2012-04-09, 16:52
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Allt handlar om den egna njutningen nu för tiden, är detta kärlek?
Den egna njutningen är lika viktig som din partners njutning, annars så fallerar hela akten.

Sen om du orkar så vill jag att du svarar på frågorna jag ställde angående "Om vi ska klyva hår så är oralsex mellan man och kvinna, eller en Fleshlight helt ok då alltså? Hur ses det på dildos, har dom samma status som penis? Är det ok att en av samma kön vidrör den andres kön i något sammanhang?"
Du snöade in på sexindustrin, och det var inte det jag förväntade mig.
Citera
2012-04-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Den egna njutningen är lika viktig som din partners njutning, annars så fallerar hela akten.

Sen om du orkar så vill jag att du svarar på frågorna jag ställde angående "Om vi ska klyva hår så är oralsex mellan man och kvinna, eller en Fleshlight helt ok då alltså? Hur ses det på dildos, har dom samma status som penis? Är det ok att en av samma kön vidrör den andres kön i något sammanhang?"
Du snöade in på sexindustrin, och det var inte det jag förväntade mig.

jag tror att det hela handlar om personliga åsikter i detta sammanhang.
har inte reflekterat över detta så mycket, men jag har förstått att det är mycket frågor kring detta för många.

så du menar om jag springer in i en annan kille och min penis nuddar honom, att detta skulle vara synd?
nej, det skulle vara absurt.

du kan fråga många saker, får man vara naken?
får jag duscha tillsammans med andra killar efter gympan? (inte benämningen att alla står och kramas under duschen )
får jag titta på en annan persons snopp?

man kan gå långt i många av dessa frågor, och det är inte speciellt bra det heller. blir en aning löjligt då.
Senast redigerad av Voddy 2012-04-09 kl. 17:01.
Citera
2012-04-09, 17:03
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Är nog inte med på vad du menar, kan du förklara lite bättre?

Nästan allt är en synd i bibeln, synder användes för att dominera folk och kontrollera deras sätt att leva. Kolla hur religion förespråkade celibat, kyskhet, att det va ett rent sätt att leva. ex 1 korinthierbrevet,Kolosserna 3:5, Hebréerna 11:25 mm.

Samt sex innan äktenskap va också en synd, sex skulle endast va för att ha barn och inget annat. Kvinnor skulle bete sig som jungfrur enligt kyrkan.

Sen när kristendomen tappade sitt grepp mer och mer över folks liv (hus förhören) så vågade folk utforska sin sexualitet(vilket utforskades även innan kristendomen kom i makten).
Citera
2012-04-09, 17:11
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
jag tror att det hela handlar om personliga åsikter i detta sammanhang.
har inte reflekterat över detta så mycket, men jag har förstått att det är mycket frågor kring detta för många.

Ok
Ja det kan vara från kyrka till kyrka, och det är det som jag inte riktigt kan ta till mig att beroende på vilken du går till så är det olika förbud, och alla ser olika på det. Hade det inte varit bättre för religion att fria istället för att fälla?

Religion ska alltid haka upp sig på petitesser som gör att folk bara blir förbannade på dem. Liten tuva välter ofta stor last, som det gamla ordspråket lyder. Tänk om dom hade skippat alla sitt hittepå och bara varit en institution för folk som vill tro, och inte hur dom ska leva. Vi lever i ett samhälle där vi är mer upplysta om vetenskap än om religion, och då skjuter sig religionen i foten med egenpåhittade morallagar som går helt i klinch med den moderna människan...

Religion har valt fel sätt att leva i symbios med samhället, och det är tveksamt om den överlever fler bakslag eller moralkakor. En liten grupp kommer alltid klamra sig fast vid Gud, men ju mindre den blir desto mer blir den föraktad som något sektigt och farligt.
Citera
2012-04-09, 17:15
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Ok
Ja det kan vara från kyrka till kyrka, och det är det som jag inte riktigt kan ta till mig att beroende på vilken du går till så är det olika förbud, och alla ser olika på det. Hade det inte varit bättre för religion att fria istället för att fälla?

