2008-07-13, 22:30
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
När vi ändå är inne på varför folk väljer ateismen eller är ateister så kan jag ibland undra hur vissa tänker. Jag känner flera ateister eller åtminstone icke-kristna men de är fortfarande med i Svenska Kyrkan. Jag förstår inte riktigt resonemanget om varför man vill stödja en organisation vars livsåskådning man inte håller med om. Likaså känner jag icke-troende som döpt sitt barn kyrkligt och några par som gift sig kyrkligt utan att vara troende. För mig är det svårt att få det att gå ihop.
Det resonemanget förstår inte jag heller, det var därför jag tidigt valde att gå ur Svenska kyrkan. Den enda orsaken till att jag skulle kunna tänka mig att sponsra ekonomiskt är att det finns väldigt många människor inom kyrkan som jobbar med att hjälpa utsatta människor, trasiga människor och gamla och ensamma människor. Fast det har väl egentligen inte så mycket med religion att göra mer än att de har ett gott hjärta och gör en hel del nytta där våra politiker borde ha sett till att det istället finns samhällsresurser som hjälper till och stöttar.
Citera
2008-07-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Man skulle kunna summera det hela som att man varken är religiös eller ateist till en början.

Nej, antingen är man teist eller ateist. Man kan knappast tro på något man inte ens känner till. Så vi föds ateister vad det nu skulle ha för betydelse.
Citera
2008-07-14, 00:45
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.

Alla är vi ateister jag är bara ateist mot en gud mer än du....så sant som det är sagt hehe....
Citera
2008-07-14, 09:15
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det resonemanget förstår inte jag heller, det var därför jag tidigt valde att gå ur Svenska kyrkan. Den enda orsaken till att jag skulle kunna tänka mig att sponsra ekonomiskt är att det finns väldigt många människor inom kyrkan som jobbar med att hjälpa utsatta människor, trasiga människor och gamla och ensamma människor. Fast det har väl egentligen inte så mycket med religion att göra mer än att de har ett gott hjärta och gör en hel del nytta där våra politiker borde ha sett till att det istället finns samhällsresurser som hjälper till och stöttar.

Ja men då är det väl bättre att stödja en organisation som inte samtidigt vill missionera sin religion?
Citera
2008-07-14, 09:21
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Frågan är nonsensikalisk. Ateist har jag varit hela mitt liv, precis som jag aldrig trott på spöken eller homeopatiska preparats verkan; och jag väljer inte vad jag tror på, utan det avgörs av bevisen – jag kan inte välja att tro att Gud finns eller att himlen är rosa.
Citera
2008-07-14, 09:28
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.

Bara din frågeformulering skrämmer mig.

Jag är ateist för att jag inte tror på att det finns någon "Gud" helt enkelt.
Jag tycker att det är ett löjligt påhitt, som många vänder sig till för att få en slags trygghet - som inte existerar.
Oftast letar de sig till "Gud" när de blivit skadade för livet också. Vafan, om någon gjorde mig handikappad för livet, skulle jag knappast gå och be till den personen varje dag och säga att denne räddat mitt liv.

Mitt val var enkelt:
Gud existerar inte. Jag tror på fakta. Hej, jag är Ateist!
Citera
2008-07-14, 10:14
Medlem
JohanYeahs avatar
Jag förstår dom som inte tror(själv är jag troende, kristen) men dom som aktivt motarbetar kristendomen, vad är vitssen med det hela?
Om dom nu ändå tycker att gud inte finns, varför motarbeta en gud som itne finns så hårt?

Eller är det så att vi kristna verkligen är så fruktansvärda?
Jag vet ju mest hur vi själva ser på mycket, o de flesta kristna satsar ju rätt hårt på att vara goda o kärleksfulla mot andra människor(det är lite det hela bibeln går ut på).

så varför är man så anti?
Citera
2008-07-14, 10:22
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Ja men då är det väl bättre att stödja en organisation som inte samtidigt vill missionera sin religion?
Jo, och det gör jag också, ekonomiskt i alla fall. Jag skrev ju att enda orsaken till att jag skulle kunna stödja kyrkan var deras humanitära arbete i samhället. Nu är jag ju inte med i kyrkan så jag stödjer dem inte.
Citera
2008-07-14, 10:58
Medlem
Citat:

Jag finner inga bevis för en Gud, jag finner inga bevis för att någon av de religioner jag känner till är mer än en produkt av sin tid.

En Gud som tillåter svält, våldtäkter, mord, barnmisshandel osv?

NEJ. Isåfall måste det vara fråga om en fruktansvärt ondskefull Gud.

