Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Och ändå så har människan av en slump "begåvats" med förmågan att kunna ifrågasätta sexualiteten. Allt människan är har uppstått ur det "biologiska perspektivet". Så hur kan du egentligen veta att moder natur inte helt enkelt ville att människan skulle ifrågasätta sin sexualitet?
Du missförstod mig, det är artens överlevnad vi ej ska ifrågasätta. Visst ifrågasätter folk detta, men knappast i den grad att vår art i nuläget riskera att dö ut.
Citat:
Det är här evolution och naturlighetsargumenten spricker. Antingen så är människan en total produkt av evolutionen och naturen och då är EXAKT ALLT som människan gör, tänker och tycker helt naturligt. Vi är uppsprungna av naturen och är således lika stor del av den som vilken annan djurart som helst.
Om jag äter en giftsvamp och sedan dör av giftet, är då denna svamp naturlig människofödda för att jag praktisktsätt kunde äta den, samt att den var en produkt av naturen?
Citat:
ELLER
Så är vi inte en del av naturen längre, vi är alltså en sorts superlivsform som har tagit klivet ifrån naturen. Vi är alltså större eller mäktigare än naturen föratt vi har brutit oss loss från den.
Om så varit fallet hade inga människor dött, iaf inte av naturkatastrofer och sjukdomar (att lindra är inte det samma som att omintetgöra).
Citat:
Men en homosexuell kan fortplanta sig på naturligt sätt, det är bara det att deras sexuella preferens inte skapar just fortplantning. Vilket ännu mer talar för att människan har gått ifrån naturen och inte är styrd av den längre.
Men varför har vi en sexualitet, utöver fortplantning? Eller tjänar sexualitet inget syfte, utöver människans subjektiva intresse, är det det du säger?
Citat:
Ok, men då är du väl medveten om att det är din TRO isåfall och inga empiriska fakta? Jag menar, hur ofta brukar naturen ha en "anledning" till att göra något? Måste det ha funnits en anledning till att liv uppstod från första början, och isåfall går denna anledning att bevisa?
Varför vi uppstod överhuvudtaget är verkligen en gåta, går nog inte ens att ha teori om detta då det är så obegripligt att förstå.
Citat:
Eller så är det så att naturen menade att sex skulle vara som en drog, och att forplantning bara er en bieffekt som uppstår av detta (lite som att när man äter så blir bieffekten att man blir skitnödig efter ett tag). Hur kan vi egentligen veta vad naturen "hade tänkt"? En människa kan inte vara 100 procent objektiv, naturen däremot kan inte vara något annat än objektiv.
Det här en fråga i stil med: Hur kan något vara logiskt när vi inte ens kan bedöma om det är logiskt att vi existerar på det sätt vi tror att vi existerar.
Men om man nu ska håller sig till ytan, då är fortplantningsalternativet mer logiskt.
Citat:
Det tror inte jag på, och detta tror jag för att det inte finns några bevis som styrker att vem som helst skulle kunna uppfostras till att bli en massmördare. Den mänskliga hjärnan är för komplicerad och fylld av för många variabler för att en uppfostran ska gå att applicera på alla individer. Faktum är att jag är ganska kritisk till större delen av vetenskapen kring hur hjärnan och psyket fungerar. Inte för att jag tycker att forskning är dåligt, men för att jag är övertygad om att det finns aspekter i det mänskliga psyket och den biologiska hjärnan som den moderna vetenskapen inte kan mäta än.
Eftersom det är du som påstår att inte vem som helst kan bli massmördare, ligger bevisbördan på dig. Hittils pekar det ju tvärtom på att vem som kan bli det, förutom att hjärnskador och tumörer i vissas fall spelat en viktig roll.
Citat:
Ok, du har en subjektiv åsikt och jag ska inte stoppa dig från detta. Men jag tycker ändå att jag har rätt att argumentera för eller emot den. Om du nu subjektivt tycker att homosexualitet är fel p.g.a argument som är baserade på "naturlighet". Hur rimligt är det att bilda sig en helt subjektivt åsikt på något som är totalt objektivt?
Det är väl tvärtom fullt rimligt. Tänk om jag baserat allt på subjektiva åsikter.
"Elefanter kan flyga, detta vet jag, punkt slut!"
Eller:
"Alla kineser är fula, detta är fakta"
Hade du föredragit detta alternativet?
Citat:
Naturen kan inte vara subjektiv, naturen är som sagt inte ett väsen som vi kan kommunicera med eller som har en intelligent plan med vare sig livet eller döden. Det som händer, händer bara utan vare sig syfte, anledning eller annan form av mänskliga orsaker.
Men den har en struktur, en med mänskliga ögon mycket intelligent sådan.
Citat:
Min poäng är att om du som jag vet hur objektiv och samtidigt "dum" naturen är, hur kan du då veta att din subjektiva åsikt om vad som är "rätt" och "fel" är enligt vad naturen tycker är "rätt" eller "fel"?
