2008-07-20, 18:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarförJustJag?
Jo det är verkligen en jättebra story. Jag kan förstå att många faller för den. Desvärre är den påhittad av människor.

Nej, det är den inte. Det finns ganska goda grunder för att en historisk person, vid namn jesus, har levt. Nu var han inte ensam om sitt påstående att han var messias. Under den här tiden fanns det runt om i medelhavsområdet tusentals med människor som gick omkring och sade sig vara guds son. Man skulle kunna säga att jesus förkunnelser låg rätt i tiden, han var inne så att säga, precis som marxismen var det under 1960-talet. För att skilja sig från mängden så måste man utmärka sig. Målsättningen var att bevisa guds giltighet genom att tillämpa sin egen person på verkligheten till sina dagars slut, precis som de buddhistiska munkarna. Problemet för Jesus för sin samtid var dock att han gynnade de som hade minst makt: slavar, sjuka, fattiga, kvinnor, barn. Det är i och för sig sant. Men det förklarar inte det som egentligen är simplare. I Lukas evangeliets företal kan vi läsa ”och efter att grundligt satt mig in i allt ända från början har nu också jag beslutat att i rätt ordning skriva ner det för dig, högt ärade Theofilos, för att du skall förstå att de upp lysningar du fått är tillförlitliga” (Luk. 1.) Lukas hade alltså en rik beskyddare. Theofilos nämns även i Apg. 23:26 och 6:25 men är förövrigt okänd. Men det spelar ingen roll. Lukas har sagt något väsentligt: de kristna förkunnarna under antiken måste ha en rik beskyddare. Det var denne som såg till att det religiösa budskapet omvandlades till gångbar politik. Men Jesus var varken någon politisk strateg eller någon vän av glada dryckesfester. Därför gick det som det gick. Att Jesus var trogen sitt kall beror mycket på hans uppväxt. Det var sed bland judarna att vissa barn skulle uppfostras som halvgudar. Man kallade dem för Nasirer och Jesus, liksom Johannes döparen, var en sådan. Jesus bestämdes redan före sin födelse att vara ett speciellt barn. Då måste man avstå från drycker och allehanda utsvävningar. När då Jesus ur sin verklighetsbakgrund konfronterar sig med romarrikets maktfullkomliga ledare så kan det bara sluta på ett sätt. Med sin naiva vision rider han in i Nasaret och möts av Jubel. Men vi vet hur det gick. Jesus säger sina sista ord vid korset i dödsögonblicket: det är fullbordat. Lysande! Han visste precis vad han gjorde. Offer är nämligen det svages stakaste vapen och är väl beprövad. Irländarna var duktiga på detta, de sprängde pubar och skyllde på polisen för detta. Judarna driver palistinerna så hårt att de blir panikslagna varvid någon spränger sig själv i fullastad buss i sin förtvivlan. Det använder israelerna som ett ytterligare argument var att vara än strängare varvid nya bussar sprängs. Usama bin Laden tvinner på samma offermentalitet, liksom även feministerna gör det. Nyligen kom det ut en avhandling som behandlade temat: först kränkt vinner. Det är detta som jag finner så utmärkande med religion och politik: att det är dåligt pga att vissa är som de är. Moderaterna säger att sverige är i kris och skyller på vänstern och vice versa, feminister på det vita gubbslemmet, sverigedemokraterna på somalierna i Rinkeby och kristna på att så få anammar guds ord.
Senast redigerad av TheLucky 2008-07-20 kl. 18:19.
Citera
2008-07-20, 18:48
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Eh, jaha... Vilket? Att flertalet religioner är präglade av antropomorfism eller att det finns ett flertal religiösa myter där en gudom blivit dödad för att sedan återuppstå till någon fördel för människorna?
I Buddismen,Islam,Judendomen så är det helt uteslutet att Gud intar en mänsklig gestalt och dör för världens frälsning.
Inom Hindusimen kan jag köpa att det förekommer liknande gudomliga antropomorfismer. Fast inte på den sättet som Jesus gör. Det skulle isf vara Brahma eller Vishnu,Shiva som skulle födas i mänsklig gestalt och dö. Men det har så vitt jag förstår inte inträffat i skrifterna.

Ditt argument i
Citat:
BS faktiskt. De flesta religioner har en antropomorf gudom.
Är då inte korrekt.
Citera
2008-07-20, 19:25
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Vart kan jag läsa om att bidrag från katolska kyrkan har ställt till det för Rwandas befolkning, samt att prästerna knullar nunnor?

