2008-07-20, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Alltså jag tror på en Gud som skapat hela skiten liksom. Jag tror att Gud en gång hjälp människan att bygga en båt och att djur räddades. Jag tror att Gud har komptens och kapacitet att utföra en sådan sak som syndafloden.

Men för den sakens skull så är ju bibeln skriven av människor som inte direkt hade koll på hur världen såg ut, troligtvis trodde man att jorden var platt tex. Historien om Noa är ju även en sådan historia som skrivits ner via muntliga sägner. Och jag kräver inte att dem hade koll på hur stor världen var vid denna tiden, samt hur världen var utformad.
Jag tror att syndafloden inträffat men hur,när osv det har ja ingen aning om. Möjligt att den var lokal.

Sen så tycker jag Agustinus skrev en rätt bra sak gällande bibeln och vetenskapen.

Jag tycker att ni kristna säger emot er själva när ni argumenterar såhär. "Det fanns massor de inte förstod sig på på den tiden som de förklarade med sagor". I bibeln står det att jorden är platt. Men vissa, som du uttrycker det, muntliga sägner, ska vara helt sanna och verklighetsenliga? Därför att? De inte går att motbevisa med modern vetenskap?

Att jorden är platt var sanning på den tiden, utan att det var bevisat på något sätt, det var en "muntlig sägen", ansågs sann. Men eftersom vi idag VET att jorden inte är platt, väljer ni att inte tro på det, trots att det står i bibeln. Varför tror ni då på det andra?

OnT: Jag är ateist för att jag tack och lov växt upp i en familj där man inte påtvingats religion och jag har funderat, filosoferat kommit fram till att all min logik och förnuft tvärt tar avstånd från allt vad tro och religion heter.
Citera
2008-07-20, 08:55
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osen
Att jorden är platt var sanning på den tiden, utan att det var bevisat på något sätt, det var en "muntlig sägen", ansågs sann. Men eftersom vi idag VET att jorden inte är platt, väljer ni att inte tro på det, trots att det står i bibeln. Varför tror ni då på det andra?
Man får väl se bibeln för vad det är. Det är ingen vetenskaplig avhandling. Men den innehåller gudomlig aktoritet som hjälper mig att leva mitt liv.

Har du ens läst hela bibeln? Om du läst den tolkar du den i ljuset av Jesus och den kristna traditionen?

Tolkar du den i detta ljuset nedan i Matteus 5 när du läste den? Jesus fullbordar gamla testamentet.
Eller har du som dem flesta andra ateister läst vissa delar och spanat in roliga citat ur sitt sammanhang?
Matt 5
"17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen*säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav* inte en prick*i lagen*förgå, förrän allt har skett"

Eller läste du den enligt judiska Talmuds tradition? För bibeln innehåller mer än bara det som ateister gärna lägger fram när det bläddrat lite i bibeln och skrattat åt dess texter som man gärna skapar en tråd på flashback där man kan garva åt hur dumma vissa citat.

Sen så tror ja på det helt enkelt för att jag har upplevt Gud så starkt att jag helt enkelt inte kan tvivla på hans existens. För mig är Gud mitt allt. Han lyfter upp mitt liv. Kan inte tänka mig ett liv utan Gud.
Som ateist levde jag i en matrialistiskt bubbla som krävde ständig påfyllning och en otillräcklighet, alldrig nöjde jag mig med det livet jag levde. Aldrig var jag tacksam för det liv som jag levde. Ständig på jakt efter någon lycka som aldrig att uppfylla.

Med Gud så lever jag, det fullkommligt sprudlar av inre lycka och glädje att följa herrens väg. Och denna glädje och visdom finner jag i bibeln.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-07-20 kl. 09:11.
Citera
2008-07-20, 09:07
Medlem
Citat:
Man får väl se bibeln för vad det är. Det är ingen vetenskaplig avhandling. Men den innehåller gudomlig aktoritet som hjälper mig att leva mitt liv.

