2008-07-22, 08:24
Medlem
JohanYeahs avatar
varangian
(här först är bara det jag redan skrev, efter det kommer fortsättningen)

Citat:
* kritiskt tänkande människor som inte är troende
Så sant så, så vi förtrycker dem genom att säga att dom kommer brinna? det är deras eget val att brinna!

Vilket ju är helt vansinnigt fel från de kristnas sida!
och vad är periskopet om kvarnstenen? tror inte de klassas som farliga eller fiender enligt bibeln...möjligtvis av tvivlande kristna...

Kvinnan

det paulus skriver är till en församling i vilken kvinnorna bestämmer totalt o heldominerar allt.
Angående abort(vilket behöver en helt egen tråd) så handlar det om att en del tycker man dödar barn. men det gäller ju även okristna som är emot abort...jag tycker det är fel att sätta lagar påatt man itne får göra abort, ajg tycker det är upp till var o en hurvida man tycker man dödar sitt barn eller inte...

homosexuella

det finns inga säkra bevis på om man föds till det eller inte, o tills man vet det är det rätt onödigt att tjafsa om det.
en klassiker är ju massor av män i ett fängelse o en del blir lite mer homosexuella då, en del blir våldtagna av äldra män som små o blir homosexuella, känns itne som att de är födda till det...
Och vad är förtrycket?
Även om man itne är troende kan man väll se att man+kvinna=föra oss vidare till nya generationer o att det är naturens gång?
Citat:
Att tala ned andra, hota andra och diskriminera andra är att förtrycka andra.

Svårare än så är det inte. Och bibeln är full av just detta.
Vart kommer hotet? vadå tala ned? o det diskrimineras inte...
Det viktigaste att leva efter är det här(bibelcitat)
Älska herren din gud av hela ditt hjärta och ditt förstånd
Älska din nästa så som dig själv

huhuhu vad ondskefullt o diskriminerande.

här kommer fortsättningen som jag inte hann med i går:

Sex
Citat:
Direkt felaktigt. Helst skall du kastera dig enligt Jesus, om du inte klarar detta bör du begränsa ditt sexualliv till en partner inom giftemålet.
Så förtyck av andra som anser annorlunda.
Han säger inte alls att man ska kastrera sig!
Men ja, bibeln tipsar om att leva med din fru o inte med massa andra...så sant så.
Inom giftermålet = ej andra kvinnor, utan din egen.

maschokister
Citat:
Sådana som vänder andra kinden till när någon misshandlar dem och som känner någon pervers njutning i detta.
ok, jag tror du är vettig nog att inse att du inte måste känna njutningar när någon slår dig...så jag bryr mig helt enkelt inte om den här.
Citera
2008-07-22, 08:32
Medlem
Stardestroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prezet
Enkelt.
Man ställer två hypoteser emot varandra:
1. Det finns något gudaktigt som beskrivs i bibeln.
2. Det finns inte något gudaktigt som beskrivs i bibeln.

Sedan lyfter man blicken och betraktar världen och verkligheten.
Hypotes 2 står för sig själv.
Hypotes 1 måste stöttas med en hel dröser andra hypoteser,tolkningar och antaganden för att inte falla platt.
Så enkelt ere...

Sen dyker det sunda förnuftet upp tillsammans med sannolikhet vs. osannolikhet,
och man kommer till slutsatsen att verkligheten som vi ser, hör, känner och upplever inte behöver en gud, den klarar sig fint utan... eller ska vi säga, den SKULLE klara sig fint utan om det inte vore för all skit som religion ställer till med, både psykologiskt och fysiskt. Den splittrar folk, ger falska förhoppningar, fördömmer oliktänkare. På pappret är religion en helt annan sak än vad den är i verkligheten, eftersom människor inte kan hantera den rätt.
Citera
2008-07-22, 08:38
Medlem
JohanYeahs avatar
SMA
Citat:
Kristendomen ska dömas efter hur dess anhängare beter sig och inget annat.

