2008-07-20, 14:45
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Knappast troligt. Helvetet beskrivs av Jesus som en plats där man för evigt skall gråta och skära tänder. Samt som en evig eld/ugn.
.
Så står det väl ändå inte? Så vitt jag vet så nämns ingen evig plåga här i det stycket du nämner?

Matt 13:42
40 Som när ogräset samlas ihop och bränns upp i eld, skall det vara vid tidsålderns slut. 41 Människosonen skall sända ut sina änglar, och de skall samla ihop och föra bort ur hans rike alla som blir andra till fall och lever i laglöshet, 42 och de skall kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder.

Andra ställen där detta nämns är Matt 8:12, Matt 13:50, Matt 22:13, Matt 24:51, Luc 13:28
Citera
2008-07-20, 14:49
Medlem
toMishs avatar
Varför valde du inte hinduisens, buddhismen, islams, judendomens, scientoligins eller asatrons väg? Ser du hur frågeställningen är snedvriden?
Citera
2008-07-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Nu är nu otroligt mogen och måste börja med personangrepp om att jag skall grillas i helvetet.

klart du ska ha personangrepp, du tycker att ju massmord är acceptabelt. alltså är du vidrig enligt svensk moral och etik. går inte att förklara bort...

och att du ska grillas i helvetet kan du gott ta då det är något som din kult har hotat med i flera tusen år och fortsätter hota med. så som du har kränkt gud i denna tråden lär du inte ha en chans att få komma till guds rike om det hade funnits. så vi syns i helvetet!
Citera
2008-07-20, 14:59
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Så står det väl ändå inte? Så vitt jag vet så nämns ingen evig plåga här i det stycket du nämner?

Matt 13:42
40 Som när ogräset samlas ihop och bränns upp i eld, skall det vara vid tidsålderns slut. 41 Människosonen skall sända ut sina änglar, och de skall samla ihop och föra bort ur hans rike alla som blir andra till fall och lever i laglöshet, 42 och de skall kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder.

Andra ställen där detta nämns är Matt 8:12, Matt 13:50, Matt 22:13, Matt 24:51, Luc 13:28

Matt 18:8 [...] Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller ofärdig än att kastas i den eviga elden med händer och fötter i behåll.

Matt 25:46 Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.

Det är alltså fråga om evig eld. Evig tortyr.

Inget snack om saken.
Citera
2008-07-20, 15:01
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Varför valde du inte hinduisens, buddhismen, islams, judendomens, scientoligins eller asatrons väg? Ser du hur frågeställningen är snedvriden?
Det finns bara en Jesus. Det är svaret. Kristendomen är en unik religion.
Citera
2008-07-20, 15:05
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Fel. Jesus dog för att människor skall räddas undan synden. Syndens frukt är död. Att följa Jesus är liv.

Jag pratar om de troende, inte om jesus.
Citera
2008-07-20, 15:09
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Matt 18:8 [...] Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller ofärdig än att kastas i den eviga elden med händer och fötter i behåll.

Matt 25:46 Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.

Det är alltså fråga om evig eld. Evig tortyr.

Inget snack om saken.
Oki
Citera
2008-07-20, 15:13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Vet inte. Det bara blev så.
Citera
2008-07-20, 15:30
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Det finns bara en Jesus. Det är svaret. Kristendomen är en unik religion.
Det finns bara en Krishna, Mohammed och Kalle Anka. Det är svaret. Det är svaret. Gud är svaret, Jesus är svaret, kristendomen är svaret, Allah är svaret, 42 är svaret! Hallelujah, vi har svaret! KOM IGEN NU ALLIHOP, DRICK JESU BLOD OCH ÄT HANS FÖRBANNADE KROPP OCH OFFRA ERA SÖNER, TY VI HAR SVARET! jagsajustdetatt: HALLELUJAH, SVARET ÄR.... JESUS! AHA!

