2008-07-21, 15:36
Medlem
JohanYeahs avatar
cnasius
du missar att jesus kommit in i världen...det du talar om är judendomen!
jesus arbetar själv på sabbaten och säger att det är ok...
vi är fria från gamla testamentets lagar och regler!
det som gäller nu är
"allt är tillåtet men allt är inte nyttigt för dig"

o vart tog nyckelargumenten vägen?

Varangian

* kritiskt tänkande människor som inte är troende
är dom förtryckta? vi tycker dom har fel, helt sant, allt annat vore väll orimligt, det vore ju rent löjligt att vi skulle tycka att dom har rätt när dom tycker helt tvärt emot vad vi tycker!

* icke-kristna religiösa människor
samma som innan, vi tycker dom har fel, är det så fruktansvärt konstigt? och framförallt: förtrycker vi dem??(obs! finns fortfarande kristna som gör fel, men det är deras fel o inte våran tros)

* kvinnor
Jasså?

* homosexuella
Vi var skapade som man och kvinna, nån mer än jag som ser sambandet att man o kvinna hör ihop rätt hyfsat?
guds tanke vara alltså: Man + kvinna = trevligt + barn.
Och man + man är alltså inte guds tanke så som det ska vara!

gud tyckte inte heller at människan skulle stjäla från varandra, men att vi tycker stöld är nått dåligt protesterar ingen emot.

Hatar vi för den skull tjuven? nej verkligen inte!
hatar vi den homosexuelle? nej verkligen inte!

* människor som uppskattar sex

Bibeln stödjer att du ska ha sex...men den stödjer inte att du knullar runt eller är otrogen! vad är det hemska i det hela?

* människor som inte är extrema maschokister
jag vet inte vad en maschokist är...
Citera
2008-07-21, 15:39
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnasius
Exodus 35:2 Gud kräver att alla som arbetar på sabbathen ska avlivas

Leviticus 20:13 Gud kräver att alla homosexuella personer ska avlivas

Deuteronomy 22:13-21 Gud kräver att alla kvinnor som inte är oskuld när de gifter sig ska avlivas

Okänt kapitel: Alla olydiga barn ska stenas till döds

Exodus 21:7 Det är okej att sälja sin dotter till slaveri

Okänt kapitel: En man får inte vara i närheten av en kvinna med mens
Det lagar som gäller för kristna är 10 bud orden.

Det lagar du visar upp är sociala lagar för staten Israel. Även cermoniella lagar som gäller vid temeptjänsten och vid offrandet av djur.
Dessa upphör iom det nya förbundet genom kristus. Anden utjöts över allt kött. Jesus är det slutgiltliga cermoniella offret. Hans blod räddar oss.

Jesus säger förvisso.
Matt 5:17
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.
Amen*säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav* inte en prick*i lagen*förgå, förrän allt har skett.

Jesus undervisar senare i bergspredikan om Guds 10 budord. Så det är ganska uppenbart att det är Guds budord som inte skall ändras eller upphöra att gälla.
För Jesus sluter ett nytt förbund och fullbordar lagen med sin egen kropp senare på korset.
Citera
2008-07-21, 15:47
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah

Varangian

är dom förtryckta? vi tycker dom har fel, helt sant, allt annat vore väll orimligt, det vore ju rent löjligt att vi skulle tycka att dom har rätt när dom tycker helt tvärt emot vad vi tycker!

De kommer att brinna i helvetet och är vidare farliga då de kan "förleda" de troende (se perikopen om kvarnstenen t.ex.). De har alltid så länge de kristna har haft reel makt varit förföljda och många blev mördade för sitt icke-troende.

Citat:
* icke-kristna religiösa människor
samma som innan, vi tycker dom har fel, är det så fruktansvärt konstigt? och framförallt: förtrycker vi dem??(obs! finns fortfarande kristna som gör fel, men det är deras fel o inte våran tros)

Se ovan.

Citat:
* kvinnor
Jasså?

