2011-08-13, 21:33
Medlem
Wincidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HåkanStrömberg
Som alla borde veta så står det i bibeln att det är en synd att ha kärleks relation med samma kön, men varför är det så många som accepterar homosexualitet nuförtiden? Jag kan inte allts förstå varför dom heltplötsligt kan få gifta sig i Guds hus nuförtiden det är hemskt, dom syndar rakt under Guds näsa nästan som om dom skrattar åt gud...så sorgligt så sorgligt.

Anledningen till att det finns sådan acceptans är enkel, jag skulle vilja påstå att religiösa tänker så här: "Om vi låter dom leva ut sina begär så slipper vi dom i himlen!"
Citera
2011-08-14, 05:22
Medlem
Kommendantens avatar
3 namn som omöjliggör att homosexualitet skulle vara fult.
Sir Ian McKellen
Stephen Fry
Graham Chapman
En gud som skickar dom till helvetet för att dom gillar att suga kuk kan gå och dränka sig i sin egen avföring.
Citera
2011-08-15, 12:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HåkanStrömberg
Som alla borde veta så står det i bibeln att det är en synd att ha kärleks relation med samma kön, men varför är det så många som accepterar homosexualitet nuförtiden? Jag kan inte allts förstå varför dom heltplötsligt kan få gifta sig i Guds hus nuförtiden det är hemskt, dom syndar rakt under Guds näsa nästan som om dom skrattar åt gud...så sorgligt så sorgligt.

Ja, och tänk på alla homosexuella djur, nu senast zebrafinkarna som bildar samkönade förhållanden.
Vi vet ju sedan länge att homosexualitet förekommer i djurvärlden. Vad gör vi åt detta? Det är ju fruktansvärt, djuren sätter sig upp mot gud och syndar utan en tanke på konsekvenserna. Fy!
Citera
2011-08-15, 16:08
Medlem
Nickeps avatar
Kunder vara intressant om någon kunde ta sig tid att göra statistik av denna tråd? Hur stor andel inlägg anser egenskapen homosexualitet vara:

- onaturlig/onormal/pervers/syndig/sjuk/straffbar/fel etc.

- naturlig (som har med det naturliga urvalet att göra) eller OK av andra skäl?
Citera
2011-08-15, 18:47
Bannlyst
Bibeln kunde inte vara mer klar i den här frågan. Homosexualitet är inte bibliskt! Gud gillar inte homosexualitet.

Jesus kanske skulle ha haft viss medkänsla för en homosexuell och sagt i princip "Gå och synda inte mer".... Men jag kan knappt föreställa mig att han skulle tyckt att det var en acceptabel livsstil, eller att homosexuella ska giftas i en kyrka som säger sig vara hans efterföljare.

I och med sin inställning i den här frågan så har Svenska Kyrkan tappat trovärdigheten bland de som tar bibeln på allvar. Massor av människor som tidigare utgjort kärnan i Svenska Kyrkan tycker att nu rinner bägaren över.

EFS, laestadianer, baptister osv lämnar kyrkan. Jag planerar att gå ur Svenska kyrkan i år. Det känns så himla sorgligt och fel, men detta är knappt en kristen kyrka längre.
Jag ser ingen anledning att vara medlem eller att stödja den.
Tyvärr!
Citera
2011-08-15, 21:13
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Läs på, nu blir jag irriterad. Evolutionsteorin är den mest bevisade teorin. Obevisade teorier? För att bli kallad teori så ska den kunna av testas och observeras, vilket det gjorts mer än tusentals gånger.

Men om du nu är så duktig och vet att inte den är sann, så läs denna text och svara på frågorna:
https://www.flashback.org/sp31791994
Ja, ja. Bli så mycket irriterad som du vill. Det ändrar inte det faktum att det faktiskt bygger på mycket spekulationer och teorier som man inte har kunnat bevisa. "Testat och observerat" ja... vad då? Att man kan manipulera lite med generna så att de ändras lite. Det är inte evolution. Det är adaption. Detta bevisades genom att krossa evolutionsteorin totalt genom att man lyckades manipulera med bananflugors genetik så att de ändrade form, färg och utseende. Svara mig: Vad hände när de lät bananflugorna vara? Jag kan inte vänta, låt mig svara direkt: De återgick till sitt ursprungliga utseende. Det krävs verkligen stark tro för att tro på ett sånt labilt korthus som e-teorin.

Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Precis, vart det var det gud vill när han gjorde följande?
http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/2010/04/drunk-with-blood-gods-killings-in-bible.html
Vad Gud ville? Han ville skydda bl a sin nation Israel och andra oskyldiga människor som annars hade fått sätta livet till.

Motfråga: Vilka människor var det som dog? Vad hade de gjort för att förtjäna detta? Undersökte du det någonsin? Nej, förmodligen inte. Du kör med samma fulretorik som alla andra ateister kör med. Den där sidan är ju inte första gången som någon kvasi-förståsigpåare tror sig kunna trycka till troende med. Det där argumentet är så hårt "debunkat" att det finns inte med på kartan ens.

För det första så förintades människor som var direkt hot mot andra, fredliga människor inte bara Israels folk som då var Guds nation. De som dödades var grymma och blodtörstiga människor som bl a offrade sina egna barn på altare och hade sexorgier i tempel och mördade och plundrade oskyldiga människor. Men det kanske hade varit bättre om dessa mördare och sadister hade fått fortsätta leva och mörda och våldta oskyldiga människor och kanske slänga upp ett spädbarn eller två till på altaret och slakta dom till ära för deras babyloniska gudar?? Eller? Snälla... läs på innan och ta med all fakta i begrundan.

Du säger att Gud har dödat en massa människor. Det må vara hänt, men då har det också funnits en godtagbar och rättfärdig anledning till det. Gud dödar inte folk hit och dit bara för att han känner för det. Det finns alltid ett rättfärdigt motiv som ligger till grund för Guds agerande. För övrigt så kan jag meddela dig att Satan lurade Adam och Eva att äta av den förbjudna frukten så att de förlorade sitt eviga liv och åldrades och dog. Ja, genom synden kom döden och den som orsakade att människan syndade var just Satan och ingen annan. Det är han som är den största mördaren i mänsklighetens historia om någon! Varje "naturlig död" som sker av hög ålder är Satan skyldig till och det är ett x antal fler som har dött på det sättet och genom krig och sjukdomar t ex, sådant som Gud inte är skyldig till.

Men vad detta har med topic att göra vet jag inte riktigt.

Dock hoppas att jag har fått dig att se på detta ur ett annat perspektiv.
Citera
2011-08-15, 22:02
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
För det första så är inte GT:s skriverier grundstenen i uppfattningen att anus inte skall användas till att stoppa snoppen i. Grunden till uppfattningen, den som och också GT nämner, är att människan skapades olika. Olikheten består i att mannen har en snopp och kvinnan en snippa. Det första skall stoppas i det andra. Annars hade inte skapelsen sett ut som den gör. Där har du grundstenen; skapelsen, till uppfattningen om att en man inte skall ligga med en annan man såsom en man gör med en kvinna.

Allt annat är sjukt! Ja, åtminstonde fel. Anus är till för annat.

Sen snackar du om kärleken som om den vore satt över allt annat. Det är fel, om du menar att en man kan ligga med en annan man om de gömmer sig under kärlekens täcke.

Om det resonemanget vore riktigt så skulle man ju kunna ha ihop det även med grannens fru bara man ligger under kärlekens täcke och därmed ligga i linje med din uppfattning om vad du tror Jesus predikade. Nu talade Jesus inte heller om du skulle använda dasspapper eller inte. Och jag tror att det är så att vissa saker var så självklara i det talmunistiska samhället att det var onödigt att ens tjafsa om det. Men i det hedniska samhället, som spårat ur på denna punkt, kan det vara på sin plats att predika mot otukt och äktenskapsbrott.

Kärlek förmår inte allt, inte ens att legitimera synder.

Så det så!

.
Du formulerar dig grovt, kan det anas något mellan raderna. Men, visst kärleken mellan man och kvinna är grunden. Men kasta inga stenar mot sk syndare om du du inte är utan synd. Jesus tog de utsatta i försvar och hans kärlek är mer inkluderande än exkluderande. Jag tror att du hade släppt din sten om Jesus hade ställt dig den frågan.
Citera
2011-08-16, 15:51
Medlem
sfrges avatar
Att vara aktiv homosexuell är enligt bibeln en synd ja. Absolut. Men det finns många synder.
Vi har väll alla "lik i garderoben" så att säga.
Att däremot påstå att homosexuella har valt sin läggning som en del kristna tror måste ju vara dårskap..
Börjar man tänka i dom banorna blir det riktigt läskigt...
Jag är hetero men jag kan inte komma ihåg när jag bestämde mig för att bli det...Nån som gör det??
Citera
2011-08-16, 16:00
Avslutad
Homosexualitet är naturligt kolla djurarter kolla människor http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality

http://www.avert.org/gay-people.htm

lite intressant historia och statistik. Tror många förnekar att det är homo eller bi. Jag lovar att alla någon gång i detta forum har haft en sexuell tanke om en person av samma kön. Men ni kan ju alltid förneka det

en film att rekommendera är Kinsley med Liam Nesson och det är en sann historia.
Senast redigerad av captengrogg 2011-08-16 kl. 16:04.
Citera
2011-08-16, 16:11
Avslutad
http://www.dailymotion.com/video/xog6i_funny-gay-jesus-will-survive_shortfilms fick mig att tänka på denna
Citera
2011-08-16, 17:08
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Bibeln kunde inte vara mer klar i den här frågan. Homosexualitet är inte bibliskt! Gud gillar inte homosexualitet.
Det icke-bibliska kan vi vara överens om. Frågan om åsikten, som någon antagen högre makt skulle tänkas ha, blir svårare att bli överens om. Den får delas upp i två huvuddelar:

1. En skapare (Gud) finns inte...då övergår resonemanget direkt till resultatet av det naturliga urvalet enligt evolutionens mekanismer. Oavsett om Gud finns vet vi f.ö. (redan bevisat via tvillingstudier) att homosexualiteten eller tendensen att utveckla den är medfödd. Den homosexuelle kan då inte göras ansvarig för sin läggning på liknande sätt som t.ex. den vänsterhänte.

2. Gud finns... den medfödda egenskapen - homosexualitet - är alltså enligt ovan, något som skaparen själv skulle vara ansvarig för. Om anlaget skulle betraktas som felaktigt eller sjukligt - så till den grad att t.ex. muslimerna anser straffbarhet föreligga (dödsstraff) - skulle naturligtvis skaparen i efterhand rättat till det, på liknande sätt som Volvo skulle rätta till ett tillverkningsfel, när bilen lämnat bandet. Om Volvo medvetet lämnar en körfarlig bil fri att köras på vägarna, skulle det betraktas som kriminellt.

Eftersom homosexuella genom historien, bland människor och djur, alltid funnits i en viss andel av varje population, talar allt för att "skaparen", om han funnes (eftersom han förblivit passiv) , inte anser homosexualitet vara sjuklig eller onaturlig. Med hänsyn till alla ofullkomligheter av annat, svårare slag, som inte åtgärdats i faunan, är det mer som talar för att ingen skapare finns.
Citat:
Jesus kanske skulle ha haft viss medkänsla för en homosexuell och sagt i princip "Gå och synda inte mer".... Men jag kan knappt föreställa mig att han skulle tyckt att det var en acceptabel livsstil, eller att homosexuella ska giftas i en kyrka som säger sig vara hans efterföljare.
Ganska meningslöst att spekulera över vad någon för två millennier sedan kunde tänkas tro.
Citat:
I och med sin inställning i den här frågan så har Svenska Kyrkan tappat trovärdigheten bland de som tar bibeln på allvar. Massor av människor som tidigare utgjort kärnan i Svenska Kyrkan tycker att nu rinner bägaren över.
Kyrkan resonerar i detta sammanhang pragmatiskt. Hur inkrökta personligheter i olika sekter resonerar ligger utanför ramen t.ex.:
Citat:
EFS, laestadianer, baptister osv lämnar kyrkan. Jag planerar att gå ur Svenska kyrkan i år. Det känns så himla sorgligt och fel, men detta är knappt en kristen kyrka längre. Jag ser ingen anledning att vara medlem eller att stödja den.
Tyvärr!
Det betyder ju bara att du bygger din tro på tanken att en empatilös, primitiv, grym, skapare skulle representerar ditt ideal.
Citera
2011-08-16, 23:02
Medlem
Mortiss avatar
I Rom 13:8-10
Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra. Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen. Buden Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte dräpa, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.

Det finns förlåtelse, nåd, tröst, hopp och framförallt kärlek. Om homosexualitet är en synd så är det inte förbehållet endast denna grupp. Alla är vi syndare, ingen är fullkomlig. Den som argumenterar för den enskildes syndiga liv borde släppa stenen och se till sitt eget liv. Vem är vi att döma. Det är förbehållet Gud.
Senast redigerad av Mortis 2011-08-16 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in