2008-07-17, 02:05
Medlem
exploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
* Och vad gör du med din vista som gör den så snabb? Slår du på den en gång var tredje månad?

Och hur kan du säga så? Jag tror datorn går mycket snabbare ifall den är på ett längre tag än att vara avstängd i 3 månader
Citera
2008-07-17, 02:15
Medlem
Citat:
* En av de största "aj aj" felen:
http://news.cnet.com/8301-10784_3-99...&subj=NewsBlog

Det där innebär att ingen kommer att bry sig om Vista när det väl kommer till det att du hittar ett problem. No developers = no updates. No updates = never fixing the problem.

Det där är ju bara ett eventuellt problem först när något problem dyker upp. Och jag har ännu inte hittat något program som inte fungerar i Vista. Eller jo, PM8 men det är ju ändå föråldrat och slutade utvecklas långt innan Vista fanns.

Citat:
Sen finns det massor av saker. Min far har vista på den andra datorn. Ett stort fel är att Vista är inte så säkert än. Visst är det mycket säkrare än XP men den har fortfarande svårt med tredjepart antivirus/brandvägg-program, vilket är katastrofalt egentligen. Jamena jämför man med alla världens skyddsprogram med Vistas så ser man en klar och tydlig skillnad: vista's suger. Det duger visst, men den är ändå dålig.

Ok, det kan jag inte uttala mig om då jag inte använt något sådant program. Har bara provat Avira och det har fungerat felfritt för mig.

Citat:
* Den har Internet Explorer som standard. Enough said.

* Det är ingen ny sak.
* Hela Internet har IE som standard.
* Du kan lätt sätta någon annan webläsare som standard om du vill.
* Det är knappast något fel på IE? (utom kanske rent estetiskt då)

Citat:
* Den saknar ganska många drivrutiner.

Har bara råkat ut för det med en gammal mobiltelefon, och enbart för jag kör 64-bitars. Hade jag kört 32-bitars hade det fungerat.

Citat:
* Den är eeextreeeemt jobbig med alla dessa tillåt och avböj skitet.

Antingen vill du ha hög säkerhet, eller inte?
Oavsett vilket, så är även UAC lätt att stänga av.

Citat:
Vad är det som är så nytt och innovativt med Vista jmf med XP egentligen? :S Utseendet? Haha, skaffa ubuntu och slå på lite eyecandy så har du utseende... Annars vet jag inte.

Här håller jag med, det är inget speciellt spännande i utseende eller upplägg. Bara sådär bättre fungerande rent allmänt

Citat:
Är den fortfarande krävande? Eller var det bara någon myt.. men tror att den var den. Onödigt krävande. Och vad gör du med din vista som gör den så snabb? Slår du på den en gång var tredje månad?

Krävande är det. Men det är nya spel också. Även enkla saker som att spela upp film är enormt krävande. Utvecklingen går ju ditåt hela tiden, tyvärr.

Jag har datorn igång ungefär hela tiden, när man gjorde så med XP så blev det successivt slöare. Det blir inte Vista. Dessutom kan jag installera och avinstallera hur mycket program och spel som helst, utan att datorn med tiden blir seg och full av skit. Vista reagerar också alltid snabbt, även om det står och vilar eller vadsomhelst.
Citera
2008-07-17, 02:21
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
* En av de största "aj aj" felen:
http://news.cnet.com/8301-10784_3-99...&subj=NewsBlog

Det där innebär att ingen kommer att bry sig om Vista när det väl kommer till det att du hittar ett problem. No developers = no updates. No updates = never fixing the problem.

Sen finns det massor av saker. Min far har vista på den andra datorn. Ett stort fel är att Vista är inte så säkert än. Visst är det mycket säkrare än XP men den har fortfarande svårt med tredjepart antivirus/brandvägg-program, vilket är katastrofalt egentligen. Jamena jämför man med alla världens skyddsprogram med Vistas så ser man en klar och tydlig skillnad: vista's suger. Det duger visst, men den är ändå dålig.

Vad är det som är så nytt och innovativt med Vista jmf med XP egentligen? :S Utseendet? Haha, skaffa ubuntu och slå på lite eyecandy så har du utseende... Annars vet jag inte.

Är den fortfarande krävande? Eller var det bara någon myt.. men tror att den var den. Onödigt krävande. Och vad gör du med din vista som gör den så snabb? Slår du på den en gång var tredje månad?