Läs Paulus brev om kvinnans plats. Se kristendomens doktriner kring abort etc.

Citat:
* homosexuella
Vi var skapade som man och kvinna, nån mer än jag som ser sambandet att man o kvinna hör ihop rätt hyfsat?
guds tanke vara alltså: Man + kvinna = trevligt + barn.
Och man + man är alltså inte guds tanke så som det ska vara!

Tråkigt för er att att det existerar homosexuella då. Varav många inte själva valt sin läggning. Så förtryck som sagt.

Citat:
gud tyckte inte heller at människan skulle stjäla från varandra, men att vi tycker stöld är nått dåligt protesterar ingen emot.

Eh, det är en grundläggande samhällsregel. Har alltid funnits, har inget med kristendom att göra.

Citat:

* människor som uppskattar sex

Bibeln stödjer att du ska ha sex...men den stödjer inte att du knullar runt eller är otrogen! vad är det hemska i det hela?

Direkt felaktigt. Helst skall du kastera dig enligt Jesus, om du inte klarar detta bör du begränsa ditt sexualliv till en partner inom giftemålet.
Så förtyck av andra som anser annorlunda.

Citat:
* människor som inte är extrema maschokister
jag vet inte vad en maschokist är...

Sådana som vänder andra kinden till när någon misshandlar dem och som känner någon pervers njutning i detta.
Citera
2008-07-21, 16:02
Medlem
JohanYeahs avatar
varangian

Citat:
De kommer att brinna i helvetet
Så sant så, så vi förtrycker dem genom att säga att dom kommer brinna? det är deras eget va latt brinna!
Citat:
och är vidare farliga då de kan "förleda" de troende (se perikopen om kvarnstenen t.ex.). De har alltid så länge de kristna har haft reel makt varit förföljda och många blev mördade för sitt icke-troende.
Vilket ju är helt vansinnigt fel från de kristnas sida!
och vad är periskopet om kvarnstenen? tror inte de klassas som farliga eller fiender enligt bibeln...möjligtvis av tvivlande kristna...

Kvinnan
Citat:
Läs Paulus brev om kvinnans plats. Se kristendomens doktriner kring abort etc.
det paulus skriver är till en församling i vilken kvinnorna bestämmer totalt o heldominerar allt.
Angående abort(vilket behöver en helt egen tråd) så handlar det om att en del tycker man dödar barn. men det gäller ju även okristna som är emot abort...jag tycker det är fel att sätta lagar påatt man itne får göra abort, ajg tycker det är upp till var o en hurvida man tycker man dödar sitt barn eller inte...

homosexuella
Citat:
Tråkigt för er att att det existerar homosexuella då. Varav många inte själva valt sin läggning. Så förtryck som sagt.
det finns inga säkra bevis på om man föds till det eller inte, o tills man vet det är det rätt onödigt att tjafsa om det.
en klassiker är ju massor av män i ett fängelse o en del blir lite mer homosexuella då, en del blir våldtagna av äldra män som små o blir homosexuella, känns itne som att de är födda till det...
Och vad är förtrycket?
Även om man itne är troende kan man väll se att man+kvinna=föra oss vidare till nya generationer o att det är naturens gång?

slutar jobba nu, f¨år inte sitta kvar längre, larmet går!
men jag komemr med svar på resten ikväll!
Citera
2008-07-21, 16:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
varangian

Så sant så, så vi förtrycker dem genom att säga att dom kommer brinna? det är deras eget va latt brinna!

Vilket ju är helt vansinnigt fel från de kristnas sida!
och vad är periskopet om kvarnstenen? tror inte de klassas som farliga eller fiender enligt bibeln...möjligtvis av tvivlande kristna...

