2005-02-15, 10:17
Medlem
Cohibas avatar
Att inte ha körkort vid 30 är ju som att inte ha lärt sig läsa vid 10 eller inte ha blivit av med svendomen vid 20 eller att ha gjort sin värnplikt som sjuksköterska. Se nu till att skaffa dig ett körkort! Till och med ett Finaxlån är värt att ta under sådana här omständigheter, om du inte lagt pengar på hög.
Citera
2005-02-15, 10:17
Moderator
tobess avatar
En rikigt man har lastbilskörkort.. bara fjollor som kör runt i små bilar..

Jag tog iaf BC körkort tills jag fyllde 18, inte för att jag tänker bli lastbilschaffis, men för att jag har haft stor nytta av kortet till diverse sommarjobb..

Sen tycker jag att det är väldigt praktiskt, och faktiskt en nödvändighet att ha körkortet.. speciellt nu när man bor 300km hemifrån och behöver fara och hälsa på emellanåt.

Bor i en "större" stad just nu, men veckohandlandet skulle jag aldrig vilja göra utan bilen..
Citera
2005-02-15, 10:37
Medlem
Headquakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Har du veckohandlat med båge någon gång? Fungerar den som ett säkert fordon året runt?
Har du semestrat till fjällen med ungarna och frugan med bågen?

Att ta bågekort (inte lätt MC) före B-kort är samma sak som att köpa 17 tums tv och ett förstoringsglas bara för att man inte har råd med en 32 tum.
Du verkara vara en person med skygglappar. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Att jag tycker det är häftigare med båge betyder inte att det är mest praktiskt.
Jag tog mitt mckort före bilkortet för jag var mest sugen på båge och då körde jag på vintern innan jag tagit för bil.

Vad menar du med den jämförelsen i tum? Att man nöjer sig med något sämre för man inte har råd? Isf är det ett otroligt korkat resonemang som det ligger stor okunskap bakom.
Det är dyrare med mclektioner än billektioner i körskolorna och det är i dom flesta fallen mycket dyrare att äga och köra mc. Försäkringspriserna är skyhöga.
Citera
2005-02-15, 10:59
Medlem
Spott & spes avatar
Det här med körkort är ett litet helvete i sig. Tror jag började och slutade ta körkort 5 gånger innan jag tillslut bestämde mig för att få eländet ur världen.

Det är bara att låta din manlighet trycka upp dig mot väggen och tvångskommendera dig till en obeveklig handlingspalan med tydlig tidsbegränsning för projektet. (Tänk dig att det är Henry Chinaski som hotar dig med stryk här) hehe.

Ladda ner Bonniers trafikskola och vägverkets körkortsfrågor. Lägg upp en planering för när du ska vara klar med skiten. Boka uppskrivningsdatum redan idag!

Du har säkert vänner och bekanta som haft körkort i mer än 5 år. Be någon övningsköra med dig ett par gånger i veckan.

Kör hårt nu.
Citera
2005-02-15, 11:15
Awaiting Email Confirmation
Ett körkort är i stort sett ett krav för alla kvalificerade arbeten nu för tiden.
Citera
2005-02-15, 11:25
Medlem
whaks avatar
Jag är 20år och har varken körkort eller övningskört.
Kommer heller aldrig få ta körkort ( inte som det ser ut just nu ) få synen fuckar sig. Men aja shit happends, man kan ju åka 2hjuligt iaf. :P
Samt att det finns mopedbilar som man kan shoppa om man nu skulle vara i behov. Omanligt utan körkort vetetusan, men det är praktiskt med körkort.
Citera
2005-02-15, 11:51
insomnias avatar
Har sen jag fyllde 18 ( 2 år sen ) bevittnat i stort sett varenda av mina polare ta körkort, 2 av dessa har hunnit bli av med det och få det igen.

Men jag själv har aldrig visat ngt intresse för detta, av många anledningar.
För det första är jag för lat, för det andra kostar det och sen så har det aldrig varit särskilt viktigt för mig att skaffa körkort.

