2015-05-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannieboj
Hey! Hoppas kunna få lite klarhet / tips på hur jag ska gå tillväga med min återkallelse. Åkte fast för ringa narkotikabrott i december förra året(cannabis i piss, inte rattfylla) och det är mitt första registrerade brott. Soc vill att jag ska på ett möte nu i maj och jag gjorde misstaget(tror jag) att erkänna att jag rökt cannabis för 3 år sedan men i amsterdam. Erkände då detta för polisen vid förhör.

Jag undrar om jag kommer vara TVUNGEN att lämna piss eller om jag kan ta mig ur detta på något sätt då jag denna gång brukade cannabis på fyllan och ser det som ett misstag. Funderar också över hur lång tid detta tar ifrån att jag vart på mötet med Socialen till att jag får en bekräftelse kring ärendet.

uppskattar alla svar

Tja.
Eftersom du uppskattar alla svar så får du min erfarenhet.
Torskade för köp vid typ 4 tillfällen pga avlyssning samt thc i urinen.
Blev dömd i juni typ och ca mars februari året efter blev jag kallad till soc.

Prtade med en trevlig ung tjej som jag kom överrens med och blev erbjuden ETT tillfälle (skulle ej ges en chans till) att pissa på typ 3 dagar efter mötet. Är ren så det var lugnt.
Sedan gjorde hon ett utlåtande efter att hon pratat med en vän och en familjemedlem till mig på telefon.

Jag fick behåkla kortet utan att lämna vidare prover.
Citera
2015-05-24, 20:04
Medlem
Läser man den här tråden får man lätt intrycket av att besluten om återkallelse vid narkotikabrott fattas något godtyckligt. Vad gäller egentligen och blir man alltid kallad till en intervju för bedömning?
Citera
2015-05-31, 13:01
Medlem
HEJ! :3

Jag blev tagen 2013 för narkotikarattfylla (0,0006 mg thc i blodet) och mitt körkort blev indraget i ett år, jag kan få tillbaka det genom att pissa i 6 månader utan att behöva ta om det, men det har runnit ut i sanden lite pga ekonomi och att jag helt enkelt inte velat göra det.

Ungefär en månad sedan bestämde jag mig för att iallafall skicka in syntest och kostnaden på 1700 för ett nytt körkortstillstånd för att se vad som händer, om de nekar det har jag iallafall betalat det och skickat in det mesta som behövs. Men så kom jag hem till en polare igår, då polisen stod i trappuppgången med en ficklampa och lyser mig rakt in i hjärnan och frågar "åhå åh vad har du tagit för något då" med ett leende på läpparna. Ingenting sa jag (jag hade inte tagit något) men fick åka med på pissprov ändå, jag tänkte neka men var för full för att orka sitta där och vara dryg, plus de sa att om jag bara skulle ta blodprov var vi tvugna att åka in till en annan stad (bor i en liten stad och sist fick vi göra detsamma så jag trodde på dem) som ligger ungefär 50 minuter bort, plus att de sa att jag vart tvungen att fixa skjuts hem då de inte hade kört hem mig igen, så jag pissade positivt på cannabis igen, var väl någon vecka sedan jag intog något. Iallafall, frågan är; Vad kommer transportstyrelsen göra nu? kommer de göra något alls? kommer de göra en spärrtid?
Jag vet att det bara är att ringa dem och fråga, men kommer inte ha tillgång till telefon större delen av veckan så skriver här istället.

Tacksam för svar som innehåller personlig erfarenhet

edit: Vissa kanske tycker det är självklart att man får spärrtid eller dylikt, men vad jag uppfattat det som blir man inte av med körkortet om man blir tagen för ringa så länge man inte kör under tillfället, så därför jag blir fundersam!
Citera
2015-06-03, 09:50
Medlem
DrGordons avatar
ev dömd för narkotikabrott den 4 maj, domen trädde i laga kraft tre veckor senare, så den 25e maj.

8gram svamp och 8 gram cannabis. Domen blev två år villkorligt och 47000kr i böter. Tidigare ostraffad och inga andra problem.

