Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Alltså jag tror på en Gud som skapat hela skiten liksom. Jag tror att Gud en gång hjälp människan att bygga en båt och att djur räddades. Jag tror att Gud har komptens och kapacitet att utföra en sådan sak som syndafloden.
Men för den sakens skull så är ju bibeln skriven av människor som inte direkt hade koll på hur världen såg ut, troligtvis trodde man att jorden var platt tex. Historien om Noa är ju även en sådan historia som skrivits ner via muntliga sägner. Och jag kräver inte att dem hade koll på hur stor världen var vid denna tiden, samt hur världen var utformad.
Jag tror att syndafloden inträffat men hur,när osv det har ja ingen aning om. Möjligt att den var lokal.
Sen så tycker jag Agustinus skrev en rätt bra sak gällande bibeln och vetenskapen.
Men för den sakens skull så är ju bibeln skriven av människor som inte direkt hade koll på hur världen såg ut, troligtvis trodde man att jorden var platt tex. Historien om Noa är ju även en sådan historia som skrivits ner via muntliga sägner. Och jag kräver inte att dem hade koll på hur stor världen var vid denna tiden, samt hur världen var utformad.
Jag tror att syndafloden inträffat men hur,när osv det har ja ingen aning om. Möjligt att den var lokal.
Sen så tycker jag Agustinus skrev en rätt bra sak gällande bibeln och vetenskapen.
Jag tycker att ni kristna säger emot er själva när ni argumenterar såhär. "Det fanns massor de inte förstod sig på på den tiden som de förklarade med sagor". I bibeln står det att jorden är platt. Men vissa, som du uttrycker det, muntliga sägner, ska vara helt sanna och verklighetsenliga? Därför att? De inte går att motbevisa med modern vetenskap?
Att jorden är platt var sanning på den tiden, utan att det var bevisat på något sätt, det var en "muntlig sägen", ansågs sann. Men eftersom vi idag VET att jorden inte är platt, väljer ni att inte tro på det, trots att det står i bibeln. Varför tror ni då på det andra?
OnT: Jag är ateist för att jag tack och lov växt upp i en familj där man inte påtvingats religion och jag har funderat, filosoferat kommit fram till att all min logik och förnuft tvärt tar avstånd från allt vad tro och religion heter.