2008-07-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
Lemniscate

Då skulle jag inte vara glad. Gud gör mig glad. det nekar jag itne till, sen kan ni ju få gå runt o tro att jag på nått sätt vägrar inse att ingen gud finns o bara byggt upp en fantasi-tröst åt mig själv.

Men jag har fortfarande aldrig mått dåligt på nått sätt. jag vet, men kan inte bevisa, att gud finns. o frågan då är: även om gud skulle vara påhittad, är det dåligt att tro på gud då, när man väljer att leva ett liv där man försöker vara god o snäll mot andra, är fullständigt nöjd o lycklig o dessutom inte blir en alkolist el. dylikt.
Det låter ju inte lite överdrivet i alla fall. Det är ju som att säga att man mår dåligt ifall det finns vatten, men inte mjölk.
Citera
2008-07-24, 16:12
Medlem
wellermans avatar
Min historia

Jag växte upp i en praktiserande kristen familj. Själv funderade jag inte så mycket på sådant när jag var liten utan tog det bara som självklart att det var som föräldrarna sa. Kyrkan pratade inte så mycket om gud utan predikade mest att man ska vara snäll och ta hand om varandra.
Detta gjorde att jag sällan ifrågasatte kyrkan som fenomen i unga år.
Det var inte förrän långt senare när internet började sprida sig som mitt riktiga intresse för vetenskap och utforskning startade. Plötsligt kunde jag läsa om dom ämnen som intresserade mig utan att behöva gå genom det mediala filtret (dom flesta dokumentärer på tv var ju från kristna USA). Jag lärde mig vad källkritik egentligen innebar och fick höra vad samtidens stora tänkare ansåg personligen.

All denna fria informationen öppnade mina ögon för att allt måste ifrågasättas. Jag exponerades för bland annat religionens historia på ett sätt som inte undervisades i skolan då, helt öppet och sammanhängande och i ett historiskt perspektiv så att man kunde följa religionens evolution. Jag kunde se hur idén om en/flera gud/ar förändrats genom historien, från att vara konkreta människoliknande djur till att slutligen vara ett otroligt abstrakt begrepp som gömde sig i kvantmekanikens obestämbarhet.
Mha alla dessa pusselbitar kunde jag slutligen se ett mönster. Folk vill att gud ska existera och kommer därför alltid att ha förklaringar då det aldrig går att motbevisa.
Efter denna insikt begärde jag utträde ur kyrkan och har levt ett underbart liv sen dess.

edit: För att utveckla så insåg jag att vi människor och allt levande är ett naturfenomen. En del av naturen och ingenting som är på något sätt frikopplat vilket religionerna predikar.
Senast redigerad av wellerman 2008-07-24 kl. 16:28.
Citera
2008-07-24, 17:20
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
edit: För att utveckla så insåg jag att vi människor och allt levande är ett naturfenomen. En del av naturen och ingenting som är på något sätt frikopplat vilket religionerna predikar.

Det blir typ back to basic, det är/var vanligt bland jägare och samlar kulturer med sk animism att se människan som en del i naturen och sas stå på jämlik fot med övrigt levande. Människan är medfött naturvetenskapligt lagd och vill ha förklaringar på hur värden fungerar, saker och ting inte bara händer man vill veta vad det är för mål, mening och orsker med vad som sker. Man projicerade sig själv på andra djur och naturfenomen och besjälade dessa likt sig själv för att försöka förklara saker och ting.

I grunden hade de mer rätt än de senare sk mer ”utvecklade” religionerna, man var på rätt spår men sen gick det ordentligt fel, ett steg fram två steg tillbaks, men så brukar ju utvecklingen fungera, trail and error. Med tanke på det dåliga kunskapsläget då om hur naturen fungerar är det inte mycket att säga om. Om man vet hur orkaner uppstår och tsunamis skapas läser naturligt vis ingen naturvetenskapare in mysiska straffdomar i fenomenet.

Minst sagt beklämmande är det när till och med offentligt anställda biskopar i anglikanska kyrkan börjar bluddra om Guds straffdom pga människan syndfullhet (typ homo mm) i samband med New Orleans och tsunamin 2004. Även ”lärda” potentater i katolska kyrkan svamlat liknande. Att dessa mentalt retarderade puckon uppbär bra löner och kräver respekt för sin sk teologiska visdom på 2000-talet är skrämmande.
Citera
2008-07-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
När vi ändå är inne på varför folk väljer ateismen eller är ateister så kan jag ibland undra hur vissa tänker. Jag känner flera ateister eller åtminstone icke-kristna men de är fortfarande med i Svenska Kyrkan. Jag förstår inte riktigt resonemanget om varför man vill stödja en organisation vars livsåskådning man inte håller med om. Likaså känner jag icke-troende som döpt sitt barn kyrkligt och några par som gift sig kyrkligt utan att vara troende. För mig är det svårt att få det att gå ihop.

