2008-07-17, 15:31
Medlem
flipis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Många där ute verkar vilja ha vetenskapliga bevis för Guds existens för att komma till tro. Man vill att Gud släpper en Dvd där han talar om Hur han skapat världen.

Gud skapade inte världen, det finns som sagt vetenskapliga bevis för detta. Först var det Big Bang och universums skapelse, sen har vi hela evolutionsläran att luta oss tillbaka på.

Om Gud nu hade skapat världen så var han jäkligt lat, då han gjorde ett flertal missar.
Citera
2008-07-17, 21:42
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
SleepaZ, var inte detta ämne för oss som är ateister att redogöra för varför vi valde denna väg?

Jag tycker att du frågar en väldigt konstig fråga för en intelligent person som dig själv. Du verkar ha en väldigt klar uppfattning om vetenskap, evolution och vad vi "tror" på. Jag förstår dock inte när du skriver:

Sjävlklart kommer vi bilda all vår uppfattning med vetenskapliga, logiska och förnuftiga argument. Det är det som är hela grejen. För oss är det väldigt enkelt; experiment och bevis för en övernaturlig gudomlig varelse existerar inte. Att tro på Gud är inte för oss något exklusivt för dem som tror på vidskepelse, för de som har sett ett mirakel eller för de som har blivit vidrörda av Jesus.

Vi ser det inte utifrån detta perspektiv: "Tror ni på det så ser ni det"
Det är mer som: "Vi ser det inte, vi försökte men det gick inte. Vi kanske kan testa dessa glasögon vi har utvecklat... Nope, det funkade inte heller. Hm, låt oss göra någon form av ett matematiskt samband och räkna ut sannolikheten för Guds existens. Gaaah! För många variabler, detta blev bara krångligt. Ok, låt oss anta att han existerar! Men nej... då skulle all fakta och alla teorier kring evolutionen gå i kras. Hmm. Vi kanske kan trycka in Gud mellan kvantfysik och organisk kemi! Nopes, funkade inte heller. Aja, vi gör såhär; tills vi inte kan bevisa honom på något sätt så säger vi att han inte existerar tills vi antingen finner en lösning eller helt enkelt skiter i det för att det gör oss ingen riktig nytta ändå."

Förstår din poäng. Och eftersom jag varit ateist större delen av mitt liv så känner jag igen dina tankegångar.

Men min tanke med det första inlägget var att jag inte begriper logiskt hur gud kan existera även om jag är en kristen troende som upplevt gud. Antingen så bevisar det att jag är dum i huvudet som tror på Gud även om mitt logiska sinne inte kan förklara det. Eller så har jag mött gud och utifrån detta blivit så övertygad att jag väljer att tro på Gud.
Troligtvis anser större delen av er ateister att jag är dum i huvudet
Citera
2008-07-17, 23:38
Medlem
death_in_a_boxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.
det är väl inte så mycket av ett val. det mest blir så om man tänker efter lite.
"varför väljer du att andas?"
Citera
2008-07-18, 01:03
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Förstår din poäng. Och eftersom jag varit ateist större delen av mitt liv så känner jag igen dina tankegångar.

Men min tanke med det första inlägget var att jag inte begriper logiskt hur gud kan existera även om jag är en kristen troende som upplevt gud. Antingen så bevisar det att jag är dum i huvudet som tror på Gud även om mitt logiska sinne inte kan förklara det. Eller så har jag mött gud och utifrån detta blivit så övertygad att jag väljer att tro på Gud.

Jag anser då inte dig vara dum i huvudet. Tvärtom. Och jag respekterar din tro på alla sätt och vis.

Jag förstår vad du menar men logik med vetenskap går inte ihop med tro riktigt. Man kan inte förklara det = det existerar inte i dess ögon. Men i trons ögon existerar allting. Ateister, kristna, muslimer osv., kommer använda tron för att kämpa för sin sak. Det är så jag ser det. Om Gud existerar eller inte är bara körsbäret på grädden liksom... Tro kommer alltid finnas. Men i form av änglar, demoner, Gud/Allah, Jesus, Mohammed, tror jag icket på.
Citera
2008-07-19, 17:33
Medlem
andhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettis
Behövs det ens någon förklaring?

