2019-03-27, 07:01
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Intressanta uppgifter ang. SE's aggressiva och våldsamma beteende under 80-talet.

Vet du om SE brukade cykla på den tiden? Något körkort har han väl inte? Dom flesta 27-åringar ägde väl en cykel? Hans mor hade väl en damcykel om inte annat och den kan han ju ha lånat ibland...

SE var från tidigt 90-tal även skriven på en adress i Örebro (Vivalla), han bodde där växelvis men även i Kramfors i perioder och såhär höll han på under 90-talet. Varför detta pendlande?
Han jobbade ju uppenbarligen inte.
Är det någon som vet varför SE vistades i Örebro i perioder, kan han ha vårdats där till och från? Karsudden ligger ju f.ö. endast ett par mil ifrån där SE vistades.
SE bodde i en egen lägenhet i samma hus som sin Mor på Kungsgatan i Kramfors (liknelsen med PAJ är stor). Om hans mor ägde en damcykel på 80-talet så hade säkert SE tillgång till den. Jag har då bara sett bäggedera SE ta sig fram till fots. Hans mor brukade promenera tillsammans med båda SE på gatorna, fast då bara med en åt gången. Undrar om hon någonsin tvivlade på om SE var inblandad i mordet på EVA?

En mor skyddar alltid sin unge:
http://shop.elinbanan.se/sid_4.html.
Citera
2019-03-28, 03:13
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsrunkaren
SE bodde i en egen lägenhet i samma hus som sin Mor på Kungsgatan i Kramfors (liknelsen med PAJ är stor). Om hans mor ägde en damcykel på 80-talet så hade säkert SE tillgång till den. Jag har då bara sett bäggedera SE ta sig fram till fots. Hans mor brukade promenera tillsammans med båda SE på gatorna, fast då bara med en åt gången. Undrar om hon någonsin tvivlade på om SE var inblandad i mordet på EVA?

En mor skyddar alltid sin unge:
http://shop.elinbanan.se/sid_4.html.

Ja hon måste ju någongång ha tänkt tanken.
Om hon själv inte var med SE efter kl. 22:30 den aktuella kvällen så kan hon ju inte heller veta vad han hade för sig.
Citera
2019-03-28, 13:36
Medlem
Det som skulle vara intressant är att veta om SE var aktiv i ridklubben? Han behöver inte ha varit speciellt aktiv, utan det räcker med att han besökte den då och då. Precis som "Ron.Frangu" säger är det också viktigt att veta om det fanns någon personlig koppling mellan SE och Eva. Eva var nog en person som var utrustad med ett stort mått av empati - som omnämns verkade hon ställa upp för dom som hade det tufft. Om jag inte missminner mig har det tidigare nämnts i tråden att Eva också var stöd för någon pundare (Flax)? Uppgiften kom från någon som tidigare hade sommarjobbat tillsammans med systern. I vilken omfattning det rörde sig om och huruvida uppgiften stämmer har jag ingen aning om.

Jag vill nog hävda att den som är skyldig till detta fruktansvärda mord sannolikt har/hade någon form av psykiatrisk diagnos. Vad gäller just schizofreni är det väl känt att sjukdomen dubblar risken för våld, och i kombination med missbruk ökar risken ytterligare. Eftersom polisen tidigt gick ut med tesen att mordet troligen hade utförts av en psykisk sjuk person, måste ju SE ha varit rena rama högviltet? Fast det beror på om polisen kände till att SE var drabbad av schizofreni 1987, och hur hans sjukdom yttrade sig? Vem vet, han kan mycket väl ha varit inne på förhör vid tiden strax efter mordet och blivit utredd?

Likafullt måste det till mer fakta och detaljer innan man kan börja att misstänka SE. Jag tror det skulle
vara mycket svårt för en person som SE att ha fått fast hunden. Betänk att Laban dödades med "ett" stick i halsen alternativt nacken - det tyder på att GM måste ha haft hunden tätt inpå sig.

