2017-03-17, 23:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theblackdahlia
Tycker också att pusselbiten fallit på plats gällande PAJ och hans orolighet den kvällen. Om han visste att hon skulle bli mördad kan han ju ha fått panik och börjat ångra sig om han nu lejt någon för mordet. Därav telefonsamtalen och sökandet efter henne. Han ville avbryta allt.
Jag tycker också att allting kring själva händelseförloppet faller på plats med teorin om en lejd mördare. Särskilt om man gärna vill ha med Mr.P i historien, eftersom det här som du säger skulle kunna förklara hans märkliga agerande under natten. Om Svens uppgifter om den tokcyklande mannen är riktiga så skulle det också kunna förklaras av att cyklisten hade bråttom för att hinna avbeställa mordet, snarare än utföra det. Sedan det här med vad Mr.P skulle ha haft för motiv har jag aldrig riktigt förstått. Sådant överlåter jag gärna åt de som kände de inblandade att fundera över.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hewh, läste om tipset angående att någon skall ha lejt någon till att mörda Eva. Måste nog hålla med LGWP där. Lejda mördare brukar väl röra sig om organiserad brottslighet alternativt en rejält infekterad konflikt (som folk vanligtvis vet om, jfr taximordet Dusanka Petren) och inget verkar väl vara för handen här.
Däremot höjde jag lite på ögonbrynet åt att han verkar tycka det är närpå ogjort att så ens skulle kunna vara fallet utifrån att det skulle vara så svårt att ta reda på hennes rörelsemönster om nu någon verkligen skulle haft det projektet, så svårt är det väl inte att följa någon med specifika intressen, särskilt på en mindre ort, och vänta ut dem (?).
Om det var Mr.P som lejde mördaren så hade ju mördaren en säker källa till information om Evas rörelsemönster under kvällen.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-17 kl. 23:42.
Citera
2017-03-17, 23:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ändock trots alla olika tankespår- det här kommer att bli löst- och vi kommer att få veta vem som begick mordet den där kvällen. Det gäller för polisen att arbeta med alla olika tips och spår som kan komma fram.

Javisst, det är väl självklart att de må jobba brett och att polis inte omedelbart kan släppa ett tips om än det verkar absurt, man kan ju tänka sig att även ett falskt tips kan ha någon orsak.
Citera
2017-03-17, 23:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker också att allting kring själva händelseförloppet faller på plats med teorin om en lejd mördare. Särskilt det du tar upp om Mr.P:s märkliga agerande under natten. Om Svens uppgifter om den tokcyklande mannen är riktiga så skulle det också kunna förklaras av att cyklisten hade bråttom för att hinna avstyra mordet, snarare än utföra det. Sedan det här med vad Mr.P skulle ha haft för motiv har jag aldrig riktigt förstått. Sådant överlåter jag gärna åt de som kände de inblandade att fundera över.

Om det var Mr.P som lejde mördaren så hade ju mördaren en säker källa till information om Evas rörelsemönster under kvällen.

Där fanns väl två till med under kvällen? Hursomhelst är det nog inte så knepigt som LGWP vill göra gällande. Det kan nog funnits något antals som visste att hon var hos P och avsåg sova i föräldrahemmet. Det skulle väl vara enkelt att vänta ut henne där?
Men kanske svårare för P om nu vänninan som skjutsade henne är sanningsenlig. Isåfall måst P genskjuta dem, han vet heller inta att hon kliver av innan hon är "hemma".
Citera
2017-03-17, 23:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Där fanns väl två till med under kvällen? Hursomhelst är det nog inte så knepigt som LGWP vill göra gällande. Det kan nog funnits något antals som visste att hon var hos P och avsåg sova i föräldrahemmet. Det skulle väl vara enkelt att vänta ut henne där?
Men kanske svårare för P om nu vänninan som skjutsade henne är sanningsenlig. Isåfall måst P genskjuta dem, han vet heller inta att hon kliver av innan hon är "hemma".
Kolla det här inlägget av BerraSWE, jag tycker han lägger fram en vettig teori om hur det kan ha gått till:
(FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987
Citera
2017-03-17, 23:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
"FBI-poliserna"? Det var väl en av de före detta poliserna av programledarna som varit vid FBI?
Ja jag vet, jag var lite slarvig och slängde mig med ett uttryck som Draifos nyss använde sig av (utan att få smisk på fingrarna).

