2008-07-15, 08:27
Medlem
JohanYeahs avatar
jaja, jag har redan sett att han står o är lagom ironisk, en rolig sak är den här:
Varför motarbeta kristendomen så hårt? om den nu ändå är så falsk? den har väl aldrig gjort han nått direkt ont? Men det är så betydelselös för honom att han måste ägna hela sitt liv åt att bevisahur betydelselös den är...intressant!
Citera
2008-07-15, 08:44
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
jaja, jag har redan sett att han står o är lagom ironisk

Lika ironisk som du är hjärntvättad och ignorant?

Nej, jag ska vara snäll.

En gammal klassiker är: "Risken med humor är att folk kan tro att man skämtar."

Om du skulle ta och se det där klippet och försöka fatta vad han snackar om?
Citera
2008-07-15, 08:55
Medlem
JohanYeahs avatar
kan inte se klippet nu på jobbet...gör det ikväll, fortfarande intressant hur han ägnar sitt liv åt att bevisa något som enligt han sjäölv är värdelöst, snacka om totalt bortkastad liv.
Han kämpar stenhårt för sin religion: att ingen religion finns.
Härlig kamp. synd för han själv, jag tycker lite synd om honom. men jag ska se klippet senare! kan göra det på lunchen kanske.
Citera
2008-07-15, 09:02
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
kan inte se klippet nu på jobbet...gör det ikväll, fortfarande intressant hur han ägnar sitt liv åt att bevisa något som enligt han sjäölv är värdelöst, snacka om totalt bortkastad liv.
Han kämpar stenhårt för sin religion: att ingen religion finns.
Härlig kamp. synd för han själv, jag tycker lite synd om honom. men jag ska se klippet senare! kan göra det på lunchen kanske.

Jag tror du har missuppfattat.

Om du dessutom har tid att se flera av hans monologer så klarnar det kanske ytterligare vad hela hans budskap handlar om. Om inte annat så är det en god stunds underhållning...
Citera
2008-07-15, 09:12
Medlem
JohanYeahs avatar
vad har jag missuppfattat?
Det är väll inte bara jag som ser att han kämpar rätt hårt för att bevisa att det inte finns nån gud elelr att religion är fejk? eller?
Jag kan kolla upp mycket om han! men jag kan ta hans klipp idag på lunchen, eventuellt, annars ikväll/natt.
Citera
2008-07-15, 10:13
Medlem
MrNoOnes avatar
Topic ställer frågan varför vi ateister "valt" denna "väg".
Rent naturligt så finns det inga religioner och människan kan således inte "välja" att inte tro. De som "tror" har dock gjort ett aktivt val, topic är därför felaktigt ställd.

En lika relevant fråga skulle kunna vara:
Varför har ni valt att behålla er naturliga hårfärg och inte färgat det lila?

Men, jag svarar i alla fall....
Jag har aldrig blivit påtvingad någon religion som barn och har således inte något behov av att tro. Jag känner inget tvång att försöka förstå varför jag är här och söker ingen tröst för frågor jag inte kan svaret på. Således vägrar jag skriva under på historier som är så sanslöst tunna och overkliga att om de skrivits idag, ALDRIG skulle få några anhängare. Jag är övertygad om att det INTE kommer att ”skapas” nya religioner med samma stomme som dagens. Vi (mänskligheten) är idag så pass upplysta och trygga med vår plats i universum att vi inte behöver ”skapa” nya sanningar för att förklara det vi inte förstår.

Dagens religioner överlever på att de ärvs ner via föräldrarna. Det är väldigt få personer som inte växt upp med religiöst inflytande som tyr sig till en som vuxen. Människor som upplever traumatiska händelser kan i sin desperation söka tröst och ty sig till religioner då den mänskliga närheten inte räcker till. Det är ju inte ovanligt att personer som haft en nära döden upplevelse, levt på gränsen med droger och våld, samt haft någon behörig som ryckts från dem, söker en tröst inombords via religionens fabler och sagovärld.

Andra nyttjar just droger för att förvränga verkligheten till en vardag de kan acceptera att leva i.

Så min fråga till dig, hur kan det komma sig att just DU tror? Vad är det DU försöker trösta dig med genom att tro?
Citera
2008-07-15, 10:38
Medlem
JohanYeahs avatar
Först o främst vill jag bara tillägga att det är väldigt många som blir troende utan att bli uppväxta med det!

Samt att det finns många fler som tror på en gud/gudar än ni ateister/icke troende ens är nära i antal.
det märks inte så mycket i sverige då det helt kalrt är övertag av icke-troende i antal här.

Varför jag tror?
Eftersom ni inte kommer tro på några berättelser om helanden och liknande så ska jag lämna dem. Sen har vi det här med att man alltid är trygg. Det finns inget som kan kallas problem, gud finns alltid där o kan lösa allt. kan ni tänka er att det är rätt skönt att tänka så, o sen även om man vill tro eller inte så är den kristna gemenskapen rätt underbar!(fast det finns andra bra gemenskaper också, men den kristna är en av de bra)

Det är väldigt svårt att förklara varför man tror för en icketroende, för er kommer det mest låta som att jag försöker fly bort från att vi alla en gång komemr dö o att vi alla bara är meningslösa atomklumpar egentligen.
Och det är sant att det är en hemsk tanke att det skulle vara så, men jag tror stenhårt på min gud. har ni nån mer specifik fråga?
jag har svårt att fina bra formuleringar på varför jag tror.

*Tryggheten
*hoppet
*glädjen
*fylld tomhet i mitt inre
*mening med sitt liv
*Mirakler(som ni ändå inte tror på) o andra guds närvaro upplevelser.
Citera
2008-07-15, 12:34
Medlem
ettiss avatar
"*Tryggheten
*hoppet
*glädjen
*mening med sitt liv"

Kan man få som ateist också utan att dra in religion.
Citera
2008-07-15, 12:49
Medlem
Hade religioner uppfunnits idag hade de varit lika marginaliserade som satanism och astrologi. De flesta religioner lever bara på traditioner och historia. Om kristendomen och Islam hade börjat på ruta noll för 50 år sedan som typ Scientologerna så hade vi bara skrattat åt tokigheterna.
Citera
2008-07-15, 13:02
Medlem
NumeroUnos avatar
Ateist är jag eftersom jag är en rationell tänkande människa som lämnade magiskt tänkande när jag blev vuxen. Varför skulle jag inte vara ateist?
Citera
2008-07-15, 13:17
Medlem
Resistansen.s avatar
Jag ser det inte som ett val, jag ser det som en självklarhet. Jag tror att guds existens är en omöjlighet därför finns inget annat val för mig.
Citera
2008-07-15, 14:12
Medlem
cammos avatar
Citat:
*Tryggheten
*hoppet
*glädjen
*mening med sitt liv
*Mirakler(som ni ändå inte tror på) o andra guds närvaro upplevelser.

Du kanske borde testa terapi istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in