P är självklart en stark kandidat till att vara skyldig - hans förehavanden och agerande under och strax efter mordnatten är obegriplig och inkonsekvent, vilket gör honom till misstänkt för mordet - det går inte att komma ifrån detta faktum!
Trots allt var man inte på plats, och FUP:en är sekretessbelagd, vilket gör att man inte kan vara "hundra procent" säker på hans skuld.

Jag kan inte riktigt släppa ryktet att P ska ha börjat uppträda "märkligt". På vilket sätt yttrar det sig, och har han anledning att uppträda som ryktet säger? - eller handlar det om rent skvaller? Om någon börjar uppträda "märkligt"(?) efter att ha blivit anklagad för något, beror det på någonting - man kan ana att det kan finnas olika skäl till ett sådant uppträdande. Men som vanligt: Den som vet något verkar ha fått munkavle, och det är locket på!
Citera
2019-03-28, 13:48
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Ja hon måste ju någongång ha tänkt tanken.
Om hon själv inte var med SE efter kl. 22:30 den aktuella kvällen så kan hon ju inte heller veta vad han hade för sig.
Hur passar SE in i BERIT och PAJS vittnesmål? Är PAJ rent av oskyldig till mordet på EVA? Det att PAJ betedde sig otillbörligt under kvällen/natten/morgonen behöver ju inte betyda att han är skyldig till mordet på EVA. PAJ kanske rentav var omtänksam och ville försäkra sig om att EVA kommit hem säkert, för kommande dag var ju tänkt att bli hektisk för både EVA och PAJ med flytt och bestyr.

Hur passar SE tidsmässigt in med BERIT och PAJS vittnesmål under kvällen, inkl övriga vittnen?

Är SE EVAS mördare?

Själv hinner jag inte skriva mer just nu, lunchen är över och arbetet väntar på mig.
Citera
2019-03-29, 01:00
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Likafullt måste det till mer fakta och detaljer innan man kan börja att misstänka SE. Jag tror det skulle
vara mycket svårt för en person som SE att ha fått fast hunden. Betänk att Laban dödades med "ett" stick i halsen alternativt nacken - det tyder på att GM måste ha haft hunden tätt inpå sig.
Laban försvarade EVA. Det var nog därför som mördaren lyckades komma så nära inpå hunden. Ett hugg och hunden var väck.

Citat:
Hur passar SE tidsmässigt in med BERIT och PAJS vittnesmål under kvällen, inkl övriga vittnen?
Utan att precisera.

BERIT lämnade av EVA och hunden i korsningen ca 22’45. SE såg det och cyklade som en galning via Limstagatan och Kontorsvägen för att genskjuta EVA. I Långbackens början möttes de. SE slängde cykeln i diket. Han ville konfrontera EVA. SE visste om att EVA skulle lämna Kramfors, och honom. Ingen annan skulle någonsin få henne. SE attackerade EVA med kniven, och Laban försvarade henne. Hunden flög på SE, som högg Laban till döds med ett välriktat hugg i nacken. Därefter jagade SE efter EVA in i skogsdungen. EVA ramlade på rygg i slyn, och SE var omedelbart över henne med kniven. Han högg ihjäl EVA med elva kraftiga stötar medan hon låg hjälplös i det våta gräset.

Under tiden försökte PAJ kontrollringa EVA. När hon inte svarade i telefonen blev PAJ orolig. Han tog därför sin bil och åkte efter EVA mot Bruket. Det hade börjat regna när PAJ kom fram till EVAS föräldrahem. PAJ stod ute i regnet och knackade på ytterdörren, ingen öppnade. PAJ satte sig åter i bilen. Han körde därifrån och började leta efter EVA utefter Långbacken och Herrgårdsvägen. Efter en stund så hamnade PAJ utanför hotell Kramm med sin bil. Hans kläder var blöta eftersom han hade stått utomhus i regnet utanför EVAS föräldrahem. Efter en stund skjutsade PAJ hem en vän. Under natten så fortsatte PAJ att leta efter EVA på Bruket. Han körde därför vägen hem till EVAS föräldrahem ett par gånger till innan han gav upp.

