2008-07-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
sma
det är inte gud som straffar oss...
såhär enkelt är det:
Tro o kom till himmelen(trotts äpplen o ormar), gud har öppnat en väg till himmelen för oss ändå(verkar det ont eller gott?)

Sen är det bara upp till dig om du vill komma dit eller inte...
Himmel eller helvete. vad passar bäst...
det är itne gud som stänger dig ute, det är du som vägrar gå in.

Inte gud som straffar oss? Trodde han var allsmäktig och skaparen av allt. alltså skaparen utav satan och synden. Näää just det, gud är bara allsmäktig när det passar.

Varför måste jag blint tro för att komma till himmlen? Måste man vara guds slav för att få ta del utav hans sk kärlek? Dessutom vågar jag inte chansa då risken är i princip oändligt stor att jag råkar tillbe fel gud. Finns ju, som du kanske vet men struntar i då det är jobbigt, en jävla massa olika gudar att välja på. Ingen har heller något övertygande bevis för att just den guden är den rätte.

Så jag väljer att leva nu på jorden. Sen om det finns en himmel eller ett helvete får jag se när jag dör. Då har jag iallafall levt fri och inte på knä inför någon dåre i skyn.
Citera
2008-07-21, 10:38
Medlem
Mindtrecks avatar
Kom i kontakt med religion väldigt sent då mina föräldrar tyckte det var bäst att jag upptäckte det själv. Tror det var i lågstadiet jag verkligen greppade vad religion var men hade svårt att se det som något annat än sagor.

Skolan hade så bra förklaringar på hur saker och ting fungerade (vetenskapligt) och jag vart fascinerad av det istället. Samtidigt som religionen hade så löjliga svar på samma frågor. Jag kände mig förolämpad när jag frågade prästen hur jorden uppstod för jag trodde uppriktigt sagt att han ljög för mig
Citera
2008-07-21, 10:43
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Men visa mig en religion där den högste Guden föds som människa och blir hånad,,torterad och senare långsamt mördad av andra människor? Och iom detta frälser världen från ondskan och synden om man väljer att tro på det.

Finns flera mytologiska fall där gudar har varit döda en tid för att sedan återuppstå och då ge olika godsaker till människan.

Dock är sammansättning av olika element unikt i varje religion, men de delar ofta samma beståndsdelar.

Vidare var det väl inte gud själv som ansågs dö på korset, utan "guds son".
Jmf med andra fall dår den högste gudens son blir dödad och sedan återuppstår för att bekämpa ondska, ge möjlighet till evigt liv till människan (då han som återuppväckt känner dödens mysterier), ger nytt liv till naturen etc.

Vidare fungerar även denne gud som en slags medlare mellan den avlägsne himmelsguden (som är svår att nå med böner) och människorna.

Inga orginella idéer, dock är som sagt sammansättning för varje specifik relgion unik.
Citera
2008-07-21, 10:44
Medlem
JohanYeahs avatar
Citat:
Inte gud som straffar oss? Trodde han var allsmäktig och skaparen av allt. alltså skaparen utav satan och synden. Näää just det, gud är bara allsmäktig när det passar.
Yes, han är skaparen av satan, men även satan hade en egen fri vilja(precis som du ojag då gud vill att vi själva ska välja att leva med o älska gud, det är inga robotar han vill ha. han vill ha kärleksfulla människor.

Satan var en ängel(precis som oss har dessa en fri vilja) och ja, han(precis som du) valde helt enkelt att gå emot gud.

Citat:
Varför måste jag blint tro för att komma till himmlen? Måste man vara guds slav för att få ta del utav hans sk kärlek? Dessutom vågar jag inte chansa då risken är i princip oändligt stor att jag råkar tillbe fel gud. Finns ju, som du kanske vet men struntar i då det är jobbigt, en jävla massa olika gudar att välja på. Ingen har heller något övertygande bevis för att just den guden är den rätte.
Det är inte värt risken att välja en religion för att den kan vara fel o du inte kommer in i himmelen iaf?
så du väljer bort alla religioner, vilket gör att du garanterat missar det hela i alla fall?
jaja, ditt val...

Och ja, du måste väll mer eller mindre vara guds slav, gud är ju så jobbig att vara slav åt...du måste tro på att han finns. hårt krav.

