2008-07-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Jag var ateist för att det svenska skolväsendet med sin ateistpropaganda gjorde mig till det, det hade inget med några val att göra utan ren och skär indoktrination av onda skrupellösa människor speciellt inom det svenska skolväsendet men även inom massmedia.
Att jag blivit kristen har med mitt medvetna val att göra.
Så nej tack till den blinda tron anit-teismen, hycklarnas egna religion.

The Rise of Darwinism and its implications for society
http://nwcreation.net/media/the_rise_of_darwinism_high.wmv

Jag noterar även att tråden är full med indokrinerade ateister, stackars satar, så bortfintade att det inte ens är att betrakta som lyteskomik.

Dags för lite statistik, referenser finns i infon:

Atheist Statistics 2008
Citera
2008-07-23, 09:11
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Alla ateister som skriver typ att de inte har gjort ett val är lite löjliga. Vi lever i en religiös värld och vi bombarderas av religion från alla möjliga håll. Klart att man som ateist har tagit ställning. Lite som att en nykterist i sprit-sverige påstår att han inte har gjort ett val när han inte började dricka liksom.

Jupp och vi flesta har valt att INTE vara kommunister? Bara för att man känner till olika religioner eller teser innebär det inte automatiskt att man "väljer" att inte tro på dem. Med den inställningen har en ateist "aktivt" valt att inte tro 3-6 ggr då de fått läsa på om kristendomen, islam, hinduism, buddism, jehovas vittnen, judendomen etc. i bland annat skolan. Jag skulle vinkla det som att jag INTE låtit mig påverkas av allt religiöst drabbel och lockats med ibland en skara förvirrade och tröstlösa individer. Nykterister finner ingen anledning i att dricka sprit, hur kan man säga att en individ som aldrig "tvingat sig lära" detta "aktivt" har valt bort sprit ur sitt liv? Lika lite har jag "aktivt" valt att inte bli rökare, snusare, pundare. Dessa saker har aldrig intresserat mig helt enkelt.
Citera
2008-07-23, 15:32
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Nu är jag väl inte direkt ateist men inte religiös i ordets rätta bemärkelse heller.
Det jag tycker är lite märkligt är hur ateister alltid tjatar om hur ett troende skulle stå i konflikt mot vetenskapen.
Vetenskap är ett sätt att granska frågeställningar intellektuellt medan andlighet inte kräver bevis eller konkreta data utan man skapar sig en uppfattning mer genom känsla...om man nu inte är en bokstavstrogen som sväljer allt som står i en viss skrift med hull och hår utan att vaken känna eller granska.

Vad andlighet innebär eller inte innebär är så diffust och vagt att jag aldrig skulle våga mig på en sådan där definition som du nu gör. Tror faktiskt en hel del människor skulle motsätta sig mot att andlighet bara är känsla, men nu uttrycker du ju dig själv rätt vagt så du kanske menar att det är mer än känsla ändå?
Citat:
Jag är väl själv rätt så styrd av mitt intellekt, men att förkasta allt vad känslor heter är lite tragiskt tycker jag.

Varför ska jag lita på mina känslor?
Citat:
Det är många frågor är det är svårt att granska med vetenskap och intellekt.
Vetenskapen kan inte svara på hur skapelsen har uppkommit, lika lite som religion kan. Kanske man inte intresserar sig för frågan, men då det inte finns några konkreta svar på en sådan frågeställning så är det väl lite konstigt att idiotförklara de som har föreställningar som är mer baserade på känsla än fakta då det ändå inte går att förklara med fakta?

Det måste ha varit Gud eller någon annan allsmäktig kraft som har visat dig att vetenskapen eller religion inte kan svara på hur skapelsen uppkommit. Det finns säkerligen ateister som känner sig tvugna att uppträda fientligt mot troende och förlämpa dem. Men "konstigt" i den meningen jag tror att du menar är det egentligen inte, eftersom om vi antar att de axiom du har ställt upp är sanna, att varken vetenskap eller religion kan svara på det i slutända alltså, så är det väl ändå bäst att helt enkelt erkänna sin okunskap i frågan snarare än att komma upp med något helt från luften och tro på det som evig sanning? Det vetenskapen gör är ju att observera och sedan utveckla en hypotes och testa den för att finna vad som är troligast. I vetenskapen finns inte alls samma dogma som i religion, där man "vet" att det var X som skapade allt.
Citat:
Att skapa sig en uppfattning om vad man tycker att meningen med livet och hur man skall förhålla sig till medmänniskor går heller inte det att göra genom vetenskap men för många så kan andlighet vara ett sätt att hitta sina svar på dessa frågor. Givetvis kan man bilda sig en uppfattning utan andlighet men vetenskapen kan definitiv inte användas för att hitta svar eftersom det inte finns något korrekt svar utan det är upp till var och en att leta svar på det sätt de vill.