Om en religion säger att alla ska vara snälla men alla som är anhängare till den är dumma idioter är det fortfarande en bra religion? Nej. Jag upprepar: Religioner ska dömmas efter hur dess anhängare beter sig.
Religionen är fortfarande bra...och det är ju så oändligt många fler som lever på ett vettigt o bra sätt, dom som gör sånna här brister är inte så många, men dom märks!
men religionen står fortfarande för något bra, o är något bra!

Citat:
En bra religion ska inte ha utrymme för fatala misstolkningar. Det är bara att kolla runt och inse att om kristendomen var en bra religion så skulle vi inte ha alla dessa olika sekter. Hade guds ord varit klart och tydligt (vilket det borde vara) så hade ingen kunnat misstolka det. Men människan klarar ju inte ens av att förstå vad budorden säger!
Guds ord är klart o tydligt, riktigt simpelt är det.
vad är det för sekter du syftar på?
Och de som "misstolkar" i bibeln gör det ju bara för att det som stod inte passade dem...det är tragiskt, men det är inte svårt att förstå den, dne är högst tydlig när man läser!

Citat:
Att du sen frågar vilka som förtrycks utav kristendomen är bara idiotiskt. Kristendomen är en idé och ingen kan vara förtryckt utav en idé. Det är, jag upprepar igen, de som utövar religionen som är grund för hur religionen ska bedömmas.
Men vi har fortfarande bibeln och där ser du vår religion. o ja, bedöm på de som utövar religionen! jag har bara så svårt att tro att du lägger märke till dem som gör det rätt, du lägger ju bara märke till de som gör grova fel.

Det är som att du har ett företag med 500 anställda.
Och 3 av dem springer iväg nakna med ett svärd o börjar sticka folk.
Gissa vilka av de 500 du lägger märke till...

Citat:
Sen ditt lilla snack om homosexuella. Det står i bibeln att det ska vara man och kvinna och inte man man eller kvinna kvinna. Varför skapar då gud människor som just är man man eller kvinna kvinna? Enbart för att kunna straffa dem?
Du vet inte om man föds till det elelr blir det.
T ex piraterna runt madagskar var tvugna att bo bara massa män instängda i en stor stad under långa tider, på nått mystiskt sätt vart väldigt många homosexuella där. kom dom på att de födds till det, eller kan det ha berott på annat...?
det finns inga säkra bevis att man är född till homosexuell. helelr inga bevis att man inte är det.

Citat:
Edit: En sak till. Kristna gillar att upprepa att det är ens fria val att välja gud eller helvetet. Frågan man då bör ställa sig är ifall det valet är ett gott val. Om någon ger dig valet att följa dem eller dö, är de då goda människor som låter dig välja så fint? Det val som gud ger oss enligt kristna påminner väldigt mycket om nazisternas 'Arbeit machts frei'. Tack snälla SS-man för att du ger mig valet att arbeta hårt eller bli avrättad mot muren. Du är god och rättvis herr SS-man.

Det är mer såhär:
Du åker på en bro, det finns en avfart från bron.
Gud står vi avfarten och säger:
jag har byggt en avfart här för bron är trasig o alla som fortsätter kommer att dö, åk in på min avfart så blir du räddad från döden

sen är det du som väljer att tro på att avfarten är bra eller tycka att det är idioti och köra vidare rätt ut på bron.
helt o hållet ditt eget fel.

skillnaden här o mellan din nazi-liknelse är denna:
I nazi-liknelsen blev du dödad.

I min väljer du att dö.

Ditt val!
Citera
2008-07-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
SMA

Religionen är fortfarande bra...och det är ju så oändligt många fler som lever på ett vettigt o bra sätt, dom som gör sånna här brister är inte så många, men dom märks!
men religionen står fortfarande för något bra, o är något bra!

Agree to disagree!