Alltmedan PAJ letade efter EVA så höll SE på att ”umgås” med hennes döda kropp inne i skogsdungen. Han tog av EVAS kläder från hennes underkropp och lade dem fint i en hög intill. SE placerade även Laban bredvid EVA. Framåt småtimmarna begav sig SE hemöver. Han tog upp cykeln ur diket och cyklade hem till Kungsgatan.

Under morgonen fortsatte PAJ att leta efter EVA. Han ringde EVAS syster ANNELI och ville att hon också skulle börja leta efter EVA.

Ett scenario som kanske ligger sanningen närmare än tidigare?
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-03-29 kl. 01:19.
Citera
2019-03-29, 13:39
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Laban försvarade EVA. Det var nog därför som mördaren lyckades komma så nära inpå hunden. Ett hugg och hunden var väck.

Utan att precisera.

BERIT lämnade av EVA och hunden i korsningen ca 22’45. SE såg det och cyklade som en galning via Limstagatan och Kontorsvägen för att genskjuta EVA. I Långbackens början möttes de. SE slängde cykeln i diket. Han ville konfrontera EVA. SE visste om att EVA skulle lämna Kramfors, och honom. Ingen annan skulle någonsin få henne. SE attackerade EVA med kniven, och Laban försvarade henne. Hunden flög på SE, som högg Laban till döds med ett välriktat hugg i nacken. Därefter jagade SE efter EVA in i skogsdungen. EVA ramlade på rygg i slyn, och SE var omedelbart över henne med kniven. Han högg ihjäl EVA med elva kraftiga stötar medan hon låg hjälplös i det våta gräset.

Under tiden försökte PAJ kontrollringa EVA. När hon inte svarade i telefonen blev PAJ orolig. Han tog därför sin bil och åkte efter EVA mot Bruket. Det hade börjat regna när PAJ kom fram till EVAS föräldrahem. PAJ stod ute i regnet och knackade på ytterdörren, ingen öppnade. PAJ satte sig åter i bilen. Han körde därifrån och började leta efter EVA utefter Långbacken och Herrgårdsvägen. Efter en stund så hamnade PAJ utanför hotell Kramm med sin bil. Hans kläder var blöta eftersom han hade stått utomhus i regnet utanför EVAS föräldrahem. Efter en stund skjutsade PAJ hem en vän. Under natten så fortsatte PAJ att leta efter EVA på Bruket. Han körde därför vägen hem till EVAS föräldrahem ett par gånger till innan han gav upp.

Alltmedan PAJ letade efter EVA så höll SE på att ”umgås” med hennes döda kropp inne i skogsdungen. Han tog av EVAS kläder från hennes underkropp och lade dem fint i en hög intill. SE placerade även Laban bredvid EVA. Framåt småtimmarna begav sig SE hemöver. Han tog upp cykeln ur diket och cyklade hem till Kungsgatan.

Under morgonen fortsatte PAJ att leta efter EVA. Han ringde EVAS syster ANNELI och ville att hon också skulle börja leta efter EVA.

