• 4
  • 5
2008-07-18, 22:19
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
Mina argument tog inte slut, jag orkar inte diskutera detta längre med en som verkar vara en nöt. Du postar ett ämne med 86 sidor efter att jag frågar dig vilka problem det är som FF har. Det du ska göra är ge mig länken sen hänvisa till problemen så jag vet vad f*n du snackar om.
Vad jag försöker få dig att inse är att folk har problem med FF. Så pass mycket att det blivit en hel tråd på 86 sidor utav det. Att bara slänga ut IE ur Windows och ha FF som default är inte per automatik en stor fördel för användaren om man bara kollar på de funktionella aspekterna. Vista har IE7. Windows 7 kommer att ha IE8 eller IE9. Svårare än så är det inte.
Citat:
Som z0mfg(ish) skrev så är en av de största skillnaderna hastigheten och hanteringen av processerna. IE7 är mycket tyngre för datorn än FF3 t.ex. Och den är helt enkelt snabbare.
Tror du. Men har egentligen ingen aning.
Citat:
Nej du vill nog inte anklaga mig för att svamla. Jag vill inte heller anklaga dig för att inte kunna läsa. Det vi pratade om var prestanda och vilken som var mer krävande.

Jag hänvisade dig även till denna sida: http://desktoplinux.com/articles/AT9727687530.html

Om vista kräver skitmycket av en dator för att vara snabb och snygg medan linux kräver MINDRE av en dator för att vara snabb och snygg - vilken är då mindre krävande?
Din länk visar ett halvkasst test där de låter systemet stå i 'idle' och sen jämför minnesanvändningen. Varför då blanda in kärnan? Som för övrigt nog inte kommer att ändras så mycket till Windows 7 heller.

Citat:
Jag bara påpekar att vad du tycker är nytt för microsoft windows vista inte är så nytt för hela världen - när linux ändå är snabbare.
Det är rätt få som skiftar från Linux till Vista, så jo, det är en nyhet. En väldigt stor skillnad mellan XP och Vista. Vista är ingen stor flopp. De som säger att det är så vet inte vad de pratar om. Visst, det togs inte emot så positivt som MS hade hoppats, men det innebär inte att det är ett fiasko. Att referera till en eller två artiklar som påpekar att försäljningssiffrorna inte är så höga som MS hade hoppats innebär inte att Vista är ett misstag från MS sida. Det innebär bara att det inte blev så populärt som de hade trott. Att säga att det är en dundermiss eftersom dess efterföljare kommer om 2-3 år visar bara att man dels har kort minne och glömt allt som MS släppte mellan 1995 och 2001 (Win95, NT3.51, Win95b, Win95c, NT4, Win98, Win98SE, WinMe, Win2k), samt att man missat att MS gått ut och sagt att de i framtiden kommer att ha tätare släpp mellan sina OS-versioner. Rent planeringsmässigt levde XP betydligt längre än tänkt. Orsaken var att en stor del av MS resurser fick flyttas från Longhorn till att säkra upp XP efter en i det närmsta katastrofal sommar med kritiska säkerhetshål. Det resulterade i SP2 som i sig nästan förändrar XP mer än vad det blir att gå från Win95 till Win98. Den förseningen gjorde att Vista försenades ytterligare. Det är få andra som låter ett OS leva i 6 år innan de släpper en ny version. Ur den aspekten är nästan XP den stora missen.
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2008-07-18 kl. 22:40.
Citera
2008-07-18, 22:42
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Största skillnaden är hastigheten, speciellt när man öppnar tabbar (vilket jag alltid gör, har aldrig haft mer än 1 internet-fönster uppe sen jag skaffade firefox).
Men detta är en annan fråga...

OnT: Microsoft redovisade sin omsättning för förra året, vilket tydligen var 60 miljarder dollar, men nettovinst på cirka 18 miljarder dollar. Bland annat nämndes Vista som en del till den ökade omsättningen och vinsten, dock var det Office, SQL Server och Visual studio som var huvudorsakerna.
Nästa år ska ju Microsoft lägga 300 miljoner dollar på en reklamkampanj för Vista. Undra om man får se något av den här i Sverige..?
Tveksamt. Rent genrellt är det ganska sällsynt med dator-reklam på bred front. Fack-tidskrifter och annonser på nätet är lite annorlunda, men det hade blivit en positiv överraskning att se någon vettig Microsoft-reklam (eller lika gärna Apple eller Redhat eller någon annan som pysslar med OS) på fyran mitt under bästa sändningstid.
Citera
2008-07-19, 00:21
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Jag har på olika håll hört att Vista skall läggas ner. Är detta bara ett rykte?
Min teori är att Microsoft har lagt ut för mycket pengar på att Vista skall bli stort att de inte har råd att skrota projektet. Därimot har det många barnsjukdomar som alla MS OS verkar ha i början, men efter x antal SP så kanske det blir bra trotts allt.