Citat:
Så jag väljer att leva nu på jorden. Sen om det finns en himmel eller ett helvete får jag se när jag dör. Då har jag iallafall levt fri och inte på knä inför någon dåre i skyn.

vad är de som gör att du blir mindre fri genom att tro?
tänk dig att gud faktiskt finns.
det du får är en biljett in i himmelen(slipper helvetet)
alltid nån som finns med o kan lösa alla problem du någonsin kan stöta på(sjukdommar, sorg, skräck, ekonomiskak riser, vad som hellst)
Citera
2008-07-21, 10:47
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Inga orginella idéer, dock är som sagt sammansättning för varje specifik relgion unik.
Japp och därför är kristendomem unik.. Sluta tramsa dig nu. Du svarar ju på det själv här inser du va?
Citera
2008-07-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
Yes, han är skaparen av satan, men även satan hade en egen fri vilja(precis som du ojag då gud vill att vi själva ska välja att leva med o älska gud, det är inga robotar han vill ha. han vill ha kärleksfulla människor.

Satan var en ängel(precis som oss har dessa en fri vilja) och ja, han(precis som du) valde helt enkelt att gå emot gud.

ja läser man biblen förstår man varför folk och fä väljer att gå emot gud.

Citat:
Det är inte värt risken att välja en religion för att den kan vara fel o du inte kommer in i himmelen iaf?
så du väljer bort alla religioner, vilket gör att du garanterat missar det hela i alla fall?
jaja, ditt val...
Nja. Mer så att man kan vänta tills det blir klart vilken gud som är den rätte (om det nu finns någon) innan man gör sitt val. Allt man hört om gud tyder ju på att han inte är direkt schysst när det gäller dyrkan utav andra gudar än den rätte...
Citat:
Och ja, du måste väll mer eller mindre vara guds slav, gud är ju så jobbig att vara slav åt...du måste tro på att han finns. hårt krav.
Tro på, leva som han vill, tolka hans luddiga regler exakt rätt för annars blir man straffad, undertrycka de funktioner som gud skapat i oss. En massa blir det.

Citat:
vad är de som gör att du blir mindre fri genom att tro?
tänk dig att gud faktiskt finns.
det du får är en biljett in i himmelen(slipper helvetet)
alltid nån som finns med o kan lösa alla problem du någonsin kan stöta på(sjukdommar, sorg, skräck, ekonomiskak riser, vad som hellst)
Det är uppenbarligen inte så enkelt. Eller menar du att om jag bara tror på gud så kan jag göra vad som helst och ändå ha en plast i himmelen? Nääää just de, man måste leva exakt som gud vill också. Dessutom har jag klarat att lösa alla problem jag stött på hitills utan gud. Dessutom undrar jag hur gud kan lösa följande tankeproblem: Jag är skyldig någon 50000kr. Räcker det då med att jag ligger i mig säng och ber tills 50000kr trillar in på mitt konto? Avsändare gud? Näää just de, jag måste visst själv jobba ihop dessa pengar men sen så finns det dem (kristna) som istället för att känna sig nöjda med sig själva när de löst ett problem ger all credd till barnmördaren i skyn.

Tack men nej tack. Inget för mig.
Citera
2008-07-21, 11:13
Medlem
JohanYeahs avatar
Citat:
ja läser man biblen förstår man varför folk och fä väljer att gå emot gud.
då har du inte läst på ordentligt
Men du får väll tycka att gud är helt hemsk som öppnar sin dörr för alla som vill, bara att han inte tvingar in alla som inte vill...

Citat:
Nja. Mer så att man kan vänta tills det blir klart vilken gud som är den rätte (om det nu finns någon) innan man gör sitt val. Allt man hört om gud tyder ju på att han inte är direkt schysst när det gäller dyrkan utav andra gudar än den rätte...

När blir det klart då?
när du dött o det redan är försent?
Det är lite som att vänta med att hejja på ett lag i en match tills man sett vem som vann....o då är det försent!
Och är det så konstigt att du itne får dyrka andra gudar?
det är som att du har en fru o hon inte vill att du ligger med alla andra du ser...

