2013-12-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du råkqr inte ha tillgång till den? Helst den faktiska domen, men målnumret om inget annat?

B 3351-13
Citera
2013-12-06, 16:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
B 1462-13, misstänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av LB542
B 3351-13
Tack!
Börjar nog kolla LB542s förslag.
Citera
2013-12-06, 22:10
Medlem
Men om någon då har hunnit suttit av alternativt haft fotboja 3 månader eller dylikt och inte fått sitt körkort återkallat vid tidpunkten (kanske överklagat transportstyrelsens dom till förvaltningsrätt eller något).

Då har man ju suttit av "ett" straff och då kan dom inte ta körkortet då? Är det så dom menar? Ja detta kommer säkerligen gå vidare i instanser.
Citera
2013-12-28, 17:22
Medlem
fick ett brev från transportstyrelsen angående återkallelse av körkort där det står:

"beslutets giltighetstid avseende ditt körkort bestäms x månader

beslutets giltighetstid avseende ditt körkortstillstånd avseende y månader"

varför är körkortstillståndets indraget kortare tid? (8 månader skillnad)
Citera
2013-12-28, 21:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetej1337
fick ett brev från transportstyrelsen angående återkallelse av körkort där det står:

"beslutets giltighetstid avseende ditt körkort bestäms x månader

beslutets giltighetstid avseende ditt körkortstillstånd avseende y månader"

varför är körkortstillståndets indraget kortare tid? (8 månader skillnad)

Förmodligen därför att Transportstyrelsen bedömer att det tar 8 månader för dig att lära dig köra som folk (det gick ju inte så bra första gången, antar jag...)

Seriöst: De vill inte onödigtvis göra det svårt för dig att återskaffa körkortet du förlorat. Alltså får du börja öva i god tid, så du kan köra upp och få ditt körkort direkt återkallandetiden löpt ut.
Citera
2013-12-28, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Men om någon då har hunnit suttit av alternativt haft fotboja 3 månader eller dylikt och inte fått sitt körkort återkallat vid tidpunkten (kanske överklagat transportstyrelsens dom till förvaltningsrätt eller något).

Då har man ju suttit av "ett" straff och då kan dom inte ta körkortet då? Är det så dom menar? Ja detta kommer säkerligen gå vidare i instanser.

Det sjuka är att de visst kan dra det, även om straffet är avtjänat. Sådant där som att låta udda vara jämnt är inget för Transportstyrelsen.
Citera
2013-12-30, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Förmodligen därför att Transportstyrelsen bedömer att det tar 8 månader för dig att lära dig köra som folk (det gick ju inte så bra första gången, antar jag...)

Seriöst: De vill inte onödigtvis göra det svårt för dig att återskaffa körkortet du förlorat. Alltså får du börja öva i god tid, så du kan köra upp och få ditt körkort direkt återkallandetiden löpt ut.

så det betyder att jag får börja övningsköra etc när jag får tillbaks körkortstillståndet?
Citera
2013-12-30, 18:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetej1337
så det betyder att jag får börja övningsköra etc när jag får tillbaks körkortstillståndet?
Ja, har du fått tillstånd för övningskörning så får du övningsköra. Antingen direkt på körskola, Eller när du skickat in och fått papper så du har en som får övningsköra med dig privat. Det är absolut ingen skillnad alls från när du ska ta körkortet första gången.
Citera
2014-01-01, 13:14
Medlem
Överklagade åklagaren domen angående dubbelbestraffning?

Edit: Ja det gjorde han!
Senast redigerad av Svenss0n 2014-01-01 kl. 13:48.
Citera
2014-01-05, 23:55
Medlem
Om Polisen tagit körkortet på plats, räknas då dagarna från den dagen då polisen tog körkortet på plats eller är det när transportstyrelsen fattar beslut om det? :O
MvH Oolans
Citera
2014-01-07, 16:26
Medlem
Cheeseballs avatar
Tjoho allesammans! Det är såhär att jag åkte fast för ringa nu i September, tror det var runt den 20:e.

Blev dömd för eget bruk av gräs enbart, hade ingenting på mig alls. Ska väl tilläggas att jag hade min bilnyckel på mig, men skulle absolut inte köra bil utan hade parkerat bilen vid min lägenhet och sen tagit vagnen in till centrala Göteborg. Polisen frågade bara om detta en gång men nämnde inte det något ytterligare, de verkade inte bry sig om det. Fick åka med in till station och kissa och efter några timmar så fick jag ta vagnen hem. Ca 2 månader senare så fick jag min bot på 8000 kr..vilket var väldigt mycket mer än jag räknade med då jag inte tjänar över medel.

Hur som, min kompis som åkte fast samtidigt ringde idag transportstyrslsen för att höra hur det ligger till. De sa att de har fått information och vi har fått en utredare i våra ärenden.

Helt prickfritt innan detta, körkort i ca 6 år och aldrig en fortkörning / LOB eller dylikt. har även fast jobb vilket vi pratade lite om då hon som förhörde mig undrade vad jag jobbade med och sådant.
Poliserna kommenterade att vi skötte oss mycket väl och var väldigt ordnade killar.

Har inte rökt alls förutom vid några tillfällen nu i jul när man blev lite sugen på att mysa lite extra. Det är alltså gräs detta gäller.

Vad tror ni kommer hända? Jag har för mig att det är standard att skicka vidare denna information.
Tror ni det kan bli pissa för att behålla kort, samtal via socialen, inget eller kommer de helt enkelt ta kortet?
Citera
2014-01-08, 21:30
Medlem
mythpimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oolans
Om Polisen tagit körkortet på plats, räknas då dagarna från den dagen då polisen tog körkortet på plats eller är det när transportstyrelsen fattar beslut om det? :O
MvH Oolans

Dagen bängen tar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in