Ett mycket intressant och dessutom fullt sannolikt scenario. Det måste ju trots allt finnas någon botten och sanning i uttalandena att man från polisens sida har kollat upp PAJ och att man säger att han är noggrant kartlagd samt att man inte har några misstankar mot honom.
Man måste ha i åtanke att när ett tv-program som "Svenska Fall för FBI" vinklar, fokuserar på och pekar ut PAJ på det sätt som man gör så är det självklart att alla som har sett programmet kommer att vara i stort sett övertygade om att PAJ är den skyldige samt att något annat scenario är fullständigt otänkbart.
Det här är en mycket farlig men väldigt enkel väg att ta och tänk nu ett steg längre, tänk om man faktiskt är helt fel ute här?
I sådant fall kommer en alt. GM och kanske den person som verkligen mördade Eva undan. Missförstå mig rätt, jag försöker inte att få PAJ att framstå som oskyldig, jag har heller ingen anledning att försöka rentvå honom. Nej jag är realist och jag vill endast att Eva's baneman ska gripas och att rätt GM ska få sitt straff.
Jag är långt ifrån 100% säker på att PAJ mördade Eva och när det nu visar sig ha funnits en schizofren man alldeles i Eva's omedelbara närhet så blir PAJ ibland osannolik som GM i jämförelse med vad SE faktiskt kan ha gjort. Det finns ju så mycket konstigheter i den här historien och detaljer i scenariot som inte riktigt går att få ihop med PAJ som GM (vilket bör få vissa varningsklockor att ringa) orsaken till detta skulle kunna vara att PAJ faktiskt är oskyldig och det gäller därför att fortsatt se på fallet med ett öppet sinne.
Som badkarrunkaren skriver och påtalar så finns det en fullt logisk förklaring till alla PAJ's förehavanden under mordkvällen men om man saknar en GM, vilket man gör i Eva-fallet så kan man vända allt detta emot PAJ på ett mycket enkelt sätt, precis som man nu gjorde i programmet "Svenska Fall för FBI".
Och som jag sa tidigare, det finns en stor fara med detta, det kan vilseleda och röra till saker och ting så att fallet förblir olöst.
Citera
2019-03-29, 14:22
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det som skulle vara intressant är att veta om SE var aktiv i ridklubben? Han behöver inte ha varit speciellt aktiv, utan det räcker med att han besökte den då och då. Precis som "Ron.Frangu" säger är det också viktigt att veta om det fanns någon personlig koppling mellan SE och Eva. Eva var nog en person som var utrustad med ett stort mått av empati - som omnämns verkade hon ställa upp för dom som hade det tufft. Om jag inte missminner mig har det tidigare nämnts i tråden att Eva också var stöd för någon pundare.Jag vill nog hävda att den som är skyldig till detta fruktansvärda mord sannolikt har/hade någon form av psykiatrisk diagnos. Vad gäller just schizofreni är det väl känt att sjukdomen dubblar risken för våld, och i kombination med missbruk ökar risken ytterligare. Eftersom polisen tidigt gick ut med tesen att mordet troligen hade utförts av en psykisk sjuk person, måste ju SE ha varit rena rama högviltet?

Fast det beror på om polisen kände till att SE var drabbad av schizofreni 1987, och hur hans sjukdom yttrade sig? Vem vet, han kan mycket väl ha varit inne på förhör vid tiden strax efter mordet och blivit utredd?

Som jag tidigare skrev så vistades SE enligt uppgift till och från i Örebro (Vivalla) under flera års tid under 90-talet. Han har i perioder alltså bott på en adress i Vivalla och ibland på hemadressen i Kramfors, han har varit skriven på båda ställena.
Man kan fråga sig varför en schizofren person växelbor men i det här fallet handlar knappast om att han hade fått ett jobb på annan ort, nej SE måste ha varit heltidssjukskriven alt. förtidspensionerad. Den enda logiska förklaringen som jag kan se det är att han till och från p.g.a. sin svåra diagnos har "vårdats" på annan ort.

Nu till det intressanta i sammanhanget.
Om SE skulle vara Eva's mördare så skulle han enligt en GM- profil förmodligen misstänkas för att kunnat ha begått fler liknande brott. Så jag har givetvis inte kunnat hålla mig från att kolla upp om det finns några olösta mord i närheten av det område i Örebro där SE bodde under 90-talet och mycket riktigt så besannades mina misstankar.
Vem minns inte det bestialiska tvättstugemordet 1995 där 33-åriga Maria Andersson brutalt mördades med flera knivhugg i en tvättstuga. Fallet är fortfarande olöst och har bl.a. tagits upp i Efterlyst och Veckans Brott. Det kan även tilläggas att SE vid tidpunkten för mordet var jämngammal med MA, precis som han var med Eva alltså.
Bostadsområdet där knivmordet skedde ligger inte alls långt ifrån Vivalla och den adress där SE var skriven vid denna tidpunkt.
MA sågs av ett vittne tillsammans med en okänd man utanför tvättstugan vid 00.30 - 01.00 och hon mördades därefter någon gång mellan 01.00 - 04.00. Polisen misstänker att Maria var bekant med mannen och att han därför följde med henne till tvättstugan.
MA verkar enligt uppgifter ha haft kontakt med vården och psykiatrin. Hon verkar ha haft jobb som hon skötte men missbrukade tydligen droger och kände folk i missbrukarkretsar, det sägs även att hon vid tidpunkten för mordet var paranoid.