När det gäller den här typen av frågor går det aldrig att veta vad som är rätt eller fel, man kan bara spekulera.
Citat:
Jag tror nog att du bör försöka motivera din subjektiva åsikt på någon annan grund än den "naturliga" grunden, för människan kan aldrig förstå naturen. Vi kan emulera dess beteende och vi kan betrakta den, men vi kan nog aldrig förstå den eller utröna vad för syften eller anledningar den har.
Alla teorier går att motargumenteras, denna är inte sämre än många andra. Att jag inte lyckas övertyga dig ser jag inte som något misslyckande, jag bara la fram mina tankar angående ämnet homosexualitet.
Citat:
Jo det stämmer, epidemier kommer i vågor. Saken är den att förr så dog hundratusentals människor i tuberkolos, kolera och andra sjukdomar. Idag när det dyker upp till och med dödligare och smittsammare sjukdomar så hinner de inte ens få fotfäste för att bilda en epidemi. Ta SARS te.x, livsfarligt och väldigt smittsamt, men det slogs ner av karantänprotokoll och den moderna läkarvetenskapen. Sjukdomarna (det naturliga sättet att hålla en framgång arts bestånd nere på en balanserad nivå) är inte effektiva längre. Folk dör inte längre av epidemier, epidemierna hinner inte ens få fotfäste innan människan slår ner dem. Alltså måste naturen (om nu naturen verkligen har det fasta grepp om mänskligheten som evolutionsteoretikerna och neo-Darwinisterna vill pådyvla) komma på något annat sätt att hålla beståndet nere.
Vetenskapen förändras och utvecklas mycket snabbare än naturen, vilket ger den ett övertag gentemot naturen, ska dock betonas att vetenskapen inte helt "besegrat" naturen.
Citat:
Varför inte använda sig av homosexualitet?

Det får du fråga naturen om, eller ja du kan ju försöka iaf

. Då bara en liten del av jordens befolkning är homosexuella, och dessa skaffar barn trots allt, är den ju ej speciellt användbar.
Citat:
Ja men dåså, och isåfall vad är mest "fel" enligt dig? Krig eller homosexualitet? Om vi koncentrerar oss på din subjektiva åsikt en stund och glömmer bort alla teorier om vad naturen "vill" (som vi ändå aldrig kommer att förstå till fullo då vi inte kan greppa en så lång kedja av kemiska reaktioner). Vad är värst? Att vi har några kvinnor som hellre slickar fitta än att "fortplanta" sig på "naturlig väg" och några män som sätter på varandra i röven än att "forplanta" sig på "naturlig väg". Eller att människor fortsätter att föröka sig som vanligt men måste döda varandra för att inte bli för många?
Folk väljer att döda varandra, detta går ej att skylla på naturen. Vi behöver inte döda varandra!
Vaddå vad är värst? Självklart är krig värre, men det ena utesluter ju inte det andra, skulle folk sluta bråka för att dom var homosexuella? Förstår inte riktigt frågan.
Citat:
2. Att homosexualitet helt enkelt är ett annat steg i evolutionen. Ett som ska hindra oss från att döda varandra och även ge upphov till adoptivföräldrar som kan ta hand om barn vars egna föräldrar antingen är inkompetenta eller har dött. Lets face it, dödat varandra har vi gjort i flera tusen år, det är gårdagens. Men hur ofta har vi haft människor som inte bara håller beståndet på en mer balanserad nivå bara genom att ha den sexuella orientering de har, utan även har förmågan att ta hand om barn vars egna föräldrar inte kan? Där har vi ett nytt koncept, det är förändring, det är utveckling. Att fortsätta att slå ihjäl varandra det är ingen utveckling, det är ju bara samma skit som vi har ägnat oss åt i årtusenden.
Så homosexuella är, tillskillnad från heterosexuella som bara vill döda och skada, helt fredliga? Dom är dessutom mycket bättre föräldrar?
Citat:
Så kort och gott, oavsett vilken anledning som är den riktiga så är homosexualitet rätt, och krig är fel. Rent subjektivt sett från min sida alltså.
Varför är det rätt? Du har förklarat varför det inte är fel, men inte varför det skulle vara rätt.
Citat:
Precis. Så om vi då kan vara överens om att inte ens vetenskapen förstår naturen (även om vetenskapen är jävligt duktig på att se hur naturen beter sig och påvisa olika sorters orsak och verkan, så är det ju ganska omöjligt att "förstå" sinnet hos en naturkraft), varför har du då en subjektiv åsikt som du säger dig grunda på vad naturen "vill"? Om inte vetenskapen kan förstå naturen, varför tror du att du kan förstå den?
För att jag är bäst!!!11111
Nä, men jag har aldrig sagt att jag förstår naturen, däremot har jag teorier angående naturens roll i vårt beteende och våra kroppsliga funktioner