Citat:
DrJoll, det är visst ”Ni” som har missat en lektion i svenska.
Kommatecknet efter ”Ni” är korrekt, eftersom ”tycker jag” är ett inskjutet uttryck.Ni, tycker jag, har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.Det går också att skriva mer flytande utan kommatecken genom att formulera om:Jag tycker att ni har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.Även om ”ni” används som artighetsform för en enda person gäller samma kommatering.
I meningen är ”tycker jag” ett inskjutet satsled och avgränsas därför med kommatecken. Det spelar ingen roll om ”ni” syftar på en person eller flera.
Om du däremot vill att meningen ska kännas lite mer naturlig i dagens svenska skulle jag skriva:Ni har, tycker jag, varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.Här hamnar det inskjutna ”tycker jag” på en naturligare plats.
Det är fascinerande hur mycket energi du lägger på att klippa och klistra regler om ’inskjutna satsled’ från Google, samtidigt som du helt saknar grundläggande läsförståelse.Jag skrev ’Ni tycker jag har...’ i betydelsen ’Du tycker att jag har...’. Det finns inget inskott där. Att du måste ändra min text, kasta om orden och tvinga in kommatecken som inte finns för att din lilla Google-sökning ska passa visar bara att du har helt fel. Punkt.
Fortsätt era töntiga svensklärare lektioner någon annanstans. Just nu är ni totalt off Topic. Och tillför inte tråden nånting whatsoever.