Jag tror inte på någon gud eller andra övernaturliga väsen. Jag är dock ändå med i svenska kyrkan, har döpt min son i kyrkan.. Endast för att de är lite mysigt ändå med kyrkor. Och det är tradition. Jag gillar att titta på historiska byggnadsverk (som jag ser kyrkor som).. Svenska kyrkan kan behöva nån slant för att sköta om dessa byggnader.

Lika intressant är de med tex vikingaskepp osv.. inte tror jag på asagudarna för de
Citera
2008-07-25, 12:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rrrrr
Jag tror inte på någon gud eller andra övernaturliga väsen. Jag är dock ändå med i svenska kyrkan, har döpt min son i kyrkan.. Endast för att de är lite mysigt ändå med kyrkor. Och det är tradition. Jag gillar att titta på historiska byggnadsverk (som jag ser kyrkor som).. Svenska kyrkan kan behöva nån slant för att sköta om dessa byggnader.

Lika intressant är de med tex vikingaskepp osv.. inte tror jag på asagudarna för de

Beakta att de kyrkohistoriker, konstvetare som intresserat sig för kyrkoarkitektur eller religionsarkeologer som studerar övergången från asatro till kristendom nästan aldrig själva är troende.
Citera
2008-07-25, 12:50
Medlem
Galenzos avatar
Normala människor tror inte på sagoväsen...
Citera
2008-07-25, 14:54
Medlem
Som några människor redan nämt i tråden så slogs ämnet igen helt efter man själv läst bibeln och några andra religiösa skrifter. Sedan är jag allmänt en person med "fötterna på jorden", så att säga. ^^
Citera
2008-07-27, 21:17
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.
Därför att jag saknar genen för andliga upplevelser. Helt enkelt har jag inte förmågan att uppleva övernaturligheten som andra människor kan göra. Däremot har jag full respekt för att deras upplevelser är verkliga för dem, men ateist, det är jag.
Citera
2008-07-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Däremot har jag full respekt för att deras upplevelser är verkliga för dem, men ateist, det är jag.

Men du respekterar inte upplevelser om dom är overkliga för dom?
Citera
2008-07-28, 02:37
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Skulle vara intressant att få höra när ateisterna här valde att ett liv i gudsförnekelse och främst av vilken anledning detta val gjordes.

De enda som har gjort ett aktivt val (eller föräldrar har gjort valet åt en genom att hjärntvätta barnen) är de troende.
All children are born Atheists; they have no idea of God. - Baron d'Holbach.
Mina föräldrar var alltid öppna med vad jag fick tro på lyckligt nog och jag kände aldrig att Gud kändes som någonting troligt, inte gjorde heller idén att lyda ologiska regler.

Resonemanget som gjorde att jag även började katogisera mig som en ateist var ungefär:
Antingen finns Gud eller så finns han inte.
Eftersom jag har en naturalistisk världsbild som bygger på att allting följer naturlagarna kan Gud inte påverka någonting som händer här på jorden. Därför finns det ingen anledning att tro på honom.
Sedan tog jag helt enkelt ställning till vilket av dessa två alternativ jag tyckte var mest troligt, vilket är att Gud inte finns. Jag har heller ingenting att förlora på det om han inte kan påverka vårat liv.
Mitt citat nedan är ett ytterligare bevis på hur befängd tanken på Gud egentligen är. Är världen skapad för oss som är så otroligt små och så otroligt betydelselösa?
Citera
2008-07-28, 03:18
Medlem
boba fetts avatar
Att tro på någon form av religion eller gud är fullkomligt ohållbart för en intelligent kritiskt tänkande människa.

De som har en tro på tex. den kristna guden, vad grundar de sin tro på? Jo, att det står i bibeln. Men hur vet man att det som står i bibeln är sant? Jo, för det krävs det att man tror.. fint cirkelresonemang.

Hade en diskussion om religion med en troende människa på jobbet, men efter ett tag när jag lagt fram alla argument mot tossigheterna så ville hon inte diskutera längre, eftersom hon kände att "hennes tro blev trampad på". Det säger väl allt..
Citera
2008-07-28, 03:40
Medlem
fuckshitups avatar
den 'kristendom' många tror på är inget annat än gammal egyptisk vanlig jävla hedonism. religion handlar om kontroll och pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in