2017-01-21, 15:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menade naturligtvis inte att Mr.P bara ville prata med Eva. Jag tänkte snarare på att han enkelt skulle kunna lura ut henne ur huset på en kort promenad, med förevändningen att han ville prata. Men det är ju som du säger, det är troligare att han tokcyklade för att hinna ta henne innan hon kom hem.

Ok, men det hade varit ett för stort risktagande, någon av hennes föräldrar kunde fortfarande varit vaken kl. 23.00. Sen delade ju även familjen Söderström huset med en annan familj som hyrde nedervåningen, vem som helst av dom skulle kunna se att P-A var där. Sen har vi även grannbilen som passerade uppe vid huset kring 23.15, risken är överhängande att även någon av ungdomarna i den bilen skulle observera Eva och P-A i närheten av huset, eller kanske passera dom om P-A lurade ut Eva på en en kort promenad.

Vad tror du om cykeln förresten?

Kan de vara så att han ca. kl. 22.50 tog en olåst cykel utanför sin bostad (det fanns 3 portar på huset så ett par cyklar borde ha stått i anslutning dessa kan man tycka), cyklade i kapp Eva, utförde mordet och återvände sedan till Långbacken intill mordplatsen någongång efter ca, kl. 02.40, plockade upp cykeln från vägen/diket och cyklade hem för att sedan ställa tillbaka den där den stod vilket i sådant fall bör ha gjorts mellan 03.00-04.00. Han kan givetvis även ha lastat in cykeln i bagageutrymmet om han hämtade upp den med bil. Och om ägaren till cykeln sov sött och var lyckligt ovetande om att cykeln hade varit borta under natten så kan den ägaren knappast ha misstänkt att P-A i porten bredvid hade använt just den för att jaga i kapp sitt offer eller hur?

Kan det kanske vara så enkelt att P-A "lånade" säg en grannes cykel och sedan prydligt ställde tillbaka den där den stod på morgonkvisten? Det finns väl egentligen inget som säger att han måste ha "dumpat" cykeln någonstans, som i älven eller Kramforsån t.ex. det verkar ju onödigt bökigt!?

P-A mor kan ju annars ha haft cykel som han kan ha lånat.

Jag undrar om polisen verkligen kollade upp exakt alla cyklar som fanns i det området och i synnerhet alla cykelägare som bodde i just P-A's hus, dvs. på Björstagatan 16, 18 och 20?

Vad skulle polisen ha gjort om dom hittade en cykel som passade in på beskrivningen, säg en av P-A's grannars cykel, hade dom försökt att säkra P-A's DNA på t.ex. styret på den cykeln? Nej givetvis inte, eftersom han aldrig ens var misstänkt för mordet. Polisen skröt om alla cyklar dom hade "kollat upp" men dom kollade efter fel saker och försökte endast att koppla ihop den eftersökta cykeln med EN person, d.v.s. Sture.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-21 kl. 16:31.
Citera
2017-01-21, 15:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Vad tror du om cykeln förresten?
Jag tycker att din teori om cykeln låter fullt rimlig. Kan tänka mig också att det inte var jättevanligt att man låste sin cykel i Kramfors på 80-talet. Blev det någon klarhet kring det här med hans mammas eventuella cykelägande? Hon bodde väl i samma trappuppgång.
Citera
2017-01-21, 15:57
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag tycker att din teori om cykeln låter fullt rimlig. Kan tänka mig också att det inte var jättevanligt att man låste sin cykel i Kramfors på 80-talet. Blev det någon klarhet kring det här med hans mammas eventuella cykelägande? Hon bodde väl i samma trappuppgång.

Jag fortstatte att skriva lite mer på texten, bl.a. om hur polisen kan tänkas ha agerat i sitt sökande och Sture's roll i detta...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-21 kl. 16:10.
Citera
2017-01-21, 16:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Nej jag tror inte det, för jag undrar själv samma sak. Men det kan givetvis inte uteslutas att hans mor ägde en cykel. Någon här i tråden kanske vet och kan bekräfta detta?
Ja hans mamma bodde på samma våningsplan i dörren bredvid, så när han till slut flyttade hemifrån så valde han flytta 1 meter (till vänster).

