2011-08-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Öhh.. Det är flera plattformar, många helikoptrar och nästan alla är anställda av ConnocoPhilips.
Dom har en underbart vacker safetycoach där som jag gick en kurs för att bli Helicopter Landing Officer tillsammans med.

Ja jag har förstått det!!

Går allt i lås kommer jag vara där nånstans iaf och inte åt ConnocoPhilips!
Citera
2011-08-20, 23:18
Medlem
Hur ofta händer det att man inte tar sig dit/därifrån pga vädret?
Citera
2011-08-21, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyEarl
Hur ofta händer det att man inte tar sig dit/därifrån pga vädret?

Generellt inte speciellt ofta, klart det är dimma då och då men det kanske har hänt mig 2-3 gånger på 5 år. Däremot tycker jag det jämt är förseningar på ett par timmar, vilket egentligen är värre för det alltid måste bokas om flygbiljetter om det nu går fler flyg den dagen.
Citera
2011-08-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
På drillingsidan egentligen inget jobb....dom "kräver" fagbrev, MEN jag läste i en artikel för 1-2 år sen att det bara gäller norrmän dvs inga utlänningar, det blev ett mindre ramaskri när det kom ut, så det kan hända att dom ändrat det så det gäller alla.
Jag vet att skolorna säger att man kvalificerar sig för jobb på deck, men i mina ögon är det bullshit, dom verkar göra allt för att få in så mkt pengar som möjligt.

På servicesidan så går det att få (vissa) jobb utan fagbrev, men för den delen inte sagt att det är lätt

Men som i alla yrken så finns det olika vägar att få jobb: Kompetens, erfarenhet, kontakter eller ren jävla tur

Är det någon som har koll på hur det funkar med brandsäkerhets utbildningar offshore?
Jag har jobbat som deltidsbrandman i 2 år. Jag har gått rökdykarkurser och första hjälpen med mera för att få jobba som deltidsbrandman. Men håller sånt offshore?

Eller måste man gå speciella som är till för offshore?
Skulle va jävligt gött om det jag redan gått håller så att man kan ha med det på mitt CV vid jobb sökande.

Kollade liknande kurser hos offshore utbildningar:
Søk og redning / Brannlag - Grunnkurs 17700 kronor
Førstehjelp - grunnkurs 10323.

Sen undrad jag om fagbrev. Jag har gått 3 år på industriprogramet med inriktning CNC operatör och jobbat 5 år efter gymnasiet Inom det yrket. Är den utbildningen ett fagbrev?
Citera
2011-09-01, 20:29
Medlem
Bra tråd för såna som mig!

Jag har inte läst igenom alla sidorna men de svar jag sett verkar vettiga så jag tänkte ställa lite frågor också.

Jag har seriösa planer på att försöka ta mig offshore i norge och arbeta på oljerigg.

Jag har gymnasieutbildning i industriell teknologi, inriktning CNC med höga betyg.
Har lite utbildningar som t ex, heta arbeten, truckkörning, tunga lyft(travers), svets, lätt robotutb. osv.

Jag har nu jobbat i 1.5 år direkt efter gymnasiet som svarvande/fräsande CNC-operatör på ett stort företag.

Jag har även en kontakt(kock) på en oljerigg i norge, kan vara värt att tilläggas.

Vad tror du om mina chanser att få jobb/intervju efter jag gått säkerhetskursen och det som krävs för offshore?

Tacksam för svar Mvh C
Senast redigerad av Gymconny 2011-09-01 kl. 20:29. Anledning: felskrivning
Citera
2011-09-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymconny

Jag har inte läst igenom alla sidorna men de svar jag sett verkar vettiga så jag tänkte ställa lite frågor också.

Jag har seriösa planer på att försöka ta mig offshore i norge och arbeta på oljerigg.

Jag har gymnasieutbildning i industriell teknologi, inriktning CNC med höga betyg.
Har lite utbildningar som t ex, heta arbeten, truckkörning, tunga lyft(travers), svets, lätt robotutb. osv.

Jag har nu jobbat i 1.5 år direkt efter gymnasiet som svarvande/fräsande CNC-operatör på ett stort företag.

Jag har även en kontakt(kock) på en oljerigg i norge, kan vara värt att tilläggas.

Vad tror du om mina chanser att få jobb/intervju efter jag gått säkerhetskursen och det som krävs för offshore?

Tacksam för svar Mvh C

Inte för att vara negativ men det är nog ganska nära = 0 chans. CNC är inget att komma med, möjligtvis om du är certifierad svetsare men det är nog den enda chansen. Och tyvärr smäller inte en kockkontakt så högt heller.
Citera
2011-09-02, 05:39
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymconny

Tacksam för svar Mvh C

Håller med förra kommentaren. Chansen är lika med noll. Svetsare och andra mekaniska yrken inom underhåll sköts i regel av landfirmor som skickar ut personalen på jobb här och där. Inget riggbolag eller plattformsoperatör har egna svetsare eller mekaniker för underhåll.

För att få riggjobb ska man vara utbildad inom borrning, process eller maritimt område som maskinist eller däcksbefäl med DP-certifikat och erfarenhet som senior DPO och förmodligen minst 1500 timmar från DP-körning inom subsea/drilling.
Citera
2011-09-02, 08:00
Medlem
Hur är det med alla svetslicenser på plattformen ?
Vilket svets certifikat är det största chans att få jobb med?
Citera
2011-09-02, 19:38
Medlem
morkfromorks avatar
en rigg som borrar har minimum av svetsning, alla heta arbeten är förbjudna, av självklara orsaker.

Däremot mellan jobben sker massor med svetsning, varenda indier vet hur man pinnsvetsar, så man ska alltså sikta mot avancerad svetsning, jobb som klarar NDT på 200bar rör mm.
Citera
2011-09-02, 20:12
Medlem
Vi har faktiskt två licenssvetsare ombord, en på dag o en på natt. Idioterna på drillfloor vet verkligen hur man kör sönder saker o ting. Vet dock inte vad de har för licencer, men det är uteslutande elektrod de kör med, lite TIG ibland men det är inte ofta.
Citera
2011-09-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Håller med förra kommentaren. Chansen är lika med noll. Svetsare och andra mekaniska yrken inom underhåll sköts i regel av landfirmor som skickar ut personalen på jobb här och där. Inget riggbolag eller plattformsoperatör har egna svetsare eller mekaniker för underhåll.

För att få riggjobb ska man vara utbildad inom borrning, process eller maritimt område som maskinist eller däcksbefäl med DP-certifikat och erfarenhet som senior DPO och förmodligen minst 1500 timmar från DP-körning inom subsea/drilling.

Inte för att vara besserwisser men du har mer eller mindre fel på det mesta du skriver.

Alla riggbolag har egna svetsare och mekaniker ombord, iofs bara 1 per skift men dom finns där.
För att få jobb på rigg behöver du inte alls ha dom kvalifikationerna du snackar om, folk som jobbar på deck har ibland ingen speciell utbildning.
Ja, om du siktar på bli OIM eller Barge så behöver man säkert det du beskriver.
Citera
2011-09-05, 17:50
Medlem
arkealg1980s avatar
En till som lyckats genomgå Maersk´s underliga rekrytering
Var på intervju där för en stund sedan men dom erbjöd endast jobb i resource poolen så jag la inte några större ansträngningar åt den intervjun.

Vilken rigg är du på och vilken borrutrustning använder dom, NOV eller MH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in