Menar du att det är någon som har påstått att vetenskapen kan vägleda människan moraliskt och ge henne ett syfte med livet?
Citat:
Själv så ser jag "skaparen" som ett mysterium men det ger mig glädje och ro att försöka anknyta till den kraften oavsett om det är någon märklig superkompakt massa som vi och allt omkring oss härstammar från, en slags kraft som genomsyrar skapelsen eller någon slags ande.

Ja, många ger de nog ro och gläjde att tro på något större och att det finns något mer därute. Personligen är jag mer intresserad av vad som är sant än vad som ger ro. Och då erkänner jag snarare för tillfället att jag inte vet än att komma på något själv som skulle göra mig gladare.

Citat:
Och stora delar av religionen innan vi fick den vetenskapsförtryckande kyrkan var just vetenskap. Det var "präster" som gjorde astronomiska observationer, lade grunder till den matematik vi har idag och även utvecklade mycket av läkekonsten.
Visst hade de vanföreställningar många gånger, men så var ju även fallet med mycket av de tidiga vetenskapsmännen och säkerligen kommer det visa sig att mycket av det vi anser som vetenskapliga fakta idag kommer revideras.
Att religösa människor en gång i tiden som är helt anakronist och mindre intressant för diskussionen bedrev vetenskap spelar väl ingen roll?
Citat:
Så sammanfattningsvis tycker jag inte att bara för att man inte vill ta åt sig fakta utan att det är underbyggt av konkreta bevis behöver inte det innebära att man måste förkasta religion utan det går alldeles utmärkt att kombinera både praktiska och teoretiska aspekter av religion med ett vetenskaplig tänkande.
Det går säkerligen alledels utmärkt att kombinera. Däremot föredrar jag att erkänna att jag inte vet framför att anamma religösa tankar om någon kraft eller energi eller Gud bara för att jag mår bra av det.
Citera
2008-07-23, 17:01
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Vad andlighet innebär eller inte innebär är så diffust och vagt att jag aldrig skulle våga mig på en sådan där definition som du nu gör. Tror faktiskt en hel del människor skulle motsätta sig mot att andlighet bara är känsla, men nu uttrycker du ju dig själv rätt vagt så du kanske menar att det är mer än känsla ändå?
Jo det är diffust just för att det hanterar frågor där det inte finns bevis eller konkreta fakta.
Visst finns det säkert massor med folk som tycker att deras religion handlar om fakta och t.ex. tolkar bibeln som ett korrekt historiskt dokument och den attityden har jag svårt att begripa, med jag ser inte det som andlig religiositet trots att de själva skulle beskriva sig som andliga.
Jag kan ju självfallet bara säga vad andlighet betyder för mig och jag har ingen konflikt mellan vetenskap och andlighet eftersom de inte ens behandlar samma delar av min verklighet.

Citat:
Varför ska jag lita på mina känslor?
Jag håller med att känslor är inte tillförlitliga....min poäng är just att just att då det gäller frågeställningar som inte går att besvara med fakta är känsla det enda vi har för att bilda oss en uppfattning med.
Det finns inga garantier för att vad man känner är sant, men det betyder inte för mig att känslor är värdelösa eller att man inte kan få ut någonting av frågeställningar som inte går att avgöra med hjälp av fakta.
Bara för att det inte går att vetenskaplig att bekräfta om och varför jag älskar min fru betyder ju inte det att den känslan är värdelös för mig.
Visst, ibland lurar man sig själv och tror att man älskar någon för att senare förstå att så inte var fallet, men trots det tycker jag att känslor är viktiga.