Kan MA möjligen ha lärt känna eller blivit bekant med SE på någon (psykiatrisk) vård eller rehab-enhet?

Precis som i Eva-fallet så verkar det finnas en person som har varit misstänkt, en kille i missbrukarkretsen såklart men dom misstankarna har aldrig lett någonvart, förmodligen är det endast en teori, en spekulation.
Mordet verkar vara lika besynnerligt och svårlöst som Eva-mordet. Vem var mannen som MA träffade på utanför tvättstugan vid 01-tiden på natten den 3 maj 1995? Det är uppenbarligen en GM som av någon anledning lyckas flyga under radarn i bägge fallen.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-29 kl. 14:58.
Citera
2019-03-29, 15:53
Avslutad
Citat:

Utan att precisera.

Kan det ligga någon sanning i att mordet var ett beställningsjobb ?
Någon som inte vill se Eva flytta och som betalade någon att det inte skulle ske.
Visste mr P om att Eva skulle mördas den kvällen, hans beteende tycker jag tyder på att han visste att Eva kan ha varit illa ute.
Men vem mördar för 10.000kr ?
Polisen har ju avfärdat teorin om beställningsjobb?
Men jag tycker Mr Ps agerande tyder på att han var rädd att Eva skulle råka illa ut och därför agerade han desperat under kvällen, kanske ångrade han sig om beställningsjobbet men då var det försent. Eller så var det BÅ som hade utfört beställningsjobbet och mr P fick reda på det.
Vi kan iaf garantera att någon i Evas umgängeskrets mördade henne, det var inget tog som gick lös utan allt var väl planerat, till och med mordplatsen tycktes ju vara arrangerad efteråt. Kan det vara så att den som beställde mordet även gick dit och fixade i ordning en slags minnesstund och för att få det att se ut som ett sexmord, allt handlade troligen om svartsjuka/triangeldrama.
Citera
2019-03-29, 18:07
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Hur passar SE in i BERIT och PAJS vittnesmål? Är PAJ rent av oskyldig till mordet på EVA? Det att PAJ betedde sig otillbörligt under kvällen/natten/morgonen behöver ju inte betyda att han är skyldig till mordet på EVA. PAJ kanske rentav var omtänksam och ville försäkra sig om att EVA kommit hem säkert, för kommande dag var ju tänkt att bli hektisk för både EVA och PAJ med flytt och bestyr.

Är SE EVAS mördare?

Jag har inte en aning om hur SE tidsmässigt passar in i PAJ och BÅ's vittnesmål eftersom det är okänt vad SE hade för sig kvällen då Eva mördades.

Man behöver därför få veta mer om SE's koppling till Eva. Förmodligen gick dom i samma klass i högstadiet eftersom dom är födda samma år, alternativet är att dom gick i paralellklass (om det nu fanns så många elever i den årskullen att det behövdes 2 eller flera klasser?).

SE ska enligt uppgift även ha känt Eva och systern Annelie's ungdomsvän P*a Gal*in som intervjuades ang. Eva-mordet i "Svenska Fall för FBI". Så att SE inte skulle känna eller ens vara bekant med Eva och systern Annelie ser jag som fullständigt osannolikt.

Det vore som sagt högintressant att få veta om SE och Eva hade ytterligare någon koppling?
Det vi vet är alltså att SE och Eva gick i samma högstadieskola, att dom förmodligen var klasskamrater samt att SE kände systrarnas kompis PG.
Hade SE någon koppling till ridskolan? delade han Eva's intresse för hästar? Varför klär han sig annars i ridstövlar och ridbyxor?
Kan Eva ha haft en personlig relation till SE med tanke på hans "handikapp" och det som tidigare har berättats här i tråden om hennes empati och engagemang för vissa utsatta personer i samhället? Fanns det en gemensam koppling till församlingen och kyrkans verksamheter?
Eva bodde f.ö. granne med en frikyrka.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-29 kl. 18:28.
Citera
2019-03-29, 20:09
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Jag har inte en aning om hur SE tidsmässigt passar in i PAJ och BÅ's vittnesmål eftersom det är okänt vad SE hade för sig kvällen då Eva mördades.

