2008-08-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
a) Ferhat vill inte vara svensk, han vill vara en blingbling-blatte och köra BMW. Vad Ferhat borde göra är att ta ett steg ut ur klan-/familjetänkandet och assimilera sig till det svenska samhället. Varför kan inte Ferhat skaffa sig en hund och Volvo 740 för?

b) Jonny (jag förmodar att du använder ett y-namn för att du vill påvisa hans 'lägre' klasstillhörighet, ditt svenskhat lyser igenom även här) är en svensksvensk som gillar svenska saker och inte behöver hävda sig med en BMW eller guldkedja. Jonny är reko kille som lever ett i mina ögon bra och svenskt liv. Jag har tusen gånger mer respekt för Jonny (eller andra y-namn) än vad jag har för en Blatte som åker BMW.

Svar på frågan: Nej, Jonny kommer alltid vara en högre klass än Ferhat p.g.a. Ferhat inte vill bli svensk och föraktar det som är svenskt.

c) Ja, du är en parasit.

SENSMORAL

Är du Blatt och inte accepterad i det svenska samhället är det du som Blatt som måste jobba hårdare på att bli accepterad. Vi svenskar vill inte och ska inte behöva hjälpa dig.

a) Ferhat betalar mer skatt än Jonny, då Ferhat faktiskt har högre inkomst tycker han att i ett demokratiskt samhälle, skall man kunna unna sig en bättre bil än Jonny har.
Jantelagen har liksom inte spritt sina rötter i Ferhats kultur något nämnvärt.
Ferhat är inte så förtjust, varken i hundar eller svenska bilar.
Måste han degradera sig till både sämre bil och ett mindre avlönat jobb för att bli sedd som framgångsrik?
Ferhat vill jobba slappt men han fick inte några jobb hos svenska arbetsgivare.

b) Jag håller absolut med, Jonny är en hygglig kille!. Faktum är att om Jonny hade haft en större inkomst så skulle han leva ungefär som svenska överklassen gör, dvs köra bmw precis som Ferhat.

c) Sensmoralen enligt dig Donco är att man som framgångsrik invandrare skall köra sämre bil, skaffa hund (varför är det så kul att skyffla hundbajs ?), eventuellt guldhalsband skall ersättas av något som sticker mindre i ögonen...
Framgångsdefinitionen är således särpräglad om du representerar alla svenskar.

Jag har tvärtemot vad du förutsätter ingenting emot svenskar, ni är en salig blandning rövhål och guldklimpar precis som oss.
Citera
2008-08-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimen
Visst är det en intressant diskussion, jag vill bara få det mer nyanserat, förstå hur man lyckas tillhöra en viss klass.
Är det en merit att ha börjat från noll?
Kan man vara arbetarklass som istället går upp en mindre sträcka i samma hierarkipyramid?

Klassar vi in båda påhittade personerna i samma fack ?:

Ferhat 25 år, jobbar i sin familjs restaurang, stabil ekonomi, fläckfritt register men kör en bmw 540 av nyare årsmodell.

Jonny helsvensk kille 25 år, jobbar i byggbranschen, har volvo av äldre årsmodell, flickvän och en jävla äcklig hund som han ändå älskar.
Varför ska man köra en gammal volvo om man jobbar i byggbranschen, vet vad man tjänar i den branschen?
Det är nog mer sannolikt att en restaurangblatte kör en bil hans lön inte står i relation till som typ en bmw 540 99:a med 25 000 mil bakom sig, men det är ju upp till han vad han vill prioritera.
Citera
2008-08-25, 21:51
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimen
a) Ferhat betalar mer skatt än Jonny, då Ferhat faktiskt har högre inkomst tycker han att i ett demokratiskt samhälle, skall man kunna unna sig en bättre bil än Jonny har.
Jantelagen har liksom inte spritt sina rötter i Ferhats kultur något nämnvärt.
Ferhat är inte så förtjust, varken i hundar eller svenska bilar.
Måste han degradera sig till både sämre bil och ett mindre avlönat jobb för att bli sedd som framgångsrik?
Ferhat vill jobba slappt men han fick inte några jobb hos svenska arbetsgivare.

b) Jag håller absolut med, Jonny är en hygglig kille!. Faktum är att om Jonny hade haft en större inkomst så skulle han leva ungefär som svenska överklassen gör, dvs köra bmw precis som Ferhat.

c) Sensmoralen enligt dig Donco är att man som framgångsrik invandrare skall köra sämre bil, skaffa hund (varför är det så kul att skyffla hundbajs ?), eventuellt guldhalsband skall ersättas av något som sticker mindre i ögonen...
Framgångsdefinitionen är således särpräglad om du representerar alla svenskar.

Jag har tvärtemot vad du förutsätter ingenting emot svenskar, ni är en salig blandning rövhål och guldklimpar precis som oss.

