2008-07-09, 15:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ständigt hör vi ju talas om problem och misslyckade människoöden, kriminalitet och många debattörer skriver så ofta de kan att alla invandrade, särskilt de från Afrika eller Mellanöstern, är analfabeter och fåraherdar.

Då kan det ju vara belysande att ta fram exempel på invandrade som lyckats - och lyckats väldigt bra, här i Sverige.

Jag snubblade över en artikel som visserligen är två år gammal, och därmed kanske inte har med alla, men de flesta är nog fortfarande framgångsrika:

http://www.dagensps.se/article.aspx?...229&categID=50
Citat:
Ursprungligen postat av DagensPS
Sveriges 52 rikaste invandrare

De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.
På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare. Från cykelkungen Salvatore Grimaldi till Zlatan Ibrahimovic - här är de nya svenskarna som gör oss rika.

Några de tar upp är:
Salvatore Grimaldi, Italien
Beräknade tillgångar: 1,6 miljarder

Fotios Costoulas, Grekland
Beräknade tillgångar: 1,4 miljarder

Spyridon Mylonopoulos, Grekland
Beräknade tillgångar: 1,4 miljarder

Laszlo Szombatfalvy, Ungern
Beräknade tillgångar: 1,2 miljarder

Bicky Chakraborty, Indien
Beräknade tillgångar: 700 miljoner

Vladimir Denisov, Ryssland
Beräknade tillgångar: 500 miljoner

Refaat el-Sayed, Egypten
Beräknade tillgångar: 230 miljoner

Jane Walerud, USA
Beräknade tillgångar: 220 miljoner

Akbar Seddigh, Iran
Beräknade tillgångar: 200 miljoner

Ali Akbar Karimi, Iran
Beräknade tillgångar: 200 miljoner

Fernando di Luca, Italien
Beräknade tillgångar: 150 miljoner

Alessandro Catenacci, Italien
Beräknade tillgångar: 120 miljoner

Ayad al-saffar
Beräknade tillgångar: 108 miljoner

Muhittin Tayli, Turkiet
Beräknade tillgångar: 100 miljoner

Zeki Vural, Turkiet

Sunit Merhotra, Inidien

Farhad Saeidi, Iran
Beräknade tillgångar: 80 miljoner

Panos Papadopoulos, Grekland
Beräknade tillgångar: 75 miljoner

Zlatan Ibrahimovic, fd Jugoslavien
Beräknade tillgångar: 70 miljoner

Jennie Chang, Taiwan
Beräknade tillgångar: 64 miljoner

Firuz Barbaros Baglikaya
Beräknade tillgångar: 60 miljoner

Siamak Alian, Iran
Beräknade tillgångar: 50 miljoner

Vimal Kovac,
Beräknade tillgångar: 43 miljoner

Carlos Gisbert, Spanien
Beräknade tillgångar: 40 miljoner

Marcus Samuelsson, Etiopien
Beräknade tillgångar: 40 miljoner

David Dangoor
Beräkade tillgångar: 33 miljoner

Greg Dingizian, Armenien
Beräknade tillgångar: 30 miljoner

Abdulahad Afram, Syrien

Bo Dankis, Litauen

Hazem Kurda, Kurdistan
Beräknade tillgångar: 29 miljoner

Jan Salloum
Beräknade tillgångar: 28 miljoner

Vince Istvan Vlaskowits
Beräknade tillgångar: 27 miljoner

Zeki Bisso, Syrien
Beräknade tillgångar: 25 miljoner

Fannie Gaston-Johansson, USA
Beräknade tillgångar: 24 miljoner

Klas Ståhl, Estland
Beräknade tillgångar: 23 miljoner

Muazzam Sultan Choudhury, Bangladesh
Beräknade tillgångar: 23 miljoner

Ivo Stopner, fd Tjeckoslovakien
Beräknade tillgångar: 22 miljoner

Maris Hartmannis, Lettland
Beräknade tillgångar: 20 miljoner

Jean Matti, Syrien
Beräknade tillgångar: 20 miljoner

-----------------------------

Frågeställningar:
Vad är det som gjort att dessa har lyckats? Många började från noll.
Vad kan göras i samhället för att ännu fler skall göra samma sak?
Och - är inte vi alla betjänta av att de startat företag och anställt många?
Citera
2008-07-09, 16:05
Medlem
Doncos avatar
52 stycken... "Hurra hurra hurra"

- De har arbetat hårt och flitigt, varit och är duktiga entreprenörer med näsa för affärer.