Har du ens läst hela bibeln? Om du läst den tolkar du den i ljuset av Jesus?
Tolkar du den i detta ljuset nedan i Matteus 5 när du läste den? Jesus fullbordar gamla testamentet.
Eller har du som dem flesta andra ateister läst vissa delar och spanat in roliga citat ur sitt sammanhang?
Matt 5
"17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen*säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav* inte en prick*i lagen*förgå, förrän allt har skett"

Sen så tror ja på det helt enkelt för att jag har upplevt Gud så starkt att jag helt enkelt inte kan tvivla på hans existens. För mig är Gud mitt allt. Han lyfter upp mitt liv. Kan inte tänka mig ett liv utan Gud. Som ateist levde jag i en matrialistiskt bubbla som krävde ständig påfyllning och en otillräcklighet, alldrig nöjde jag mig med det livet jag levde. Aldrig var jag tacksam för det liv som jag levde. Ständig på jakt efter någon lycka som aldrig att uppfylla.

Med Gud så lever jag, det fullkommligt sprudlar av inre lycka och glädje att följa herrens väg. Och denna glädje och visdom finner jag i bibeln.
Jag tror inte att Bibeln är "Guds verk". Jag tror snarare att Bibeln är en lagbok, för att få ordning på hedningstillvaron på den tiden.
Citera
2008-07-20, 09:31
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ykkmeister
Jag tror inte att Bibeln är "Guds verk". Jag tror snarare att Bibeln är en lagbok, för att få ordning på hedningstillvaron på den tiden.
Ja Torah kanske är en samlad lagbok.
Men vi har ju alla profeternas böcker som Jesaja,Jeremiah,Heseikel,Daniel, psaltaren, samt hela nya testamentet. Dessa är inte direkt lagböcker.
Citera
2008-07-20, 10:27
Medlem
Citat:
Visst är det enkelt..

Skaparen har gjort liv möjligt. Har man gjort liv möjligt då är det såklart möjligt att ta det liv skapararen gjort. Svårare än så är det inte.

Försök gärna.

Skaparen har satt moraliska regler för oss människor. Dem skall vi lyda.
6.Förbud mot mord

okej jag ger upp dig... du är en förlorad själ. du har uppenbarligen inget intresse av att få ut något av att diskutera på internet. jag har kommit med invändningar mot dina punkter du har bara upprepat dem. synd att du kommer få brinna i helvete. gud kommer knappast uppskatta att du tror att han avsiktligt mördade massa oskyldiga och folk som tycker det är okej att göra det är knappast välkomna i himmelriket. förbered dig att sära på skinkorna för lucifer, hitler och de andra grabbarna...
Citera
2008-07-20, 11:06
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiltad
du är en förlorad själ. [...] synd att du kommer få brinna i helvete. gud kommer knappast uppskatta att du tror att han avsiktligt mördade massa oskyldiga och folk som tycker det är okej att göra det är knappast välkomna i himmelriket. förbered dig att sära på skinkorna för lucifer, hitler och de andra grabbarna...

Jag menar att ovanstånde visar varför många är så avogt inställda till troende: att det bakom fasaden finns ett genuint hat mot icke troende.

Både bibeln och koranen är skrivna för att uttrycka sitt hat mot andra. Frälsningen och helvetet är också varandras nödvändigheter: ärligt talat så skulle ingen intala sig själv att de var frälst om helvetet inte visade sig existera. Kort sagt: förutsättningen att man frälser sig är att andra ska gå under och bli pinade.
Citera
2008-07-20, 13:59
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiltad
okej jag ger upp dig... du är en förlorad själ. du har uppenbarligen inget intresse av att få ut något av att diskutera på internet. jag har kommit med invändningar mot dina punkter du har bara upprepat dem. synd att du kommer få brinna i helvete. gud kommer knappast uppskatta att du tror att han avsiktligt mördade massa oskyldiga och folk som tycker det är okej att göra det är knappast välkomna i himmelriket. förbered dig att sära på skinkorna för lucifer, hitler och de andra grabbarna...

Nu är nu otroligt mogen och måste börja med personangrepp om att jag skall grillas i helvetet.

Men men, den bjuder jag på.

Men vad säger skriften?