Jag skulle kunna skriva ett långt utlägg, men det orkar jag inte... så

a) Det är jävligt bra att Ferhat gör rätt för sig men den kultur han ska ha sina rötter i och sin lojalitet är den svenska kulturen..

b) Ja, det ligger definitivt i invandrarens egna intresse att försvenska sig genom att inte sticka ut med till exempel diverse smycken. Den invandraren som jag och mina likar respekterar mest är Svensson-invandraren. Vi tar seden dit vi kommer och förväntar oss att andra gör det när de bor här (gäller inte semesterresor så ta för fan inte någon grekisk ö eller Sunny Beach som exempel nu...) också gör.

c) Visst, det finns massor med svenska rövhål, drägg, skurkar, kvinnomisshandlare, alkisar och annat diverse lösk... Men, de är ändå svenskar och har således mer 'rätt' till att vara detta. Vi har redan inhemska problem, varför ska vi ha ytterligare problem i och med invandring?
Citera
2008-08-25, 22:27
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Kan du specificera dessa specialregler? Jag vill veta vad det är som hindrar invandrarna att ta sitt eget ansvar. Du har nu kommit med ett konkret påstående, och enligt din egen devis måste du nu upp till bevis.

Så gärna så, eftersom du tydligen inte hört detta från dina invandrade arbetskamrater ...

Några exempel - det finns flera:

1. För att öht få arbeta i Sverige så måste man ha arbetstillstånd. Detta är iofs inget anmärkningsvärt, men den invandrade som kommit hit av annat skäl - måste ÅTERVÄNDA til sitt hemland, söka om uppehållstillstånd, vänta i upp till ett halvår eller år - INNAN han får komma tillbaka. Hur många arbetsgivare tror ni är så förstående att de låter jobbet stå på vänt så länge?

http://www.migrationsverket.se/swedish/at/

2. Asylsökande får faktiskt jobba, om ärendet dröjer mer än fyra månader att avgöra och att arbetet varar mer än tre månader. Med andra ord - de tre första månaderna får man inte jobba. Hur många arbetsgivare vill anställa någon som när som helst kan bli utvisad?

http://www.migrationsverket.se/swedi...ndetsgang.html

3. Utländska examina räknas inte i Sverige. Nej, inte ens europeiska examina.
Inte förrän någon bedömt om de verkligen är lika bra som de svenska. (Träffade en person som hade examen i musik från Wien där de svenska byråkraterna vägrade erkänna denna examen.)
http://www.hsv.se/download/18.539a94...fordelning.pdf

4. De sk neutrala regler som finns är i själva verket hinder för invandrade eftersom de bidrar till att de får svårare att söka kvalificerade jobb:

"Arbetslivets (o)synliga murar"
http://www.sweden.gov.se/content/1/c...5/884caead.pdf
Läs hela kapitel sju för att se hur AMS motarbetar en person som VILL jobba.

"På tröskeln till lönearbete" (sid 272)
http://www.sweden.gov.se/content/1/c...2/52878636.pdf
Citat:
Den aktiva arbetsmarknadspolitikens roll för
en etnifierad skiktning är en sådan. Från tidigare studier vet vi att
tillämpningen av lagen om allmän platsanmälan brister (Okeke,
2001), vilket framstår som en bidragande orsak till en etnifierad
exkludering och underordning på arbetsmarknaderna. De förment
neutrala regler och riktlinjer kan bidra till en förstärkt etnifierad
arbetsmarknad. Ett exempel härpå är de instruktioner som innebär
att man efter en tids sökande efter arbete i enlighet med sin kvalifikationsnivå
och i anslutning till sin hemort måste vara beredd att
dels ta mindre kvalificerade jobb och dels acceptera jobb på längre
avstånd från bostadsorten, Då personer med utländsk bakgrund,
bl.a. på grund av diskriminering kan, jämfört med ”svenskar”, förväntas
behöva längre tid på sig för att få ett jobb i enlighet med
kvalifikationsnivå innebär en sådan regel att personer med utländsk
bakgrund genom arbetsmarknadspolitiken riskerar en förstärkt
segmentering mot mindre kvalificerade jobb.

Som sagt - bara några exempel. Prata med dina utländska arbetskamrater så får du säkert höra flera berättelser och exempel.
Citera
2008-08-25, 22:30
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
Enligt seriösa migranter (pratar inte om dom där trådarna om folk som kommer hit för att bluffa till sig återvändarbidrag) ska man inte göra så mycket utan lita på migrantens förmåga att bli en Zlatan eller en Pekgul

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...el_1519175.svd

Här är en familj till som lyckats utan att vara så där extremt framgångsrika som du kräver i din trådstart

http://sydsvenskan.se/malmo/article3...tt-lyssna.html

.

Jättebra, tack för att du anger fler exempel på invandrade som trots alla hinder lyckas.

Jag kräver inte alls att alla skall vara så extremt framgångsrika, jag är inte det själv t ex. Men, nog vore det bra för alla i landet, om fler hade möjligheten?
Citera
2008-08-25, 22:49
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag kräver inte alls att alla skall vara så extremt framgångsrika, jag är inte det själv t ex. Men, nog vore det bra för alla i landet, om fler hade möjligheten?

