Citat:
Ursprungligen postat av coq
Specifik händelse som fått er att skjuta allt som har med religion att göra åt sidan eller är det främst att ni bara vuxit ifrån tanken av guds existens, etc.?
Nej. Har helt enkelt inte varit religiös.
Jag ser att en del har invänt mot frågan som onödig, därför att utgångspunkten är att man inte är religiös från början. Det är ju naturligtvis riktigt att man inte är det, utan religion är något man får sig till livs under uppväxten. Sedan kan man ju bestämma sig för olika åsikter. Men att man inte är religiös från början, betyder inte riktigt samma sak som att man skulle vara en ateist från början. Som jag ser begreppet ateist, betyder det att man har åsikten att det inte finns någon gud. Då bör det ju vara ett ställningstagande. Om det har fattats vid ett speciellt ögonblick, eller växt fram under en lång tid, är en annan sak. För mig har den processen pågått i barnåren. Jag hörde ju talas om att det fanns folk som var religiösa, och bad för att få någonting uppfyllt. Klart att ett barn ser vissa möjligheter i detta. Så visst funderade jag över möjligheten att en religion kunde vara sann. Men precis varje tecken på det, lyste faktiskt med sin totala frånvaro. Folk hänvisar till mängder av mirakel som ska ha skett genom någon gud. Trots denna stora mängd påstådda mirakler, har inte ett enda bevisats. Inte ett. Det är naturligtvis inget som bevisar att en gud inte finns. Men man kan ju undra varför en gud som kräver att man ska tro på honom, så totalt vägrar ge sig till känna. Det går naturligtvis att tänka ut nödlösningar i stil med att
"det är tron som är det viktiga" eller
"gud vill bara testa sin tro". Detta är dock fortfarande nödlösningar. Den enklaste förklaringen är faktiskt att ingen gud finns. Därför anser jag att jag kan ha den åsikten, och därmed kalla mig för ateist, trots att jag faktiskt inte vet att jag har rätt. Det är lite som med min bil som står parkerad på en sidogata. Det är i vart fall vad jag tror just nu. Jag tror det därför att det var där jag parkerade bilen sist. Men jag kan ju ha fel. Någon kan ha stulit bilen. Men förmodligen har jag rätt. Sannolikt står bilen där.