2012-04-09, 21:08
Medlem
Citat:
ja, homosexuella är syndare, precis som hetrosexuella. men vi har alla olika sorters bagage i ryggsäcken.
Har du aldrig syndat?
Nej, eftersom jag inte tror på gud jag tror heller inte på ett koncept som synd.

Det var dock inte vad vi pratade om, vad jag försökte komma fram till var att du överger dina försök till att rationalisera varför homosexualitet är en synd, och erkänner att den enda hållbara anledningen till varför du tycker som du tycker är att det står i Bibeln. Erkänner du detta, eller kommer du fortsätta ducka för frågan?

Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Lite nyfiken på vart det sker häxbränningar idag.
Kenya är ett exempel:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/7413268.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8119201.stm
http://www.liveleak.com/view?i=dae_1236854361 (varning, rätt starka bilder, inte gore men ändå...)
Citera
2012-04-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genomond
Nej, eftersom jag inte tror på gud jag tror heller inte på ett koncept som synd.

Det var dock inte vad vi pratade om, vad jag försökte komma fram till var att du överger dina försök till att rationalisera varför homosexualitet är en synd, och erkänner att den enda hållbara anledningen till varför du tycker som du tycker är att det står i Bibeln. Erkänner du detta, eller kommer du fortsätta ducka för frågan?

Kenya är ett exempel:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/7413268.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8119201.stm
http://www.liveleak.com/view?i=dae_1236854361 (varning, rätt starka bilder, inte gore men ändå...)

Jag vet inte om du har undgått detta men många gånger när man skriver så blir det OT.
Den homosexuella gärningen är synd anser jag, det har jag skrivit ett antal gånger.
Det kanske du har missat???????
Edit: Känner att jag måste förtydliga detta för att inte misstag ska finnas.
Det vi har talat om däremellan har inte nödvändigtvis handlat om saker som homosexuella endast gör. Utan även heterosexuella, som att använda dildos osv.

Ja, jag tror att den homosexuella gärningen är synd just precis för att bibeln säger att Gud skapade människan till man och kvinna. PRECIS!

länkarna du hänvisade till är bara sjuka....
Senast redigerad av Voddy 2012-04-09 kl. 21:28.
Citera
2012-04-09, 21:42
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Jag vet inte om du har undgått detta men många gånger när man skriver så blir det OT.
Den homosexuella gärningen är synd anser jag, det har jag skrivit ett antal gånger.

Ja, jag tror att den homosexuella gärningen är synd just precis för att bibeln säger att Gud skapade människan till man och kvinna. PRECIS!

.

Men varför är det inte så i naturen då?
För om guds mening är att vi ska va man och kvinna varför återspeglas det inte i naturen?

För allt är ju skapat som sagt av Gud, allt.
Citera
2012-04-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadon
Men varför är det inte så i naturen då?
För om guds mening är att vi ska va man och kvinna varför återspeglas det inte i naturen?

För allt är ju skapat som sagt av Gud, allt.

Jag har redan besvarat dig på detta.
Citera
2012-04-09, 21:48
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Jag har redan besvarat dig på detta.

Vet, att du inte visste.
Då har du ju inget mer att tillägga detta ämnet för du kan inte ge svaren med än din individuella vy.
Trotts att gud visar annorlunda.
Citera
2012-04-09, 22:15
Medlem
Citat:
Det kanske du har missat???????
Edit: Känner att jag måste förtydliga detta för att inte misstag ska finnas.
Det vi har talat om däremellan har inte nödvändigtvis handlat om saker som homosexuella endast gör. Utan även heterosexuella, som att använda dildos osv.
Att du tycker det är en synd är vi på det klara med från inlägg 1, förstår inte öht vart jag på något sätt antyder annorlunda.

Vad jag vill ha fram är VARFÖR du tycker att homosexualitet är en synd.

Beror det på att det står i Bibeln, eller beror det på de rationaliseringarna du anger? Med andra ord, om vi kan visa att dina rationalliseringar är felaktiga och ohållbara, är du bered på att ändra din åsikt om homosexualitet? Om du inte är bered att göra det, är det också helt poänglöst att du tar upp dina rationaliseringar (onaturligt, det ska komma bajs ur skjärten, osv), eftersom dessa inte på något sätt är vad du baserar din åsikt på.

Citat:
Bra. Då kan du helt skippa det där med onaturlighet, bajs ur skjärten, osv, eftersom vi bara slösar tid på att diskutera dessa, då ingen av oss egentligen anser att de har någon inverkan på om homosexualitet är fel eller inte.