Citat:
Det måste ha varit Gud eller någon annan allsmäktig kraft som har visat dig att vetenskapen eller religion inte kan svara på hur skapelsen uppkommit. Det finns säkerligen ateister som känner sig tvugna att uppträda fientligt mot troende och förlämpa dem. Men "konstigt" i den meningen jag tror att du menar är det egentligen inte, eftersom om vi antar att de axiom du har ställt upp är sanna, att varken vetenskap eller religion kan svara på det i slutända alltså, så är det väl ändå bäst att helt enkelt erkänna sin okunskap i frågan snarare än att komma upp med något helt från luften och tro på det som evig sanning? Det vetenskapen gör är ju att observera och sedan utveckla en hypotes och testa den för att finna vad som är troligast. I vetenskapen finns inte alls samma dogma som i religion, där man "vet" att det var X som skapade allt.
Jag håller återigen med. Jag har en vag uppfattning om vad skapelsekraften är men det betyder inte att jag är övertygad om att jag har rätt.
Att hävda att man vet vad "X" är baserat på en religion är lika dumt som att tro att man vet baserat på den vetenskap vi har idag...det är ett mysterium och erkänner man inte det är man lika korkad vare sig man är ateist eller troende.
Och de religioner jag känner till något om påstår alla att man inte kan begripa själva skaparen, men tyvärr finns det många som tolkar religionen som en slags vetenskap även om det är långt ifrån alla religiösa.

Citat:
Menar du att det är någon som har påstått att vetenskapen kan vägleda människan moraliskt och ge henne ett syfte med livet?
Nej, men jag påstår att man kan använda andlighet till det.

Citat:
Ja, många ger de nog ro och gläjde att tro på något större och att det finns något mer därute. Personligen är jag mer intresserad av vad som är sant än vad som ger ro. Och då erkänner jag snarare för tillfället att jag inte vet än att komma på något själv som skulle göra mig gladare.
Som sagt tycker jag det skulle kännas lite tragiskt att förneka allt som inte är baserat på fakta och logik.
Jag blir glad av att bli kär i en tjej trots att jag inte har gjort någon komplett analys av henne som person för att komma fram och min uppfattning om personen är korrekt och vi verkligen är kompatibla som partners.
Och utan att veta allt om skaparen ger det mig glädje att älska "honom".

Citat:
Att religösa människor en gång i tiden som är helt anakronist och mindre intressant för diskussionen bedrev vetenskap spelar väl ingen roll?
Poängen är att många verkar ha en uppfattning om religion som någon slags motsats till vetenskap förmodligen i huvudsak baserat på kyrkas agerande under medeltiden då man förtryckte vetenskap som inte passade in i deras tolkning av bibeln. Och visst är det sant att t.ex. många kristna och muslimer fortfarande motsätter sig vetenskapen men det är inte en sanning att religion är anti-vetenskaplig per definition.

Citat:
Det går säkerligen alledels utmärkt att kombinera. Däremot föredrar jag att erkänna att jag inte vet framför att anamma religösa tankar om någon kraft eller energi eller Gud bara för att jag mår bra av det.
Nu är jag inte direkt religiös och jag erkänner att jag inte vet svaret på de frågor som religionen behandlar.
Jag är dock intresserad av andliga frågor och har haft upplevelser som har förstärkt min känsla av att det finns fler aspekter av verkligheten än de som går att bekräfta genom konkreta bevis. Att dyrka vissa symboler är för mig inte annat än en psykologisk teknik som jag tycker är väldigt effektiv och att tänka på andliga frågeställningar är bara för att tillfredsställa en viss nyfikenhet och som bonus mår jag bättre av det.
Är du inte intresserad av den typen av frågor och har andra sätt att bli harmonisk på kan andlighet vara överflödig för dig, men för att vara andlig behöver du inte anamma några tankar eller ens hitta några svar själv.
Citera
2008-07-24, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.
Jag trodde inte ens på gud när jag var liten. Kommer ihåg att jag gjorde min frireligiösa lärare i lågstadiet riktigt bekymrad med att jag hade fräckheten att redan då vid så unga år komma med hädiska uttalanden som "varför ska vi behöva lära oss om nån påhittad skäggig gubbe i himlen?" och "det verkar ologiskt" (redan då så hade jag fått ovanan att snobba med svåra ord jag egentligen inte förstår).