- Utvisa packet och reglera invandrarpolitiken. Ingen är betjänt av outbildade asylturister eller bajspackande araber.

Absolut

Övrigt:

Väldigt många ifrån Somalia, Irak, Afghanistan, Marocko och övrigt MÖ-land... Nej just det, det är förhållandevis "bra" länder de kommer ifrån.
Citera
2008-07-09, 16:11
Bannlyst
Känns som att många kommer att använda som argument att flertalet är europeiska/västerländska invandrare.

Klas Ståhl? Marcus Samuelsson? Klas Ståhl är estlandssvensk om man dömer av namnet (alltså räknas han som etnisk svensk "rasmässigt sett") och Marcus Samuelsson låter som ett adoptivbarn. Ska dessa verkligen "räknas"?

Vad vi ska göra? Börjar invandrarna arbeta så kommer man istället att börja klaga på att de stjäl våra jobb (det gjorde man på arbetskraftsinvandrarna som fanns här innan landet blev månkulturellt).
Citera
2008-07-09, 16:16
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det finns massor av invandrade företagare som strävar på, ungefär som det finns massor av svenska företagare, men väldigt få av båda kategorierna når ju upp till de här nivåerna som dessa har gjort, så snälla - häng inte upp er på antalet eller petitesser.

Det finns många från Mellanöstern - Iran, Kurdistan, Turkiet, Egypten ... och påfallade många från Italien, av någon anledning.
Citera
2008-07-09, 16:22
Medlem
Ja, det finns invandrare som har lyckats.

Marcus Samuelsson tycker jag inte räknas dit eftersom han adopterades vid 3 års ålder. Såna kallar man väl inte invandrare.

Jag känner inte många på listan, men några känner jag till. Bicky Chakraborty till exempel. Han kom till Sverige 1966. Vilka indiska familjer hade råd att skicka sina barn utomlands 1966? Inte de fattiga i alla fall.

Min invändning mot denna studie är tvenne:

#1: Dessa individer har ofta inte haft flyktingstatus, eller har varit personer med ganska hög status i hemlandet. Ett flertal iranier finns med, säkerligen sådana som flydde då shahen föll. Dessa iranier tillhörde ofta toppskiktet i sitt hemland och fick ibland också med sig ett rejält startkapital. Dessa är därför i stora drag inte jämförbara med de invandrargrupper som kommer till Sverige i dag. Man kan inte förvänta sig att en analfabetisk afghan ska klara sig lika väl som en iranier som kommer hit med civilingenjörsexamen och en mille i fickan.

#2: Många av dessa kom till Sverige under 1960- och 1970-talet. Den ekonomiska tillväxten var under den perioden betydligt bättre, det var brist på arbetskraft. Det var lättare för dessa individer att komma till ett land där man kunde få ett jobb på dan. Ett jobb som kanske inte var så bra alla gånger men i alla fall ett jobb där man hade svenska kollegor och lärde sig språket. Är det en sådan miljö som dagens invandrare kommer till.
Citera
2008-07-09, 16:27
Medlem
Doncos avatar
På vilket sätt då?

Citat:
Ursprungligen postat av Lil Wayne
Det verkar som Donco är lite avundsjuk..

Jag är inte det minsta avundsjuk. Duktiga människor som har gjort sig en förmögenhet på hederligt arbete, skicklighet och jävlar anamma ska det gå bra för.

Som många med mig konstaterar så är ju listan lite intetsägande eftersom många av dem har bott här i Sverige längre än mig till och med...

Men, vart är alla duktiga irakier och afghaner? För dagis-somalien i Kista räknas väl inte fast hon fifflade ut över 18 miljoner till terrorister?
Senast redigerad av Donco 2008-07-09 kl. 16:33.
Citera
2008-07-09, 16:30
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Vad jag finner slående med Ruskigbuss lista är underrepresentationen av araber och somalier.

Ja det där med Somalierna är väldigt konstigt. Jag lyssnade på en radiodokumentär om just Somalier och hur de har lyckats i andra länder. Somalier i USA har tydligen lyckats väldigt bra har en hög andel framgångsrika egenföretagare och en väl sammanhållen grupp som handlar av varandra och hjälper varandra. I Sverige har Somalierna lyckets mycket sämre och det försökte redas ut varför det har blivit såhär. Det lyckades inte men jag tror att vi i Sverige lär många som kommer hit från början att det är bättre att sitta på arslet och få saker för du klarar dig ändå.
Citera
2008-07-09, 16:30
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Ett högt IQ till att börja med. Och en jävlaranamma eller hur man säger. Vilja, precis som vem som helst, som lyckas.