Citat:
vad är det för sekter du syftar på?
Och de som "misstolkar" i bibeln gör det ju bara för att det som stod inte passade dem...det är tragiskt, men det är inte svårt att förstå den, dne är högst tydlig när man läser!

Det är trevligt att du tycker det. Men om guds ord var tydligt och enkelt så skulle inte jorden bestå utav katoliker,protestanter,jehovas vittnen, ryskagrävanersigigrottorsekter, mormoner, pingstvänner osv osv osv. Det är tydligt att det finns utrymme för tolkningar som r mer eller mindre extrema. Hur kan det vara så om guds ord är tydligt?

Citat:
Men vi har fortfarande bibeln och där ser du vår religion. o ja, bedöm på de som utövar religionen! jag har bara så svårt att tro att du lägger märke till dem som gör det rätt, du lägger ju bara märke till de som gör grova fel.

Det är som att du har ett företag med 500 anställda.
Och 3 av dem springer iväg nakna med ett svärd o börjar sticka folk.
Gissa vilka av de 500 du lägger märke till...

Om ett företag säljer 1000 häftiga bilar men 10% av dem går sönder och folk dör, är det fortfarande bra bilar eller kommer företaget att ta tillbaka alla sålda bilar för att slippa dålig publicitet? Klart som fan att man lägger märke till det dåliga eftersom det är det dåliga som skadar folk. Kristendomen behöver skrivas om så att dessa extremtolkningar ej kan få något fäste.

Citat:
Du vet inte om man föds till det elelr blir det.
T ex piraterna runt madagskar var tvugna att bo bara massa män instängda i en stor stad under långa tider, på nått mystiskt sätt vart väldigt många homosexuella där. kom dom på att de födds till det, eller kan det ha berott på annat...?
det finns inga säkra bevis att man är född till homosexuell. helelr inga bevis att man inte är det.

Finns inga säkra bevis nej, men kristendomen är snabb på att dömma ut homosexuella ändå eller hur? Verkar nästan som om kristendomen bestämmt sig trots att, precis om du säger, så är det inte helt klart i hurvida man blir homosexuell eller om det är ett val. Men att homosexuallitet dyker upp i miljöer där den tidigare ej förekom (ditt piratexempel) tyder ju bara på att det är på något sätt en naturlig följd då människan utsätts för vissa saker. Alltså naturligt.

Citat:
Det är mer såhär:
Du åker på en bro, det finns en avfart från bron.
jag har byggt en avfart här för bron är trasig o alla som fortsätter kommer att dö, åk in på min avfart så blir du räddad från döden

sen är det du som väljer att tro på att avfarten är bra eller tycka att det är idioti och köra vidare rätt ut på bron.
helt o hållet ditt eget fel.

skillnaden här o mellan din nazi-liknelse är denna:
I nazi-liknelsen blev du dödad.

I min väljer du att dö.

Ditt val!

Du glömmer att gud byggt hela bron, även delen som är trasig. Dessutom har han gömt avfarten och kräven en jävla massa av dig innan du får åka in där.

Till din kommentar om min naziliknelse säger jag: You say tomato, i say tomato.
Citera
2008-07-22, 10:16
Medlem
JohanYeahs avatar
SMA
Citat:
Det är trevligt att du tycker det. Men om guds ord var tydligt och enkelt så skulle inte jorden bestå utav katoliker,protestanter,jehovas vittnen, ryskagrävanersigigrottorsekter, mormoner, pingstvänner osv osv osv. Det är tydligt att det finns utrymme för tolkningar som r mer eller mindre extrema. Hur kan det vara så om guds ord är tydligt?
Jehovas vittnen räknas itne in som kristna, de har så mycket egna tolkningar! vet itne varför, jag förstår mig itne på dem riktigt.
Pingst är protestanter...
o rent allmänt handlar det ofta om sånt som att en del tycker att barndop är bra, andra att man ska få bestämma själv. o då skapar man två olika kyrkor typ.