Nu undrar jag om det här är slutet på historien, eller om transportstyrelsen kommer höra av sig och ta mitt körkort också?

Jag undrar också om när detta kommer att ske?

Pissprov är väl ett alternativ?

Jag har varit nykter sedan 6 månader nu, men är ändå livrädd för att transportstyrelsen ska höra av sig nu under sommaren, eftersom den höga bötern har ruinerat mig totalt, och pissprovskostnader hade gjort saken ohållbar, iaf den närmsta tiden. Jag måste få återhämta mig ekonomiskt först. Tack för svar.
Citera
2015-07-17, 17:08
Medlem
Hej.

Fick ett brev av gestapostyrelsen där de uppger att de kommer ingripa på mitt körkort och körkortstillstånd, men jag får en möjlighet att yttra mig.

Det som hänt:

Straxt före julas så kom det ett gäng poliser hem till mig med en husrannsakningsorder och de hittade tillräckligt för att jag skulle åka dit för ringa narkotikabrott.
Urinprov visade liten mängd cannabis i blodet och nu har jag transportstyrelsen i arslet.

Har redan varit hos socialen och gett ett yttrande där men nu fick jag ett brev där jag får yttra mig igen.

Såhär står det:

"Det som framkommit i ditt ärende gör att det kan ifrågasättas om du är pålitlig i nyhterhetshänseende. Transportstyrelsen överväger därför att ingripa mot ditt körkort och körkortstillstånd. Ett ingripande i dessa fall innebär att ditt innehav återkallas, eller i undantagsfall att du får en varning.
Blah blah yada yada..... Om du motsätter duig körkortsingripande, bör du förklara varför."

Vad ska man skriva? Är helt ren från cannabis sedan husrannsakan och jag brukar inga andra droger.

Värt att tillägga: Äger ingen bil, har inte ens kört en bil under denna period då jag rökt, använde cannabis som smärtlindring(infekterad tand) och jag är tidigare ostraffad.

Kan man slippa undan med en varning kanske? Eller blir det att pissa i ett halvår...?
Senast redigerad av snickarn42 2015-07-17 kl. 17:12.
Citera
2015-07-18, 13:29
Medlem
Om jag blir dömd för div grova eko brott kan dom då återkalla mitt körkort?

Har alltid skött mig i trafiken och aldrig någonsin gjort ett trafikbrott.
Citera
2015-07-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Om jag blir dömd för div grova eko brott kan dom då återkalla mitt körkort?

Har alltid skött mig i trafiken och aldrig någonsin gjort ett trafikbrott.
Absolut kan dom det,men förmodligen inte,många som blivit av med kortet pga annan brotslighet,känner statjäveln för att jävlas med nån gör dom det tyvärr.
Citera
2015-07-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snickarn42
Hej.

Fick ett brev av gestapostyrelsen där de uppger att de kommer ingripa på mitt körkort och körkortstillstånd, men jag får en möjlighet att yttra mig.

Det som hänt:

Straxt före julas så kom det ett gäng poliser hem till mig med en husrannsakningsorder och de hittade tillräckligt för att jag skulle åka dit för ringa narkotikabrott.
Urinprov visade liten mängd cannabis i blodet och nu har jag transportstyrelsen i arslet.

Har redan varit hos socialen och gett ett yttrande där men nu fick jag ett brev där jag får yttra mig igen.

Såhär står det:

"Det som framkommit i ditt ärende gör att det kan ifrågasättas om du är pålitlig i nyhterhetshänseende. Transportstyrelsen överväger därför att ingripa mot ditt körkort och körkortstillstånd. Ett ingripande i dessa fall innebär att ditt innehav återkallas, eller i undantagsfall att du får en varning.
Blah blah yada yada..... Om du motsätter duig körkortsingripande, bör du förklara varför."

Vad ska man skriva? Är helt ren från cannabis sedan husrannsakan och jag brukar inga andra droger.

Värt att tillägga: Äger ingen bil, har inte ens kört en bil under denna period då jag rökt, använde cannabis som smärtlindring(infekterad tand) och jag är tidigare ostraffad.