Med andra ord, vi kan koncentrera oss på om det verkligen är rimligt att använda Bibeln som moraliskt rättsnöre.

Den naturliga följdfrågan är då, vad anser du om slaveri? Bibeln är ju som bekant väldigt tydligt med att slaveri är helt ok.

Citat:
länkarna du hänvisade till är bara sjuka....
Ja, visst är de? Ändå var det bara 219 år sen de två sista häxorna brändes i Europa, 1793 i Polen. Kan du tänka dig något liknande, inte ute i någon bush i Afrika som i videon, utan på ett torg i en polsk by, med en pöbel goda kristna som hejar på när lågorna tar fart?
Citera
2012-04-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genomond

Den naturliga följdfrågan är då, vad anser du om slaveri? Bibeln är ju som bekant väldigt tydligt med att slaveri är helt ok.

Ja, visst är de? Ändå var det bara 219 år sen de två sista häxorna brändes i Europa, 1793 i Polen. Kan du tänka dig något liknande, inte ute i någon bush i Afrika som i videon, utan på ett torg i en polsk by, med en pöbel goda kristna som hejar på när lågorna tar fart?

Om du verkligen vill ha svar på detta så tycker jag du borde be om ursäkt för att du precis anklagade mig för något någon annan gjort.

annars kan det kvitta, jag behöver inte hävda mig så mycket att jag inte kan tiga med svaren och framstå som en idiot.
Citera
2012-04-09, 23:11
Medlem
Citat:
Om du verkligen vill ha svar på detta så tycker jag du borde be om ursäkt för att du precis anklagade mig för något någon annan gjort.

annars kan det kvitta, jag behöver inte hävda mig så mycket att jag inte kan tiga med svaren och framstå som en idiot.
W... T... F? Exakt VART anklagar jag DIG för att bränna häxor? Vill du avsluta diskussionen så fine, men snälla rara, gör det med lite ryggrad istället för att fritt fantisera ihop att du har blivit anklagad att vara en häxbrännare.
Citera
2012-04-10, 00:14
Medlem
Jag personligen tycker att homosexualitet är fel. Det står i bibeln att man ska leva med det motsatta könet."Till man och kvinna skapade han dem."

Men då finns det dom som ser det på ett annat sätt. Att alla är lika mycket värda, visst det är sant ja. Svår fråga men också väldigt intressant.
Citera
2012-04-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibixi
Jag personligen tycker att homosexualitet är fel. Det står i bibeln att man ska leva med det motsatta könet."Till man och kvinna skapade han dem."

Men då finns det dom som ser det på ett annat sätt. Att alla är lika mycket värda, visst det är sant ja. Svår fråga men också väldigt intressant.

Tror du ändå inte att med tanke på allt krig, svält och nöd i världen att Gud har annat att tänka på än om en man ligger med en man eller att en kvinna ligger med en kvinna?
Citera
2012-04-12, 19:38
Medlem
Gud anser enligt Bibeln att homosexäktenskap och homosex är en synd och därav förbjudet.

Där har Gud moraliskt fel.

Där har flertalet nationer och religiösa samfund rättat till Guds moraliska tillkortakommanden till ett moraliskt korrekt tillåtet äktenskap.

Man har också rättat Gud från att låta solen snurra runt jorden samt tvingat honom att sluta bränna odöpta, döda, barn i purgatorium.

På det stora hela så har historien visat de bryska tillrättavisningarna av Gud varitkorrekta och rättfärdigade.
Citera
2012-04-13, 17:24
Medlem
ChuckAlwoods avatar
Frågor till dem som använder bibeln som argument för att homosexualitet är fel/en sjukdom:

Tycker du man ska stena olydiga barn?

Förtjänar den som jobbar söndagar att dö?

Det här med slaveri, känns det som en soft grej?

Jag antar (hoppas) att du inte svarade ja på någon av frågorna. Ändå står alla dessa med i gamla testamentet; samma bok som säger att en man inte ska ligga med en man som han ligger med en kvinna. (Delen om slaveri diskuteras även i nya testamentet)

Kanske bara är jag, men det känns lite fult att bara plocka ut en vers, säga att "såhär ska det vara för det har Gud sagt", och sen ignorera resten. Antingen tar du till dig allt, eller inget.

Bibelverserna i fråga:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in