Inte en aning, sök och du ska finna. Nunnor (!) har blivit dömda för delaktighet i folkmordet och de europeiska kristdemokraterna förhalade och försenade reaktionerna mot folkmordet...
Citera
2008-07-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
Först o främst vill jag bara tillägga att det är väldigt många som blir troende utan att bli uppväxta med det!

Samt att det finns många fler som tror på en gud/gudar än ni ateister/icke troende ens är nära i antal.
det märks inte så mycket i sverige då det helt kalrt är övertag av icke-troende i antal här.

Visst finnst det många fler som tror på något än dem som kallar sig ateister. Men är det något som tyder på att det finns en gud? Om majoriteten ska visa vad som är rätt är kristendomen fel då den inte är världens största religion eller hur? (nu utgår jag från att du är kristen)

Citat:
Varför jag tror?
Eftersom ni inte kommer tro på några berättelser om helanden och liknande så ska jag lämna dem. Sen har vi det här med att man alltid är trygg. Det finns inget som kan kallas problem, gud finns alltid där o kan lösa allt. kan ni tänka er att det är rätt skönt att tänka så, o sen även om man vill tro eller inte så är den kristna gemenskapen rätt underbar!(fast det finns andra bra gemenskaper också, men den kristna är en av de bra)

Jag är trygg. Utan gud. Vilka konkreta problem har din gud löst? Mina problem löser jag själv då jag har något som kallas för självförtroende. Testa det en dag. Det är ganska skönt.

Citat:
Det är väldigt svårt att förklara varför man tror för en icketroende, för er kommer det mest låta som att jag försöker fly bort från att vi alla en gång komemr dö o att vi alla bara är meningslösa atomklumpar egentligen.
Och det är sant att det är en hemsk tanke att det skulle vara så, men jag tror stenhårt på min gud. har ni nån mer specifik fråga?
jag har svårt att fina bra formuleringar på varför jag tror.

*Tryggheten
*hoppet
*glädjen
*fylld tomhet i mitt inre
*mening med sitt liv
*Mirakler(som ni ändå inte tror på) o andra guds närvaro upplevelser.

Vad för mening kan du hitta med ditt liv som jag som ateist inte kan ha utan att tro på en godtycklig gud? Ja samma fråga för alla dina punkter där. Vilka av dem kan inte en ateist klara av? Tom mirakel är inget problem för ateister då man kan kalla dem för slump istället för att förklara något underligt med något ännu underligare.
Citera
2008-07-20, 19:53
Medlem
VarförJustJag?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
text
Läs det som jag citerade i mitt inlägg en gång till, dvs: "Vad som sker med Jesus är att han blir torterad,bespottad och tillslut upphängd på ett kors och dör en förnedrande död. Som sedan vänds till världens frälsning. Guds blir svag och i denna svaghet finner vi honom. Han tar på sig våran svaghet.
Det är unikt för kristendomen."

Om du har källor för att allt detta inte är påhittat av människor så lägg gärna fram dem. Jesus som historisk person är en helt annan sak och inget jag ifrågasätter.
Citera
2008-07-20, 20:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ditt argument i

Är då inte korrekt.

Gah, läs först vad antropomorfism innebär innan du uttalar dig:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antropomorfism

Har inget att göra med död-och-återuppstånden-gudarna.
Citera
2008-07-20, 21:37
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Gah, läs först vad antropomorfism innebär innan du uttalar dig:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antropomorfism

Har inget att göra med död-och-återuppstånden-gudarna.
Jag vet vad antropomorfism är. Men nu var det du som valde att ta in detta begrepp i debatten. Jag skrev andra saker än just "gud blir människa" som gör kristendomen unikt.

Men visa mig en religion där den högste Guden föds som människa och blir hånad,,torterad och senare långsamt mördad av andra människor? Och iom detta frälser världen från ondskan och synden om man väljer att tro på det.

För mer info om vad som drabbade Guds son för den intresserade.
http://sleepaz.blogspot.com/2008/07/en-mrk-natt-fr-jesus.html
Citera
2008-07-21, 06:38
Medlem
Citat:
Men visa mig en religion där den högste Guden föds som människa och blir hånad,,torterad och senare långsamt mördad av andra människor? Och iom detta frälser världen från ondskan och synden om man väljer att tro på det.
Hur får man ihop det här? Att "födas som människa" och sen låta sig plågas till döds låter ju allt annat än vettigt. Vem försöker han imponera, sig själv? Synd är ju brott mot regler som han själv satt upp och om gud nu ville frälsa världen var det väl bara att göra det; han är ju trots allt "allsmäktig".

Kristen logik är fan inte av denna världen...
Citera
2008-07-21, 08:34
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstream
Hur får man ihop det här? Att "födas som människa" och sen låta sig plågas till döds låter ju allt annat än vettigt. Vem försöker han imponera, sig själv? Synd är ju brott mot regler som han själv satt upp och om gud nu ville frälsa världen var det väl bara att göra det; han är ju trots allt "allsmäktig".