Religion ska alltid haka upp sig på petitesser som gör att folk bara blir förbannade på dem. Liten tuva välter ofta stor last, som det gamla ordspråket lyder. Tänk om dom hade skippat alla sitt hittepå och bara varit en institution för folk som vill tro, och inte hur dom ska leva. Vi lever i ett samhälle där vi är mer upplysta om vetenskap än om religion, och då skjuter sig religionen i foten med egenpåhittade morallagar som går helt i klinch med den moderna människan...

Religion har valt fel sätt att leva i symbios med samhället, och det är tveksamt om den överlever fler bakslag eller moralkakor. En liten grupp kommer alltid klamra sig fast vid Gud, men ju mindre den blir desto mer blir den föraktad som något sektigt och farligt.

Precis för religionen överlever aldrig av sig själv utan måste ha dyrkare/utövare, så de måste propagera sin tro och övertala folk till att tro på deras religion.

Där av att många hjälporganisationer är religiösa är just det, att sprida sin tro så de hannar vid primitiva stammar, outbildade så lättare att få "själar". Men problemet är också att de väcker samma skit som de sysslade med under medeltiden, häxbränningar och mord i sitt guds namn.
Men detta upplyses ej i dagens västvärld, USA skickar folk från afrika till att tränas som präster i afrika som har förödande konsekvenser.
Citera
2012-04-09, 17:57
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadon
Precis för religionen överlever aldrig av sig själv utan måste ha dyrkare/utövare, så de måste propagera sin tro och övertala folk till att tro på deras religion.

Där av att många hjälporganisationer är religiösa är just det, att sprida sin tro så de hannar vid primitiva stammar, outbildade så lättare att få "själar". Men problemet är också att de väcker samma skit som de sysslade med under medeltiden, häxbränningar och mord i sitt guds namn.
Men detta upplyses ej i dagens västvärld, USA skickar folk från afrika till att tränas som präster i afrika som har förödande konsekvenser.

Religionen är tömd på all näring, och kvar finns bara ett urholkat löfte om ett paradis som ingen psykiskt stabil människa kan vittna om. Livets ord åker runt och sprider sin dynga i U-länderna, och det är en odygd utan dess like för det sista dom behöver är en oätbar moralkaka. Religion sprider bara okunskap nuförtiden.
Citera
2012-04-09, 17:59
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:

man kan gå långt i många av dessa frågor, och det är inte speciellt bra det heller. blir en aning löjligt då.

Ja, jag kan bara instämma. Vi lägger ner det.
Citera
2012-04-09, 19:50
Medlem
@ Abbadon

Allt är inte synd i bibeln, men det finns ibland saker som människor lägger till vid sidan av Guds ord som ibland kan verka som synd. Fariseerna var duktiga på detta, då var det något som kallades den muntliga traditionen vid sidan av Guds ord självt. Detta är inte alls så bra.

Det finns ganska många saker som många icke kristna missar när de läser Paulus brev just för att man aldrig sätter sig in i det. bland annat så finns det ett ställe där de kristna blev förföljda och Paulus uppmanade att ingen skulle gifta sig just då för att det bara skulle bli problem...

Men detta tar några som om man inte får gifta sig enligt bibeln.. för Paulus säger så...

Ärligt talat så tror jag det låter som om du vill ha ett samhälle där det är OK att göra vad man vill, tyvärr så tror jag inte att ett sådant samhälle skulle fungera.
Eller så är du bara ute efter att få tillåtelse till att ha sex med hur många som helst.
Enligt Gud är detta synd, bara så du vet.

Lite nyfiken på vart det sker häxbränningar idag.

@ Nineteen.

Det handlar inte om regler och moralkakor längre.
Det hela handlar om tro och ett liv tillsammans med Gud där han får forma och förvandla oss.