Kvinnan

det paulus skriver är till en församling i vilken kvinnorna bestämmer totalt o heldominerar allt.
Angående abort(vilket behöver en helt egen tråd) så handlar det om att en del tycker man dödar barn. men det gäller ju även okristna som är emot abort...jag tycker det är fel att sätta lagar påatt man itne får göra abort, ajg tycker det är upp till var o en hurvida man tycker man dödar sitt barn eller inte...

homosexuella

det finns inga säkra bevis på om man föds till det eller inte, o tills man vet det är det rätt onödigt att tjafsa om det.
en klassiker är ju massor av män i ett fängelse o en del blir lite mer homosexuella då, en del blir våldtagna av äldra män som små o blir homosexuella, känns itne som att de är födda till det...
Och vad är förtrycket?
Även om man itne är troende kan man väll se att man+kvinna=föra oss vidare till nya generationer o att det är naturens gång?

slutar jobba nu, f¨år inte sitta kvar längre, larmet går!
men jag komemr med svar på resten ikväll!

Jag väntar med spänning.

Att tala ned andra, hota andra och diskriminera andra är att förtrycka andra.

Svårare än så är det inte. Och bibeln är full av just detta.
Senast redigerad av Varangian 2008-07-21 kl. 16:19.
Citera
2008-07-21, 16:42
Medlem
Citat:
Vilka förtrycks av kristendomen?(OBS! kristendomen, inte kristna som gör fel)

Kristendomen ska dömas efter hur dess anhängare beter sig och inget annat.

Om en religion säger att alla ska vara snälla men alla som är anhängare till den är dumma idioter är det fortfarande en bra religion? Nej. Jag upprepar: Religioner ska dömmas efter hur dess anhängare beter sig.

En bra religion ska inte ha utrymme för fatala misstolkningar. Det är bara att kolla runt och inse att om kristendomen var en bra religion så skulle vi inte ha alla dessa olika sekter. Hade guds ord varit klart och tydligt (vilket det borde vara) så hade ingen kunnat misstolka det. Men människan klarar ju inte ens av att förstå vad budorden säger!

Att du sen frågar vilka som förtrycks utav kristendomen är bara idiotiskt. Kristendomen är en idé och ingen kan vara förtryckt utav en idé. Det är, jag upprepar igen, de som utövar religionen som är grund för hur religionen ska bedömmas.

Sen ditt lilla snack om homosexuella. Det står i bibeln att det ska vara man och kvinna och inte man man eller kvinna kvinna. Varför skapar då gud människor som just är man man eller kvinna kvinna? Enbart för att kunna straffa dem?

Edit: En sak till. Kristna gillar att upprepa att det är ens fria val att välja gud eller helvetet. Frågan man då bör ställa sig är ifall det valet är ett gott val. Om någon ger dig valet att följa dem eller dö, är de då goda människor som låter dig välja så fint? Det val som gud ger oss enligt kristna påminner väldigt mycket om nazisternas 'Arbeit machts frei'. Tack snälla SS-man för att du ger mig valet att arbeta hårt eller bli avrättad mot muren. Du är god och rättvis herr SS-man.
Senast redigerad av SMA 2008-07-21 kl. 16:47.
Citera
2008-07-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.

Jag tror inte på att det finns en gubbe uppe bland molnen som kan skapa saker genom att i princip bara peka och tänka t. ex. där ska det stå ett träd.
Om Gud finns och är god skulle han inte låtit förintelsen hända, han skulle inte ha låtit några krig utspelas.
Visst, det sägs att Gud skapade människan med en fri vilja, men om Gud är allsmäktig och god skulle han utan problem kunna stoppa förintelsen och alla krig.

Gudstro är bara ännu ett experiment för att se hur långt folk kan gå för att tro på en lögn.
Citera
2008-07-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iGod
Jag tror inte på att det finns en gubbe uppe bland molnen som kan skapa saker genom att i princip bara peka och tänka t. ex. där ska det stå ett träd.
Om Gud finns och är god skulle han inte låtit förintelsen hända, han skulle inte ha låtit några krig utspelas.
Visst, det sägs att Gud skapade människan med en fri vilja, men om Gud är allsmäktig och god skulle han utan problem kunna stoppa förintelsen och alla krig.

