psykotiska perioder klädd i ridbyxor och ridstövlar? Och framför allt, NÄR började han klä sig så här, var det efter den 25 sep 1987, efter att mordet hade skett? Delade han ett häst och ridintresse med Eva? Kan han ha haft någon koppling till ridskolan? Personer med den här typen av problematik kan ju ibland via kommunen få praktisera på såna ställen.

Om en schizofren person begår ett bestialiskt mord på en vän, i det här fallet på utpräglad hästtjej som Eva som levde för hästarna, så är det nog inte helt omöjligt att en psykotisk person i efterhand skulle kunna få för sig/ utveckla ett beteende att gå klädd i just ridkläder när han har sina "dåliga perioder", det hela kanske är något symboliskt för SE?
Det är när han är inne i dessa skov som han tvångsmässigt sätter på sig ridkläderna som jag har förstått det. Ingen vanlig människa kan förstå orsaken eller dom bakomliggande mekanismerna som styr detta, men det är uppenbart att SE går in i en fantasivärld och att han flyr från verkligheten, flyr från ett svårt trauma? det är uppenbarligen hans sätt att bearbeta något.
Personligen så tycker jag att SE's koppling till Eva är extremt intressant i sammanhanget med tanke på att att han är schizofren och uppenbarligen fanns i hennes närhet.

Om SE vid något tillfälle har uppvisat ett aggressivt/ våldsamt beteende offentligt under 80-talet, säg när han var mellan 20-27 år så blir han ju högintressant!
Det måste finnas folk som vet något om detta.

Vet du Badkarsrunkaren något om hans påstådda vredesutbrott förr och i nutid, är det något som ortsborna känner till och pratar om?
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-25 kl. 15:47.
Citera
2019-03-25, 17:33
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:

Ja SE kan mycket väl ha varit ute på stan den aktuella kvällen, det var förvisso väldigt lite folk ute p.g.a det kraftiga oväder som rådde men det hindrar givetvis inte en schizofren individ som är styrd av sina tankar från att driva runt ute, tvärtom.
Är det någon som frivilligt står och lurpassar i ett mörkt skogsparti i blåst, regn och rusk så är det väl just en galning...

PAJ är säkert bekant med honom, han känner väl dom flesta Kramforsborna i den åldern. Tror dock inte att PAJ skyddar honom, det är för långsökt. Skulle SE vara Eva's baneman så har han garanterat agerat ensam.

Nej SE var med största sannolikhet inte i PAJ's lägenhet under mordkvällen. Dom som enligt uppgift var där var Eva, hennes syster Annelie och Berit. Men efter att Annelie lämnade lägenheten vid 21-tiden så vet man egentligen ingenting med säkerhet. Jag litar inte på vad PAJ och Berit har uppgett under förhör.

Om man tänker sig att SE var förtjust i Eva och visste att hon ibland umgicks med PAJ så kan det även tänkas att han ville ha viss koll på Eva och vad hon hade för sig på helgkvällarna. Det finns många tänkbara scenarion.
Ponera att SE kände till att Eva skulle komma hem till Kramfors den helgen hon mördades och att han var angelägen att träffa henne men fick till svar att hon inte hade tid p g.a att hästarna skulle flyttas m.m.
SE kan med sin diagnos lätt kan ha feltolkat ett sådant svar och känt sig ratad och sviken.
Var han dessutom svartsjukt lagd kan han ha letat efter Eva och ringt PAJ någon gång under fredagskvällen för att "kolla läget" och då fått höra att Eva var där, att hon snart skulle hem och att Laban skulle rastas på vägen. Vad vet vi?
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-25 kl. 17:43.
Citera
2019-03-25, 19:52
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Vet du Badkarsrunkaren något om hans påstådda vredesutbrott förr och i nutid, är det något som ortsborna känner till och pratar om?
Mm

SE var våldsam redan innan EVAS död, även mot sin egen mor. Han var dessutom hotfull mot psykiatrin som hjälpte honom hemmavid. En och annan blomkruka har t.ex. fått sopats upp efter psykiatrins hembesök. Hans påstådda vredesbrott i dåtid är för mig bekräftat till tidigt åttiotal. SE:s ryttarutstyrsel verkar också härröra från åttiotalet, dock är det för mig okänt om han spökade ut sig redan innan den 25 sep 1987.

Senast jag såg honom i högtidsdräkten var nog för ca 2 mån sedan. Jag satt på pizzeria Jakten och mumsade på en inbakad calzone special då han skrittade förbi restaurangens skyltfönster i all sin prakt.

Jag har av respekt för mitt eget fortsatta välbefinnande alltid hållit ett avstånd till SE.

Han är/var bosatt på Kungsgatan i Kramfors, ett par stenkast från korsningen Limstagatan. Rent krasst kan man säga att SE bodde i direkt anslutning till den korsning där Berit släppte av EVA den 25 sep 1987 (kanske 200m).
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-03-25 kl. 20:18.
Citera
2019-03-26, 10:50
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Det är när han är inne i dessa skov som han tvångsmässigt sätter på sig ridkläderna som jag har förstått det.
När SE:s finkläder åker på så söker han kontakt med både kreti o pleti, och då ska allt mellan himmel och jord diskuteras. SE för också högljudda diskussioner med sig själv under tiden han ensam skrittar fram utmed Kramfors gator i sitt bjäfs. Han blir även ill (elak) vid ögonkontakt. Jag vet av ett biobesök i Kramfors för många år sedan då han förde ett satans liv under filmen. Högljutt ifrågasatte han bl.a. LL (biografens dåvarande föreståndarinna). SE är inte bara åsneaktig då han bär sin skrud, han är det i övrigt också. Han bor sedan en tid tillbaka på Strandgatan i Kramfors. För de som är nyfikna på vem denne hovnarr är så hänvisar jag er till google.se. Sök på ”Kramforsborna tycker till om torget”, bild 5.
Citera
2019-03-27, 01:04
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
När SE:s finkläder åker på så söker han kontakt med både kreti o pleti, och då ska allt mellan himmel och jord diskuteras. SE för också högljudda diskussioner med sig själv under tiden han ensam skrittar fram utmed Kramfors gator i sitt bjäfs. Han blir även ill (elak) vid ögonkontakt. Jag vet av ett biobesök i Kramfors för många år sedan då han förde ett satans liv under filmen. Högljutt ifrågasatte han bl.a. LL (biografens dåvarande föreståndarinna). SE är inte bara åsneaktig då han bär sin skrud, han är det i övrigt också. Han bor sedan en tid tillbaka på Strandgatan i Kramfors. För de som är nyfikna på vem denne hovnarr är så hänvisar jag er till google.se. Sök på ”Kramforsborna tycker till om torget”, bild 5.

Intressanta uppgifter ang. SE's aggressiva och våldsamma beteende under 80-talet.

Vet du om SE brukade cykla på den tiden? Något körkort har han väl inte? Dom flesta 27-åringar ägde väl en cykel? Hans mor hade väl en damcykel om inte annat och den kan han ju ha lånat ibland...

SE var från tidigt 90-tal även skriven på en adress i Örebro (Vivalla), han bodde där växelvis men även i Kramfors i perioder och såhär höll han på under 90-talet. Varför detta pendlande?
Han jobbade ju uppenbarligen inte.
Är det någon som vet varför SE vistades i Örebro i perioder, kan han ha vårdats där till och från? Karsudden ligger ju f.ö. endast ett par mil ifrån där SE vistades.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-27 kl. 01:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in