2026-09-21, 23:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Verkar för långsökt det där. Det borde väl vara BÅ som skjutsade hem Eva eftersom någon här sa ju att BÅ bodde i Brunne, då skulle dom ju åt samma håll. Nej, jag tyckte hon verkade trovärdig när dom intervjuade henne i Svenska fall för FBI. Varför skulle hon göra sig besvär att skydda honom ifall han gått bärsärk på hennes kompis. Det är inte normalt

🤔 ...
Citera
2026-09-22, 00:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Alltså det verkar ju som att de vet vem som mördade henne men att det aldrig kommer att kunna bevisas därför att "någon" (den med sista pusselbiten) inte vill prata. Jag tror inte ett dyft på att det ska komma fram något nytt m.h.a DNA-tekniken. I såna fall skulle väl inte GW ha sagt att han tror att det är väldigt små chanser att det här fallet blir löst?

Du verkar vara den i tråden som tror allra minst på att mordet kan lösas med hjälp av DNA.
Citera
2026-09-22, 00:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nu kom vi ifrån ämnet litegrann. Det handlar ju om lojaliteter som de hoppas på har förändrats och att de från denna eller dessa källor skulle kunna lösa mordet. Det handlade inte om att mördaren (vem än det nu är) skulle bryta ihop och erkänna.
Åter igen då, om du nu är så övertygad om att en viss person är skyldig, vilka lojaliteter skulle då ha kunna förändrats de här sista åren?

Lojaliteter mellan PAJ och BÅ.
Citera
2026-09-22, 00:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Hon bodde ju hos honom efter mordet. Klart hon borde ha fattat om han gjort det eller inte. Åtminstone skulle polletten ha trillat ner lite senare.
Varför skulle förresten BÅ räknas som "närstående" enligt dig? Var dom inte bara arbetskamrater? Det går inte att påstå att de hade en relation bara för att hon flyttade in hos honom efter mordet. Det skulle kunna vara så men det kan lika gärna bero på att hon kände sig skraj och inte ville bo ensam. Hela stan var ju i skräck efter den där incidenten.
Skulle "Mr P" vara skyldig så lär ju BÅ veta om det, helt säkert och då skulle det faktiskt innebära att hon är medskyldig till mordet eftersom hon inte tar bladet ur munnen utan fortsätter att skydda en brottsling.

🤔 ...
Citera
2026-09-22, 00:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Dom ville (av någon anledning) hålla sitt förhållande hemligt. Det stod så i någon tidningsartikel, kommer inte ihåg exakt. Varför skulle det vara hemligt? Kan det då inte vara så att de (Mr P och Eva) bestämt sig för att träffas någonstans efter att hon blivit avsläppt I korsningen ? Men någon annan hann före? Eller lyckades dom inte hålla förhållandet hemligt och så hände detta? Kanske var det fler än en som inte ville att de skulle ha nåt ihop, kanske det var fler som hade henne under bevakning? Kanske det fanns någon Donna som även ville bli av med Eva, någon som även kände till GM och visste att han också kände sig bitter och kränkt för att han kanske tidigare blivit dumpad av Eva?

Intressant... 🤔
Citera
2026-09-22, 01:13
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Du verkar vara den i tråden som tror allra minst på att mordet kan lösas med hjälp av DNA.
Om det ska gå att lösa de här fallet Så är det nog enda möjligheten att få fram bra DNA. Och matcha med. Eller så ett erkännande. Men det känns inte så troligt dock. Kanske heller inte skulle räcka. Tänk t ex på Mordet på Olof Palme. Flera hundra har erkänt. Kanske inte ens mördaren lever i det här fallet. Även om jag tror detta. Ni tycker jag har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.
Citera
2026-09-22, 01:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Om det ska gå att lösa de här fallet Så är det nog enda möjligheten att få fram bra DNA. Och matcha med. Eller så ett erkännande. Men det känns inte så troligt dock. Kanske heller inte skulle räcka. Tänk t ex på Mordet på Olof Palme. Flera hundra har erkänt. Kanske inte ens mördaren lever i det här fallet. Även om jag tror detta. Ni tycker jag har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.

Vilka "ni"?
Kan du ge exempel på ett av dina många vassa resonemang?
Citera
2026-09-22, 02:05
Medlem
Slaskheters avatar
Citat:
Vilka "ni"?

”Ni” är ”vi”.
”Vi” här i tråden.
Kommatecken, saknades, i hens inlägg.
Ni, tycker jag, har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.
Det tackar ”vi” för.
Citera
2026-09-22, 05:31
Medlem
Citat:
Intressant... 🤔
Vad tror du själv?
Citera
2026-09-22, 06:23
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Vilka "ni"?