Gud är bara människans längtan efter evigt liv, att förenas med de som dött, att förklara livet, döden och allt där i mellan-personligen finner jag inga svar i någon religion.
Citera
2008-07-14, 11:01
Medlem
magdalenarts avatar
Citat:
Religion och diverse åsikter är något man får till sig under livets gång och precis som Ulf T säger har en ateist en gång fattat ett beslut att inte tro på någon gud. Man skulle kunna summera det hela som att man varken är religiös eller ateist till en början.

Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Nja. En person som under sin uppväxt aldrig får höra om gud kommer inte spontant bli kristen och sedan välja att bli ateist eller ej. Så bara för man är ateist så behöver man inte ha gjort något val vid något tillfälle i livet. Och jag anser inte att det är ett val ifall man någon gång under livet får höra om "gud" men ändå inte börjar tro. Det är en massa saker man hör om som man helt enkelt struntar i och inte gör man ett aktivt val för del.

Det var värst vad alla fb-ateister är övertygade om att de aldrig valt det ena eller det andra. Det borde, rent logiskt, säga sig själv att har man någonsin hört talas om religion (vilket jag förutsätter att ni som skriver i religionsforumet har ) så har man ställts inför valet att tro eller inte tro... Det kanske inte har känts så eller ens varit medvetet, men valt är det lik förbannat. En ateist har ju oftast valt en tro på vetenskapen/evolutionen/materialismen. Handlar ju inte om att man först blir "spontant kristen" och sen måste välja bort det. Antar att coq utgått från att Medelsvensson blir döpt och konfirmerad av bara farten och det är ju faktiskt vad som hänt många av oss...

SMA: Du väljer ju att strunta i något eller ej...

Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
Jag förstår dom som inte tror(själv är jag troende, kristen) men dom som aktivt motarbetar kristendomen, vad är vitssen med det hela?
Om dom nu ändå tycker att gud inte finns, varför motarbeta en gud som itne finns så hårt?

Jag vet ju mest hur vi själva ser på mycket, o de flesta kristna satsar ju rätt hårt på att vara goda o kärleksfulla mot andra människor(det är lite det hela bibeln går ut på).

De som aktivt motarbetar kristendomen brukar motarbeta själva samfundet, liksom de som motarbetar islam. Man tycker att allt för många gjort allt för mycket skit i religionens namn. Om man läst Bibeln med kritiska ögon tycker man oftast INTE att den går ut på att folk ska vara kärleksfulla! Jag vill tillägga att jag dock inte tycker att det rättfärdigar en kritik av en kristen/muslim/vad det månde vara för individ innan man etablerat vad just den personen står för i sin tro. Som jag påpekat tidigare i forumet: religioner kan tolkas så oerhört olika, därför är det svårt att acceptera att en terrorist och en munk kan ha samma tro!

För att återgå till ämnet så minns jag att jag bad till Gud enstaka gånger när jag var liten och att han för mig var en gubbe med långt skägg som satt i himlen. Konfirmationslektionerna var det som slutgiltigt fick mig att sluta tro på en kristen gud. Jag har sedan dess vidhållit en mycket materialistisk syn på livet. Före mina studier vid Teologiska institutionen var jag ganska inskränkt när det kom till kristna individer, men nu tycker jag det bara är roligt att diskutera olika livssyner.
Citera
2008-07-14, 14:28
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah

Jag motarbetar inte aktivt en gud eftersom jag förnekar dennes existens. Nu kan jag väl inte säga att jag motarbetar samfunden heller men jag är inte sen med att framföra kritik eftersom jag själv ser den kristna synen på livet som något som inte är bra och som jag absolut inte håller med om.
Citera
2008-07-14, 15:18
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Specifik händelse som fått er att skjuta allt som har med religion att göra åt sidan eller är det främst att ni bara vuxit ifrån tanken av guds existens, etc.?

Det senare. Var väldigt ateistiskt lagd redan innan tonåren, blev förbannad över besök i kyrkan etc. Runt tjugo-årsåldern försökte jag verkligen se på religion med öppna och fördomsfria ögon. Läste böcker om religion , frågade kristna frågor och gav Jesus en jävligt fair chans. Jesus visade sig inte och ju mer jag läste och pratade om religion ju dummare verkade det.
Alla ateister som skriver typ att de inte har gjort ett val är lite löjliga. Vi lever i en religiös värld och vi bombarderas av religion från alla möjliga håll. Klart att man som ateist har tagit ställning. Lite som att en nykterist i sprit-sverige påstår att han inte har gjort ett val när han inte började dricka liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in