• 1
  • 2
2008-07-16, 23:52
Medlem
rezzs avatar
Jag har på olika håll hört att Vista skall läggas ner. Är detta bara ett rykte?
Min teori är att Microsoft har lagt ut för mycket pengar på att Vista skall bli stort att de inte har råd att skrota projektet. Därimot har det många barnsjukdomar som alla MS OS verkar ha i början, men efter x antal SP så kanske det blir bra trotts allt.

Vad tror ni?
Citera
2008-07-17, 00:02
Medlem
ZeroGravitys avatar
De kommer nog göra allt för att hålla det vid liv men vi vet ju hur de ser ut... Folk kör med XP fortfarande för att det är mer "pålitligt" och "säkert" på vissa saker och de har skrotat Vista i de flesta butiker faktiskt, för man vill helt enkelt köpa XP istället för Vista.

Personligen tror jag att framtiden tillhör open source och linux. And thank god for those.
Citera
2008-07-17, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
De kommer nog göra allt för att hålla det vid liv men vi vet ju hur de ser ut... Folk kör med XP fortfarande för att det är mer "pålitligt" och "säkert" på vissa saker och de har skrotat Vista i de flesta butiker faktiskt, för man vill helt enkelt köpa XP istället för Vista.

Personligen tror jag att framtiden tillhör open source och linux. And thank god for those.
mjo men vad händer när microsoft har gått i graven? jo folk börjar ta betalt för sin open source för folk blir giriga... swoosh så har vi en ny variant av X svindyrt os
Citera
2008-07-17, 00:57
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virtoz
mjo men vad händer när microsoft har gått i graven? jo folk börjar ta betalt för sin open source för folk blir giriga... swoosh så har vi en ny variant av X svindyrt os

haha aldrig, äkta open source kommer fortsätta att vara gratis och kraftigt. Det finns ju redan linux operativsystem som tar betalt. Dessa var något bättre, men sedan blev de som var gratis lika bra, om inte mer säkert och med fler funktioner (nu tänker jag att kunna spela spel och med hårddisk emolution).

Det finns ingen girighet här, det existerar inte. Det är utbyte av information och tjänster - den eviga balansen. Pengar är bara skit i jämförelse ^^
Citera
2008-07-17, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
haha aldrig, äkta open source kommer fortsätta att vara gratis och kraftigt. Det finns ju redan linux operativsystem som tar betalt. Dessa var något bättre, men sedan blev de som var gratis lika bra, om inte mer säkert och med fler funktioner (nu tänker jag att kunna spela spel och med hårddisk emolution).

Det finns ingen girighet här, det existerar inte. Det är utbyte av information och tjänster - den eviga balansen. Pengar är bara skit i jämförelse ^^

Det är en naiv tanke. Allt handlar om pengar. Att tro att ingen girighet existerar i Open Source är otroligt naivt
Citera
2008-07-17, 01:04
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 348
Det är en naiv tanke. Allt handlar om pengar. Att tro att ingen girighet existerar i Open Source är otroligt naivt

Så du menar på fullt allvar att när/om microsoft går under att t.ex. samtliga linux os kommer att ta betalt?

Visst, detta kan hända. Om Bill Gates köper allt som har med datorera att göra...

Och jag är inte naiv.
Citera
2008-07-17, 01:06
Moderator
tobess avatar
Det verkar som att vissa har missuppfattat konceptet med opensource här. Hela grejen med opensource som är släppt under GPL lincensen är just att det är fritt. Att säga att de kommer att ta betalt är alltså helt omöjligt eftersom att det då inte längre skulle kunna släppas under GPL.

Nåja, det var inte huvudfrågan utan det handlade om Vista. Jag tror Vista rätt snabbt kommer att glömmas bort och skrotas på samma sätt som t.ex. Windows Millennium (som antagligen är den sämsta windowsversionen som släppts hittils för övrigt). Inget konstigt med det.

Microsoft har råd att misslyckas och många använder windows slaviskt. Så att ett misslyckande iom Vista skulle leda till Microsofts undergång tror jag inte på för fem öre.
Citera
2008-07-17, 01:12
Medlem
1. Givetvis är det bara ett rykte. Ett fånigt rykte dessutom. Man kan inte "lägga" ner Vista, eller snarare Windows som det handlar om. Det är liksom snudd på ett globalt monopol ur många aspekter. Och MS lär inte få ont om pengar på länge. Bara en sådan sak som att ALLA spel, både nya och äldre, är gjorda specifikt för Windows gör ju att det vore snudd på omöjligt att ta bort Windows ur världen. Windows är liksom standarden för allt. Förmodligen kan de inte ens bli utkonkurrerade om något bättre skulle dyka upp just på grund av sådant.