Kan man slippa undan med en varning kanske? Eller blir det att pissa i ett halvår...?

Ringde dem idag och utredaren blev förvånad när jag ställde min fråga ang. urinprov på VC.
"Urinprov? Hahaha, nej. Det var aldrig någon fråga om det, framgick det inte i brevet? I detta fall får du en varning."

Är rätt så överlycklig just nu, men tyckte däremot att det lutade mot urinprov/indraget körkort på brevet, då det stod att mitt yttrande är opålitligt, aja. Klarade mig med en varning. ¨

Edit: Har inte ens skickat in mitt yttrande än. De hade redan bestämt sig alltså.
Citera
2015-07-23, 18:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
Läser man den här tråden får man lätt intrycket av att besluten om återkallelse vid narkotikabrott fattas något godtyckligt. Vad gäller egentligen och blir man alltid kallad till en intervju för bedömning?

Lite sent svar men det verkar finnas andra som oroar sig över brev de får hem så känns ändå aktuellt.

För återkallelse av körkort för att man har dömts för narkotikabrott krävs att man anses vara opålitlig i nykterhetshänseende. Det som sker är en helhetsbedömning och det är därför svårt att säga exakt vad som gäller men det som främst utreds är om man har ett beroende eller ett stort missbruk. Mycket beror därför på vad man själv lämnar för uppgifter, berättar man att man använder narkotika dagligen ryker förmodligen körkortet direkt.

Rent generellt behöver man inte oroa sig om man bara har åkt dit för narkotikabrott en gång, inte heller om det har förflutit lång tid mellan domarna, vilken typ av substans det är kan förstås spela in. När det gäller alkohol så brukar man prata om fyllecell 3 gånger på ett år innan körkortet riskerar att ryka, en kombination av narkotika och fyllecell kan även det leda till att körkortet återkallas.
Citera
2015-07-24, 00:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snickarn42
Ringde dem idag och utredaren blev förvånad när jag ställde min fråga ang. urinprov på VC.
"Urinprov? Hahaha, nej. Det var aldrig någon fråga om det, framgick det inte i brevet? I detta fall får du en varning."

Är rätt så överlycklig just nu, men tyckte däremot att det lutade mot urinprov/indraget körkort på brevet, då det stod att mitt yttrande är opålitligt, aja. Klarade mig med en varning. ¨

Edit: Har inte ens skickat in mitt yttrande än. De hade redan bestämt sig alltså.
Pratade du med den person som faktiskt skrivit brevet eller kom du till växeln/kundtjänst eller någon semestervikarie månne?

Det lutade ju verkligen mot indraget körkort när man läser den text som du citerar. Sådär kan man fan inte skrämma upp folk.
Citera
2015-07-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Pratade du med den person som faktiskt skrivit brevet eller kom du till växeln/kundtjänst eller någon semestervikarie månne?

Det lutade ju verkligen mot indraget körkort när man läser den text som du citerar. Sådär kan man fan inte skrämma upp folk.

Pratade som sagt med utredaren, alltså han som skrivit brevet.
Hoppas han inte lurades bara, får väl se vad som står på brevet jag får hem om det slutgiltiga, och som du sa, trodde verkligen jag skulle få bevisa min nykterhet för att få behålla det.
Citera
2015-07-25, 15:47
Medlem
Tr4mss avatar
Tar mig friheten att citera ett inlägg i "vad får jag för straff"-tråden för det är intressant även ur körkorthänseende:

Ursprungligen postat av Cryptisk
Hej,

Är misstänkt för drograttfylleri och vårdslöshet i trafik efter att ha krockat med en buss. Ingen skadades vid olyckan utom min bil och bussens bakljus på ena sidan. Vad kan jag vänta mig för straff tror ni och hur lång blir spärrtiden?

Tack på förhand!

Edit: det som kan förväntas finnas i blod och urin är mediciner jag har recept på samt RC.

Hur bedöms sk "lagliga internetdroger" när beslut om ev körkortsindragande av Transportstyrelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in