Man behöver därför få veta mer om SE's koppling till Eva. Förmodligen gick dom i samma klass i högstadiet eftersom dom är födda samma år, alternativet är att dom gick i paralellklass (om det nu fanns så många elever i den årskullen att det behövdes 2 eller flera klasser?).

SE ska enligt uppgift även ha känt Eva och systern Annelie's ungdomsvän P*a Gal*in som intervjuades ang. Eva-mordet i "Svenska Fall för FBI". Så att SE inte skulle känna eller ens vara bekant med Eva och systern Annelie ser jag som fullständigt osannolikt.

Det vore som sagt högintressant att få veta om SE och Eva hade ytterligare någon koppling?
Det vi vet är alltså att SE och Eva gick i samma högstadieskola, att dom förmodligen var klasskamrater samt att SE kände systrarnas kompis PG.
Hade SE någon koppling till ridskolan? delade han Eva's intresse för hästar? Varför klär han sig annars i ridstövlar och ridbyxor?
Kan Eva ha haft en personlig relation till SE med tanke på hans "handikapp" och det som tidigare har berättats här i tråden om hennes empati och engagemang för vissa utsatta personer i samhället? Fanns det en gemensam koppling till församlingen och kyrkans verksamheter?
Eva bodde f.ö. granne med en frikyrka.
Jag sitter på högintressant info om SE:s pappa.

SE:s pappa tyckte nämligen om unga tjejer i yngre tonåren. En kvinnlig bekant till mig, som då var i 14-15 årsåldern, blev utsatt av honom i början på åttiotalet. Det hände på Ängsgatan (nuvarande Ringvägen), ett par stenkast åt motsatt håll från där BERIT släppte av EVA 1987. Betänk att Kungsgatan stod i förbindelse med både Limstagatan och Ängsgatan (Ringvägen) då som nu. SE:s pappa bodde dock på Nätgatan, och eventuellt bodde också SE där (osäkert, men han vistades mycket där). Med tanke på att EVA och SE troligtvis var klasskamrater så var säkert även pappan bekant med EVA. Tyvärr har min kvinnliga bekant glömt bort pappans namn. Hon tror dock att pappan är avliden nu.

Tänk om det är SE:s gubbsjuka pappa som är EVAS mördare?

Jag ska försöka gräva vidare om SE:s pappa!
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-03-29 kl. 20:46.
Citera
2019-03-29, 20:54
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Kan det ligga någon sanning i att mordet var ett beställningsjobb ?
Någon som inte vill se Eva flytta och som betalade någon att det inte skulle ske.
Visste mr P om att Eva skulle mördas den kvällen, hans beteende tycker jag tyder på att han visste att Eva kan ha varit illa ute.
Men vem mördar för 10.000kr ?
Polisen har ju avfärdat teorin om beställningsjobb?
Men jag tycker Mr Ps agerande tyder på att han var rädd att Eva skulle råka illa ut och därför agerade han desperat under kvällen, kanske ångrade han sig om beställningsjobbet men då var det försent. Eller så var det BÅ som hade utfört beställningsjobbet och mr P fick reda på det.
Vi kan iaf garantera att någon i Evas umgängeskrets mördade henne, det var inget tog som gick lös utan allt var väl planerat, till och med mordplatsen tycktes ju vara arrangerad efteråt. Kan det vara så att den som beställde mordet även gick dit och fixade i ordning en slags minnesstund och för att få det att se ut som ett sexmord, allt handlade troligen om svartsjuka/triangeldrama.

Kan, kan det väl och om det var ett beställningsjobb måste anstiftaren först hitta en "stolle" som kan ta på sig att utföra det hela.

Själv tror jag dock inte på teorin att det skulle varit beställningsjobb men man kan ju alltid spekulera...

PAJ känner många i Kramfors, han känner givetvis även SE.