* Ja vi får se hur just det utvecklar sig.

* En dum punkt tycker jag. Internet Explorer är ju Microsoft egna. Det förklarar ju en hel del.

Men det tar inte många minuter att fixa en annan webbläsare.

* Vad är det för drivrutiner?

* Det går eeextremt snabbt att fixa, via "msconfig.exe".

Jag vet inte exakt hur mycket just enbart Vista tar i minne. Men jag har läst att Vista tar mycket minne, men så fort man startar ett program så släpper Vista minne åt progrmet/spelet. Så när du kör med några program så tar Vista mycket och när du kör med många så tar det mindre.

EDIT: Såg nu att belzebubb var före.
Senast redigerad av TheCaze 2008-07-17 kl. 02:23.
Citera
2008-07-17, 03:27
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Det där är ju bara ett eventuellt problem först när något problem dyker upp. Och jag har ännu inte hittat något program som inte fungerar i Vista. Eller jo, PM8 men det är ju ändå föråldrat och slutade utvecklas långt innan Vista fanns.

Problemen kommer ska du se. Som XP's säkerhetsuppdateringar som skulle vara ett bombsäkert skydd mot piratkopiering av OS. Först blev det hackat och utvecklarna blev helt galna och satte in nå konstigt authentication skit, det roliga med det var att det blev hackat på 24h av ett gäng nördar som inte hade bättre för sig. Problem dyker upp, de kommer, oroa dig inte. :P

Citat:
* Det är ingen ny sak.
* Hela Internet har IE som standard.
* Du kan lätt sätta någon annan webläsare som standard om du vill.
* Det är knappast något fel på IE? (utom kanske rent estetiskt då)
Jag vet att det inte är nytt, men fult är det fortfarande.
Hela Internet har det inte som standard. Tack och lov för det.
Det är mycket fel på IE och det har inget med utseendet att göra. Firefox är smartare, snabbare och säkrare och bättre på alla möjliga sätt och det kan du inte neka till. Jag skrev detta mer som ett skämt än en riktig punkt så stör er inte på det.

Citat:
Här håller jag med, det är inget speciellt spännande i utseende eller upplägg. Bara sådär bättre fungerande rent allmänt

Krävande är det. Men det är nya spel också. Även enkla saker som att spela upp film är enormt krävande. Utvecklingen går ju ditåt hela tiden, tyvärr.

Jag har datorn igång ungefär hela tiden, när man gjorde så med XP så blev det successivt slöare. Det blir inte Vista. Dessutom kan jag installera och avinstallera hur mycket program och spel som helst, utan att datorn med tiden blir seg och full av skit. Vista reagerar också alltid snabbt, även om det står och vilar eller vadsomhelst.

Mjo lite bättre rent allmänt, precis som alla andra uppgraderingar. ^^

Sant att nya spel är krävande och utvecklingen går framåt men inte növdändigtvis mot det mer krävande! Jamenar vad är det som tar så mycket minne egentligen? Alla de snygga prylar som glänser och är skitsnygga? Än en gång: Titta på t.ex. ubuntu med xgl och hur snyggt det är (ooooonödigt) som ändå inte tar så mycket minne som vista tar.
Citera
2008-07-17, 03:30
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
* Vad är det för drivrutiner?

* Det går eeextremt snabbt att fixa, via "msconfig.exe".
:

Jag återkommer med källa. Har lyckats slarva bort länken...
Om du inte orkar vänta kan du annars söka det på google.

* Jag orkar inte fixa saker... sakerna ska vara som jag vill ha dem på en gång!
Citera
2008-07-17, 03:45
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Jag återkommer med källa. Har lyckats slarva bort länken...
Om du inte orkar vänta kan du annars söka det på google.

* Jag orkar inte fixa saker... sakerna ska vara som jag vill ha dem på en gång!

Men vad det för slags drivrutiner du menar?