Men jag hör dagligen "varför har du inte körkort?"
"För att jag inte bryr mig om det på det sättet som ni gör, jag blir inte coolare av att ha körkort".

Har dock skaffat körkortstillstånd och ska börja övningsköra nu. Det är praktiskt att ha körkort. Och en nödvändighet i många fall ifall man vill ha jobb.
Citera
2005-02-15, 12:38
Medlem
näverläppens avatar
Jag är 30 år och har inte körkort. Det är inget som bekymrar mig det minsta, då jag hittills aldrig haft behov av ett. Jag ser det bara som något onödigt dyrt, då jag lätt tar mig dit jag vill på annat sätt.

Det enda jag hör polarna klaga över är hur mycket deras bilar kostar, vare sig det är parkering, skatt eller sönderrostat avgassystem. Tjejens bil han knappt komma hem från verkstaden innan det blev inbrott i den, och vi på nytt fick skicka tillbaka bilen.

Då köper jag hellre gröt för mina pengar.
Citera
2005-02-15, 12:55
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Tror inte detta tagits upp tidigare samt om Mod tycker denna tråd passar någon annanstans, var god flytta.

Som rubriken lyder; omanligt att inte ha körkort? När jag var 18 år råkade jag ut för några epileptiska anfall, varvid jag var tvungen att operera och gå på ganska starka medeciner under lång tid. Att ta körkort var då uteslutet då risker fanns att även efter operationen kunde något anfall inträffa (vilket det också gjorde en gång). Hade detta inte skett hade jag troligtvis gjort som alla andra i klassen och dragits med och tagit körkort jag med. Har aldrig varit ett dugg intresserad av bilar och motorer och lade istället pengar på sådant jag var intresserad av. Då jag spelade gitarr i ett band och samtidigt pluggade prioriterade jag att lägga pengarna på musikgrejer istället. Har inte saknat det direkt då jag aldrig haft det men så här över tio år senare börjar det kännas som om det skulle kännas bra att inte vara beroende av vänner och kollektivtrafik. Man är ju inte direkt ungdom längre. Det börjar kännas jobbigare ju längre tiden går, eller för att vara ärlig; pinsamt. 30 år och inget körkort och dessutom kille. Vad ska folk tro? Hur vanligt är det egentligen med en 30-årig man att inte ha körkort? Troligtvis är jag överparanoid men något jag tänkt över senaste året. Är det någon annan som sitter här utan körkort och är runt 30? Isåfall varför?

Vad mig beträffar kan du genast släppa den där farhågan, manlighet handlar om helt andra saker än att inneha ett körkort.

Eller är jag okvinnlig som faktiskt har ett?
Citera
2005-02-15, 13:00
Medlem
Wittgensteins avatar
Om eran manlighet står och faller med erat körkort så måste ni ha grymt underutvecklade könsorgan.
Citera
2005-02-15, 14:29
Medlem
johnjohns avatar
Jag tog körkort fyra dagar efter min 18-årsdag. Jag har aldrig pluggat så mycket som inför kk-provet. Jag har idag becde dvs. jag får köra allt utom motorcykel (har aldrig gillat dem ändå) och långtradare. Skaffa körkort och det är genast!

Även om man kan hävda att man bor i en storstad så kommer det en dag då man måste ha körkort. Varje gång det regnar, blåser, snöar, är allmänt skitväder tänker jag att det är värt varenda öre att ha bil och körkort.
Citera
2005-02-15, 14:40
Medlem
Vild3N^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Skugge
Det är i regel dessa kategorier som inte har körkort:
a) Kvinnor
b) Bögar
c) Dokusåpadeltagare
d) Handikappade
e) Mentalt sjuka
f) Mindre vetande

Så se till att greja körkort pysen. Annars kommer jag sortera dig under ett av mig valfritt sortiment.

Inte speciellt moget skrivet pysen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in