Sen finns massor av snetolkningar som jag mest tycker är tragiska!
Men bibeln är itne svår att förstå, men en del lyckas helt uppenbarligen! synd för dem, typ så! jag tycker inte det är bibelns fel, det är mer de som vill ha makt eller bara har nått annat problem.

det är ju bara läsa så ser man hur det ska vara, så knepigt är det inte.

Citat:
Om ett företag säljer 1000 häftiga bilar men 10% av dem går sönder och folk dör, är det fortfarande bra bilar eller kommer företaget att ta tillbaka alla sålda bilar för att slippa dålig publicitet? Klart som fan att man lägger märke till det dåliga eftersom det är det dåliga som skadar folk. Kristendomen behöver skrivas om så att dessa extremtolkningar ej kan få något fäste.

Tycker inte du har en riktigt rättvis liknelse här.
Mer såhär tycker jag det är:
Du har en perfekt ritning på en bil.
du har 1000 anställda.
10% av dem skiter i att titta på ritningen utan chansar på vad domsjälva tycker är rätt.
Är ritningen då dålig?
eller blir bara resultatet dåligt?
förstår du vad jag menar?

Citat:
Finns inga säkra bevis nej, men kristendomen är snabb på att dömma ut homosexuella ändå eller hur? Verkar nästan som om kristendomen bestämmt sig trots att, precis om du säger, så är det inte helt klart i hurvida man blir homosexuell eller om det är ett val. Men att homosexuallitet dyker upp i miljöer där den tidigare ej förekom (ditt piratexempel) tyder ju bara på att det är på något sätt en naturlig följd då människan utsätts för vissa saker. Alltså naturligt.
kalla det naturlig följd om du vill, men jag tycker ändå det blir en slags bieffekt när saker inte går att ha som det borde vara...jag tror inte vi kommer specieltl långt här.
Jag anser att man + kvinna verkar passa bra ihop, rent naturligt sett.
O jag tycker man + man är något en del tar till i ren desperation.(o sen är ju varje mans historia unik)
Hursom kan vi väll båda hålla med om att man inte vet ifall man är född till det elelr blir det/väljer det pga andra konsekvenser.(sen finns fall där man inte tycks se varför o säger då att det är medfödd, men jag tycker inte man ska utesluta typ undermedvetna saker, det kan ju bero på saker man itne tänkte på bara.)
Hursom: en kristen bör vara lika god o kärleksfull mot en homosexuell som mot alla andra. annars går den kristna emot sin egen tro. jag har itne mycket mer att säga om detta.

Citat:
Du glömmer att gud byggt hela bron, även delen som är trasig. Dessutom har han gömt avfarten och kräven en jävla massa av dig innan du får åka in där.
Du behöver tro på att den existerar samt köra in på den...det är inte ett hårt krav någonstans.
Och ja, han har byggt den, jag tänkte inte på det, men det förändrar itne så mycket! han har fortfarande byggt avfarten, den trasiga bron är till för djävulen, ett fängelse åt han. sen är det fortfarande ditt val, trasig bro elelr säke avfart. vart vill du åka. det är bara upp till dig, du vet om vart den andravägen lleder än avfarten, så skyll inte på någon annan.
Du tycker baraitne det är värt risken ifallavfarten inte finns, o du vägrar tro att bron är trasig. det är inte någon annan än ditt eget fel o problem.