Citat:
Jag skulle gissa att tipset, som förmodligen är tämligen värdelöst, inte handlar om P som vare sig anstiftare eller uppdragstagare.
Nej givetvis inte.

Citat:
Menar du allvar med spekulationen om att hon dödats i lägenheten så måste ju kompisen som påstods ha skjutsat henne vara ganska involverad. Det är dessutom ganska riskabelt att ta ut kroppen från lägenheten och sedan då dumpa den tämligen nära vägen nära föräldrahemmet utan att bli sedd där en kånkar på ett lik. Och varför i såfall låta hunden leva ett litet tag och riskera att den drar till sig uppmärksamhet "för tidigt"? Njaee, säger jag nog fortfarande, ser fortfarande inget speciellt som har P mer misstänkt än andra i hennes bekantskapskrets.
Jag tror att det finns en möjlighet att "väninnan" BÅ kan ha lämnat felaktiga uppgifter vid förhör, dels med tanke på att hon hade någon slags kärleksrelation med P-A J vid tidpunkten för mordet och dels för att hon lämnade Kramfors för gott efter mordet. BÅ kan ha lämnat lägenheten tidigare vilket i sådant fall innebär att P-A J och Eva kan ha varit ensamma kvar under Eva's sista timme i livet.

Nej, det är snarare väldigt enkelt och smidigt att ta ut en kropp från P-A's lägenhet på Björstagatan 18. Lätt att backa upp bilen vid porten (även vid källardörren), P-A bodde dessutom endast en halvtrappa upp, i mitten dörren, så det var i princip endast ett par meter från hans ytterdörr till en öppen bagagelucka om han hade bilen uppbackad mot porten. Det hela kan göras på 3 min. Vidare fanns det inga andra fastigheter mitt emot som kunde se vad som försegick utan där var det bara skog och sly. Det är heller inte något stort risktagande att dumpa en kropp i skogsdungen vid Långbacken, där var det ju kolsvart vid den här tidpunkten, platsen där Eva hittades är en väldigt öde, mörk och enslig plats, så det var ingen större risk att han skulle bli sedd av någon där. Snarare var det ett mycket bra och ytterst lämpligt dumpnings ställe i sådant fall eftersom det var längs med hennes promenadväg hem. Jag kan tänka mig att tanken från början var att Laban skulle få leva och att han tänkte släppa lös hunden i samband med att han själv lämnade platsen (som om Eva nyss hade blivit överfallen och Laban fortsatte att springa hem till föräldrahemmet) men, att Laban kanske lyckades smita där i mörkret i samband med att kroppen lyftes ur bilen. I sådant fall var han ju tvungen att locka till sig hunden och ta honom av daga eftersom han inte var klar med utplaceringen av kroppen. Risken kunde annars ha varit att Laban började skälla och därmed drog till sig uppmärksamhet vilket hade saboterat alla planer. Så att hunden dödades med ett knivstick i nacken var i sådant fall en nödvändig (och relativt barmhärtig) säkerhetsåtgärd.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-18 kl. 00:02.
Citera
2017-03-18, 00:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ändock trots alla olika tankespår- det här kommer att bli löst- och vi kommer att få veta vem som begick mordet den där kvällen. Det gäller för polisen att arbeta med alla olika tips och spår som kan komma fram.

Jag tror dessvärre att Eva-mordet förblir olöst, men jag hoppas givetvis att jag har fel.
Citera
2017-03-18, 00:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag tycker också att allting kring själva händelseförloppet faller på plats med teorin om en lejd mördare. Om Svens uppgifter om den tokcyklande mannen är riktiga så skulle det också kunna förklaras av att cyklisten hade bråttom för att hinna avbeställa mordet, snarare än utföra det.
Men tycker du inte att det blir lite märkligt att anstiftaren till mordet (P-A J) tokcyklar för att avbeställa mordet?
Citera
2017-03-18, 00:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Men tycker du inte att det blir lite märkligt att anstiftaren till mordet (P-A J) tokcyklar för att avbeställa mordet?
Jo, det kanske är troligare att det var utföraren som hade bråttom. Han kanske hade fått ett telefonsamtal om att det var dags att snabbt bege sig till den utsedda platsen.
Citera
2017-03-18, 00:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ja jag vet, jag var lite slarvig och slängde mig med ett uttryck som Draifos nyss använde sig av (utan att få smisk på fingrarna).

