2008-07-22, 11:36
Medlem
JohanYeahs avatar
Citat:
Jag varken förkastar eller bejakar guds existens. Jag har praktiserat zenbuddhism och dess meditation för att detta har hjälpt mig att bli mer fokuserad och avslöjat onödiga illussioner som hämmat mig i min personliga utveckling. Men att kalla mig för buddhist vore fel. Jag har även upplevt andliga ting och även paranormala företeelser. Men jag är inte kristen i ordets bemärkelse och jag har svårt att tro på vad medier säger. För mig är det viktigt att det som är sant måste få vara det och att inte ändra livsuppfattning efter något som man kan bevisa är fel. Har jag en religiös erfarenhet och sedan tror att den står för det eller det, men att detta sedan kan dementeras, så kan jag ju inte avvisa detta bevis genom att säga att det är fel bara för att den religiösa erfarenheten har företräde framför bevisbar fakta. Jag menar att detta är problemet med organiserad trosförkunnelse.

Ok, men du är alltså medveten om att det finns mer än denna materiella värld?
Då har jag en liten fråga, har du testat den kristna Guden?
Citera
2008-07-22, 11:38
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeah
varangian
Vart kommer hotet? vadå tala ned? o det diskrimineras inte...
Det viktigaste att leva efter är det här(bibelcitat)
Älska herren din gud av hela ditt hjärta och ditt förstånd
Älska din nästa så som dig själv

De är de två viktigaste budorden, inte de två enda budorden.

Sedan är jag faktiskt tveksam till att du läst bibeln om du tror att där inte förekommer hot och diskriminering.

Citat:
B]Sex[/b]

Han säger inte alls att man ska kastrera sig!
Men ja, bibeln tipsar om att leva med din fru o inte med massa andra...så sant så.
Inom giftermålet = ej andra kvinnor, utan din egen.

Man skall kastera sig om man har möjlighet. Att ha sexuell samvaro med en gift partner bör enbart betraktas som en nödlösning. Läs NT.
Citera
2008-07-22, 11:40
Medlem
JohanYeahs avatar
Varasågod o citera o skriv en bibelvers om det är så som du säger.
Citera
2008-07-22, 11:46
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Varasågod o citera o skriv en bibelvers om det är så som du säger.

Givetvis:

Matt 19:12
N
Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta."
Citera
2008-07-22, 11:51
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ok, men du är alltså medveten om att det finns mer än denna materiella värld?
Då har jag en liten fråga, har du testat den kristna Guden?

Ja, jag är medveten om att det finns mer saker än den materiella världen. Poesi bl.a. försöker förmedla detta och jag är min egen präst för mitt liv. Sedan är det ändå så att denmateriella världen är den vi lever i, det är genom den vi kan bevisa att faktiskt någonting finns. Och om man som mig har studerat forntiden och historia under så många år så vet man saker och ting inte uppkommer slumpartat. Bibelns tillkomst hade uppenbart politiska syften och mycket blod har spillts för just detta. De första kristna var judar och de var en hemlig sekt. Det var först under 200-talet när dessa judar fick en ställning inom makteliten som missionerandet började. Den kan liknas som en politisk valrörelse. Det är bara det att denn valrörelse har ältat om samma sak nu i två tusen år. Och så frågar någon: har du testat den kristna guden? Vad svarar man på det?
Citera
2008-07-22, 11:54
Medlem
JohanYeahs avatar
varagian
Men snälla nån, du måste ju läsa sammanhanget.
Hela sammanhanget handlar om att skilja sig och att om man inte kalrar av att leva sådär och att detta inte gäller alla utan enbart dem som typ är menade att leva i celibat.
typ 4-5 verser innanstår det:
Och han fortsatte: "Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett.

Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt."

sen kommer lite om att skilja sig o sen om att en del kan göra sådär men inte alla. utan bara de som är valda att göra så, typ.
Citera
2008-07-22, 11:57
Medlem
JohanYeahs avatar
TheLucky
Du verkar vara en aning sanningssökande ändå, så därför undrar jag varför du inte ens vill testa den religion som är störst i världen.

Jag tror inte bibeln hade politiska syften, däremot tror jag den lätt kan användas för politiska syften.
Citera
2008-07-22, 11:58
Medlem
Varangians avatar
Citat:
varagian
Men snälla nån, du måste ju läsa sammanhanget.
Hela sammanhanget handlar om att skilja sig och att om man inte kalrar av att leva sådär och att detta inte gäller alla utan enbart dem som typ är menade att leva i celibat.
typ 4-5 verser innanstår det:
Och han fortsatte: "Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett.

sen kommer lite om att skilja sig o sen om att en del kan göra sådär men inte alla. utan bara de som är valda att göra så, typ.

Eh, nej. Låt mig förtydliga ytterligare genom att presentera perikopen:

Matt 19:10

Lärjungarna sade: "Om mannens ställning till hustrun är sådan är det bäst att inte gifta sig."

Matt 19:11

Han svarade: "Alla kan inte tillägna sig detta, utan bara de som har fått den gåvan.

Matt 19:12
N
Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta."

Så för att sammafatta; gifta dig skall bara om du absolut måste. Annars skall du tillägna dig självkastering.
Citera
2008-07-22, 12:04
Medlem
JohanYeahs avatar
Citat:
Om mannens ställning till hustrun är sådan är det bäst att inte gifta sig

o några verser innan:
Matt 19:5 Och han fortsatte: "Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett.

Matt 19:6
Citera
2008-07-22, 12:06
Medlem
Varangians avatar
Citat:
o några verser innan:
Matt 19:5 Och han fortsatte: "Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett.

Matt 19:6

Nej, det handlar ju om själva förbudet mot skiljsmässa.

Men faktum kvarstår att giftemål enbart är en nödlösning, självkastering är bättre (om man gör det för himmelrikets skull).

Allt enligt Jeusus egen tolkning av GT.
Citera
2008-07-22, 12:09
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag tror inte bibeln hade politiska syften, däremot tror jag den lätt kan användas för politiska syften.

Jag tror inte utan jag vet att den hade politiska syften. De första församlingarna hade ingen skrift, de var enskilda judiska sekter som levde som andra judar med bara den tillägelsen att de anammade att messias hade kommit. De missionerade inte utan ansåg sig som andra judar vara det utvalda folket. Det var när de fick en maktställning bland roms ledare som de började att samla ihop enskilda skrifter i syfte att missionera, detta i syfte att bevara sin egen maktställning.
Citera
2008-07-22, 12:54
Medlem
JohanYeahs avatar
The lucky
Citat:
Jag tror inte utan jag vet att den hade politiska syften. De första församlingarna hade ingen skrift, de var enskilda judiska sekter som levde som andra judar med bara den tillägelsen att de anammade att messias hade kommit. De missionerade inte utan ansåg sig som andra judar vara det utvalda folket. Det var när de fick en maktställning bland roms ledare som de började att samla ihop enskilda skrifter i syfte att missionera, detta i syfte att bevara sin egen maktställning.

Ytterligare en tråd när du "vet" saker.
Du vet inte, du tror att det var så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in