Citat:
Inte gud som straffar oss? Trodde han var allsmäktig och skaparen av allt. alltså skaparen utav satan och synden. Näää just det, gud är bara allsmäktig när det passar.
Yes, han är skaparen av satan, men även satan hade en egen fri vilja(precis som du ojag då gud vill att vi själva ska välja att leva med o älska gud, det är inga robotar han vill ha. han vill ha kärleksfulla människor.
Satan var en ängel(precis som oss har dessa en fri vilja) och ja, han(precis som du) valde helt enkelt att gå emot gud.
Citat:
Varför måste jag blint tro för att komma till himmlen? Måste man vara guds slav för att få ta del utav hans sk kärlek? Dessutom vågar jag inte chansa då risken är i princip oändligt stor att jag råkar tillbe fel gud. Finns ju, som du kanske vet men struntar i då det är jobbigt, en jävla massa olika gudar att välja på. Ingen har heller något övertygande bevis för att just den guden är den rätte.
Det är inte värt risken att välja en religion för att den kan vara fel o du inte kommer in i himmelen iaf?
så du väljer bort alla religioner, vilket gör att du garanterat missar det hela i alla fall?
jaja, ditt val...
Och ja, du måste väll mer eller mindre vara guds slav, gud är ju så jobbig att vara slav åt...du måste tro på att han finns. hårt krav.
Citat:
Så jag väljer att leva nu på jorden. Sen om det finns en himmel eller ett helvete får jag se när jag dör. Då har jag iallafall levt fri och inte på knä inför någon dåre i skyn.
vad är de som gör att du blir mindre fri genom att tro?
tänk dig att gud faktiskt finns.
det du får är en biljett in i himmelen(slipper helvetet)
alltid nån som finns med o kan lösa
alla problem du någonsin kan stöta på(sjukdommar, sorg, skräck, ekonomiskak riser, vad som hellst)