Nej givetvis inte.

Jag tror att det finns en möjlighet att "väninnan" BÅ kan ha lämnat felaktiga uppgifter vid förhör, dels med tanke på att hon hade någon slags kärleksrelation med P-A J vid tidpunkten för mordet och dels för att hon lämnade Kramfors för gott efter mordet. BÅ kan ha lämnat lägenheten tidigare vilket i sådant fall innebär att P-A J och Eva kan ha varit ensamma kvar under Eva's sista timme i livet.

Nej, det är snarare väldigt enkelt och smidigt att ta ut en kropp från P-A's lägenhet på Björstagatan 18. Lätt att backa upp bilen vid porten (även vid källardörren), P-A bodde dessutom endast en halvtrappa upp, i mitten dörren, så det var i princip endast ett par meter från hans ytterdörr till en öppen bagagelucka om han hade bilen uppbackad mot porten. Det hela kan göras på 3 min. Vidare fanns det inga andra fastigheter mitt emot som kunde se vad som försegick utan där var det bara skog och sly. Det är heller inte något stort risktagande att dumpa en kropp i skogsdungen vid Långbacken, där var det ju kolsvart vid den här tidpunkten, platsen där Eva hittades är en väldigt öde, mörk och enslig plats, så det var ingen större risk att han skulle bli sedd av någon där. Snarare var det ett mycket bra och ytterst lämpligt dumpnings ställe i sådant fall eftersom det var längs med hennes promenadväg hem. Jag kan tänka mig att tanken från början var att Laban skulle få leva och att han tänkte släppa lös hunden i samband med att han själv lämnade platsen (som om Eva nyss hade blivit överfallen och Laban fortsatte att springa hem till föräldrahemmet) men, att Laban kanske lyckades smita där i mörkret i samband med att kroppen lyftes ur bilen. I sådant fall var han ju tvungen att locka till sig hunden och ta honom av daga eftersom han inte var klar med utplaceringen av kroppen. Risken kunde annars ha varit att Laban började skälla och därmed drog till sig uppmärksamhet vilket hade saboterat alla planer. Så att hunden dödades med ett knivstick i nacken var i sådant fall en nödvändig (och relativt barmhärtig) säkerhetsåtgärd.

Hur såg det ut på fyndplatsen? Om Eva (och Laban) knivhuggits på platsen, så borde det ha funnits tillräckligt mycket blod där, för att kunna fastställa att fyndplats = brottsplats. Om Eva knivhuggits i en lägenhet, så torde det inte ha funnits så stor mängd blod där de hittades.
Citera
2017-03-18, 00:41
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jo, det kanske är troligare att det var utföraren som hade bråttom. Han kanske hade fått ett telefonsamtal om att det var dags att snabbt bege sig till den utsedda platsen.

Men är det inte exceptionellt osmidigt av en lejd mördare att utföra ett så pass bestialiskt mord där man utdelar 11 djupa knivhugg? varför inte bara skära halsen av personen i fråga eller utdela ett hugg och sedan strypa personen? är det inte mer troligt att det skulle kunna slå slint på det sättet för någon som hade ett personligt agg eller hat mot Eva?
Citera
2017-03-18, 00:48
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Jag skulle gissa att tipset, som förmodligen är tämligen värdelöst, inte handlar om P som vare sig anstiftare eller uppdragstagare.

Anstiftare och uppdragsgivare betyder samma sak. Du kanske menar uppdragsgivare och utförare. Sp0kplumpen vill att rätt ska vara rätt.
Citera
2017-03-18, 00:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men är det inte exceptionellt osmidigt av en lejd mördare att utföra ett så pass bestialiskt mord där man utdelar 11 djupa knivhugg? varför inte bara skära halsen av personen i fråga eller utdela ett hugg och sedan strypa personen? är det inte mer troligt att det skulle kunna slå slint på det sättet för någon som hade ett personligt agg eller hat mot Eva?
Det överdrivna våldet kan ha varit för att leda tankarna mot en galen sexmördare. Det gäller ju oavsett om man tror att det mordet var beställt eller om man t.ex. tror att det utfördes i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in