Jag förstår inte varför intelligenta, självtänkande folk skulle välja att leva i en sagovärld. Kanske för att de flesta inte är det?..

Kunde inte sagt det bättre själv :>
Citera
2008-07-19, 17:39
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andh
Kunde inte sagt det bättre själv :>
Ne så klockrent skrivet alltså. Så coolt sagt.
Citera
2008-07-19, 17:49
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Jag har nästan svårare att förstå kristna som dig. Om jag har förstått dig rätt är du en av de moderna kristna som tror på evolutionsteorin men absolut inte på syndafloden och andra sagor. Kreationister och andra bokstavstroende är åtminstone konsekventa i sin dumhet. No offense, jag skulle hellre vara på grillfest med dig än någon fundamentalist
Citera
2008-07-19, 18:24
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jag har nästan svårare att förstå kristna som dig. Om jag har förstått dig rätt är du en av de moderna kristna som tror på evolutionsteorin men absolut inte på syndafloden och andra sagor. Kreationister och andra bokstavstroende är åtminstone konsekventa i sin dumhet. No offense, jag skulle hellre vara på grillfest med dig än någon fundamentalist
Alltså jag tror på en Gud som skapat hela skiten liksom. Jag tror att Gud en gång hjälp människan att bygga en båt och att djur räddades. Jag tror att Gud har komptens och kapacitet att utföra en sådan sak som syndafloden.

Men för den sakens skull så är ju bibeln skriven av människor som inte direkt hade koll på hur världen såg ut, troligtvis trodde man att jorden var platt tex. Historien om Noa är ju även en sådan historia som skrivits ner via muntliga sägner. Och jag kräver inte att dem hade koll på hur stor världen var vid denna tiden, samt hur världen var utformad.
Jag tror att syndafloden inträffat men hur,när osv det har ja ingen aning om. Möjligt att den var lokal.

Sen så tycker jag Agustinus skrev en rätt bra sak gällande bibeln och vetenskapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Agustinus
För en kristen är det både olämpligt och skadligt att mena sig ha Bibelns auktoritet att tala i dessa frågor och dock tala så dåraktigt, att den icke troende endast med svårighet kan hålla sig för skratt, när han hör hur orimligt fel den kristne har. Och problemet är inte att denna person blir utskrattad för sina dumheter, utan att Bibelns författare misstänks för att ha undervisat så. Därmed bedöms de såsom okunniga och förkastas av människor utanför den kristna församlingen. Och dessa människor, vars frälsning vi så djupt och uppriktigt önskar, går förlorade
Citera
2008-07-19, 23:09
Medlem
Citat:
Jag tror att Gud en gång hjälp människan att bygga en båt och att djur räddades. Jag tror att Gud har komptens och kapacitet att utföra en sådan sak som syndafloden.

Jag kan verkligen inte förstå detta.

1. Dels finns det inte vatten i atmosfären nog för en syndflod.
2. Nästan alla med lite koll på historia är övertygade om att hela storyn är baserad på när svarta havet svämmande över.
3.Utöver detta så vore det ett extremt ologiskt sätt för en omnipotent gud att minska på populationen, varför inte bara *poff* och världen är som han vill?
4. Om han nu gjorde detta så är han den största massmördaren någonsin och borde hatas inte avgudas. Saknar alla kristna moral eller hur kan man inte inte tycka att massmord är vidrigt?

Förstår verkligen inte hur folk kan vilja försvara denna delen av bibeln. Älska din granne och annan basic humanistisk etik kan jag förstå, men inte folkmord.

Citat:
Men för den sakens skull så är ju bibeln skriven av människor som inte direkt hade koll på hur världen såg ut
Ja, det är ju uppenbart. Varför fästa så stor vikt vid den? Finns bra mycket bättre litteratur numera.
Citera
2008-07-20, 00:21
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiltad
Jag kan verkligen inte förstå detta.

