2026-09-22, 07:40
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
DrJoll, det är visst ”Ni” som har missat en lektion i svenska.

Det är fascinerande hur mycket energi du lägger på att klippa och klistra regler om ’inskjutna satsled’ från Google, samtidigt som du helt saknar grundläggande läsförståelse.Jag skrev ’Ni tycker jag har...’ i betydelsen ’Du tycker att jag har...’. Det finns inget inskott där. Att du måste ändra min text, kasta om orden och tvinga in kommatecken som inte finns för att din lilla Google-sökning ska passa visar bara att du har helt fel. Punkt.

Fortsätt era töntiga svensklärare lektioner någon annanstans. Just nu är ni totalt off Topic. Och tillför inte tråden nånting whatsoever.
Citera
2026-09-22, 08:01
Medlem
Slaskheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Det är fascinerande hur mycket energi du lägger på att klippa och klistra regler om ’inskjutna satsled’ från Google, samtidigt som du helt saknar grundläggande läsförståelse.Jag skrev ’Ni tycker jag har...’ i betydelsen ’Du tycker att jag har...’. Det finns inget inskott där. Att du måste ändra min text, kasta om orden och tvinga in kommatecken som inte finns för att din lilla Google-sökning ska passa visar bara att du har helt fel. Punkt.

Fortsätt era töntiga svensklärare lektioner någon annanstans. Just nu är ni totalt off Topic. Och tillför inte tråden nånting whatsoever.

Utan kommatecken läses ”Ni tycker jag …” som ”Ni tycker [att] jag …”.

Ni tycker [jag har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden].

Det betyder alltså:
Ni anser att jag har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.
Pudelfrillan hade rätt i att ifrågasätta dig.

Dessutom är det ”DrJoll som är totalt off Topic.
Citera
2026-09-22, 08:28
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Utan kommatecken läses ”Ni tycker jag …” som ”Ni tycker [att] jag …”.

Ni tycker [jag har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden].

Det betyder alltså:
Ni anser att jag har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.
Pudelfrillan hade rätt i att ifrågasätta
Det är ganska fascinerande hur mycket energi du lägger på att analysera en helt vanlig, rak mening i singular. Meningen betyder exakt det som står där, och det ska inte vara något kommatecken.Att du fortsätter spamma en tråd om ett ouppklarat mord med dina felaktiga svensklärarlektioner visar bara vem det är som faktiskt är totalt off-topic här. Lägg ner textanalysen nu och håll dig till ämnet.!!

Btw, pudelfrillan ifrågasätte ingenting. Hon anmärkte på ordet "ni ". Är du efterbliven eller?
Orkar inte sitta här och svara på någon som sitter som en full ragglande zombie här och bluddrar nonsens. Istället för att skriva ngt om ämnet. Hejdå!
Citera
2026-09-22, 08:34
Medlem
Slaskheters avatar
Citat:
Det är ganska fascinerande hur mycket energi du lägger på att analysera en helt vanlig, rak mening i singular. Meningen betyder exakt det som står där, och det ska inte vara något kommatecken.Att du fortsätter spamma en tråd om ett ouppklarat mord med dina felaktiga svensklärarlektioner visar bara vem det är som faktiskt är totalt off-topic här. Lägg ner textanalysen nu och håll dig till ämnet.!!

Btw, pudelfrillan ifrågasätte ingenting. Hon anmärkte på ordet "ni ". Är du efterbliven eller?
Orkar inte sitta här och svara på någon som sitter som en full ragglande zombie här och bluddrar nonsens. Istället för att skriva ngt om ämnet. Hejdå!

Hejdå!
Citera
2026-09-22, 08:37
Medlem
Slaskheters avatar
2026-09-20, 00:33
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Finns det DNA kvar som i dag skulle kunna undersökas, eller regnade alla spår bort? Har för mig att jag läste att det skulle ha funnits små spår kvar, men att det då inte fanns metoder som gick att använda.

Som jag förstår det ligger Evas inplastade plagg i lågtemperaturfrysen (-70 grader) på Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, i Linköping.

Citat:
AFTONBLADET
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwbjLr/nytt-test-kan-losa-morden
Publicerad 2003-07-03 07.12
Uppdaterad 2011-03-08 09.55
Citat:
Nytt test kan lösa morden

Avancerad analys av DNA öppnar fall igen

Helén, Jannica, Malin och Eva.
Nu kan deras mördare snart vara fast.
Efter åratal i frysboxen kan gärningsmännens kvarlämnade sperma och hår analyseras.
Mordet på Eva Söderström i Kramfors 1987 är ett av de brott som analyserats på nytt.

- Då sa man att de eventuella spår som fanns var för små och därför sparade man dem. Man visste att tekniken skulle bli bättre, säger Börje Öhman chef för länskriminalen i Västernorrland.

