Citat:
Ursprungligen postat av
Vidje
Det här har jag alltid hört och det är så sant.
Till slut kommer verkligheten ikapp en.
Innan Eva och "väninnan" (BÅ) lämnade lägenheten kan P-A mycket väl ha snappat upp att Eva frågade BÅ om hon kunde få bli avsläppt i korsningen Limstagatan/Bruksgatan eftersom hon ville rasta Laban inför natten och därför promenera den sista biten hem.
Jag har tidigare antingen läst i tråden eller på annat sätt fått ta del av följande "säkra uppgifter":
"Det pratades ingenting i lägenheten om att Eva ville bli avsläppt efter vägen",
"P-A visste ingenting om detta",
"P-A kunde omöjligen veta att Eva inte skulle få skjuts ända hem".
Först har jag litat blint på dessa uppgifter men nu i efterhand frågar jag mig hur någon som inte var i lägenheten under den sista timmen så säkert kan uttala sig om detta?
Eva kan ju inte har berättat det eftersom hon mördades.
P-A kan förvisso ha sagt till någon att han inte alls kände till att Eva skulle släppas av tidigare för att gå sista biten hem, men talar han i sådant fall sanning?
BÅ kan också ha sagt till någon frågvis gammal tjejkompis att "P-A omöjligen kan ha känt till att Eva och Laban skulle släppas av någonstans efter vägen", men kan man verkligen lita på att ett huvudvittne som lämnar Kramfors för all framtid, endast 3 veckor efter mordet talar sanning?
Svaret på dessa frågor blir nej, vilket istället lämnar helt öppet för att P-A mycket väl kan ha känt till att Eva skulle bli avsläppt och promenera sista biten hem, något som i sin tur kan ha fött idén hos P-A att det nu fanns ett bra tillfälle där P-A ensam kunde konfrontera Eva en sista gång denna kväll innan hon har hunnit hem till föräldrahemmet. Vad är det man brukar säga? "Tillfället gör tjuven?" eller i det här fallet: Tillfället uppenbarade sig och P-A tog detta tillfälle i akt.