1. Dels finns det inte vatten i atmosfären nog för en syndflod.
En gång fanns inte vatten, sen fanns det helt plötsligt vatten. Jag kan inte påstå att jag förtår detta när Gud skapade världen heller.

Citat:
2. Nästan alla med lite koll på historia är övertygade om att hela storyn är baserad på när svarta havet svämmande över.
Det är möjligt.

Citat:
3.Utöver detta så vore det ett extremt ologiskt sätt för en omnipotent gud att minska på populationen, varför inte bara *poff* och världen är som han vill
Förmodar att människan skulle lära sig något av sina forna misstag och att en ny tid skulle komma iom Noa. Ett nytt förbunds sluts iom detta också..

Citat:
4. Om han nu gjorde detta så är han den största massmördaren någonsin och borde hatas inte avgudas. Saknar alla kristna moral eller hur kan man inte inte tycka att massmord är vidrigt?
Mm men han är också den som skapat oss. Kan man applicera detta moraliska förpliktelser till den skapare som av kärlek skapat oss. Tacka gud för att du finns. Så ser jag det.
Citera
2008-07-20, 00:53
Medlem
Citat:
En gång fanns inte vatten, sen fanns det helt plötsligt vatten. Jag kan inte påstå att jag förtår detta när Gud skapade världen heller.
men det är lätt att förstå om gud inte skapade världen.

syre och väte har bildats genom fusion i en stjärna och har tack vare en explosion hamnat på den unga varma planeten tellus i stora mängder i form av vattenånga. tiden går jorden blir kallare tills det når den temperatur då ångan konsenseras och det blir ett riktigt jävla oväder. några miljard år senare har evolutionen skapat människan.

Citat:
Förmodar att människan skulle lära sig något av sina forna misstag och att en ny tid skulle komma iom Noa. Ett nytt förbunds sluts iom detta också..
bra pedagog som har ihjäl alla elever. om du inte reagerar på detta har du vidrig moral. just därför man ska motarbeta religion så folk får vettig moral och färre slipper lida och dö tack vare religiösa tokstollar.

Citat:
Mm men han är också den som skapat oss. Kan man applicera detta moraliska förpliktelser till den skapare som av kärlek skapat oss. Tacka gud för att du finns. Så ser jag det.
klart man kan. så fort något är definerat går det att analysera moraliskt. gud massmord enligt bibeln står klart och tydligt och kan alltså analysera ur vår moral. visst, moralisk relativism, men vi kan ändå som samhälle iaf enas om att vi inte vill ha med religion att göra.

anser du att en förälder ska ha rätt att ha ihjäl sina barn?

visst judarna kunde inte applicera moraliska förpliktelser på hitler, men likförbannat hade han ihjäl massa människor och anses av de flesta som grym.
Citera
2008-07-20, 01:09
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiltad
men det är lätt att förstå om gud inte skapade världen.

syre och väte har bildats genom fusion i en stjärna och har tack vare en explosion hamnat på den unga varma planeten tellus i stora mängder i form av vattenånga. tiden går jorden blir kallare tills det når den temperatur då ångan konsenseras och det blir ett riktigt jävla oväder. några miljard år senare har evolutionen skapat människan.
Visst är det enkelt..

Citat:
bra pedagog som har ihjäl alla elever. om du inte reagerar på detta har du vidrig moral.
Skaparen har gjort liv möjligt. Har man gjort liv möjligt då är det såklart möjligt att ta det liv skapararen gjort. Svårare än så är det inte.

Citat:
just därför man ska motarbeta religion så folk får vettig moral och färre slipper lida och dö tack vare religiösa tokstollar.
Försök gärna.

Citat:
anser du att en förälder ska ha rätt att ha ihjäl sina barn?
Skaparen har satt moraliska regler för oss människor. Dem skall vi lyda.
6.Förbud mot mord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in