Ni som kände P-A på den tiden, minns ni om han ibland cyklade runt på en damcykel?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-21 kl. 16:09.
Citera
2017-01-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ja, dom här märkliga omständigheterna kring BÅ gör ju verkligen att man börjar undra...

Varför flyttade just BÅ, mordutredningens huvudvittne som dessutom med stor sannolikhet kan ha övertalats att lämna ett falskt vittnesmål om vad som egentligen hände i P-A's lägenhet mellan kl. 21.00 och 22.40 på mordkvällen?

Jag tror att BÅ från början litade på sin vän och kk P-A som hon alltså även hade ihop det med men att hon en kort tid efter mordet, av någon anledning blev rädd för honom. Kanske var det något som gjorde att hon började misstänka att det faktiskt var han som hade mördat Eva, han kan mycket väl även ha hotat henne. Och om hon nu hade börjat misstänka att P-A var mördaren så gick det förstås inte att utesluta att hon själv kunde vara hans nästa offer och fick hon såna tankar måste hon givetvis ha drabbats av panik. I sådant fall förstår jag varför hon flydde från Kramfors och P-A och flyttade så långt bort som hon bara kunde, ja hon flyttade ända ner till Skåne faktiskt och tycks ha börjat ett helt nytt liv där. Det verkar även som att BÅ bröt all kontakt med sina gamla tjej-kompisar när hon lämnade Kramfors, vilket alltså skedde endast 3 veckor efter mordet. Det är något som inte stämmer här...

Kan inte släppa just det här med att BÅ flyttade så snart efter mordet.

Finns det några säkra källor på att hon bara flyttade hux flux och att hon inte sagt tidigare innan mordet att hon skulle flytta. Att hon bröt kontakten med alla sina gamla vänner i och med att hon flyttade.

Om det skedde hux flux och hon bröt kontakten kan det ju bara bero på det som hände 3 veckor innan. Förstod hon vad som hände den kvällen och vem som gjorde det? Eller ännu mer krasst, visste hon det? Ville hon inte inblandad/ha med det att göra? Var hon rädd för P? Ville hon skydda P? Åkte hon för att inte utsättas för en massa frågor och var rädd för att försäga sig?

BÅ känns som en viktig pusselbit i det här fallet.
Citera
2017-01-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ja, dom här märkliga omständigheterna kring BÅ gör ju verkligen att man börjar undra...

Varför flyttade just BÅ, mordutredningens huvudvittne som dessutom med stor sannolikhet kan ha övertalats att lämna ett falskt vittnesmål om vad som egentligen hände i P-A's lägenhet mellan kl. 21.00 och 22.40 på mordkvällen?

Jag tror att BÅ från början litade på sin vän och kk P-A som hon alltså även hade ihop det med men att hon en kort tid efter mordet, av någon anledning blev rädd för honom. Kanske var det något som gjorde att hon började misstänka att det faktiskt var han som hade mördat Eva, han kan mycket väl även ha hotat henne. Och om hon nu hade börjat misstänka att P-A var mördaren så gick det förstås inte att utesluta att hon själv kunde vara hans nästa offer och fick hon såna tankar måste hon givetvis ha drabbats av panik. I sådant fall förstår jag varför hon flydde från Kramfors och P-A och flyttade så långt bort som hon bara kunde, ja hon flyttade ända ner till Skåne faktiskt och tycks ha börjat ett helt nytt liv där. Det verkar även som att BÅ bröt all kontakt med sina gamla tjej-kompisar när hon lämnade Kramfors, vilket alltså skedde endast 3 veckor efter mordet. Det är något som inte stämmer här...

