Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Bibeln kunde inte vara mer klar i den här frågan. Homosexualitet är inte bibliskt! Gud gillar inte homosexualitet.
Det icke-bibliska kan vi vara överens om. Frågan om åsikten, som någon antagen högre makt skulle tänkas ha, blir svårare att bli överens om. Den får delas upp i två huvuddelar:
1.
En skapare (Gud) finns inte...då övergår resonemanget direkt till resultatet av det naturliga urvalet enligt evolutionens mekanismer. Oavsett om Gud finns vet vi f.ö. (redan bevisat via tvillingstudier) att homosexualiteten eller tendensen att utveckla den är medfödd. Den homosexuelle kan då inte göras ansvarig för sin läggning på liknande sätt som t.ex. den vänsterhänte.
2.
Gud finns... den medfödda egenskapen - homosexualitet - är alltså enligt ovan, något som skaparen själv skulle vara ansvarig för. Om anlaget skulle betraktas som felaktigt eller sjukligt - så till den grad att t.ex. muslimerna anser straffbarhet föreligga (dödsstraff) - skulle naturligtvis skaparen i efterhand rättat till det, på liknande sätt som Volvo skulle rätta till ett tillverkningsfel, när bilen lämnat bandet. Om Volvo medvetet lämnar en körfarlig bil fri att köras på vägarna, skulle det betraktas som kriminellt.
Eftersom homosexuella genom historien, bland människor och djur, alltid funnits i en viss andel av varje population, talar allt för att "skaparen", om han funnes (eftersom han förblivit passiv) , inte anser homosexualitet vara sjuklig eller onaturlig. Med hänsyn till alla ofullkomligheter av annat, svårare slag, som inte åtgärdats i faunan, är det mer som talar för att ingen skapare finns.
Citat:
Jesus kanske skulle ha haft viss medkänsla för en homosexuell och sagt i princip "Gå och synda inte mer".... Men jag kan knappt föreställa mig att han skulle tyckt att det var en acceptabel livsstil, eller att homosexuella ska giftas i en kyrka som säger sig vara hans efterföljare.
Ganska meningslöst att spekulera över vad någon för två millennier sedan kunde tänkas tro.
Citat:
I och med sin inställning i den här frågan så har Svenska Kyrkan tappat trovärdigheten bland de som tar bibeln på allvar. Massor av människor som tidigare utgjort kärnan i Svenska Kyrkan tycker att nu rinner bägaren över.
Kyrkan resonerar i detta sammanhang pragmatiskt. Hur inkrökta personligheter i olika sekter resonerar ligger utanför ramen t.ex.:
Citat:
EFS, laestadianer, baptister osv lämnar kyrkan. Jag planerar att gå ur Svenska kyrkan i år. Det känns så himla sorgligt och fel, men detta är knappt en kristen kyrka längre. Jag ser ingen anledning att vara medlem eller att stödja den.
Tyvärr!
Det betyder ju bara att du bygger din tro på tanken att en empatilös, primitiv, grym, skapare skulle representerar ditt ideal.