Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Som jag brukar säga: alla har rätten att leva efter vad deras eget samvete tillåter.
Inte alls!
En människas samvete kan förändras till det sämre. Eller rättare sagt: till att inte finnas alls. För det är som med en kleptoman: han börjar stjäla en knappnål och går snart över till att stjäla silverskålen. Varför? Jo, samvetet utplånas allt mer och mer tills begreppen är "fördolt för deras ögon". Man saknar då skam och blygsel och kan göra nästan vad som helst utan någon som helst ånger. Syndbegreppet bleknar bort även för den man som börjar ligga med en annan man.
"Ingen säge, då han frestas: Jag frestas av Gud. Ty Gud frestas icke till ont, och själv frestar han ingen.
14 Men var och en frestas, då han av sin egen begärelse drages och lockas.
15 Därefter, sedan begärelsen har avlat, föder hon synd, men när synden är fullbordad, föder hon död.
16 Faren icke vilse, mina älskade bröder,
17 all god gåva och all fullkomlig skänk nedkommer ovanifrån, från ljusens Fader, hos vilken icke finnes någon förvandling eller omväxlings skugga."
(Jak. 1:13-17.)
Så att en mäniksa har rätt att göra vad hon vill, bara hennes samvete tillåter det är fullständigt uppåt väggarna fel!
Tänk på den där mannen som tog den åttaåriga Engla. Drog in henne i skogen och voldtog henne. Sen mördade han henne och gick och tog sig en pizza. Skrattande tuggade han i sig den. Hade han rätt till det bara för att han hade ett så deformerat och sjukt samvete?
.