Men däremot så minns jag att även om jag inte själv var troende för fem öre så var jag ändå öppen för att dom religiösa kunde ha rätt. "Om den religiösa kärringen har rätt så kommer jag hamna i helvetet! Shiiiit..." Dvs. jag trodde inte på gud, men jag var rädd för honom.
Citera
2008-07-24, 03:47
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.

Man väljer inte att bli ateist, man inser.
Citera
2008-07-24, 05:25
Medlem
clayfurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Att tro på Gud är ett val, att inte tro på något är inget val.

Ateism är avsaknad att tro.
Vad pratar du om? Att inte tro på en osynlig varelse är också ett val. Jag tror inte på "Gud" eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg för dess existens. Religion är inget annat än fantasi och önsketänkande.
Citera
2008-07-24, 10:20
Bannlyst
Jag valde inte, jag blev inte lurad. Min mor var kristen när jag var barn, mina morföräldrar likaså, jag gick i en typisk lantlig frikyrklig skola och var även med i en frikyrklig "after school" barn/ungdomsförening.

Har aldrig trott på gud under hela mitt liv, tanken existerade inte ens hos mig som liten unge. Jultomten trodde jag inte heller på . Religion har varit något som jag sett som hokuspokus, en samling löjliga påhitt folk anammar för att acceptera något de finner outhärdligt i livet.
Citera
2008-07-24, 10:28
Medlem
JohanYeahs avatar
MrNoOne
Citat:
Kort sagt en beskrivning på en person som söker tröst. Varför känner du en tomhet, sorg och hopplöshet med ditt liv som får dig att söka trygghet och mening i en fantasivärld?
Jag känner ingen tomhet, ingen sorg eller någon som hellst hopplöshet, har aldrig vart deprimerad hela mitt liv, är i stort sett ständigt glad...
Citera
2008-07-24, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
MrNoOne

Jag känner ingen tomhet, ingen sorg eller någon som hellst hopplöshet, har aldrig vart deprimerad hela mitt liv, är i stort sett ständigt glad...

Jo men det är klart nu när du substituerat vakuumet för något. Hur skulle du må om du fick reda på definitivt att det inte fanns någon gud?
Citera
2008-07-24, 13:19
Medlem
JohanYeahs avatar
Lemniscate
Citat:
Jo men det är klart nu när du substituerat vakuumet för något. Hur skulle du må om du fick reda på definitivt att det inte fanns någon gud?
Då skulle jag inte vara glad. Gud gör mig glad. det nekar jag itne till, sen kan ni ju få gå runt o tro att jag på nått sätt vägrar inse att ingen gud finns o bara byggt upp en fantasi-tröst åt mig själv.

Men jag har fortfarande aldrig mått dåligt på nått sätt. jag vet, men kan inte bevisa, att gud finns. o frågan då är: även om gud skulle vara påhittad, är det dåligt att tro på gud då, när man väljer att leva ett liv där man försöker vara god o snäll mot andra, är fullständigt nöjd o lycklig o dessutom inte blir en alkolist el. dylikt.
Citera
2008-07-24, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
Lemniscate

Då skulle jag inte vara glad. Gud gör mig glad. det nekar jag itne till, sen kan ni ju få gå runt o tro att jag på nått sätt vägrar inse att ingen gud finns o bara byggt upp en fantasi-tröst åt mig själv.

Men jag har fortfarande aldrig mått dåligt på nått sätt. jag vet, men kan inte bevisa, att gud finns. o frågan då är: även om gud skulle vara påhittad, är det dåligt att tro på gud då, när man väljer att leva ett liv där man försöker vara god o snäll mot andra, är fullständigt nöjd o lycklig o dessutom inte blir en alkolist el. dylikt.

Låt oss ta hela händelseförloppet igen.

På det här..:
Citat:
Varför känner du en tomhet, sorg och hopplöshet med ditt liv som får dig att söka trygghet och mening i en fantasivärld?

Svarade du såhär...
Citat:

Då frågade jag dig hur du skulle må om du visste att det inte finns någon gud. Du svarade att du skulle må dåligt. Originaltesen är då bevisad. Du mår dåligt om du inte tror på en gud. Du har själv sagt så även om du inte erkänner det för dig själv. Du använder religion som ett sätt att finna något du annars saknar i livet, det är en form av rationalisering. En försvarsmekanism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in