Gudstro är bara ännu ett experiment för att se hur långt folk kan gå för att tro på en lögn.

Ja fast det konstiga är att många än idag köper lögnen trots att vi vet så otroligt mycket mer om universum nu än när man nertecknade sagorna som folk tror på. Är det för att religiösa inte vill ta till sig fakta eller är det fråga om ett självbedrägeri?
Citera
2008-07-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja fast det konstiga är att många än idag köper lögnen trots att vi vet så otroligt mycket mer om universum nu än när man nertecknade sagorna som folk tror på. Är det för att religiösa inte vill ta till sig fakta eller är det fråga om ett självbedrägeri?

Jag tror att folk fortsätter att tro på Gud eftersom de behöver något att skylla allting oförklarligt på.
En annan orsak enligt mig är att lögnen har hållit i så väldigt lång tid.
Om så pass många personer har gått på en lögn så pass lång tid tror jag att det är väldigt svårt att bara sluta ta för givet att Gud finns, (konstig meningsbyggnad, men jag tror att du förstår hur jag menar).
Väldigt många människor faller lätt för grupptryck och tror automatiskt på det som många andra tror på, det kan nog vara en orsak till att så många fortfarande tror på Gud.
Jag tror inte att det handlar om ett självbedrägeri eller att inte kunna ta emot fakta, jag tror att de flesta inte kan ge upp sin tro på något så storslaget som Gud bara sådär.

Det är iallafall min uppfattning.
Citera
2008-07-21, 20:22
Medlem
Reoshis avatar
Jag valde aldrig ateism, jag bryr mig inte vad jag kallas.

Allt jag vet, är att jag inte tror på Gud, i avsaknad av anledning.
Således är min anledning att vara "ateism" inget val, jag har aldrig "äh jag tror inte på gud, jag ska bli ateist".. På samma sätt har jag inte valt att inte tro på enhörningar och spagettimonster.

Jag tror på det jag ser, känner, ja allt mina sinnen kan uppfatta..
Allt religon är för mig, är en saga, precis som snövit (fast med större historisk och nutida effekt), och det finns ingen anledning för mig att se det som något annat.

Hoppas du förstår mig, coq, att min världsbild inte är ett val. Det är min värld.

Jag var, som alla i min omgivning, omgiven är religon som liten. Men jag var även omgiven av andra sagor. Och jag trodde på flera av dom, men i takt med att jag växte upp lärde jag mig allt det som pekade emot dessa sagor, förändrade det som innan lät mig tro på dem.

Så kortfattad, det som gjorde mig ateism var bättre vetande. Inget val, men jag kan inte bättre precisera vad i livet som ledde mig till det jag är.
Senast redigerad av Reoshi 2008-07-21 kl. 20:26.
Citera
2008-07-21, 22:46
Medlem
prezets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.

Enkelt.
Man ställer två hypoteser emot varandra:
1. Det finns något gudaktigt som beskrivs i bibeln.
2. Det finns inte något gudaktigt som beskrivs i bibeln.

Sedan lyfter man blicken och betraktar världen och verkligheten.
Hypotes 2 står för sig själv.
Hypotes 1 måste stöttas med en hel dröser andra hypoteser,tolkningar och antaganden för att inte falla platt.
Så enkelt ere...
Citera
2008-07-22, 04:57
Bannlyst
Jag var ateist för att det svenska skolväsendet med sin ateistpropaganda gjorde mig till det, det hade inget med några val att göra utan ren och skär indoktrination av onda skrupellösa människor speciellt inom det svenska skolväsendet men även inom massmedia.
Att jag blivit kristen har med mitt medvetna val att göra.
Så nej tack till den blinda tron anit-teismen, hycklarnas egna religion.

The Rise of Darwinism and its implications for society
http://nwcreation.net/media/the_rise_of_darwinism_high.wmv

Jag noterar även att tråden är full med indokrinerade ateister, stackars satar, så bortfintade att det inte ens är att betrakta som lyteskomik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in