Inte direkt övertygande, sleepaz. Jag menar, ska vi tro på att du flänger runt och tror på Gurra med stort G för att det bara finns en Jesus? Jag är självklart inte helt säker på detta, men jag tror att din gud skulle uppskatta om du valde honom av äkta kärlek inför hans rättvisa, milda, barnadödande och kärleksfulla existens. Är det vad du kommer säga när du står uppe vid himmelsporten och blir tillfrågad varför du valde kristendomens väg? "Öööh, Jesus är unik och det finns bara en kristendom?"
Citera
2008-07-20, 15:33
Medlem
x_unknowns avatar
När jag gick i högstadiet trodde jag på Gud (kristendomens version) men sen blev biologi ett av mina starka ämnen i skolan vilket medförde ganska stort tvivel till min tro. När jag sen bestämde mig för att läsa Bibeln (vid 17 års ålder) blev jag ateist på riktigt till 100%. I gymnasiet bidrog även biologi och andra skolämnen som fysik, psykologi, historia och religion till mitt avståndstagande från kristendomen.

När jag bestämde mig för att bli ateist blev jag snarare anti-teist och hatade verkligen religionen, men nu bryr jag mig inte längre utan ser mig bara som vanlig ateist. Folk får tro vad de vill, bara de inte försöker få mig att tro på deras hokus pokus.
Citera
2008-07-20, 15:42
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Det finns bara en Krishna, Mohammed och Kalle Anka. Det är svaret. Det är svaret. Gud är svaret, Jesus är svaret, kristendomen är svaret, Allah är svaret, 42 är svaret! Hallelujah, vi har svaret! KOM IGEN NU ALLIHOP, DRICK JESU BLOD OCH ÄT HANS FÖRBANNADE KROPP OCH OFFRA ERA SÖNER, TY VI HAR SVARET! jagsajustdetatt: HALLELUJAH, SVARET ÄR.... JESUS! AHA!

Inte direkt övertygande, sleepaz. Jag menar, ska vi tro på att du flänger runt och tror på Gurra med stort G för att det bara finns en Jesus? Jag är självklart inte helt säker på detta, men jag tror att din gud skulle uppskatta om du valde honom av äkta kärlek inför hans rättvisa, milda, barnadödande och kärleksfulla existens. Är det vad du kommer säga när du står uppe vid himmelsporten och blir tillfrågad varför du valde kristendomens väg? "Öööh, Jesus är unik och det finns bara en kristendom?"
De flesta religioner leder till en form av upplysning för människans inre, eller förklarar människans inre lust till något mer än livet i sig självt..
Inget snack om den saken.
Men Jesus visar den slutgiltliga vägen, människan kan inte av egen kraft bli upplyst och gå hela vägen Gud. Detta sätter kristendomen till en säregen plats bland världens religioner
Detta måste ske genom Jesus. Kristendomen intar här en unik plats i människors liv, den sticker ut från andra religioner. I Jesus ser vi Gud. I Jesus ser vi en sårbar människa med känslor,Jesus blir arg,ledsen,glad osv. Detta är en tröst för människor att veta detta. Vi behöver inte prestera för att vara "Upplyst" Jesus möter oss som vi är, där vi är.
Citera
2008-07-20, 16:03
Medlem
Varangians avatar
Citat:
De flesta religioner leder till en form av upplysning för människans inre, eller förklarar människans inre lust till något mer än livet i sig självt..
Inget snack om den saken.
Men Jesus visar den slutgiltliga vägen, människan kan inte av egen kraft bli upplyst och gå hela vägen Gud. Detta sätter kristendomen till en säregen plats bland världens religioner
Detta måste ske genom Jesus. Kristendomen intar här en unik plats i människors liv, den sticker ut från andra religioner. I Jesus ser vi Gud. I Jesus ser vi en sårbar människa med känslor,Jesus blir arg,ledsen,glad osv. Detta är en tröst för människor att veta detta. Vi behöver inte prestera för att vara "Upplyst" Jesus möter oss som vi är, där vi är.

BS faktiskt. De flesta religioner har en antropomorf gudom.

Vidare gällande kristendomens "kravlöshet":

Matt 5:48
P
Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in