Hela tiden har jag tänkt på BÅ som Evas väninna men det här gör att jag tänker att hon är mer P:s väninna än Evas. Det sätter ju allt i ett annat läge, till vem känner man den största lojaliteten, till en väninna eller till den man har ihop det med.
Citera
2017-01-21, 18:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Hela tiden har jag tänkt på BÅ som Evas väninna men det här gör att jag tänker att hon är mer P:s väninna än Evas. Det sätter ju allt i ett annat läge, till vem känner man den största lojaliteten, till en väninna eller till den man har ihop det med.

Ja exakt det är det jag menar.
Jag tror definitivt att om BÅ var tvungen att välja så var det P-A som hade hennes lojalitet och inte Eva. BÅ stod helt klart mer på P-A's sida, dom var arbetskamrater, kompisar privat och´sen en tid tillbaka hade dom alltså även en "kärleksrelation". Så när det kommer till polisförhören osv. så var det nog inte Eva's parti som BÅ tog misstänker jag, hon var nog mest orolig för att P-A skulle bli misstänkt och vittnade och kan därför även ha vittnat till hans fördel.
Citera
2017-01-21, 18:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Kan inte släppa just det här med att BÅ flyttade så snart efter mordet.

Finns det några säkra källor på att hon bara flyttade hux flux och att hon inte sagt tidigare innan mordet att hon skulle flytta. Att hon bröt kontakten med alla sina gamla vänner i och med att hon flyttade.

Om det skedde hux flux och hon bröt kontakten kan det ju bara bero på det som hände 3 veckor innan. Förstod hon vad som hände den kvällen och vem som gjorde det? Eller ännu mer krasst, visste hon det? Ville hon inte inblandad/ha med det att göra? Var hon rädd för P? Ville hon skydda P? Åkte hon för att inte utsättas för en massa frågor och var rädd för att försäga sig?

BÅ känns som en viktig pusselbit i det här fallet.

Nej vem kan det?....

Det här kommer att undersökas, det är allt jag kan säga f.n.

Ja i allra högsta grad, BÅ's och P-A's inbördes relation och inte minst deras "hemliga kärleksrelation" är givetvis högintressant i sammanhanget, nu går det ju inte att utesluta någonting längre...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-21 kl. 19:01.
Citera
2017-01-21, 19:23
Medlem
Citat:
Nej vem kan det?....

Ja i allra högsta grad, BÅ's och P-A's inbördes relation och inte minst deras "hemliga kärleksrelation" är givetvis högintressant i sammanhanget, nu går det ju inte att utesluta någonting längre...

Undra om polisen skulle få samma redogörelse från BÅ vid ev. förhör idag som dom fick då. Var hon rädd då så kanske hon inte är det idag med en familj omkring sig. Vet hon något så kanske det är dags att säga det, för Evas skull.

Om någon/några nära bekanta till P eller även personer i den här tråden som yttrat sig negativt om honom skulle utsättas för trakasserier eller råka ut för något så skulle nog misstanken direkt leda till P. Så därför tror jag att den som har något att säga kan göra det utan att vara rädd.

Även ML kanske ska börja vara skiträdd för att det ska komma fram till arbetsgivaren att han är inblandad i nåt sånt här. FÖRR ELLER SENARE KOMMER SANNINGEN ALLTID FRAM.

Jag hoppas att P som läser här känner hur snaran dras åt, det är inte långt borta nu till dess att sanningen ska uppdagas.
Citera
2017-01-21, 19:49
Medlem
Citat:
Nej vem kan det?....

Flytten verka ju va hux flux enligt källor.
Citera
2017-01-21, 20:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Flytten verka ju va hux flux enligt källor.

Ja det verkar vara så, men den stora frågan är om det var en flytt eller en flykt?...
Citera
2017-01-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ja det verkar vara så, men den stora frågan är om det var en flytt eller en flykt?...

Tror frågan är lättbesvarad. Absolut en flykt, måste ju vara panikartat om man på så kort tid utan att ha planerat eller pratat om det drar iväg så långt man kan komma i det här landet. Något måste verkligen ha skrämt henne, om man nu får spåna. Mycket troligt att det har en koppling till det som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in