Då heter det inte längre du skall, utan jag vill.
kanske förstår du detta, kanske inte.

ett av de bästa bibelord är nog detta:
Mat 11:28 Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.
Mat 11:29 Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.
Mat 11:30 Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt."
Citera
2012-04-09, 19:54
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
@ Abbadon

Allt är inte synd i bibeln, men det finns ibland saker som människor lägger till vid sidan av Guds ord som ibland kan verka som synd. Fariseerna var duktiga på detta, då var det något som kallades den muntliga traditionen vid sidan av Guds ord självt. Detta är inte alls så bra.

Det finns ganska många saker som många icke kristna missar när de läser Paulus brev just för att man aldrig sätter sig in i det. bland annat så finns det ett ställe där de kristna blev förföljda och Paulus uppmanade att ingen skulle gifta sig just då för att det bara skulle bli problem...

Men detta tar några som om man inte får gifta sig enligt bibeln.. för Paulus säger så...

Ärligt talat så tror jag det låter som om du vill ha ett samhälle där det är OK att göra vad man vill, tyvärr så tror jag inte att ett sådant samhälle skulle fungera.
Eller så är du bara ute efter att få tillåtelse till att ha sex med hur många som helst.
Enligt Gud är detta synd, bara så du vet.

Afrika där folk fortfarande hålls nere, ett fritt samhälle har sina lagar. Man behöver inte religionen för att styra ett samhälle, för inom religionen kan man inte ens hålla med om samma bok. Där av alla grenar inom religion, olika tolkningar där av flum bibeln.

Eftersom det inte finns en gud så finns det heller ingen synd för att skuldsätta folks sinnen. Samt det är väl upp till var och en att ha sex med många och ingen flumbok ska diktera det, diktatur har vi haft nog med i världen.
Citera
2012-04-09, 20:43
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:

Det får vi väl hoppas att dom inte gör längre, men i en del arabländer så händer det att en och annan trollkarl blir halshuggen på en parkeringsplats. Homosexuella blir rätt ansatta i en del länder med.

Citat:
@ Nineteen.

Det handlar inte om regler och moralkakor längre.
Det hela handlar om tro och ett liv tillsammans med Gud där han får forma och förvandla oss.

Då heter det inte längre du skall, utan jag vill.
kanske förstår du detta, kanske inte.

ett av de bästa bibelord är nog detta:
Mat 11:28 Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.
Mat 11:29 Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.
Mat 11:30 Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt."
Tro är det sista som en familj i ett U-land behöver, för tro mättar inga magar.
Citera
2012-04-09, 20:52
Medlem
Citat:
jag tror det mest handlar om den homosexuella gärningen som är synd oavsett om det är kvinna m kvinna eller man m man.
inte vart man stoppar pitten.
Precis. Så sluta försöka rationallisera varför det skulle vara fel, det står inget om att analsex är syndigt, och att det är onaturligt håller inte heller, och att det inte blir barn är inte heller nog med anledning om vi börjar titta på vad det skulle innebära.

Säg som det är istället, och erkänn att den enda anledningen du tror att det är syndigt är eftersom det står i Bibeln. Allt annat du håller på med är bara onödigt, eftersom alla i den här tråden vet att oavsett hur dåliga vi lyckas visa att dina försök till rationalliseringar är, så kommer du ändå envetet hålla fast vid att homosexuella är syndare eftersom det står i Bibeln.
Citera
2012-04-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genomond
Precis. Så sluta försöka rationallisera varför det skulle vara fel, det står inget om att analsex är syndigt, och att det är onaturligt håller inte heller, och att det inte blir barn är inte heller nog med anledning om vi börjar titta på vad det skulle innebära.

Säg som det är istället, och erkänn att den enda anledningen du tror att det är syndigt är eftersom det står i Bibeln. Allt annat du håller på med är bara onödigt, eftersom alla i den här tråden vet att oavsett hur dåliga vi lyckas visa att dina försök till rationalliseringar är, så kommer du ändå envetet hålla fast vid att homosexuella är syndare eftersom det står i Bibeln.

ja, homosexuella är syndare, precis som hetrosexuella. men vi har alla olika sorters bagage i ryggsäcken.
Har du aldrig syndat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in