2008-07-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cnasius

Disclaimer! Så länge en religion inte skadar andra människor så whatever, folk får väl tro på vad de vill!

Tyvärr så platsar inte kristendomen som helhet in i det kravet! Väldigt få religioner gör det, vilket bara är ännu en anledning till att hålla sig så långt borta från dem som möjligt.
Citera
2008-07-21, 13:16
Medlem
JohanYeahs avatar
på vilket sätt skadar kristendomen andra?
hela kristendomen går ut på att man ska vara så snäll man kan mot andra...

O jag blir inte lessen om man får svar på de tidigare inlägget...
Citera
2008-07-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah

idag? Jaaa bla känner sig kvinnor tvingade till att behålla oönskade barn, preventivmedel är fortfarande ajabaja i många kristna länder vilket leder till fler sjukdomar och ännu fler oönskade barn. Folk som är homosexuella och kristna känner sig dåliga och döms ut som "konstiga" eller "sjuka". Varför skapade gud homosexuella om det nu är fel? Han är god och rättvis var det ju?

Det är väl några axplock av vad kristendomen gör mot folk nu. Genom tiderna har vi ju folkmord som den tydligast lysande stjärnan. Men det har de flesta större religionerna så där ska man inte peka ut kristendomen som ensam skyldig.

Men tolka detta inte som att jag inte tycker kristendomen har bra drag också! Men dessa drag ser jag inte som unika för kristendomen. Att vara en schysst människa är inget som kristendomen uppfunnit utan det är ganska allmängilltigt. Jag är inte kristen men inte fan är jag en dålig människa för det, jag ser dock inte hur jag skulle kunna bli bättre människa genom att tro på gud.

Vilket inlägg är det jag missat att svara på?
Citera
2008-07-21, 13:57
Medlem
cnasiuss avatar
Citat:

Man kan alltid hitta nåt, t.ex. så ska man förtrycka bögar enligt kristendomen, och gud har ju straffat oskyldiga hit å dit i bibeln (dödat varje förstfödd t.ex.)
Citera
2008-07-21, 14:32
Medlem
JohanYeahs avatar
att vara bra människa är allmängiltigt, men att typ förtrycka homosexuella, det är nått som enbart de kristna gör? eller?

Och det står i bibeln att man itne är skapat att vara man och man, utan man och kvinna! så sant så...jag vet inte om det kanske bara är jag som ser det tförnuftiga i det resonemanget, jag ser iaf hur en man o en kvinna verkar passa bättre än man o man.

Men man ska fortfarande vara lika glad o trevlig mot homosexuella som mot alla andra!
att låta folk själva bestämma om dom ska ha barn eller inte är inget bibeln talar emot.

jag accepterar att ni säger att många kristna gör fel och skadar folk på diverse olika sätt. men jag vägrar acceptera att det är kristendomen fel!
Den talar för att vara god och snäll mot andra i alla lägen.
Sen gör helt enkelt inte alla det...men det är deras eget fel!

Det är som att en vegetarian äter kött...typ.
Citera
2008-07-21, 14:43
Medlem
cnasiuss avatar
Citat:
att vara bra människa är allmängiltigt, men att typ förtrycka homosexuella, det är nått som enbart de kristna gör? eller?

Och det står i bibeln att man itne är skapat att vara man och man, utan man och kvinna! så sant så...jag vet inte om det kanske bara är jag som ser det tförnuftiga i det resonemanget, jag ser iaf hur en man o en kvinna verkar passa bättre än man o man.

Men man ska fortfarande vara lika glad o trevlig mot homosexuella som mot alla andra!
att låta folk själva bestämma om dom ska ha barn eller inte är inget bibeln talar emot.

jag accepterar att ni säger att många kristna gör fel och skadar folk på diverse olika sätt. men jag vägrar acceptera att det är kristendomen fel!

Det är som att en vegetarian äter kött...typ.

Knappast, hurså?

Punkterna jag tog upp var bara exempel på hur man oavsätt religion kan hitta saker som är dåliga och fel, det finns oerhört mycket mer som jag anser är fel i kristendomen.

Trots detta är jag alltså döpt kristen mot min vilja när jag föddes, det är ju helt sjukt egentligen att man ska bestämma ett barns religion utan att de själva får välja

Och något jag finner störande är alla de som väljer de som de tycker passar bäst att följa i bibeln. Väldigt många kristna har valt att följa reglerna i bibeln såsom anti-homosexualitet till 100%, men när de kommer till regler som att man aldrig får vara nära en tjej med mens eller att det är tillåtet att sälja sin dotter till slaveri, då väljer man bort det. Hur kan man, om man verkligen tror på att bibeln ÄR guds ord, sätta sig å bestämma att nej, där har du fel gud ja ska visst inte stödja slaveri som du tycker... Jag förstår verkligen inte
Citera
2008-07-21, 14:49
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Fast det är ett idiotiskt råd att vara "god och snäll" mot andra i alla lägen.

Speciellt på det extremt självuppoffrande sättet som föreskrivs av Jesus i NT.