2. Vilka barnsjukdomar eller problem finns med Vista? Bortsett från kanske att jag personligen inte gillar ett par estetiska/design-grejer med det så är det ett helt fantastiskt och felfritt OS. Har inte stött på ett enda fel eller problem med Vista hittills. XP är sannerligen inte bättre, eller säkrare. Eller stabilare. Vista är mycket bättre än XP.

3. MS annonserade förresten redan innan Vista släpptes att de har som mål att få ut en ny Windows version typ vart femte år, eller något i den stilen.

4. Man kan INTE jämföra Vista med Windows ME. Jisses. ME var så floppat så t.o.m Windows 95 fungerade bättre.
Citera
2008-07-17, 01:14
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det verkar som att vissa har missuppfattat konceptet med opensource här. Hela grejen med opensource som är släppt under GPL lincensen är just att det är fritt. Att säga att de kommer att ta betalt är alltså helt omöjligt eftersom att det då inte längre skulle kunna släppas under GPL.

Nåja, det var inte huvudfrågan utan det handlade om Vista. Jag tror Vista rätt snabbt kommer att glömmas bort och skrotas på samma sätt som t.ex. Windows Millennium (som antagligen är den sämsta windowsversionen som släppts hittils för övrigt). Inget konstigt med det.

Microsoft har råd att misslyckas och många använder windows slaviskt. Så att ett misslyckande iom Vista skulle leda till Microsofts undergång tror jag inte på för fem öre.

Äntligen!

Ursäkta off topicen.

Jag håller fullständigt med. Dock kan det skada microsoft något. Fler och fler använder datorer idag och på den senaste tiden har folk blivit något vana vid Vista i ju med att de var standarden för de nya datorerna. Att den skrotas helt plötsligt kan påverka dem ganska negativt men som du skrev så kommer det absolut inte leda till deras undergång. En XXXP kommer att födas, och den kommer vara nyare, fräshare och förhoppningsvis något felfri.
Citera
2008-07-17, 01:16
Medlem
Snälla, någon definiera vad felet är med Vista?
Definierara bara ETT enda fel?

Ni pratar som att det är självklart dåligt och felaktigt. Själv har jag inte sett ett enda fel med Vista. Inte en enda bugg, inte en enda krasch, inte ett enda problem. Någonsin. Och det är lika fräscht fungerande efter ett års installation som efter en vecka. Alltid lika snabbt.
Citera
2008-07-17, 01:51
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Snälla, någon definiera vad felet är med Vista?
Definierara bara ETT enda fel?

Ni pratar som att det är självklart dåligt och felaktigt. Själv har jag inte sett ett enda fel med Vista. Inte en enda bugg, inte en enda krasch, inte ett enda problem. Någonsin. Och det är lika fräscht fungerande efter ett års installation som efter en vecka. Alltid lika snabbt.

* En av de största "aj aj" felen:
http://news.cnet.com/8301-10784_3-99...&subj=NewsBlog

Det där innebär att ingen kommer att bry sig om Vista när det väl kommer till det att du hittar ett problem. No developers = no updates. No updates = never fixing the problem.

Sen finns det massor av saker. Min far har vista på den andra datorn. Ett stort fel är att Vista är inte så säkert än. Visst är det mycket säkrare än XP men den har fortfarande svårt med tredjepart antivirus/brandvägg-program, vilket är katastrofalt egentligen. Jamena jämför man med alla världens skyddsprogram med Vistas så ser man en klar och tydlig skillnad: vista's suger. Det duger visst, men den är ändå dålig.

* Den har Internet Explorer som standard. Enough said.

* Den saknar ganska många drivrutiner.

* Den är eeextreeeemt jobbig med alla dessa tillåt och avböj skitet.

Vad är det som är så nytt och innovativt med Vista jmf med XP egentligen? :S Utseendet? Haha, skaffa ubuntu och slå på lite eyecandy så har du utseende... Annars vet jag inte.

Är den fortfarande krävande? Eller var det bara någon myt.. men tror att den var den. Onödigt krävande. Och vad gör du med din vista som gör den så snabb? Slår du på den en gång var tredje månad?
Senast redigerad av ZeroGravity 2008-07-17 kl. 01:53.
Citera
2008-07-17, 02:01
Medlem
trickydicks avatar
Man kommer att göra som med fiaskot Windows ME.. Skynda på nästa version, alltså Windows 7
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in