Citat:
Ursprungligen postat av Kerub
Inte klasser (även om det också är ett ord som du inte förstår), klyftor. En klyfta är inte grupp individer, du kan inte säga att någon är en del av klyftan, någon är inte en del av klyftan osv eftersom det är ett gigantiskt logiskt fel. Det enda sättet att "splittras från arbetarklassen" är att göra en klassresa uppåt eller upphäva klassen. Att vara en "outsider" ändrar inte vilken social relation man har till produktionen, och ändrar därför inte vilken klasstillhörighet man har.
Som vanligt när du havererar, uppmanar jag dig att läsa lite grundläggande om ämnena du försöker debattera i. Det räcker med att du spenderar 10 minuter på wikipedia för att du inte ska framstå som lika dum som du gör nu.
Du jämför klassdefinition som är snart 200 år gammal. Vi lever inte på 1800-talet nu.
Anledningen varför man vill avskaffa klasser och kapitalismen är för man uppfattar det som ett problem. Men idag är det inte något problem. Det är ni själv som har splittrat er från arbetarklassen trots ni kanske jobbar på samma jobb. Ni har faktiskt er själva att skylla på varför ni uppfattar klasssplittring.
Jag föredra använda överklass, mellanklass och underklass istället för endast kapitalistklass och arbetarklass. Jag utbildar mig till ekonom via en matematisk program på universitetet. Ungefär för ett drygt ett år sedan så praktiserade jag på en firma. Alla på firman skulle ni säkert säga vara arbetarklass men ändå inte. Ni skulle direkt säga att högutbildade är en klass högre än lågutbildade på företaget. Men vad är det som egentligen avgör den faktiska klasskillnaden på företaget om alla jobbar där?
Det är lön och vilken status man har som avgör idag vilken klass man är i, oavsett jobb.
De som är ungefär splittrad från klassen är dem som saknar den där statusen för att bli accepterad som en solid klass. Den där splittrade är den så kallade klassklyftan. Fula eller samma kläder varje dag, kör rutten bil eller tar bussen till jobbet samt vet inte hur man ska vårda sitt yttre eller inre. För mig är det underklasstämpel direkt!
Att ni känner frustrationer för klasssplittring har ni själva att skylla på. Det är alltså inte vi som splittras från er, det är ni som splittras från oss.
Ni brukar även hävda att nazister splittrar arbetarklassen. Alltså borde det vara felaktigt enligt dig för alla på företaget har samma social relation man har till produktionen?