Kristen logik är fan inte av denna världen...
Människan valde att lyssna på satan istället för Gud. Frukten av detta val är synden. Iom detta val blir satan världens härskare. Men den allsmäktige fadern valde vid en viss tidpunkt att sända ner sin son.

Joh 3:16
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.

Jag förstår inte allt kring detta heller. Men jag vet och kände att den dagen som jag mötte Jesus då uppenbarades synden i mig och jag kände mig för första gången lätt som en fjäder, vilken börda Jesus tog bort ifrån mig. För mig räcker det att veta detta.

Men om du vill förstå det mer så kräver det ju att du studerar bibeln, kanske går bibel studider,studerar till teolog eller dyligt.
Citera
2008-07-21, 09:56
Medlem
Citat:
Människan valde att lyssna på satan istället för Gud. Frukten av detta val är synden. Iom detta val blir satan världens härskare. Men den allsmäktige fadern valde vid en viss tidpunkt att sända ner sin son.

Joh 3:16
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.

Jag förstår inte allt kring detta heller. Men jag vet och kände att den dagen som jag mötte Jesus då uppenbarades synden i mig och jag kände mig för första gången lätt som en fjäder, vilken börda Jesus tog bort ifrån mig. För mig räcker det att veta detta.

Men om du vill förstå det mer så kräver det ju att du studerar bibeln, kanske går bibel studider,studerar till teolog eller dyligt.

Människan lyssnade på satan när manniskan var i sitt mest oskuldsfulla stadium. Människan visste inte ens vad synd var när ormfan (som gud skapade) lockade eva till att käka äpplet (som gud skapade). Inte alls konstigt att de blev lockade så lätt. Men gud den gode flippar och straffar ALLA för ALL framtid. Mmm vad god och rättvis. Dessutom kommer ni kristna ALLTID att få dras med det faktum att gud skapade ormen också. Undrar varför han gjorde det om han nu var så nöjd med sin skapelse i paradiset...

Dessutom kan du inte förutsätta att om man studerar bibeln så blir man mindre och mindre ateist. Det kan lika gärna bli tvärt om. Handlar bara om vad man vill få ut utav det hela. "Söker" man svar kommer man hitta svar, vill man hitta fjantiga historier om barnmord och orättvisor så gör man det också.
Citera
2008-07-21, 10:11
Medlem
JohanYeahs avatar
sma
det är inte gud som straffar oss...
såhär enkelt är det:
Tro o kom till himmelen(trotts äpplen o ormar), gud har öppnat en väg till himmelen för oss ändå(verkar det ont eller gott?)

Sen är det bara upp till dig om du vill komma dit eller inte...
Himmel eller helvete. vad passar bäst...
det är itne gud som stänger dig ute, det är du som vägrar gå in.
Citera
2008-07-21, 10:21
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Människan lyssnade på satan när manniskan var i sitt mest oskuldsfulla stadium. Människan visste inte ens vad synd var när ormfan (som gud skapade) lockade eva till att käka äpplet (som gud skapade). Inte alls konstigt att de blev lockade så lätt. Men gud den gode flippar och straffar ALLA för ALL framtid. Mmm vad god och rättvis. Dessutom kommer ni kristna ALLTID att få dras med det faktum att gud skapade ormen också. Undrar varför han gjorde det om han nu var så nöjd med sin skapelse i paradiset...
Ja visst har Gud skapat djävulen (anklagaren). Han finns för att pröva våra hjärtan. Djävulen har valt sin egen väg. Han kommer få sitt straff,hans tid är satt. Det som följer hans väg kommer gå samma väg till mötes som honom.

Adam och eva tolkar jag som en symbolisk bild för hela mänskligheten. Alla drabbas vi av denna prövning som ormen gör. Ormen prövar våran hjärtan.
Och fadern vill ha sanna tillbedjare som självmant vill älska fadern. Genom sin son blir vi hans barn. Det är kärlek.

Citat:
Dessutom kan du inte förutsätta att om man studerar bibeln så blir man mindre och mindre ateist. Det kan lika gärna bli tvärt om. Handlar bara om vad man vill få ut utav det hela. "Söker" man svar kommer man hitta svar, vill man hitta fjantiga historier om barnmord och orättvisor så gör man det också.
Man kan ju inte kräva att man skall förstå bibeln om man knappt har läst den. Vill ni förstå kristen teologi får ni studera, så fungerar det liksom. Vill jag lära mig kvantfysik så måste jag studera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in