2010-08-06, 17:44
Medlem
Danro80s avatar
En tanke! Om du börjar köra när spärrtiden släpper (Enligt ditt papper) blir du sen stoppad så säger du till polisen att du inte har fått hem ditt nya körkort än, men du har ju naturligtvis ditt pass med dig och lappen där det står att spärrtiden har gått ut! =) det borde hålla!
Citera
2010-08-06, 18:04
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Men 10 månader från 2 Januari blir ju 2 November. Bara att räkna på fingrarna ju.

1 - Februari
2 - Mars
3 - April
4 - Maj
5 - Juni
6 - Juli
7 - Augusti
8 - September
9 - Oktober
10 - November
Citera
2010-08-06, 18:24
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley

Det är sant, jag tänkte aldrig på att räkna själv. men jag funderar på om det står
"gäller tom 2010-10-02" eller "gäller from 2010-01-02" på TS papper

Om det är det första så har de ju skrivit fel, men egentligen ska det inte spela någon roll 10 månader är 10 månader. Och det är det som gäller.
Senast redigerad av epost72 2010-08-06 kl. 19:03.
Citera
2010-08-06, 18:53
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
En tanke! Om du börjar köra när spärrtiden släpper (Enligt ditt papper) blir du sen stoppad så säger du till polisen att du inte har fått hem ditt nya körkort än, men du har ju naturligtvis ditt pass med dig och lappen där det står att spärrtiden har gått ut! =) det borde hålla!

Det borde det inte, då ordningsmakten skiter högaktningsfullt i vad för lappar du har med dig Oavsett vad lappen säger, så spelar det ingen roll om man inte har en registrerad behörighet för fordonet.
Citera
2010-08-06, 19:27
Medlem
Citat:
Men 10 månader från 2 Januari blir ju 2 November. Bara att räkna på fingrarna ju.

1 - Februari
2 - Mars
3 - April
4 - Maj
5 - Juni
6 - Juli
7 - Augusti
8 - September
9 - Oktober
10 - November

Hmm vart har du Januari då=)?

Jag vart ju av med kortet Hela Januari också.
Fan blir helt snurrig här.
Här är en bild på själva beslutet, döm och avgör själva:
http://img192.imageshack.us/img192/7972/20100806001.jpg
Sorry för fläcken btw
Citera
2010-08-06, 19:42
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis89
Hmm vart har du Januari då=)?

Jag vart ju av med kortet Hela Januari också.
Fan blir helt snurrig här.
Här är en bild på själva beslutet, döm och avgör själva:
http://img192.imageshack.us/img192/7972/20100806001.jpg
Sorry för fläcken btw
De är ju så att 2:e februari så har det gått en månad, 2:a mars så har det gått två månader osv, till 2:a november då det gått tio månader.
Jag tänkte också fel från början. och förmodligen har även den som skrev brevet tänkt fel.
Men faktum kvarstår, 2:a november upphör spärrtiden.
Citera
2010-08-06, 19:43
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Andra Februari har det gått en månad, andra mars två månader osv.

Jag får inte ihop det heller. En förklaring är att handläggaren räknat fel. Förmodligen var det en av de första återkallelserna den handläggaren gjorde eftersom Trafikverket tog över det från länsstyrelserna 1/1 i år. Orutin helt enkelt.

Ring och gnäll lite hos någon chef på Trafikverket, men jag tror inte du kommer få tillbaks körkortet förrän i november.
Citera
2010-08-06, 19:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Andra Februari har det gått en månad, andra mars två månader osv.

Jag får inte ihop det heller. En förklaring är att handläggaren räknat fel. Förmodligen var det en av de första återkallelserna den handläggaren gjorde eftersom Trafikverket tog över det från länsstyrelserna 1/1 i år. Orutin helt enkelt.

Ring och gnäll lite hos någon chef på Trafikverket, men jag tror inte du kommer få tillbaks körkortet förrän i november.
Var vi två på denna slutsats eller?
Citera
2010-08-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
De är ju så att 2:e februari så har det gått en månad, 2:a mars så har det gått två månader osv, till 2:a november då det gått tio månader.
Jag tänkte också fel från början. och förmodligen har även den som skrev brevet tänkt fel.
Men faktum kvarstår, 2:a november upphör spärrtiden.

Känner mig ganska naiv som frågar detta men måste ändå, borde det inte gå att överklaga detta?
Jag menar om jag inte ringt in och frågat hade jag ju inte fått veta, och hur skulle jag kunna veta?
Transportstyrelsen har ju då begått ett misstag och inte jag?
Citera
2010-08-06, 19:54
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Var vi två på denna slutsats eller?

Jo, men det var jag som räknade ut det först.

Citat:
Ursprungligen postat av nemesis89
Känner mig ganska naiv som frågar detta men måste ändå, borde det inte gå att överklaga detta?
Jag menar om jag inte ringt in och frågat hade jag ju inte fått veta, och hur skulle jag kunna veta?
Transportstyrelsen har ju då begått ett misstag och inte jag?

Beslutet är att körkortet ska vara indraget 10 månader och det gäller. Att handläggaren råkat skriva fel datum är olyckligt men ändrar inte på det. Ring in och få tag på någon chef är mitt bästa råd.

Hör med en moderator om inte tråden kan flyttas till juridikforumet. Där finns säkert folk med bättre koll än vad jag har.
Citera
2010-08-06, 19:56
Medlem
Citat:
Jo, men det var jag som räknade ut det först.

Beslutet är att körkortet ska vara indraget 10 månader och det gäller. Att handläggaren råkat skriva fel datum är olyckligt men ändrar inte på det. Ring in och få tag på någon chef är mitt bästa råd.

Jo jag är införstådd att det är November som gäller.
Men man borde ju ändå kunna skälla och "hota" lite med att överklaga och lämna iväg ärendet för högre rättsbeslut, kanske snacka med tidningarna...
Jag borde väl inte klandra saken i sig, det är mänskligt att göra fel, även myndigheter gör fel, men nu har jag ju kanske en liten chans.
Körkort i Oktober eller November är lika stor skillnad som dag och natt tyvärr.
Citera
2010-08-06, 19:58
Medlem
Såg en grej till nu.
Beslutet var utfärdat 2010/01/29.
Alltså borde jag väl ha kortet åter 2010/11/29?
Vilken jävla soppa det är alltså

Tänker på detta vis eftersom telefonisten sa att beslutet gällde från det att dem beslutade det och inte när polisen tog mitt körkort.
Senast redigerad av nemesis89 2010-08-06 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in