Verkar inte som om du har med i beräkning att detta är ytterst få invandrare som svensk som lyckas så bra.

Citat:

Varför ska samhället göra något?? Det är väll upp till var och en. Svensk som invandrare.

Om jag inte missminner så såg jag tv för många år sedan om den där Indiern. Han ska visst var gift/ har varit?? Med nån kvinna som är släkt med adeln. Rätta mig gärna om jag har fel. Salvatore och ungraren är väll dem mest kända av dem alla. Höll på att glömma lilla Reefat.
Citera
2008-07-09, 16:32
Medlem
Dogdylans avatar
Frågeställningar:
Citat:

De kom i en period av högkonjuktur, de är duktiga och drivande personer, några av dem hade mycket pengar i bagaget när de kom till Sverige. Lägg märk till att dessa har anpassat sig till det svenska samhället och dess förutsättningar. Det går således inte att komma 1h försent till varje möte bara för att det fungerar så i Libanon.

Citat:

Avskaffa välfärdsstaten

Citat:

absolut!

En fundering bara....

hittade det här...

http://www.dagensps.se/article.aspx?...229&categID=50

Och den fattigaste av dessa 52 invandrare har en förmögenhet på 12 miljoner. Jag gissar på att de 500 000 i Sverige som tjänar över 500 000 kr om året är ytterst få invandrare. Troligtvis bara 5-10 procent och då är cirka 20 procent av Sveriges befolkning "invandrare" från första till tredje generationen.
Senast redigerad av Dogdylan 2008-07-09 kl. 16:42.
Citera
2008-07-09, 16:42
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ja, det som Snövit nämner är faktiskt ganska märkligt. Grupper som lyckas bra i andra länder blir socialfall här, det måste ju faktiskt i alla fall delvis bero på hur vi tar emot invandrarna?

Varför samhället behöver göra något är ju för att uppenbarligen så gör samhället något fel, när inte ännu fler lyckas.

ALLA tjänar ju på om en invandrad startar ett företag och anställer andra, i stället för att sitta på kafé och invänta socialbidraget, eller hur?

Avskaffa välfärdsstaten, var ett förslag. Jag vet inte om jag är beredd att hålla med om detta, även om det bitvis redan är genomfört.
Citera
2008-07-09, 16:49
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ja, det som Snövit nämner är faktiskt ganska märkligt. Grupper som lyckas bra i andra länder blir socialfall här, det måste ju faktiskt i alla fall delvis bero på hur vi tar emot invandrarna?

Varför samhället behöver göra något är ju för att uppenbarligen så gör samhället något fel, när inte ännu fler lyckas.

ALLA tjänar ju på om en invandrad startar ett företag och anställer andra, i stället för att sitta på kafé och invänta socialbidraget, eller hur?

Avskaffa välfärdsstaten, var ett förslag. Jag vet inte om jag är beredd att hålla med om detta, även om det bitvis redan är genomfört.

Hey Einstein. Är du både blind och döv. I det här landet får man allting gratis. Jag dejtar just nu en tjej från Afrika (kom till Sverige för ett år sedan för studier). Hon menar att det svenska välfärdssamhället passifierar oss och hon menar att det inte är så konstigt att invandrare begår en massa brott och inte arbetar då det lönar sig att pissa på landet som tog dem in!

Jag säger! Avskaffa välfädsstaten, privatisera (På riktigt, ingen "Entreprenad"här) varje samhällsinstitution som inte tillhör nattväktarstaten. Höj straffen. Snattar du så är ett straff på 5 år rimligt! Fängelserna skall finansieras av internerna genom straffarbete, låt företagen exploatera dem! Gratis arbetskraft! Vilket jävla U-land kan konkurrera med Gratis arbetskraft!!!

Vi ska också införa en lag mot dagdriveri så vi kan kasta in varje uteliggare, ej produktiv svensk och svartskalle i fängelse för straffarbete! Den som inte arbetar, den skall svälta, precis som dennes barn! Varför? För de förtjänar det. Allt jävla solidaritetsbistånd och annat skit vi kastar över U-länderna skall gå till polisen och rättstaten. Det ska vara lag och ordning på våra gator och företagen, ja dem skall slippa alla typer av sociala avgifter, miljöhänsyn och påföljder!
Senast redigerad av Dogdylan 2008-07-09 kl. 16:53.
Citera
2008-07-09, 16:49
Medlem
Citat:

Vilka då? Vad jag vet finns inga källor som bevisar att t ex somalier lyckas bra på annat håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in