Vilket OS passar dig då som orginal?
Men just det är ju ändå väldigt individuellt.
Citera
2008-07-17, 08:56
Medlem
DaBarkiss avatar
*detta är till alla som påstår att vista suger*
Tycker de är rätt sjukt att alla sitter och säger att vista suger när dom inte ens har haft det. innan Servicepack 1 till vista så var de den sämsta skit jag prövat på, men nu flyter allt på. Vista är MYCKET bättre än xp på en massa punkter (bla. UAC). de är få virus, de är mindre krashar, den har en bättre framtid än xp iom att allting skrivs om till vista. man kan ta 2000/xp som exempel. När xp kom så var de en massa gnäll. "Köp inte xp. de är kasst!" "xp är värdelöst. windows 2000 är mycket bättre". Nu hånar man juh brallorna av en person som säger att 2000 är bättre än xp. vista är inte dåligt. de är bara väldigt nytt. dom har lyckats att fixa barnsjukdomar till vista mycket snabbare än till xp. testa vista innan ni klagar. och en sak till. den som jämför Windows ME med vista måste juh vara tappad bakom flötet :P Det finns inget os i hela historien som är lika kasst som ME.
Citera
2008-07-17, 09:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Rätt så rolig tråd då några är helt ute och cyklar.

Ta fram fakta och en mycket god källa istället för massa hörsägen.

Det gnälls ofta på Vista och hur kompatibiliten är under detta operativsystem.

Oftast så faller det på att rubrik / trådskaparen har något äldre dator och man har av någon anledning fått ett negativt svar vid sin prövning av Vista.

Det har kommit mycket fix till Vista samt SP1 som rättar till barnsjukdomarna.
Men innerst inne så är det datorns hårdvara som avgör om man kan köra Vista.
Citera
2008-07-17, 09:18
Medlem
DaBarkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Rätt så rolig tråd då några är helt ute och cyklar.

Ta fram fakta och en mycket god källa istället för massa hörsägen.

Det gnälls ofta på Vista och hur kompatibiliten är under detta operativsystem.

Oftast så faller det på att rubrik / trådskaparen har något äldre dator och man har av någon anledning fått ett negativt svar vid sin prövning av Vista.

Det har kommit mycket fix till Vista samt SP1 som rättar till barnsjukdomarna.
Men innerst inne så är det datorns hårdvara som avgör om man kan köra Vista.

you said it
Citera
2008-07-17, 10:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Med tanke på hur mycket problem folk har med FF så är inte IE7 ett så fruktansvärt alternativ trots allt.
Citat:
Det stämmer, och även om det är Vista som ligger bakom så är det trots allt hårdvarutillverkarna som ska fixa det problemet. Sen att begära stöd för en tio år gammal scanner man köpte för en femhundring är väl kanske inte helt rimligt.
Citat:
Det är *ix med med allt sitt förbannade 'sudo' också, så vad finns det för alternativ om man inte struntar i säkerhet?
Citat:
Jobba med Vista i någon månad så får du se. Att gå tillbaks till XP efter det är ingen kkul upplevelse. Det är fullt med småsaker som är förbättrade. Utforskaren. Nätverkhantering. Uppstartstid från viloläge som är kortare än vad det tar för laptopen att tända skärmen.
Citat:
Mitt Vista är snabbare än vad XP var på samma maskin. Slänger man in 3-4 gig RAM så går det ruskigt snabbt att starta saker. Lyckas du få igång Photoshop under XP på 3-4 sekunder?
Citera
2008-07-17, 10:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Jag har på olika håll hört att Vista skall läggas ner. Är detta bara ett rykte?
Min teori är att Microsoft har lagt ut för mycket pengar på att Vista skall bli stort att de inte har råd att skrota projektet. Därimot har det många barnsjukdomar som alla MS OS verkar ha i början, men efter x antal SP så kanske det blir bra trotts allt.

Vad tror ni?

Vad folk glömmer är att XP är Microsofts stora undantag. Det är ett i datormått mätt antikt OS. Det släpptes för sju år sedan. Släpper MS ett nytt onom två år så kommer många säga att det berodde på att Vista blev en flopp, men kollar man hur det såg ut tidigare så är det rätt normalt. Mellan 1995 och 2001 släppte MS nio desktop-OS. Trots det är det rätt få som kallar Windows 2000 eller Win95 för enorma floppar.
Citera
2008-07-17, 10:19
Medlem
Googlas avatar
Tycker microsoft borde sluta försöka göra "användbara program" ALLA menar då ALLA är skit och alla som har en dator idag borde veta hur man laddar ner från internet (menar då sådant som ej är olagligt), det är som dom gjorde det OS'et för 50 åriga idioter som inte vet hur man tex byter bakrund. Nej men tycker dom borde göra nästa OS'et som man åtminstonde behöver IQ 100 för att begripa inte IQ befriade vista>70...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in