Samtliga invandrare har "möjligheten", frågan är varför så få uttnyttjar den.

Kanske har du något insiktsfullt att bidra med i den frågeställningen?
Citera
2008-08-25, 22:52
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Samtliga invandrare har "möjligheten", frågan är varför så få uttnyttjar den.

Kanske har du något insiktsfullt att bidra med i den frågeställningen?

Jag tror vi har lite olika perspektiv här faktiskt. För mej är det viktigt att vårt land tar tillvara på all den potential som finns. För dej verkar det mer vara viktigt att klandra invandrarna för att de inte lyckades.

Vilken väg tror du är mest fruktbar i längden?
Citera
2008-08-25, 22:57
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Jag tror vi har lite olika perspektiv här faktiskt. För mej är det viktigt att vårt land tar tillvara på all den potential som finns. För dej verkar det mer vara viktigt att klandra invandrarna för att de inte lyckades.

Jag klandrar ingen, det jag säger är att invandrarna har alla chanser i världen att "lyckas" försörja sig själva, frågan jag ställer är varför så få tar chansen att "slippa" bidragsberoende och "utanförskap".

Varför är det alltid "vårt" fel när invandrare inte lyckas försörja sig, när ska ansvaret läggas på dom enda som kan göra något åt situationen nämligen invandrarna själva?
Citera
2008-08-25, 22:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jag klandrar ingen, det jag säger är att invandrarna har alla chanser i världen att "lyckas" försörja sig själva, frågan jag ställer är varför så få tar chansen att "slippa" bidragsberoende och "utanförskap".

Varför är det alltid "vårt" fel när invandrare inte lyckas försörja sig, när ska ansvaret läggas på dom enda som kan göra något åt situationen nämligen invandrarna själva?

Läs lite längre upp där jag svarade på vilka hinder som finns, så ser du att det är betydligt svårare för en invandrad att "ta chansen".

Att så många trots detta gör det, och till och med lyckas, är för mej ganska imponerande.
Citera
2008-08-25, 23:07
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Läs lite längre upp där jag svarade på vilka hinder som finns, så ser du att det är betydligt svårare för en invandrad att "ta chansen".

Att så många trots detta gör det, och till och med lyckas, är för mej ganska imponerande.

Jag har läst och är definitivt inte övertygad.

Borde det inte ligga i "invandrarens" intresse att försörja sig själv oavsett "hinder" som föreligger?

Om svaret på den frågan är Ja så fortsätter jag, med en dåres envishet, att fråga varför bidragstagande är ett prioriterat sätt att livnära sig på för en stor del av invandrarna i Sverige?
Citera
2008-08-25, 23:23
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jag har läst och är definitivt inte övertygad.

Borde det inte ligga i "invandrarens" intresse att försörja sig själv oavsett "hinder" som föreligger?

Om svaret på den frågan är Ja så fortsätter jag, med en dåres envishet, att fråga varför bidragstagande är ett prioriterat sätt att livnära sig på för en stor del av invandrarna i Sverige?

Prioriterat sätt? Det får du allt lov att backa upp. Från vad jag kan se så är över hälften i arbete - som alltså är den prioriterade vägen.

Citat:
Sysselsättningsintensiteten för inrikes födda, 20-64 år, var första halvan av 2007 82 procent, vilket kan jämföras med 66 procent för utrikes födda och 60 procent för utomeuropeiskt födda. För utomeuropeiskt födda kvinnor är sysselsättningsintensiteten endast 55 procent.
---
Sysselsättningsintensiteten har sedan första halvåret 2006 ökat med 4 procentenheter för utomeuropeiskt födda 16-64 år (5,6 procentenheter för män, 2,2 procentenheter för kvinnor). Framförallt är utvecklingen mycket positiv för unga 20-34 år där utomeuropeiskt födda har ökat andelen sysselsatta med nästan 9 procentenheter för dem mellan 20-24 år och 5 procentenheter för dem mellan 25-34 år.
---
Sammantaget var arbetslösheten under första halvåret 2007 4 procent för inrikes födda och 13,6 procent för utomeuropeiskt födda.
http://www.temaasyl.se/Templates/Page.aspx?id=2005
Citera
2008-08-25, 23:32
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Prioriterat sätt? Det får du allt lov att backa upp. Från vad jag kan se så är över hälften i arbete - som alltså är den prioriterade vägen.

Jag väljer att utgå från dina manipulerade siffror och konstaterar att andelen som har "misslyckats" med att försörja sig själva ändå vida överstiger acceptabel nivå.

Som jag ser det, trots dina siffror, så väljer en stor del av invandrarna att leva på bidrag istället för att arbeta.

Varför tar den del av invandrarna som idag står utanför arbetsmarknaden (inklusive diverse statistiska frivolter) så lättvinligt på "bidragsberoende"?

Jag är intresserad av din åsikt i frågan, du behöver inte ens backa upp dina påståenden med flashiga länkar till statistiska institut eller statsstyrda pseudoinstanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in