Vad som får mig att tro att det inte finns något DNA kvar som i dag skulle kunna undersökas är denna fortsatta text i Aftonbladets reportage:
Citat:
Om analysresultaten blir goda kommer Börje Öhman be om hjälp även i utredningen av Malin Lindström, som mördades utanför Husum.
Malin Lindström, som mördades utanför Husum, är redan uppklarad med hjälp av analysresultaten — före Eva Söderström.
Kod:
Det blev inte som Börje Öhman resonerade; om analysresultaten [med Eva Söderström] blir goda kommer Börje Öhman be om hjälp även i utredningen av Malin Lindström.
Det finns nog inte DNA kvar som i dag skulle kunna undersökas.
Citera
2026-09-22, 08:52
Medlem
void-exes avatar
Citat:
Om det ska gå att lösa de här fallet Så är det nog enda möjligheten att få fram bra DNA. Och matcha med. Eller så ett erkännande. Men det känns inte så troligt dock. Kanske heller inte skulle räcka. Tänk t ex på Mordet på Olof Palme. Flera hundra har erkänt. Kanske inte ens mördaren lever i det här fallet. Även om jag tror detta. Ni tycker jag har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.
Helt sant, finns inga andra möjligheter att lösa mordet på tror jag. DNA är avgörande efter så här lång tid. Såg avsnitten på tv 3, svenska fall, och Mr P, kan jag förstå blev mest intressant för Bo och Mark. Men samtidigt så finns det tre andra i sammanhanget som är potentiella GM.
Som också figurerat i denna tråd. ( som tänkbara GM). Det är ju ett typiskt hämndrelaterat mord. Extremt aggressivt utfört. Någon som är i den närmaste kretsen såklart. Sedan så har du helt rätt i din mening som någon tjafsade om, : * Ni tycker jag har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter*, det finns inte något felaktigt i den meningen, är ren vardaglig svenska, lätt att fatta, så otroligt att se hur det blir en grej av detta i en tråd om ett ouppklarat mord. Men jag tycker man borde ta ett omtag igen angående de här mordet. När det faktiskt sipprat ut så mycket i efterhand nu.
Senast redigerad av void-exe 2026-09-22 kl. 08:54.
Citera
2026-09-22, 09:08
Medlem
Slaskheters avatar
Kanske beror det på personligt hat mot Mr P?

2026-09-20, 14:51
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Det verkar som att Marpet1 visste vem som ägde mördarcykeln. Synd att hon inte kunde kläcka ur sig vem det var.

Det som förvånar mig är echoesofglory och boanchga som har stenkoll på allt som rör Eva inte har kläckt ur sig att mördarcykeln kan ha ägts av BÅ?

Vad kan det bero på?
Citat:
2019-04-18, 20:28
Citat:
Ursprungligen postat av boanchga
Jag har som jag skrivit tidigare stenkoll på allt som rör Eva.

2021-07-30, 15:28
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Som jag minns det har jag läst det själv men jag vet även att echoesofglory har tagit upp det här. Jag har fått mycket info via PM av Echoesofglory som hade stenkoll på fallet. Echoes fick även inside info direkt från PG och ibland även från Anneli (via PG då), det var iaf vad hen påstod
Kanske beror det på personligt hat mot Mr P?
Hämnd?
Isåfall, varför?
Senast redigerad av Slaskheter 2026-09-22 kl. 09:20.
Citera
2026-09-22, 11:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vad tror du själv?

Om vad?
Citera
2026-09-22, 11:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Intressant att ett inlägg om DNA, möjligheten att lösa mordet och olika scenarier kring gärningsmannen förvandlades till en diskussion om ordet ”ni” och ett kommatecken.

För det första är det grammatiskt korrekt att använda ”ni” som tilltal till en person, alltså i betydelsen ”du”. ”Ni” kan alltså vara både singular och plural i svenskan. Det är knappast något grammatiskt mysterium som behöver lösas.

Ni har visst missat en lektion i svenska. Ordet ’Ni’ kan grammatiskt och historiskt användas i singular, det vill säga som ett tilltal till en enda person (synonymt med ’du’). Du själv verkar sakna grundläggande språkkunskaper.

För det andra var min poäng i inlägget att berömma resonemangen och möjligheterna som tagits upp i tråden. I stället för att ta emot det som en komplimang blev det en diskussion om vem ”ni” syftade på och om kommatering.

Ganska fascinerande egentligen. Man lyckades göra en komplimang till en grammatikdiskussion och samtidigt lämna själva ämnet, mordet och DNA, helt åt sidan.

Men tack för språkgranskningen. Mordet får väl vänta.

Ok jag missförstod er och att det var jag som avsågs med "ni". Tack för komplimangen!
Citera
2026-09-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om vad?
Du citerade något jag skrivit för länge sedan och signerade med en fundersam emoji
Jag undrar vad du funderar över när det gäller den text som du citerade
Citera
2026-09-22, 14:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Du citerade något jag skrivit för länge sedan och signerade med en fundersam emoji
Jag undrar vad du funderar över när det gäller den text som du citerade

Jag gjorde gjorde det som ett noterande och ett konstaterande av att det du skrev var intressant.

Det var således inget jag funderade över utan snarare något jag reflekterade över.
Citera
2026-09-22, 20:55
Medlem
Citat:
2026-09-20, 14:51

Det som förvånar mig är echoesofglory och boanchga som har stenkoll på allt som rör Eva inte har kläckt ur sig att mördarcykeln kan ha ägts av BÅ?

Vad kan det bero på?Kanske beror det på personligt hat mot Mr P?
Hämnd?
Isåfall, varför?
Marpet1 visste vem som var ägare till mördarcykeln och att den personen flyttade från Kramfors direkt efter mordet och Marpet1 visste också vem som INTE lämnade in det anonyma tipset om en lejd mördare. Är det korrekt uppfattat av mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in