September 1987
PAJ vill hämnas på Eva och behöver hitta någon som kan utföra den ondskefulla planen. PAJ komner direkt att tänka på SE eftersom ingen "normalt funtad" kramforsbo skulle ställa upp och hjälpa honom med detta.
I början av september diskuterar han det hela med den 27-åriga lokala, stundtals aggresiva stollen SE som är enkel att övertala och lätt manipulerad för en sån som PAJ. SE erbjuds några tusen kronor för "jobbet".

Fredag 25/9 1987
Ett mycket lämpligt tillfälle att genomföra planen uppenbarar sig.
PAJ ringer SE och meddelar att Eva kommer över och att hon kommer promenera till P:s lägenhet. Man ska ha ett möte ang. en flytt av hästarna på lördagen. PAJ säger åt SE att göra sig i ordning och att han ska vara beredd. PAJ ska ringa upp igen när Eva så fort Eva har lämnat lägenheten och påbörjat sin 15-20 min. långa pronenad hem. Men, när samtalet väl komner vid 22:40 är planerna ändrade. Det har blivet ett rejält oväder ute och Eva ska få skjuts en bit på vägen av Berit. PAJ är stressad, höjer rösten säger att det är bråttom men att SE hinner eftersom han vet att Eva ska prommenera den sista biten hemåt ensam eftersom Laban måste rastas.
I stället för att ha gott om tid på sig blir situationen plötsligt både stressig och pressad, SE måste kasta sig ut hals över huvud och ta cykeln för att kunna hinna ifatt Eva innan hon hinner hem. SE cyklar som en galning med kniven insvept i en regnrock på pakethållaren och mejar nästan ner en person på vägen innan han svänger av ner mot Bruket och hinner ifatt Eva vid Långbackens början.
SE är vid det här laget helt uppjagad, psykotisk, har fullt stresspåslag och tappar till och från verklighetsuppfattningen, han attackerar Eva besinningslöst och löper amok, allt svartnar.

PAJ sitter som på nålar hemma, han är extremt orolig, han kanske t.o.m. ångrar sig nu... han börjar därför ringa runt. På något sätt får han reda på att det hela gick snett, kanske var det inte ens meningen att Eva skulle dö, PAJ ville skrämma henne och ge henne en läxa som hon sent skulle glömma men SE blev psykotisk av all stress, tappade kontrollen och flippade ut totalt.

Någon av dom riggar sedan mord/ fyndplatsen under natten för att det hela ska se ut som en våldtäkt som har gått snett. Allt för att avleda misstankarna, bort från den självutnämnde "pojkvännen" PAJ.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-03-29 kl. 21:10.
Citera
2019-03-29, 21:09
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
När SE:s finkläder åker på så söker han kontakt med både kreti o pleti, och då ska allt mellan himmel och jord diskuteras. SE för också högljudda diskussioner med sig själv under tiden han ensam skrittar fram utmed Kramfors gator i sitt bjäfs. Han blir även ill (elak) vid ögonkontakt. Jag vet av ett biobesök i Kramfors för många år sedan då han förde ett satans liv under filmen. Högljutt ifrågasatte han bl.a. LL (biografens dåvarande föreståndarinna). SE är inte bara åsneaktig då han bär sin skrud, han är det i övrigt också. Han bor sedan en tid tillbaka på Strandgatan i Kramfors. För de som är nyfikna på vem denne hovnarr är så hänvisar jag er till google.se. Sök på ”Kramforsborna tycker till om torget”, bild 5.
Filmen som SE förde ett satans liv på hette ”Män som hatar kvinnor”, och det skedde på premiären i Kramfors (premiären var den 27 februari 2009).

Min källa gick nämligen på premiären av ”Män som hatar kvinnor” tillsammans med sin fru.

Filmens handling:
Journalisten Mikael Blomkvist har blivit dömd för förtal och vill undslippa uppmärksamheten i Stockholm. Av industrimagnaten Henrik Vanger får han i uppdrag att skriva familjen Vangers släktkrönika, men egentligen vill Vanger att han ska titta närmare på dennes brorsdotter Harriets märkliga försvinnande sommaren 1966. Blomkvist får hjälp av den unga och socialt missanpassade datorhackern Lisbeth Salander. I sitt grävande i familjen Vangers förflutna snubblar de över en mörkare och blodigare historia än vad de kunnat föreställa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in