2008-07-15, 14:42
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
*Tryggheten
*hoppet
*glädjen
*fylld tomhet i mitt inre
*mening med sitt liv
*Mirakler(som ni ändå inte tror på) o andra guds närvaro upplevelser.
Så så länge du mår bra i din tro spelar det ingen roll om den är sann eller inte?
Citera
2008-07-15, 14:43
Medlem
asdf011s avatar
Är ateist eftersom det inte finns någon som helst jävla anledning att tro på en gud, kort sagt.
Citera
2008-07-15, 14:46
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Det är väll inte bara jag som ser att han kämpar rätt hårt för att bevisa att det inte finns nån gud elelr att religion är fejk?

Det kan också vara så att han medelst humor försöker få folk att bli fria i tanken; från stat, kyrka eller vad det nu vara må. Dessutom var det väl inte speciellt meningslöst av honom med tanke på hur många han gav ett gott skratt och hur mycket guld han håvade in? Det finns mycket mer att säga egentligen, men jag orkar inte. Skratta och ha kul eller låt bli.

Ni som vill sitta och vara skenheliga med ett krucifix och anser att man bara kan skämta om politiskt korrekta ämnen har antagligen inget större utbyte av hans shower.
Citera
2008-07-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.

Jag håller med många av inläggen i att vi alla föds ateister, och att således är valet att tro på gud det aktiva valet, inte vice versa.

Tyvärr funkar ju inte ens sekulariserade Sverige så (ännu mindre de flesta andra länder). Vi föds in i Svenska Kyrkan (eller annat samfund), och måste sedan göra ett aktivt val att gå ur. Alltså är frågan ur Sverige-perspektiv korrekt ställd, för utträde ur kyrkan är ett aktivt val.

Samtidigt är just detta det fundamentalt livsfarliga med religion; att religionen är normen och ateismen är undantaget! Att det fortfarande i Sverige på 2000-talet är lagligt att indoktrinera barn i en fantasiskapelse är fundamentalt häpnadsväckande, och något som alla borde ta på yttersta allvar.

Föreställ er folkstormen om någon nischad friskola undervisade om jultomtens faktiska existens, och trummade in denna sanning upp genom hela gymnasiet. Det skule ställs omedelbara krav på skolans demolering. Ändå är guds existens exakt lika sannolik som jultomtens.

Föreställ er en situation där alla fram till 18 års ålder ges en helt neutral bild av teism och ateism, samt relevant utbildning inom vetenskap, och sedan vid myndig ålder tillåts välja själv. Då skulle religion så som den ser ut idag vara borta på en generation.

Jag gillar också någons citat ovan (orkar inte leta i tråden) om att vi alla är ateister, bara att uttalade ateister väljer bort utterliggare en gud. Däri ligger själva essensen i religionens orimlighet: om vi (lågt räknat) säger att det finns 5000 gudar i världens samlade religioner, så väljer de allra flesta troende att förneka 4999 av dessa. Varför?

En hel del av svaren finns i Richard Dawkins eminenta verk "The selfish gene", som alla borde läsa - främst delarna om "Memes".
Citera
2008-07-15, 15:25
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Topic ställer frågan varför vi ateister "valt" denna "väg".
Rent naturligt så finns det inga religioner och människan kan således inte "välja" att inte tro. De som "tror" har dock gjort ett aktivt val, topic är därför felaktigt ställd.

Jag håller med om att frågan kan tyckas en aningen oärligt stäld. Ateisterna framställs som avvikarna sas. Men ärligt talat, kan alla förnumstiga jävlar till ateister erkänna att vi alla faktiskt har gjort ett val? Alla tycker att det åtminstone är jävligt skrämmande att vår existens är begränsad, alla har väl haft ångest för det någon gång? Samtidigt tror och propagerar merparten av världens människor att så inte är fallet. Visst är den tanken lockande och även fast man aldrig har varit i närheten av att köpa allt som står i bibeln måste man ju någon gång ha reflekterat över om det ligger något i teisternas tro?
Som jag tidigare skrev (de flesta har väl inte bemödat sig att läsa igenom tråden), en nykterist i sprit-sverige har fan i mig gjort ett val att inte dricka.
Citera
2008-07-15, 17:51
Medlem
Citat:
jaja, jag har redan sett att han står o är lagom ironisk, en rolig sak är den här:
Varför motarbeta kristendomen så hårt? om den nu ändå är så falsk? den har väl aldrig gjort han nått direkt ont? Men det är så betydelselös för honom att han måste ägna hela sitt liv åt att bevisahur betydelselös den är...intressant!

Nä kristendomen har inte gjort just oss något ont. Men du kan ge dig f-n på att om du fötts som oliktänkande eller i kolonierna för några hundra år sedan eller ännu längre tillbaka så hade du nog inte ordat om det. Det är tack vare att kyrkan förlorat sin makt som vi kan sitta framför våra datorer idag och skriva fritt. Tänk på det innan du raljerar här. Kristendomens historia är en orgie i blod och våld....
Citera
2008-07-15, 18:59
Medlem
Snarare såhär: Varför valde ni troende att suspendera ert kritiska tänkande?
Citera
2008-07-15, 19:12
Medlem
chillionaires avatar
Det är den fria vägen, som inte tynger mitt sinne, vägen för människan som väljer att leva efter det man vet och tar avstånd från vidskepelse.

Jag kom dit genom ett uppbrott mot en tro som jag lärt mig som barn... mår så mycket bättre på andra sidan..
Citera
2008-07-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fethaja
Jag håller med många av inläggen i att vi alla föds ateister, och att således är valet att tro på gud det aktiva valet, inte vice versa.

Tyvärr funkar ju inte ens sekulariserade Sverige så (ännu mindre de flesta andra länder). Vi föds in i Svenska Kyrkan (eller annat samfund), och måste sedan göra ett aktivt val att gå ur. Alltså är frågan ur Sverige-perspektiv korrekt ställd, för utträde ur kyrkan är ett aktivt val.

Vi föds väl inte alls in i kyrkan i Sverige?! Jag har aldrig varit med i Svenska kyrkan och heller aldrig gått ur.
Citera
2008-07-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Som jag tidigare skrev (de flesta har väl inte bemödat sig att läsa igenom tråden), en nykterist i sprit-sverige har fan i mig gjort ett val att inte dricka.

Håller delvis med om ditt resonemang men personligen har jag inte gjort något val. Jag tror (eller vet) att någon Gud inte existerar. Det är ju inte direkt något val jag har gjort utan det är bara så det är.
Citera
2008-07-15, 19:40
Medlem
dinglebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.
Ateism väljer man inte, det är ungefär som om en enbent person skulle fråga "varför väljer ni tvåbenta ett liv utan kryckor ?"
Citera
2008-07-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank123
Vi föds väl inte alls in i kyrkan i Sverige?! Jag har aldrig varit med i Svenska kyrkan och heller aldrig gått ur.
Om du är född i Sverige av svenska föräldrar och gammal nog att hänga på detta forumet borde du vara född in i svenska kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in