Vad tror ni?
De planerar att släppa nästa version snabare än tänkt. Eftersom Vista inte blivit någon storsäljare så satsar de på att få folk att byta direkt från XP till nästa Windows.
Citera
2008-07-19, 00:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
De planerar att släppa nästa version snabare än tänkt. Eftersom Vista inte blivit någon storsäljare så satsar de på att få folk att byta direkt från XP till nästa Windows.
Nja, de har rätt länge sagt att de ska släppa en ny version sisådär var tredje år, och den planen håller de fortfarande. Windows 7 kommer att bygga på Vistas kärna, så man slipper oroa sig för att saker som funkar i Vista inte längre funkar i Windows 7, och frågan är om steget från XP till Windows 7 blir så mycket snällare än att gå till Vista. Din gamla SCSI-brännare som Yamaha gjorde '99 har hunnit bli ännu äldre när Windows 7 släpps, så den lär inte funka då heller. Eller din Primax-scanner med specialkort. Eller din noname-webcam.
Citera
2008-07-19, 09:52
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vad jag försöker få dig att inse är att folk har problem med FF. Så pass mycket att det blivit en hel tråd på 86 sidor utav det. Att bara slänga ut IE ur Windows och ha FF som default är inte per automatik en stor fördel för användaren om man bara kollar på de funktionella aspekterna. Vista har IE7. Windows 7 kommer att ha IE8 eller IE9. Svårare än så är det inte.

Citat:
Tror du. Men har egentligen ingen aning.

Jag ser att vidare diskussioner ang., FF och IE med dig är ganska hopplösa. Jag försöker faktiskt föra ett riktigt argument här och redovisa det jag har att säga på ett korrekt sätt. När jag frågar dig vilka problemen är hänvisar du mig till en topic (ursäkta folk att jag upprepar mig men h*n verkar inte fatta) där de disskuterar FF på 86 sidor. Om du vill att jag ska ta dig seriöst kan du hänvisa till problemen i ämnet. Annars går vi vidare och lämnar detta.

Sen att skriva "Tror du. Men har egentligen ingen aning." är som att säga "Jag har inte den blekaste aning om vad jag pratar om, så jag ska istället sitta här och skriva till alla andra att de inte kan ett skit!"

Så hänvisa till reella, nutida problem (alltså inte problem som t.ex. FF 1 hade... ) och beskriv för mig hur IE7 är bättre än FF ur de "funktionella aspekterna". Om du som sagt inte kan göra detta - så går vi vidare.

Citat:
Din länk visar ett halvkasst test där de låter systemet stå i 'idle' och sen jämför minnesanvändningen. Varför då blanda in kärnan? Som för övrigt nog inte kommer att ändras så mycket till Windows 7 heller.

Citat:
Det är rätt få som skiftar från Linux till Vista, så jo, det är en nyhet.

Vänta... Betyder inte detta att folk gillar Linux mer än Vista? Alltså att Linux är bättre än vista? Jag förstår inte riktigt, bestäm dig. Eller läser jag fel.

Citat:
Vista är ingen stor flopp. De som säger att det är så vet inte vad de pratar om. Visst, det togs inte emot så positivt som MS hade hoppats, men det innebär inte att det är ett fiasko.

Har jag aldrig skrivit.

Citat:
Det är få andra som låter ett OS leva i 6 år innan de släpper en ny version. Ur den aspekten är nästan XP den stora missen.

Håller med totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Rent genrellt är det ganska sällsynt med dator-reklam på bred front. Fack-tidskrifter och annonser på nätet är lite annorlunda, men det hade blivit en positiv överraskning att se någon vettig Microsoft-reklam (eller lika gärna Apple eller Redhat eller någon annan som pysslar med OS) på fyran mitt under bästa sändningstid.

Detta är ganska synd. Jag hade velat se Apple, Microsoft och diverse linux dist. reklmer på TV.
Citera
2008-07-19, 10:59
Medlem
ugge_das_boots avatar
Jag har har haft egna datorer i 10 år med både *nix och olika windows, vista är det stabilaste och snabbaste, nuf said
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in