Citat:
Tro på, leva som han vill, tolka hans luddiga regler exakt rätt för annars blir man straffad, undertrycka de funktioner som gud skapat i oss. En massa blir det.
Du blri itne ett dugg straffad, vad är det för regler du tror finns egentligen?
I bibeln står det massa livstips! en handbok för livet helt enkelt.
tillåt mig att citera bibeln:
Allt är tillåtet för dig, men allt är inte nyttigt för dig
Förbjudande o bindande hemska regler?

Citat:
Det är uppenbarligen inte så enkelt. Eller menar du att om jag bara tror på gud så kan jag göra vad som helst och ändå ha en plast i himmelen?
det är precis vad jag menar...oväntat?

Citat:
Jag är skyldig någon 50000kr. Räcker det då med att jag ligger i mig säng och ber tills 50000kr trillar in på mitt konto? Avsändare gud?
ungefär så ja...
Citera
2008-07-21, 11:15
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Jag är skyldig någon 50000kr. Räcker det då med att jag ligger i mig säng och ber tills 50000kr trillar in på mitt konto? Avsändare gud? Näää just de, jag måste visst själv jobba ihop dessa pengar men sen så finns det dem (kristna) som istället för att känna sig nöjda med sig själva när de löst ett problem ger all credd till barnmördaren i skyn.

Tack men nej tack. Inget för mig.
Du kan ju börja med att ställa dig frågan om du tror att Gud kan fixa 50 000 till dig. Om du har en sådan tro på Gud då kommer du inte ens be om den typen av giriga böner.

Men då kanske du först måste etablera en tro på Gud och lära känna Gud. Och när du lärt känna gud du inser du att Gud inte är en önske maskin där man önskar sig prylar. Relationen mellan dig och gud är personlig kärlek hjärta till hjärta. En far och son relation.

Jag ger inte min son leksaker varje gång han ber mig om det. Även om jag har har råd gör jag inte det. Varför? Jo därför det är inte bra för honom att få saker jämt. Det gör honom bortskämd och girig.
Citera
2008-07-21, 11:25
Medlem
JohanYeahs avatar
MEN!
om du verkligen behöver 50 000...är det en annan sak, du får inte en ferrari för att du vill...skillnad på att vilja ha och behöva!
Citera
2008-07-21, 11:43
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Japp och därför är kristendomem unik.. Sluta tramsa dig nu. Du svarar ju på det själv här inser du va?

Ja, klart den är unik. Precis som alla religioner är unika.

Min poäng är att den dock är synkretisk. Dvs bygger på lånat idématerial.
Citera
2008-07-21, 11:52
Medlem
Citat:
Du kan ju börja med att ställa dig frågan om du tror att Gud kan fixa 50 000 till dig. Om du har en sådan tro på Gud då kommer du inte ens be om den typen av giriga böner.

Men då kanske du först måste etablera en tro på Gud och lära känna Gud. Och när du lärt känna gud du inser du att Gud inte är en önske maskin där man önskar sig prylar. Relationen mellan dig och gud är personlig kärlek hjärta till hjärta. En far och son relation.

Jag ger inte min son leksaker varje gång han ber mig om det. Även om jag har har råd gör jag inte det. Varför? Jo därför det är inte bra för honom att få saker jämt. Det gör honom bortskämd och girig.

Det var inte jag som påstod att Gud hjälper en vid ekonomiska kriser eller att gud kan lösa ALLA problem man har. Jag vet att det är jag själv som måste kämpa för att jag själv ska må bra och när jag mår bra så är det fan jag själv som ska ha credd för det och inte någon gud.

Jag har något som heter självförtroende. Testa det någon gång. Det är rätt spännande.

Sen vill jag påstå att JohanYeah har en gudssyn som skiljer sig från de flesta andra kristnas. Inte många som påstår att det räcker med att tro och inget annat för att få komma till himmelen.
Citera
2008-07-21, 12:01
Medlem
cnasiuss avatar
Om en kristen person ska förklara sin religion för en person från en annan planet

Vem är gud?
Kan jag träffa honom?
Varför behövs han?
Kan du bevisa att han finns?
Varför är bibeln guds ord och inte bara en historia?

Listan kan fortsätta nästan oändligt. Att man är ateist är nästan pinsamt logiskt

Disclaimer! Så länge en religion inte skadar andra människor så whatever, folk får väl tro på vad de vill!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in