Intressant att ett inlägg om DNA, möjligheten att lösa mordet och olika scenarier kring gärningsmannen förvandlades till en diskussion om ordet ”ni” och ett kommatecken.

För det första är det grammatiskt korrekt att använda ”ni” som tilltal till en person, alltså i betydelsen ”du”. ”Ni” kan alltså vara både singular och plural i svenskan. Det är knappast något grammatiskt mysterium som behöver lösas.

Ni har visst missat en lektion i svenska. Ordet ’Ni’ kan grammatiskt och historiskt användas i singular, det vill säga som ett tilltal till en enda person (synonymt med ’du’). Du själv verkar sakna grundläggande språkkunskaper.

För det andra var min poäng i inlägget att berömma resonemangen och möjligheterna som tagits upp i tråden. I stället för att ta emot det som en komplimang blev det en diskussion om vem ”ni” syftade på och om kommatering.

Ganska fascinerande egentligen. Man lyckades göra en komplimang till en grammatikdiskussion och samtidigt lämna själva ämnet, mordet och DNA, helt åt sidan.

Men tack för språkgranskningen. Mordet får väl vänta.
Senast redigerad av DrJoll 2026-09-22 kl. 06:34.
Citera
2026-09-22, 06:43
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
”Ni” är ”vi”.
”Vi” här i tråden.
Kommatecken, saknades, i hens inlägg.
Ni, tycker jag, har varit inne på många vassa resonemang och möjligheter här i tråden.
Det tackar ”vi” för.

Det ska absolut inte vara något kommatecken där. I den här meningen ska det inte vara något kommatecken efter ”Ni”. Det heter ”Ni tycker jag...” precis på samma sätt som det heter ”Du tycker jag...”. Pinsamt att du försöker lära ut grammatikregler som du har hittat på själv.

Ni har visst missat en lektion i svenska. Ordet ’Ni’ kan grammatiskt och historiskt användas i singular, det vill säga som ett tilltal till en enda person (synonymt med ’du’). Pinsamt att ni läxar upp andra när ni själva saknar grundläggande språkkunskaper.

Skönt att ni fick leka svensklärare en stund, men nu kan vi väl återgå till det ouppklarade mordet. Med exempelvis DNA. Som en möjlig lösning, för att klara upp det.
Men tråkigt nog verkar ni vara intresserad av helt andra saker.
Senast redigerad av DrJoll 2026-09-22 kl. 07:10.
Citera
2026-09-22, 06:59
Medlem
Slaskheters avatar
Citat:

Citat:
Intressant att ett inlägg om DNA, möjligheten att lösa mordet och olika scenarier kring gärningsmannen förvandlades till en diskussion om ordet ”ni” och ett kommatecken.

För det första är det grammatiskt korrekt att använda ”ni” som tilltal till en person, alltså i betydelsen ”du”. ”Ni” kan alltså vara både singular och plural i svenskan. Det är knappast något grammatiskt mysterium som behöver lösas.

Ni har visst missat en lektion i svenska. Ordet ’Ni’ kan grammatiskt och historiskt användas i singular, det vill säga som ett tilltal till en enda person (synonymt med ’du’). Du själv verkar sakna grundläggande språkkunskaper.

För det andra var min poäng i inlägget att berömma resonemangen och möjligheterna som tagits upp i tråden. I stället för att ta emot det som en komplimang blev det en diskussion om vem ”ni” syftade på och om kommatering.

Ganska fascinerande egentligen. Man lyckades göra en komplimang till en grammatikdiskussion och samtidigt lämna själva ämnet, mordet och DNA, helt åt sidan.

Men tack för språkgranskningen. Mordet får väl vänta.

Citat:
Det ska absolut inte vara något kommatecken där. Man sätter inte kommatecken efter subjektet i en mening. Det heter 'Ni tycker jag...' precis på samma sätt som det heter 'Du tycker jag...'. Pinsamt att du försöker lära ut grammatikregler som du har hittat på själv.

Ni har visst missat en lektion i svenska. Ordet ’Ni’ kan grammatiskt och historiskt användas i singular, det vill säga som ett tilltal till en enda person (synonymt med ’du’). Pinsamt att ni läxar upp andra när ni själva saknar grundläggande språkkunskaper.

Skönt att ni fick leka svensklärare en stund, men nu kan vi väl återgå till det ouppklarade mordet. Med exempelvis DNA. Som en möjlig lösning, för att klara upp det.
Men tråkigt nog verkar ni vara intresserad av helt andra saker.

DrJoll, det är visst ”Ni” som har missat en lektion i svenska.
Senast redigerad av Slaskheter 2026-09-22 kl. 07:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in