Citat:
Ursprungligen postat av
Badkarsrunkaren
Cylinderhatt, en gigantisk stor svartmålad mustasch i fejjan, ridbyxor och stövlar?
Mannen jag tänker på är/var schizofren och är i 60-årsåldern idag.
Låt oss leka med den tanken en stund:
Cylinderhattsmannen såg BERIT släppa av EVA och LABAN. Han genskjuter EVA genom att cykla via Limstagatan och Kontorsvägen till Långbackens början. När EVA kommer fram till Långbacken så väntar Cylinderhattsmannen redan på henne. 11 hugg senare och EVA är död.
Känner PAJ honom? Var han hemma hos PAJ den aktuella kvällen? Skyddar PAJ honom?
Ja, allt är möjligt. Dessutom så knallar Cylinderhattsmannen fortfarande omkring i den munderingen nere på stan, så nog är det en fetisch alltid.
Hans riktiga namn har jag glömt bort.
Hans mamma brukade gå med honom på stan medan hon levde.
Vad jag förstår så har/hade han vredesutbrott emellanåt.
Kanske tänker du på någon annan?
Ja det stämmer, han heter SE och brukar gå klädd i ridbyxor, ridstövlar och cylinderhatt när han är inne i en sjukdomsperiod samt bära på en väska/ portfölj med okänt innehåll. Han skulle enligt säker källa ha gått i samma gymnasieklass som Eva på Samhällslinjen (han stod med på klasslistan) men började aldrig när höstterminen väl startade - ev. på grund av sin psykiska diagnos? SE är alltså född samma år som Eva och båda var 27 år när mordet skedde.
Det som bör kollas upp snarast är SE's relation och koppling till Eva, dom har förmodligen gått i samma klass i högstadiet. Vidare har det nämnts i tråden att Eva engagerade sig för människor med problem osv, vet inte om det här var via kyrkans verksamhet eller om hon gjorde det helt frivilligt. Men om det stämmer så är sannolikheten stor för att hon kan ha haft en närmare relation/ kontakt med just SE för att ev stötta och hjälpa honom i vardagen på olika sätt.
Kan Eva ha varit en person som SE kände att han kunde prata med och som han ibland vände sig till och anförtrodde sig åt?
Kan SE ha varit förälskad i Eva?
Frågorna är många.
En annan sak som bör redas ut är om SE vid tidpunkten för mordet hade någon personlig koppling till Bruket? Kände han någon som bodde där eller i närområdet?
En kompis? någon av hans 2 bröder? el. någon annan anhörig/ släkting eller kontaktperson?
Vad har SE för koppling till hästar och ridning? Varför går han i sina mer psykotiska perioder klädd i ridbyxor och ridstövlar? Och framför allt, NÄR började han klä sig så här, var det efter den 25 sep 1987, efter att mordet hade skett? Delade han ett häst och ridintresse med Eva? Kan han ha haft någon koppling till ridskolan? Personer med den här typen av problematik kan ju ibland via kommunen få praktisera på såna ställen.
Om en schizofren person begår ett bestialiskt mord på en vän, i det här fallet på utpräglad hästtjej som Eva som levde för hästarna, så är det nog inte helt omöjligt att en psykotisk person i efterhand skulle kunna få för sig/ utveckla ett beteende att gå klädd i just ridkläder när han har sina "dåliga perioder", det hela kanske är något symboliskt för SE?
Det är när han är inne i dessa skov som han tvångsmässigt sätter på sig ridkläderna som jag har förstått det. Ingen vanlig människa kan förstå orsaken eller dom bakomliggande mekanismerna som styr detta, men det är uppenbart att SE går in i en fantasivärld och att han flyr från verkligheten, flyr från ett svårt trauma? det är uppenbarligen hans sätt att bearbeta något.
Personligen så tycker jag att SE's koppling till Eva är extremt intressant i sammanhanget med tanke på att att han är schizofren och uppenbarligen fanns i hennes närhet.
Om SE vid något tillfälle har uppvisat ett aggressivt/ våldsamt beteende offentligt under 80-talet, säg när han var mellan 20-27 år så blir han ju högintressant!
Det måste finnas folk som vet något om detta.
Vet du Badkarsrunkaren något om hans påstådda vredesutbrott förr och i nutid, är det något som ortsborna känner till och pratar om?