Romarbrevet 8
1 Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. 2 Ty livets Andes lag* har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-07-20 kl. 14:06.
Citera
2008-07-20, 14:03
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag menar att ovanstånde visar varför många är så avogt inställda till troende: att det bakom fasaden finns ett genuint hat mot icke troende.

Både bibeln och koranen är skrivna för att uttrycka sitt hat mot andra. Frälsningen och helvetet är också varandras nödvändigheter: ärligt talat så skulle ingen intala sig själv att de var frälst om helvetet inte visade sig existera. Kort sagt: förutsättningen att man frälser sig är att andra ska gå under och bli pinade.
Fel. Jesus dog för att människor skall räddas undan synden. Syndens frukt är död. Att följa Jesus är liv.

Jesus säger:

Matteus 28
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 och lär dem att hålla *allt vad jag har befallt er. .
Citera
2008-07-20, 14:09
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Fel. Jesus dog för att människor skall räddas undan synden. Syndens frukt är död. Att följa Jesus är liv.

Nja, syndarna hamnar i helvetet enligt Jesus SleepaZ.

En "vanlig" död är inget inget helvete. Det är enbart utsläckandet av medvetandet.
Citera
2008-07-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magdalenart

Testa att tänka utanför lådan. Här i Sverige är religion nog mer marginaliserat än i något annat land i världen. Förflytta dig till andra sidan Östersjön och det är en helt annan femma. Oavsett vad du tror eller har upplevt har islam och kristendomen miljontals aktiva, seriösa anhängare världen över. Somliga må skratta åt Scientologerna liksom många skrattade åt Jesus då han levde.

Personligen tycker jag illa om all form av masshysteri och envetet bitchande om att man "sett ljuset" och vet sanningen om livet. Spelar ingen roll om det kommer från teister eller ateister.

Jag talar inte om hur det ÄR utan det var ett hypotetiskt resonemang om hur "religion" som fenomen/koncept hade tagits emot idag om det vore helt nytt. Givetvis förutsätter då detta resonemang att hela världen vore lika sekulariserat som Sverige.

Mitt resonemang bygger alltså att du måste tänka utanför lådan. Tyvärr gör du alltså självmål när du använder det uttrycket..
Citera
2008-07-20, 14:25
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nja, syndarna hamnar i helvetet enligt Jesus SleepaZ
Vi får inte reda på så mycket vad helvetet är i skriften. Det nämns bara på fyra ställen i evangelierna. Sedan 4 gånger i uppenbarelseboken.
Matt 11:23
Matt 16:18
Luk 10:15
Luk 16:23

Då skall man också ha i åtanke att helvetet är en översättning från grekiskans Hades.
Och det ordet har en annan innebörd än Hebreiskans ord Sheol som betyder grav,grop osv.
Och visst har kyrkan genom åren skrämt folk till att följa sina läror med skärseld och hot om straff i helvetet. Byter man ut helvetet mot grop så blir det inte lika hett att skrämmas med

Och visst kan Jesus mycket väl ha menat gehennas eld som den yttersta tiden som vi läser om i Jesaja 66:15-17
.
Citera
2008-07-20, 14:30
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Helveten får inte reda på så mycket vad det är. Det nämns bara på fyra ställen i evangelierna.
Matt 11:23
Matt 16:18
Luk 10:15
Luk 16:23

Då skall man också ha i åtanke att helvetet är en översättning från grekiskans Hades.
Och det ordet har en annan innebörd än Hebreiskans ord Sheol som betyder grav,grop osv.
Och visst har kyrkan genom åren skrämt folk till att följa sina läror med skärseld och hot om straff i helvetet.

Och visst kan Jesus mycket väl ha menat gehennas eld som den yttersta tiden som vi läser om i Jesaja 66:15-17
.

Knappast troligt. Helvetet beskrivs av Jesus som en plats där man för evigt skall gråta och skära tänder. Samt som en evig eld/ugn.

Att man sedan inom den "moderna" kyrkan vill tona ned och omtolka detta för att nå en mer modern publik är faktiskt ohederligt.

Att få sitt medvetande utsläckt är definitvt inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in