2008-07-15, 21:23
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Varför valde ni ateismens väg?
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.
Det fanns ingen annan trovärdig väg att gå. Allt jag har att tolka univerum med är mina sinnen och fantasi. Mina sinnen vann den tolkningen vad som är och inte är. Att någon kommer till mig med en bok i handen och säger "så här ÄR det" duger inte som övertygningsmetod tyvärr. Gud/Gudarna får hitta på ett mer övertygande sätt för att värva mig om de nu finns.
Citera
2008-07-15, 21:29
Medlem
TheInsanes avatar
Man föds inte in i kyrkan längre men man gjorde det förr (fram till 1996). Idag döps man in i svenska kyrkan.
Citera
2008-07-15, 21:37
Bannlyst
Det gäller bara att hitta tron inom sig själv. Är man öppen för det så kommer övertygelsen automatiskt som det skänk från ovan det är! Fortsätt tro folk!
Citera
2008-07-15, 21:45
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HåkanStrömberg
Det gäller bara att hitta tron inom sig själv. Är man öppen för det så kommer övertygelsen automatiskt som det skänk från ovan det är! Fortsätt tro folk!
Ja... Vissa människor är så sugna på att hitta sin tro att dom uppfinner en egen religion och sen tror på sina egna falsarier. Därför finns alla olika religioner, alla yrkandes att just den religionen är den sanna. Andra nöjer sig med att någon berättar "sanningen" för dom sen viger sitt liv åt det...
Citera
2008-07-15, 21:47
Medlem
ettiss avatar
Citat:

japp, det var en gång några killar med lite fantasi som kom på alla dessa religioner vi har. Sen var det en stor antal latmaskar som inte själv orkar komma på sin egenvärldsbild som bestämde sig att, äsh jag litar på dessa snubbar som kom på allt det där.
Citera
2008-07-15, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ja... Vissa människor är så sugna på att hitta sin tro att dom uppfinner en egen religion och sen tror på sina egna falsarier. Därför finns alla olika religioner, alla yrkandes att just den religionen är den sanna. Andra nöjer sig med att någon berättar "sanningen" för dom sen viger sitt liv åt det...

Tro handlar inte bara om det, det är en sorts terapi också. De som inte har någon erfarenhet säger självklart som du. Öppna dig för dig själv, hitta Gud!
Gud välsigne dig
Citera
2008-07-15, 22:25
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
1.Tro handlar inte bara om det, det är en sorts terapi också. 2.De som inte har någon erfarenhet säger självklart som du. 3.Öppna dig för dig själv, 4.hitta Gud!
Gud välsigne dig
1. Förvisso kan det för folk vara en sorts terapi, detta säger jag inte emot. Tur att det finns andra former av terapi då, som inte involverar tro.

2. Översittarfasoner och uttalanden om att jag inte är erfaren, ni vet bättre än mig, jag är inskränkt etc är just nåt som lett mig till den slutsats jag tagit.

3. Jag har öppnat mig för mig själv mer än de flesta människor genom år av (själv)studier inom religion, yoga, tantra, meditation, psykologi, ockultism och annat. Så det var ytterligare en översittar kommentar...

4. Vems gud? Vilken gud? Är ju precis vad jag försökt. Han går ej att hitta då han inte finns enligt min uppfattning.
Citera
2008-07-15, 23:26
Medlem
Citat:
De som inte har någon erfarenhet säger självklart som du.

det är ett väldigt nedvärderande sätt att se på det hela. en väldigt irrierande ad hominem attack som man får höra regelbundet.

argumentera med folk som har den inställningen går inte. de har på förhand bestämt sig att de har rätt och har inga planer på att utvärdera sin egen ståndpunkt på samma sätt som de vill att deras motdebattör ska utvärdera sin.
Citera
2008-07-15, 23:46
Medlem
saprofyt.s avatar
Inte för att jag är ateist till 100 %, men det är nog ateismen som ligger mig närmast. Varför? Jo, eftersom det är det allra mest logiska. En självklart anledning, helt enkelt. Fast det kan hända att jag i tuffa tider ber gud om hjälp, även om det inte händer särskilt ofta. Folk som säger att de vet att gud finns, och folk som säger att de vet att gud inte finns, ger jag inte mycket för. Det är omöjligt att vara helt säker på någonting sådant, vare sig det är åt det ena eller det andra hållet.
Citera
2008-07-16, 00:04
Medlem
dinglebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
Om du är född i Sverige av svenska föräldrar och gammal nog att hänga på detta forumet borde du vara född in i svenska kyrkan.
Jag är född av svenska föräldrar och har aldrig varit medlem av svenska kyrkan.
Citera
2008-07-16, 00:16
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinglebo
Jag är född av svenska föräldrar och har aldrig varit medlem av svenska kyrkan.

Gå in på wikipedia eller nåt! Innan 96 blev alla med i svenska kyrkan automatiskt när de föddes (tror dock att en av föräldrarna måste varit medlem?), så det är mycket möjligt att du har varit medlem. Fråga morsan och farsan.
Citera
2008-07-16, 00:25
Medlem
dinglebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Gå in på wikipedia eller nåt! Innan 96 blev alla med i svenska kyrkan automatiskt när de föddes (tror dock att en av föräldrarna måste varit medlem?), så det är mycket möjligt att du har varit medlem. Fråga morsan och farsan.
Jag har frågat, och aldrig varit medlem, har heller aldrig betalat kyrkoskatt osv.
Men det stämmer säkert att mina föräldrar gått ur självmant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in