Citat:
Till din kommentar om min naziliknelse säger jag: You say tomato, i say tomato.
Jag är dålig på engelska uttryck o fraser. o engelska rent allmänt, så ja...jag vet inte vad du vill säga mig hehe.
Citera
2008-07-22, 10:27
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

[/u]

Gud står inte vid någon avfart och han säger ingenting. Det är de som skrivit bibelskrifterna som påstår något.
Citera
2008-07-22, 10:31
Medlem
JohanYeahs avatar
TheLucky
Citat:
Gud står inte vid någon avfart och han säger ingenting. Det är de som skrivit bibelskrifterna som påstår något.
Grattis till att du missade hela poängen med min liknelse.
blir du nöjd om jag skriver såhär istället:
Gud har skickat ut sitt folk(de kristna) till att berätta om avfarten och den trasiga bron?
Citera
2008-07-22, 10:36
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
TheLucky

Grattis till att du missade hela poängen med min liknelse.
blir du nöjd om jag skriver såhär istället:
Gud har skickat ut sitt folk(de kristna) till att berätta om avfarten och den trasiga bron?

Lika fel i alla fall. Det är de som skrivit skrifterna som påstår att de blivit utvalda av gud. Alltså, gud säger ingenting.
Citera
2008-07-22, 10:52
Medlem
JohanYeahs avatar
Om gud utvalt dem så säger han det genom dem...
Gud säger det genom dem, elelr de säger guds ord genom sina munnar.
det kvittar hur du formulerar det.

Du tror ju itne att gud finns o därför kan han enligt dig itne säga något.
Vi tror att gud finns, och gud har sagt saker till människor o dom har skrivit ner det.
Citera
2008-07-22, 11:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Om gud utvalt dem så säger han det genom dem...
Gud säger det genom dem, elelr de säger guds ord genom sina munnar.
det kvittar hur du formulerar det.

Du tror ju itne att gud finns o därför kan han enligt dig itne säga något.
Vi tror att gud finns, och gud har sagt saker till människor o dom har skrivit ner det.

Du vet ingenting om jag tror på gud, ändå uttalar du dig tvärsäkert som om du visste, vilket väl säger en hel del. Vi vet inte om gud säger något till någon annan. Du kan för dig själv tro att han gör det, men det är en helt annan sak än att du till andra säger att han verkligen gör det. Av just den orsaken så måste man hänvisa till bibeln genom att säga att så här står det, istället för att säga att gud har sagt något.
Citera
2008-07-22, 11:08
Medlem
JohanYeahs avatar
The lucky
förlåt mig, jag är rätt van på det här forumet att alla som går emot mig är mer eller mindre kristendomshatande och tycker att alla kristna är lurade/ondskefulla.

Tror på en gud?
Tror du på kristendomens gud & jesus?

Men om gud säger det till dig så vet du om det.
Det är som att jag säger till dig att "gå och köp socker"
Och då får itne du säga "johan sa att jag ska gå o köpa socker"
Citera
2008-07-22, 11:30
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
The lucky
förlåt mig, jag är rätt van på det här forumet att alla som går emot mig är mer eller mindre kristendomshatande och tycker att alla kristna är lurade/ondskefulla.

Tror på en gud?
Tror du på kristendomens gud & jesus?

Men om gud säger det till dig så vet du om det.
Det är som att jag säger till dig att "gå och köp socker"
Och då får itne du säga "johan sa att jag ska gå o köpa socker"

Jag varken förkastar eller bejakar guds existens. Jag har praktiserat zenbuddhism och dess meditation för att detta har hjälpt mig att bli mer fokuserad och avslöjat onödiga illussioner som hämmat mig i min personliga utveckling. Men att kalla mig för buddhist vore fel. Jag har även upplevt andliga ting och även paranormala företeelser. Men jag är inte kristen i ordets bemärkelse och jag har svårt att tro på vad medier säger. För mig är det viktigt att det som är sant måste få vara det och att inte ändra livsuppfattning efter något som man kan bevisa är fel. Har jag en religiös erfarenhet och sedan tror att den står för det eller det, men att detta sedan kan dementeras, så kan jag ju inte avvisa detta bevis genom att säga att det är fel bara för att den religiösa erfarenheten har företräde framför bevisbar fakta. Jag menar att detta är problemet med organiserad trosförkunnelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in