2004-06-02, 11:52
Bannlyst
Körkortets punkt 13

Någon som vet vad punkt 13 på EU-körkortet är till för? Det vill säga den lilla ruta som verkar ha en skrivyta som befinner sig på körkortets baksida, uppe i vänstra hörnet, märkt 13.
Citera
2004-06-02, 13:43
Medlem
Invisibles avatar
Det skall stå sitt ursprungsland i den rutan alltså det land man är född i.
Alla europeiska länder har dock inte godagit det och struntar därför att fylla i den...därav är den blank hos oss.

på mitt skulle det ex stå ita...
Citera
2004-06-02, 13:48
Bannlyst
aha.. ok, men på punkt tre står det att det ska stå födelsedatum / -land, då står det italien på framsidan på ditt kort?
Citera
2004-06-02, 18:11
Medlem
tokens avatar
På mitt står det följaden på punkt tre:

19XX-XX-XX -

Dvs. det står inte:

19XX-XX-XX - Sverige

Förövrigt, när vi ändå är inne på detta, vad betyder punkt 100 som inte har någon förklaring? Den datum som jag har där är två år efter min uppkörning, samt att det står ett nummer med två decimaler efter.
Citera
2004-06-02, 18:40
Bannlyst
Nej, är man född i Sverige så står inte ursprungslandet. Punkt 100 är villkorsnummer 100, som innebär prövotid fram till det datum som står tryckt efter det numret, dvs. två år. Har man 01.06 där så betyder det glasögon. Jag har mailat vägverket och frågat efter en komplett lista på olika villkor man kan få på sitt körkort, kan posta den här sen.
Citera
2004-06-02, 22:01
Medlem
finns info på http://www.finlex.fi/linkit/fs/20040053 om körkortet... finsk sida (ja, det står på svenska ) men eftersom det är ett EU anpassat körtkort är reglerna densamma... finns även de olika villkoren (01.06, 10.02 etc) och dess betydelse.
Citera
2004-06-02, 22:20
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Nej, är man född i Sverige så står inte ursprungslandet. Punkt 100 är villkorsnummer 100, som innebär prövotid fram till det datum som står tryckt efter det numret, dvs. två år. Har man 01.06 där så betyder det glasögon. Jag har mailat vägverket och frågat efter en komplett lista på olika villkor man kan få på sitt körkort, kan posta den här sen.

Tufft, då har jag glasögon. Betyder detta att jag måste ha på mig glasögon när jag kör?
Citera
2004-06-03, 07:36
Medlem
pyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Tufft, då har jag glasögon. Betyder detta att jag måste ha på mig glasögon när jag kör?

Ja.
Citera
2004-06-03, 09:31
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyx
Ja.

Det är ju lite surt för mig då med tanke på att det enda felet jag har är i princip mitt brytningsfel. Om man blir stoppad i en kontroll när man har linser, måste man kunna bevisa det på något sett då att man har det, tex. genom att plocka ut dem?
Citera
2004-06-03, 09:34
Medlem
pyxs avatar
Citat:
Det är ju lite surt för mig då med tanke på att det enda felet jag har är i princip mitt brytningsfel. Om man blir stoppad i en kontroll när man har linser, måste man kunna bevisa det på något sett då att man har det, tex. genom att plocka ut dem?

Most likely.
Citera
2004-06-03, 10:14
Medlem
Citat:

OT

Antingen har du papper från Optikern att du har linser, eller så lyser farbror polis med en ficklampa från sidan och kikar snett underifrån in i ditt öga.

Det är inte helt ovanligt att folk med "glasögon" har linser så polisen är van!

/OT
Citera
2004-06-03, 14:04
Bannlyst
Jag mailade vägverket och frågade vad punkt 13 används till;

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Marcus
Skickat: den 2 juni 2004 11:49
Till: Vägverket
Ämne: Fråga om körkort

Hej!

Jag har en fråga om en detalj på svenska körkort, som länge har förbryllat mig, och som jag hoppas Ni kan ge svar på!

När jag tittar på baksidan av mitt körkort, så hittar jag en liten förteckning över vad de olika punkterna betyder, exempelvis 1. Efternamn, 2. Förnamn osv., upp till punkt 12. Villkor. Men i övre vänstra hörnet på körkortet så finns det en liten ruta som till synes har en liten skrivyta som är märkt med punkt 13. Vad är denna ruta avsedd för? Det finns ingen förklaring på körkortet till den!

Tacksam för svar,

Mvh Marcus

-------------------------

hej, denna ruta kan i framtiden användas till gemenskapbestämelser i framtiden. För närvarande finns det inget användningsområde för detta.

mvh kent

------

Undrar var "gemenskapsbestämmelser" är? EU-bestämmelser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in