Det finns faktiskt knappt något vettigt råd som Jesus gav, att bibeln skulle vara en god visdomskälla och ett bra etiskt rätttesnöre är ett av vår tids största missförstånd.
Senast redigerad av Varangian 2008-07-21 kl. 14:53.
Citera
2008-07-21, 14:53
Medlem
JohanYeahs avatar
Citat:
Knappast, hurså?

Punkterna jag tog upp var bara exempel på hur man oavsätt religion kan hitta saker som är dåliga och fel, det finns oerhört mycket mer som jag anser är fel i kristendomen.

ok, lät som att du tyckte att vara snäll är nått allmänt o vara hatisk är nått de kristna hittat på, för du tog upp som ett utmärkande för dem.

Citat:
Trots detta är jag alltså döpt kristen mot min vilja när jag föddes, det är ju helt sjukt egentligen att man ska bestämma ett barns religion utan att de själva får välja

Det är därför jag är med i en baptistkyrka, där döps bara folk som själva väljer att det är det dom vill...vi är emot barndop. barndop har inget stöd i bibeln.

Citat:
Och något jag finner störande är alla de som väljer de som de tycker passar bäst att följa i bibeln. Väldigt många kristna har valt att följa reglerna i bibeln såsom anti-homosexualitet till 100%, men när de kommer till regler som att man aldrig får vara nära en tjej med mens eller att det är tillåtet att sälja sin dotter till slaveri, då väljer man bort det. Hur kan man, om man verkligen tror på att bibeln ÄR guds ord, sätta sig å bestämma att nej, där har du fel gud ja ska visst inte stödja slaveri som du tycker... Jag förstår verkligen inte

1. det är tragiskt, jag håller med dej
2. man får vara nära sin tjej när hon har mens...
3. det är tillåtet, betyder det att man måste det? det är väll rätt självklart att i dagens samhälle vill man inte sälja sin dotter som slav. och grattis, du måste inte sälja henne heller.(samt att jag aldrig läst att man får sälja henne som slav).
4. sätter man sig o säger "nej där har du fel gud" så kan man lika gärna skippa att tro!
Citera
2008-07-21, 15:05
Medlem
cnasiuss avatar
Citat:
1. det är tragiskt, jag håller med dej
2. man får vara nära sin tjej när hon har mens...
3. det är tillåtet, betyder det att man måste det? det är väll rätt självklart att i dagens samhälle vill man inte sälja sin dotter som slav. och grattis, du måste inte sälja henne heller.(samt att jag aldrig läst att man får sälja henne som slav).
4. sätter man sig o säger "nej där har du fel gud" så kan man lika gärna skippa att tro!

Håller med fyran exakt, det var det jag ville komma fram till Alldeles för många människor tror på kristendomen och liknande utan att ens ifrågasätta den. Obekväma frågor som varför gud straffar oskyldiga osv brukar oftast besvaras med konstiga rationaliseringar

Som sagt, en religion där ingen förtrycks eller dylikt är en bra religion. Kristendomen är INTE en bra religion, men kanske kan nånting som liknar kristendomen fast utan en del nyckelelement från bibeln bli en bra religion
Senast redigerad av cnasius 2008-07-21 kl. 15:08.
Citera
2008-07-21, 15:11
Medlem
JohanYeahs avatar
Vilka förtrycks av kristendomen?(OBS! kristendomen, inte kristna som gör fel)

Vilka är nyckelargumenten i bibeln som är så fel?

Jag svarar gärna på alla frågor. o jag försöker hålla mig så mycket till bibeln jag kan! sen kan alla göra misstag, och jag kan ha missat saker som står, den är trotts allt väldigt innehållsrik!
Men jag vet mycket, det jag kanske itne kan är detaljer om allt, men det är ytterst få som kan allt som står i bibeln.
Men med sitt eget förnuft kan manalltid klura vad den talar om.

Sen är jag ingen utbildad teolog, jag en vanlig studerande människa som itne avslutat gymnasiet än. men jag svarar gärna på det jag kan svara på! ananrs erkänner jag att jag inte vet svaret!
Senast redigerad av JohanYeah 2008-07-21 kl. 15:14.
Citera
2008-07-21, 15:17
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Om vi nu enbart utgår från de fyra evangelierna och Paulus brev blir det:

* kritiskt tänkande människor som inte är troende
* icke-kristna religiösa människor
* kvinnor
* homosexuella
* människor som uppskattar sex
* människor som inte är extrema maschokister

För att nämna några grupper.

Samt enligt Paulus en hel del fler...

EDIT: Oops, var nära att glömma judar. Paulus speciella hatobjekt.
Citera
2008-07-21, 15:26
Medlem
cnasiuss avatar
Citat:

Exodus 35:2 Gud kräver att alla som arbetar på sabbathen ska avlivas

Leviticus 20:13 Gud kräver att alla homosexuella personer ska avlivas

Deuteronomy 22:13-21 Gud kräver att alla kvinnor som inte är oskuld när de gifter sig ska avlivas

Okänt kapitel: Alla olydiga barn ska stenas till döds

Exodus 21:7 Det är okej att sälja sin dotter till slaveri

Okänt kapitel: En man får inte vara i närheten av en kvinna med mens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in