2008-07-14, 16:03
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipadkniv
Nej, antingen är man teist eller ateist. Man kan knappast tro på något man inte ens känner till. Så vi föds ateister vad det nu skulle ha för betydelse.

Man kan vara agnostiker också.

Själv är jag ateist. Det är inget jag valt att bli - jag har varit det så länge jag kommer ihåg.
Senast redigerad av flipster 2008-07-14 kl. 16:05.
Citera
2008-07-15, 01:02
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Man kan vara agnostiker också.
Ja, men oavsett om man är gnostiker eller agnostiker är man ateist eller teist – det är ortogonala frågeställningar.
Citera
2008-07-15, 01:39
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det senare. Var väldigt ateistiskt lagd redan innan tonåren, blev förbannad över besök i kyrkan etc. Runt tjugo-årsåldern försökte jag verkligen se på religion med öppna och fördomsfria ögon. Läste böcker om religion , frågade kristna frågor och gav Jesus en jävligt fair chans. Jesus visade sig inte och ju mer jag läste och pratade om religion ju dummare verkade det.
Alla ateister som skriver typ att de inte har gjort ett val är lite löjliga. Vi lever i en religiös värld och vi bombarderas av religion från alla möjliga håll. Klart att man som ateist har tagit ställning. Lite som att en nykterist i sprit-sverige påstår att han inte har gjort ett val när han inte började dricka liksom.

Kan säga att det tar inte mycket för att se hur ologiskt och dumt religion är. I allafall för intelligenta och kritiskt tänkande varelser som människan.
Citera
2008-07-15, 01:41
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.

Tja, det kändes väl mest logiskt. Jag är tyvärr en sån där tråkig rationell människa.
Citera
2008-07-15, 01:59
Medlem
Tror jag det var i årskurs ett eller två, dvs jag var 7-8år. Vår fröken läste ur bibeln om David och Goliath och jag minns någon saga on någon som fick sitt öra avskuret, vilket var en rätt otäck tankebild som förföljde mig ett tag. Såg på Vetenskapens Värld om Astronomi och tänkte en hel del på rymden, big bang och annat. Såg även En Cellsam Resa som gick på tv. Allt verkade ha en förklaring och jag började känna att allt stämde så bra. Däremot Bibeln framstod som en löjlig saga och Noaks Ark etc rent av löjleväckande. Jag trivdes med vetenskapen, att allt gick att förklara logiskt, om jag inte förstod något nu kunde jag lära mig det i framtiden om jag ville. Om vetenskapen inte visste något så skulle den troligtvis ta reda på det. Var en väldig trygghet. Funderade mycket på oändligheten till jag blev bekväm med mina världsbild. Ungefär vid 9årsåldern skulle jag gissa jag hade ungefär den världsbild om hur universum funkar som jag har nu.

Ordet ateist och dess innebörd dröjde nog till jag var 16år innan jag förstod. Jag började bli intresserad av att jämföra olika samhällen, människor, livsåskådningar.

Var nog gymnasiekursen i religion som där man verkligen började känna avsky för religionerna. Alla de religiösa texterna verkade så sjukt löjliga och det var irriterande att jag var tvungen att lära mig att förstå och respektera dem när det var så uppenbart att de hade fel.

Jag läste bibeln först som 20åring i ett hotelrum. Tyckte början var så sjukt dåligt skriven så jag roade mig med att stryka under felaktiga meningar, skriva förklaringar som motbevisade det som stod och markera alla perversa stycken(sådana finns det gott om, förstår inte hur en frisk människa kan läsa bibeln och inte reagera på allt kränkande sexuellt innehåll). Detta för att nästa som fick läsa boken skulle få ett gott skratt. Blev en hel del text, ungefär som när man fick sin första tekniska rapport rättad. Och mycket fel finns det, Paulus hade inte fått godkänt för sitt alster, inte ens på komvux.
Citera
2008-07-15, 01:59
Bannlyst
För att jag inte är dum i huvudet.
Citera
2008-07-15, 05:39
Medlem
gryps avatar
När jag var liten tror jag att jag kunde kalla mig kristen. Efter ett tag så slutade man totalt att tänka på det, hörde lite om religion hit och dit men då brydde jag mig aldrig om det. Jag har en kompis som började med droger och satte sig fast rätt hårt i det. Han har alltid varit otroligt tjurskallig och lyckades sluta men efter 3 veckors abstinens var han så förstörd att han klättrade upp på ett berg, grät och började be. Eftersom man har rätt stor chans att åka på psykoser när man slutar med droger så fick svar på tal. Han träffade alltså gud då.
Nej, jag tror absolut att det var en psykos. Jag tror även att om han suttit och skrikit efter en 25 tons tapir hade han sett en sån.

Efter psykosen så var det självklart att han började tro och en grej han glömde när han läste bibeln för första gången var hans kritiska tänkande.
Jag surrade rätt mycket om religion med han efter det och då tyckte jag det bara var intressant.
Efter det så läste jag faktiskt bibeln men den var helt enkelt aldeles för ologisk för att vara verklighet. En ateist förnekar inte. En ateist tror helt enkelt inte precis som du inte tror att det finns 25 tons tapirer uppe på ett berg i Örnsköldsvik än fast någon säger det. Än fast det stog skrivet i en bok så skulle du nog fortfarande inte tro på det pga av samma anledning. Rakt av ologiskt.
Ingen kan ju med 100% säkerhet säga att det inte finns någon gud men finns kristendomens gud? inte en chans. Det är enda religionen jag kan och med lite kritiskt tänkande så försvann den rätt fort genom att bara läsa bibeln.
Citera
2008-07-15, 07:56
Medlem
Prometeuss avatar
Tja, det var väl nån gång i lågstadiet jag först började bli intelligent nog att inse att det var en sagoberättelse som de andra.
Ateister väljer inte sin tro/brist på tro godtyckligt, vi kräver av oss själva att följa vårt förnuft.
Citera
2008-07-15, 07:56
Medlem
JohanYeahs avatar
Gryp...
Vad är det du hittat som är så ologiskt i bibeln, o vilka delar läste du??
Vad gör den så osannolik?

Själv tror jag inte han hade några syner och så, men jag inser att vi kommer inte komma nånstans i en diskussion om hur han verkligen mötte gud är eller ett psykfall. det ser man ju mest på om han lever ett bättre liv nu än innan.
Citera
2008-07-15, 08:02
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
Vad är det du hittat som är så ologiskt i bibeln, o vilka delar läste du??
Vad gör den så osannolik?

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

De här tio minuterna sammanfattar det hela!
Citera
2008-07-15, 08:05
Medlem
JohanYeahs avatar
sitter på jobbet o kan inte se youtube filmer med ljud.
Kan se den nån gång ikväll, vill nån ha en härlig diskussion under dagen så känn er välkomna att citera honom o ge exempel.

Om han pratar i 10 min lär han ju ha hittat bra många brister, så varför inte börja med en av dem?
Citera
2008-07-15, 08:19
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
Om han pratar i 10 min lär han ju ha hittat bra många brister, så varför inte börja med en av dem?

Klippet bör upplevas, så antingen får du smyga med ljudet eller vänta tills du kommer hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in